دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر + عکس
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر + عکس-نقش ورزش در سندروم روده تحریک پذیر(IBS)-بیماری روده تحریك پذیر چیست؟-درمان سندرم روده تحریک پذیر به کمک یوگا-آيا سندروم روده تحريك پذير قابل معالجه است؟-20 درصد بیماران سندرم روده ی تحریک پذیر با ورزش کردن...

تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر + عکس

تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر


ورزش کردن بیماری های زیادی را برطرف می کند که یکی از آن ها سندروم روده تحریک پذیر است. گرچه ورزش کردن راه درمان سندروم روده تحریک پذیر نیست، ولی سلامت کلی را افزایش و استرس و اختلال های دستگاه گوارشی مثل یبوست را کاهش می دهد که در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شایع است.
چگونه ورزش کردن در سندروم روده تحریک پذیر مفید است؟
اتخاذ سبک زندگی مناسب معمولا یکی از مراحل اولیه در درمان سندروم روده تحریک پذیر است. ورزش کردن بخش مهمی از این تغییر است. دکتر نورمن گیلینسکی استادیار دپارتمان پزشکی داخلی در دانشگاه سین سیناتی در اوهایو می گوید:" ورزش به عنوان بخشی از برنامه اصلاح رفتاری، در سندروم روده تحریک پذیر مفید است. بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، میل دارند فعالیت کمتری داشته باشند ، اما ورزش کردن بسیار مناسب است."
ورزش به افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند با مشکلات روحی و جسمی و علایم بیماری کنار بیایند. دکتر گیلینسکی می گوید:" در کل ورزش کردن سلامتی را افزایش می دهد و هرگونه راهکاری که سلامت کلی را ارتقا می دهد، بهبود کلی علایم سندروم روده تحریک پذیر را افزایش می دهد."

تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر + عکس
استرس یک علت اصلی علایم سندروم روده تحریک پذیر است.انقباضات کنترل شده و منظم روده بزرگ باعث می شوند غذا در روده حرکت کند. بنابراین در زمان استرس ،این انقباض ها باعث دل درد می شوند. افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نسبت به علایم شکمی کاهش استرس حساس تر هستند و بنابراین، ورزش در کاهش استرس نقش دارد و نقش مهمی در مدیریت کردن علایم سندروم روده تحریک پذیر بازی می کند.
در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر که یبوست دارند، ورزش کردن فایده دیگری نیز دارد. ورزش کردن علاوه بر ارتقای سطح تناسب اندام و کاهش استرس زندگی، باعث می شود دستگاه گوارشی به درستی کار کند و وقوع یبوست را کاهش دهد.
اخیرا تحقیقی از سوی محققان انگلستان نشان داد که در بیمارانی که 30 دقیقه در روز و پنج روز در هفته ورزش معمولی انجام می دادند، در مقایسه با گروهی که در این برنامه حضور نداشتند علایم یبوست کاهش زیادی داشته است.
سندروم روده تحریک پذیر و ورزش کردن: تناسب اندام و راه های تمدد اعصاب
با پزشک خود صحبت کنید که چه ورزشی برای شما مفید است. پزشک شما یکی از راه های زیر را پیشنهاد می دهد تا تناسب اندام داشته باشید و استرس را کاهش دهید و علایم سندروم روده تحریک پذیر کاهش پیدا کنند:
- ورزش قلب و عروق: ورزش ایروبیک مثل دوچرخه سواری یا پیاده روی سلامت و تناسب اندام شما را افزایش می دهد و راه های خوبی برای کاهش تنش هستند.
- ورزش های تنفسی: با نفس عمیق کشیدن و فروبردن هوای زیاد به درون شش ها می توانید میزان اکسیژنی را که تنفس می کنید افزایش دهید و این کار استرس را کمتر می کند.
- یوگا: انواع مختلفی از یوگا وجود دارد ،اما همگی آن ها ترکیبی از تنفس و ژست های حرکتی و ساکن هستند. برای استفاده بیشتر از ورزش های تمدد اعصاب به دنبال کلاس های یوگایی باشید که عبارت "ملایم" و "کاهش استرس" را استفاده می کنند یا به دنبال کلاس های مبتدی باشید. اگر می خواهید بیشتر بر تناسب اندام تمرکز کنید، به کلاس هایی با حرکات فشرده بیشتری بروید تا با این فن راحت تر باشید.
- تای چی: این ورزش ذهنی در چین جزء هنرهای رزمی است. طی انجام تای چای در حین تنفس عمیق و مراقبه به آرامی حرکت می کنید. افرادی که تای چای انجام می دهند می گویند این ورزش کمک می کند دستگاه گوارش بهتر کار کند و این بیماران احساس آرام تری داشته و هوشیارتر باشند.
- مراقبه: انواع زیادی از ورزش مراقبه وجود دارد، اما در همه آن ها شما راحت می نشینید و توجه خود را معطوف یک چیز می کنید، مثل صدایی خاص یا نفس کشیدن خودتان.

تاثیر ورزش در سندروم روده تحریک پذیر + عکس
سندروم روده تحریک پذیر و ورزش: جریانی موثرتر
وقتی یک برنامه ورزشی را برای تناسب اندام، تمدد اعصاب یا هردو انجام می دهید، می خواهید بیشترین سود را از آن ببرید. این موارد را برای داشتن یک برنامه ورزشی لذت بخش و موثرتر انجام دهید:
- هر روز در یک زمان خاص ورزش کنید و زمانی را انتخاب کنید که انجام ورزش برایتان راحت تر است.
- یک ساعت قبل یا بعد از غذاخوردن ورزش نکنید.
- وقتی هشیار هستید ورزش کنید نه زمانی که خواب آلود هستید.
- ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و با روش زندگی شما متناسب است.
داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش برای سالم ماندن مهم است. اگر سندروم روده تحریک پذیر دارید، دلیل بهتری برای فعال ماندن خواهید داشت: ورزش منظم به شما کمک می کند که استرس را کم کنید و از یبوست جلوگیری می کند.به یاد داشته باشید که قبل از آغاز هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید ورزش انتخابی شما برایتان مناسب است.


منبع : medicinenet.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits