دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حس پرواز با ورزش هوایی پاراگلایدر
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در مورد ورزش هوایی پاراگلایدر و پاراموتور پاراگلایدینگ چیست؟ورزش چترپری یا پرش با چتربال یا چتربال سواری (Paragliding) یک ورزش تفریحی و رقابتی مخاطره آمیز است.

در مورد ورزش هوایی پاراگلایدر و پاراموتور

پاراگلایدینگ چیست؟

ورزش چترپری یا پرش با چتربال یا چتربال سواری (Paragliding) یک ورزش تفریحی و رقابتی مخاطره آمیز است. در هنگام پرواز، خلبان آن پروازی با ویژگی‌هایی مثل سبک وزنی و پرواز آزاد را به طور همزمان با یک چتربال( Paraglider) که در واقع نوعی بادپر است تجربه می‌کند. چتربال موتور ندارد و نشست و برخاست آن توسط پاهای خلبان انجام می‌گیرد. در هنگام پرش، خلبان خود را با تسمه‌هایی به یک چتربال، وصل می‌کند.

این چتربال مانند بال هواپیما باعث تعلیق می‌شود و خلبان با استفاده از طناب‌هایی چتربال را کنترل می‌کند تا جهت و سرعت حرکت خود را تغییر دهد. چتربال یک وسیله نوظهور پروازی است که به سرعت در جهان در حال توسعه می‌باشد. این وسیله ساده‌ترین وآخرین دستاورد بشر برای پرواز شخصی است. این وسیله با توجه به اینکه وزن و حجم کوچکی دارد به راحتی قابل حمل می‌باشد. سازه بال از نوعی پارچه خاص نایلونی و توسط بندهایی بسیار محکم از جنس کولار ترکیب یافته‌اند، که توسط یک قفل فولادی بنام کارابین به هارنس که همان صندلی و در بر گیرنده خلبان است متصل می‌گردد.با دلگرم همراه باشید تا در مورد این ورزش بی نظیر بیشتر بدانید.

 در مورد ورزش هوایی پاراگلایدر و پاراموتور

پاراگلایدینگ یک ورزش تفریحی و رقابتی است – پرواز با پاراگلایدر زیباترین و لطیف ترین نوع پرواز شخصی را که رویای دیرینه بشر را تحقق بخشیده ایجاد نموده است. خلبان به آرامی از سطح شیب دار کوه به سمت پایین می دود و با حالتی به شکل سر خوردن در آسمان از کوه جدا می شود و خلبان برای شروع پرواز احتیاجی به انجام سقوط آزاد و یا پرش از صخره ندارد. نشست و برخاست با پاراگلایدر به نرمی و آرامی برابر با توان بدنی خلبان برای دویدن است و نکته اینکه هنگام پرواز به هیچ وجه حالت ترس از افتادن به انسان دست نخواهد داد و

اصلاً قابل مقایسه با بالا رفتن از کوه و یا وحشت نگاه کردن از بالای یک ساختمان بلند نیست. پرواز عملی غریزی در پرندگان و آرزوی دیرینه انسان بوده است . از هنگامیکه انسان خود را شناخت و آسمان و پرندگان را دید، در حسرت پرواز می سوخت .

1- پاراگلایدر چگونه بوجود آمد؟

پاراگلایدر از اروپا سرچشمه گرفت و سپس در طول سالیان بعد، از چترهای هدایت شونده به بال پرنده توسعه یافت. امروزه پاراگلایدر یک بال بیضی شکل است که به انسان قدرت پرواز کردن می بخشد.

پاراگلایدینگ چیست؟

2- ورزش پاراگلایدینگ چیست؟

پرواز با پاراگلایدر جدیدترین، زیباترین و ساده ترین روش پرواز کردن است. این وسیله با بهره گیری از جریان هوا و وزن به پرواز در می آید. پاراگلایدر بال چترمانندی است که بوسیله فشار باد شکل می گیرد و با دویدن از فراز تپه ها و کوهها به طرف پائین به پرواز در می آید.

3- بوسیله پاراگلایدر از چه جاهائی می توان پرید؟

محل مناسب برای به پرواز درآوردن پاراگلایدر کوهها و تپه های به هم پیوسته مشرف به دشت می باشد. محل برخواستن میبایست دارای شیب مناسب باشد. با پاراگلایدر از دیواره ها و صخره ها نمی توان پرید.هنگام برخواستن لازم است باد مناسب از سمت دشت به طرف کوه وجود داشته باشد و خلبان با دویدن در سراشیبی رو به باد به طرف دشت به پرواز در خواهد آمد.

4- اگر من بخواهم پرواز کنم چه باید انجام دهم؟

شما لازم است از طریق یک باشگاه یا آموزشگاه دارای مجوز، که بتواند بوسیله مربیان باتجربه و دارای مدارک لازم شما را مورد آموزش قرار دهد، اقدام به یادگیری و پرواز بوسیله پاراگلایدر نمائید. پس از طی مراحل تئوری و عملی و موفقیت در آزمونها شما می توانید با عضویت در گروه یا باشگاههائی که در این زمینه فعالیت می کنند در برنامه های پروازی ایشان شرکت نموده و پرواز کنید.

5- میزان سختی یادگیری فن پرواز با پاراگلایدر چقدر است؟

یادگیری پرواز مطمئنأ به سادگی یادگیری رانندگی است. آنچه دارای اهمیت بسیاری می باشد این است که مطالب تئوری لازم را درخصوص هواشناسی، آیرودینامیک و تئوری پرواز باید فراگرفت و به دقت اجرا نمود. شاید گاهی تخطی کردن از قوانین رانندگی مارا با خطر جدی مواجه نسازد اما رعایت نکردن و بی توجهی به اصول و قوانین پرواز می تواند خطر آفرین باشد. یک خلبان پاراگلایدر باید بتواند خود را ملزم به رعایت کامل مقررات نماید و شاید این سخت ترین بخش یادگیری پرواز باشد!

6- چه کسانی میتوانند اقدام به فراگیری فن پرواز با پاراگلایدر نمایند؟ آیا محدودیت وزنی وجود دارد؟ آیا این ورزش مخصوص جوانان با

قدرت بدنی زیاد است؟

مطمئناً خیر. بالهای پروازی دارای محدوده وزنی متفاوتی هستند و هرکس با توجه به وزن و سایز خود وسایل پروازی مناسب را تهیه خواهد نمود. استفاده از وسایل پروازی مناسب دارای اهمیت حیاتی برای خلبان است. آنچه مهم است دارا بودن حداقل آمادگی جسمانی میباشد. اگر شما میتوانید ورزش دیگری که به تحرک بدنی نیاز دارد انجام دهید مطمئناً میتوانید پرواز هم بکنید. داشتن سلامت جسمی و روحی نیز از شرایط اولیه پرواز است.

7- آیا افرادی که دارای معلولیت جسمی میباشند می توانند پرواز کنند؟

در چنین مواردی باید با یک مربی با تجربه و همچنین پزشک ورزشی آگاه مشورت کرد. برخی از معلولیتها عامل محدود کننده جدی نیست فقط شرایط پرواز کردن را برای شخص متفاوت می نماید.

8- عوامل محدود کننده مهم برای پرواز کدامها هستند؟

کمترین سن پرواز 16 سال میباشد. البته با توجه به رشد جسمی، افراد 14 سال تا 16 سال هم میتوانند امکان فراگیری پرواز را داشته باشند. داشتن ناراحتی های قلبی و تنفسی برای خلبان پاراگلایدر خطر ساز است.

9- آیا خانمها نیز میتوانند فن پرواز را فراگیرند؟

البته. حتی خانمها در این رشته مسابقات جداگانه ای دارند. جالب است بدانید برخی از رکوردهای پروازی تاکنون بوسیله خانمها در دنیا ثبت گردیده است. درواقع پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی ندارد و تنها داشتن آمادگی جسمانی و شهامت لازم برای آن کافی است.

پاراگلایدینگ چیست؟

10- خطرات پاراگلایدر چیست؟ آیا این ورزش ایمنی کافی دارد؟

مطمئن ترین و امن ترین روش در هر ورزشی این است که آنرا از طریق تلویزیون تماشا کنید! شما مطمئناً در میان دوستانتان و حتی در میان بازیکنان حرفه ای رشته های ورزشی گوناگون دیده اید که ایشان در اثر ورزش صدمه دیده و روانه بیمارستان شده اند. حتی ممکن است این امر برای خود شما هم پیش آمده باشد. آنچه مسلم است این است که اغلب این حوادث در اثر بی احتیاطی و یا خطاها بوجود می آید.در خصوص پاراگلایدر باید گفت این ورزش خطرناکتر از ورزشهائی همچون کوهنوردی، غارنوردی، اسکی و موتورسواری نیست.

چه بسا که دارای خطرات کمتری هم باشد. اما به این نکته باید توجه نمود که عدم رعایت قوانین و مقرارت در ورزشهای هوائی دارای اهمیت حیاتی است. استفاده از وسایل مطمئن و مناسب، بازرسی دوره ای وسایل، آگاهی کافی از هواشناسی و پرهیز از پرواز در هوای نامناسب، داشتن پشتیبانی زمینی، پرهیز از اقدام به پرواز به صورت انفرادی و شرکت در برنامه های تیمی و گروهی و رعایت دیگر مسائل و مقرارت پروازی، پاراگلایدر را به وسیله ای بسیار لذت بخش و ایمن برای پرواز تبدیل می سازد.

11- اگر در طول پرواز باد متوقف گردد یا زیاد شود خطرناک است؟

قبل از پرواز لازم است با پیش بینی وضع هوا با توجه به دانش فراگرفته در طول دوره آموزش مطمئن شوید که در طول پرواز تاهنگام فرود شرایط دشواری برای شما پیش نخواهد آمد. البته توقف وزش باد در طول پرواز برای خلبان هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد و پاراگلایدر بواسطه نیروی وزن حرکت رو به جلوئی دارد که فشار کافی هوا را در سلها بوجود می آورد و خلبان میتواند بدون نیاز به باد پرواز کند.

در صورت زیاد شدن سرعت باد تا حدی مشخص و پیش بینی شده مشکلی ایجاد نمیکند. اگر شرایط غیر قابل پیش بینی بوجود آید خلبانان در طول دوره آموزش یاد میگیرند تا چگونه به سرعت ارتفاع کم کرده و فرود آیند. وقتی شما گروهی پرواز می کنید با یکدیگر ارتباط رادیوئی (بیسیم) خواهید داشت و این امر شما را کمک میکند تا از تجربه دیگران بهره های مفیدی ببرید. به هر حال هرچه تئوری خلبان در خصوص هواشناسی، آیرودینامیک و پرواز بیشتر باشد پروازهای مطمئن تر و لذت بخش تری را انجام خواهد داد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب پاراگلایدینگ چیست؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits