دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 ورزش بی نظیر برای بیماران مبتلا به دیابت

بهترین ورزش مخصوص بیماران دیابتی کدام است؟

9 ورزش بی نظیر برای بیماران مبتلا به دیابت
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیا می دانید بهترین ورزش ها هنگامی که از بیماری دیابت رنج می برید، کدامند؟ اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید باید با این بیماری بجنگید و یکی از روش ها، ورزش است. اما باید بدانید که چه ورزش هایی مناسب شماست. اگر مبتلا به دیابت هستید در ادامه مطلب...

با دیابت می جنگید؟ فعالانه این کار را انجام دهید

ورزش تقریبا برای همه مفید است؛ مخصوصا اگر به بیماری دیابت مبتلا باشید. بسیار با اهمیت خواهد بود. ورزش ها می توانند همه کاری برایتان انجام دهند.

برای مثال، قند خون و فشار خونتان را کاهش داده، انرژیتان را افزایش داده و کمک کنند که بهتر بخوابید. اگر ورزش های فیزیکی و شدید برایتان مناسب نیستند، انتخاب های بسیار دیگری نیز وجود دارند.

بیماران مبتلا به بیماری دیابت، قبل از شروع هر ورزشی یا فعالیتی باید با پرشک خود مشورت کنند.

نکات مهم در برنامه ریزی ورزشی کدامند؟

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران به مبتلایان به بیماری دیابت توصیه کرده اند که قبل از شروع هر برنامه ورزشی در مورد نکات ذیل با پزشک مشورت کنند:

  • نوع ورزش یا فعالیتی که می خواهند انجام دهید
  • نوع لباسی که قرار است هنگام ورزش کردن بپوشند
  • مواد و وسایلی که باید همراه داشته باشند
  • روزها و دفعاتی که قصد دارند ورزش کنند
  • مدت زمان هر جلسه ورزش
  • نوع و زمان حرکات گرم‌کننده و سردکننده در ابتدا و انتهای ورزش
  • پیش‌بینی های لازم از قبیل انتخاب محل مناسب و روزهایی که هوا جهت بیرون رفتن خوب نیست
  • اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، این ورزش ها را انجام دهید
  • بهره گیری از ورزش و رژیم غذایی حتی برای افراد سالم که قصد پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت را دارند بسیار حائز اهمیت می باشد.

بهترین ورزش ها مخصوص بیماران دیابتی

1. راه رفتن

این مورد، روشی ساده برای ورزش کردن و دریافت هوای تازه است و هم چنین می تواند اضطرابتان را نیز کاهش دهد. سی دقیقه تا یک ساعت، 3 الی 4 بار قدم زنی سریع در هفته، روشی برای رسیدن به هدفتان است.

شروع بسیار آسان است: سگتان را به گردش ببرید و یا به جای رانندگی، تا فروشگاه پیاده بروید. هنگامی که این کار به یک عادت تبدیل شد، پیگیری قدم ها و پیشرفتتان انگیزه بخش و سودمند خواهد بود.

2. رقصیدن

این مورد می تواند روشی مفرح برای ورزش کردن باشد. بدنتان را به مدت 25 دقیقه و سه روز در هفته برای کمک به قلب، کاهش قند خون، کاهش اضطراب و سوزاندن کالری‌ها تکان دهید. برای شروع نیاز به همراه نیز ندارید. در صورت نیاز، یک صندلی می تواند برایتان تکیه گاه خوبی باشد.

3. شنا کردن

این گزینه، ورزشی هوازی است که مانند دیگر ورزش ها، به مفاصل فشار نمی آورد و به شما این امکان را می دهد تا هم زمان روی عضلات بالا تنه و پایین تنه کار کنید. برخورد با آب برای قلبتان نیز مفید است.

شنا هم‌چنین می تواند چربی را کاهش داده و به سوختن چربی های سخت کمک کند. اگر یک غریق نجات در محل وجود دارد، او را از بیماری دیابت خود مطلع سازید.

4. دوچرخه سواری

مبارزه با بیماری دیابت به سادگی دوچرخه سواری است. چه از یک دوچرخه ی ثابت استفاده کنید و چه یک دوچرخه ی متحرک، سی دقیقه در روز و سه تا پنج روز در هفته، ضربان قلب را افزایش داده، قند خون را سوزانده و بدون آسیب به زانوها و دیگر مفاصل، در کاهش وزن به شما کمک می کند.

5. بالا رفتن از پله ها

این روش، راهی سالم و ساده برای سوزاندن چربی هاست؛ مخصوصا اگر از بیماری دیابت نوع دو رنج م ‎برید. این روش، باعث می شود که قلب و شش ها سریع تر فعالیت کنند. بالا و پایین رفتن از پله ها به مدت سه دقیقه، یک یا دو ساعت بعد از غذا، روشی مناسب برای سوزاندن قند خون است.

شما می توانید هر کجا که پله وجود دارد، این کار را انجام دهید؛ مثلا هنگامی که در هنگام کار به یک استراحت نیاز دارید.

6. تمرین قدرتی

شما می توانید این ورزش را با وزنه یا طناب های کششی انجام دهید. این روش، قند خون را کاهش داده و به تقویت عضلات و استخوان ها کمک می کند. اگر دو بار در هفته آن را انجام دهید (به علاوه‌ی فعالیت‌های هوازی)، بیشترین نتیجه را از آن می گیرید. می توانید بسیاری از این تمرین ها را در خانه انجام دهید.

مانند:

  • اسکات
  • شنا رفتن
  • بلندکردن قوطی‌های کنسرو یا بطری‌های آب
  • دراز نشست
  • حرکت لانج

7. باغبانی

اگر ورزش های سنتی مناسب شما نیستند، نگران نباشید. زمانی که در باغچه تان صرف می کنید، یک فعالیت هوازی و قدرتی تلقی می شود و باعث جریان یافتن خون می شود (زیرا شما در حال راه رفتن، زانو زدن و خم شدن هستید).

همچنین، این فعالیت عضلات را پرورش داده و به استخوان ها کمک می کند (زیرا شما در حال کندن خاک، جمع‌آوری و حمل آن هستید). به علاوه، شما در خارج از منزل هستید که باعث می شود سطح اضطرابتان کاهش یابد.

8. یوگا

این ورزش برای پنج هزار سال به عنوان ورزشی کم فشار شناخته شده که می تواند شما را نیرومندتر و منعطف تر سازد. هم‌چنین یوگا می تواند به تعادل نیز کمک کند. حرکات، حالات و تمرکز بر تنفس می توانند استرس را کاهش داده و به تقویت عضلات کمک کرده و سطح قند خون را ثابت تر نگه دارند.

9. تای چی

این هنر قدیمی چینی از حرکات آهسته و کنترل شده به همراه تجسم و تنفس عمیق برای ایجاد نیرو بهره می گیرد. به علاوه، این روش می تواند به تحرک، تعادل و انعطاف پذیری کمک کند. همچنین، این ورزش آهسته می تواند سطح اضطرابتان را نیز کاهش دهد و ممکن است از آسیب اعصاب در پاها جلوگیری کند.

چه مقدار ورزش کافی است؟

حداقل پنج روز در هفته و هر بار سی دقیقه فعالیت هوازی می تواند به عملکرد بهتر انسولین در بدنتان کمک کند. ما از ورزشی صحبت می کنیم که به فعالیت بهتر قلب و شش ها کمک کرده و جریان خون را افزایش می دهد. اگر مدتی است که فعالیتی نداشته اید، با 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده و به مرور زمان به آن بیفزایید.

بهترین زمان ورزش برای دیابتی ها

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی به بیماران مبتلا به بیماری دیابت توصیه می کنند که ورزش را روزانه در ساعات معین و به طور مستمر انجام دهند.

به‌ ویژه بیماران دیابتی نوع 1(ارثی) بهتر است با توجه به زمان مصرف وعده غذایی یا میان وعده و زمان تزریق انسولین خود، زمان مناسبی را جهت ورزش کردن انتخاب کنند. بطور مثال بعد از میان وعده عصر و قبل از وعده شام، زمان خوبی برای ورزش کردن است.

توصیه هایی برای بیماران دیابتی

در مورد بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 که انسولین تزریق نمی کنند، مصرف کربوهیدرات اضافی پیش از شروع حرکات ورزشی، معمولا لازم نیست چراکه افت قند خون در طول ورزش کمتر رخ می دهد.

متخصصان متابولیسم تاکید دارند که ورزش باید جزئی از زندگی روزمره بیماران مبتلا به بیماری دیابت به عنوان یکی از روش های اصلی درمان باشد.

همچنین بخوانید:

پیش دیابت : علائم ، کنترل و درمان پیش دیابت یا پره دیابت

مراقبت از چشم ها در برابر دیابت : مرض قند با چشم ها چه می کند؟

دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

کتواسیدوز دیابتی (DKA) چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب

بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت در زمان بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits