دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صحیح بخوابید و به سادگی لاغر شوید
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صحیح بخوابید و به سادگی لاغر شوید- آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟-آیا میدانید زیاد خوابیدن در لاغری موثر است-آیا خواب بیش از 8 ساعت باعث لاغری می شود ؟

شما احتمالا می دانید که ورزش و یک رژیم غذایی سالم از عوامل کلیدی برای حفظ وزن سالم است، اما شاید نمی دانید که خواب نیز مهم است. مطالعات متعدد نشان داده است که محرومیت از خواب به اضافه وزن و حتی چاقی مرتبط است.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

هورمون های تنظیم گرسنگی و اشتها را تحت تاثیر قرار میدهد.محققان متوجه شدند، نداشتن خواب كافي به سرعت انسان را چاق مي‌كند. دليل اين موضوع كاملا مشخص است، زيرا افراد كم‌خواب بيشتر از ديگران كالري مصرف مي‌كنند و سوخت‌وساز نامنظم‌تري هم دارند.

اگر در حال تلاش برای لاغر کردن و یا تناسب اندام هستید بهتر است بدانید بغل کردن بالشت و داشتن خواب کافی به اندازه عرق کردن در باشگاه اهمیت دارد و ارتباط موثری میان خوابیدن و لاغری وجود دارد.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

خواب مانع از وعده های غذایی آخر شب می شود

بر طبق یافته های یک مطالعه که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است هرچه بیشتر بیدار بمانید احتمال مصرف کالری هایی که نیاز ندارید بیشتر می شود که می تواند باعث افزایش وزن 1 کیلوی در طی یک آخر هفته شود.

محققان در این مطالعه دریافتند که در طی هفت روز، افرادی که کمبود خواب داشتند(از ساعت 4 صبح تا 8 خوابیده بودند) به نسبت افرادی که به خوبی استراحت کرده بودند( از ساعت 11 شب تا 8 صبح خوابیده بودند) اضافه وزن بیشتری پیدا کرده بودند. این اضافه وزن بیشتر ناشی از کالری های مصرفی بین ساعت های 11 شب تا 4 صبح بود.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

آیا کمبود خواب در افزایش وزن نقش دارد؟

خواب و سوزاندن کالری هایی که بیشتری می شوندیک استراحت کامل شبانه نه تنها باعث می شود که در روز بعد انرژی بیشتری داشته باشید بلکه باعث می شود حتی وقتی ورزش هم نمی کنید بدنتان کالری بسوزاند. مطالعه ای که در مجله امریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است

نشان می دهد که سطح مصرف انرژی در حالت استراحت( مقدار کالری که هنگامی که در حرکت نیستید سوزانده می شود) در افرادی که خواب طبیعی داشتند 5 درصد بیشتر از افرادی بود که خسته بودند. همچنین این افراد بعد از هر وعده غذایی به نسبت افرادی که کمبود خواب داشتند 20 درصد کالری بیشتری می سوزاندند.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟


خواب و سوزاندن چربی هایی که سرعت می گیردحتی اگر رژیم غذایی کاملا مشابهی با دوستان خود داشته باشید اگر به مقدار نیاز بدنتان نخوابید به اندازه آن ها وزن از دست نخواهید داد.

یک مطالعه تازه در دانشگاه شیکاگو به مقایسه نتایج کاهش وزن در بین افرادی که در شب 8 ساعت و نیم و 5 ساعت می خوابیدند پرداخت. در هر دو گروه افراد کالری یکسانی مصرف می کردند (حدود 1450 کالری در روز).

در حالیکه هر دو گروه چیزی در حدود 3 کیلو کاهش وزن داشتند، در گروهی که استراحت کافی داشتند بیشتر از نصف کاهش وزن به علت از دست دادن چربی بود. در مقابل، گروهی که خسته بودند تنها یک چهارم کاهش وزن به علت از دست دادن چربی بود.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟


خواب کمک می کند تا خرید سالم تری داشته باشیدهرگز به هنگام گرسنگی و یا خستگی به مغازه خواروبارفروشی نروید. در مقاله ای که در مجله چاقی به چاپ رسیده است مشخص شد مردانی که کم خوابی داشتند

در حدود 1300 کالری بیشتر از مردانی که استراحت کافی داشتند مواد غذایی می خریدند. این موضوع مستقل از گرسنگی بود زیرا همه شرکت کننده ها قبل از شروع آزمایش یک صبحانه استاندارد خورده بودند.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

6 نکته برای راحتر خوابیدن

خواب شما را به کنترل حجم غذایی که می خورید تشویق می کنددر یک مطالعه سوئدی از افراد کم خواب و افرادی که به خوبی استراحت کرده بودند خواسته شد که با استفاده از یک برنامه کامپیوتری اندازه وعده غذایی خود را دستکاری کنند.

نتایج نشان داد افراد کم خواب به نسبت افرادی که خواب کافی داشتند 35 کالری بیشتر به بشقاب دیجیتال خود افزوده بودند.خواب به تمرکز کردن کمک می کندمغز شما در حالت بدون خواب به گونه ایی متفاوت فعالیت می کند.

محققان دانشگاه پزشکی هاروارد بر روی افرادی که در طول روز احساس خواب آلودگی شدید داشتند اسکن مغزی انجام دادند و فعالیت مغزی آن ها را در پاسخ به غذاهای پر کالری اندازه گرفتند. اسکن ها کاهش فعالیت در بخش کورتکس "ventromedial prefrontal cortex" که مسئول بازدارندگی و کنترل رفتار است را نشان داد.

آیا لاغری و چاقی با کم خوابی ارتباط دارد؟

این بدین معنی است که بازدارندگی کمتر باعث تمایل بیشتر شما به خوردن در هنگام خستگی می شود.مطالعه دیگری در دانشگاه کلمبیا نشان داد که فعالیت مغزی در افراد خواب آلود متفاوت است.

بر طبق این یافته ها، افزایش فعالیت در کورتکس "insular" که مسئول تنظیم رفتارهای لذت طلبانه است دیده شد. نکته مهم این است که غذاهای ناسالم بیشترازغذاهای سالم این بخش از مغز را فعال می کنند، این موضوع بدین معنا است که کم خوابیدن مقاومت در برابر خوردن تنقلات ناسالم را سخت تر می کند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits