دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور رزومه بنویسیم ؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
رزومه کاری چیست و چگونه یک رزومه بنویسیم؟ رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

اگر به دنبال شغل هستید و می‌خواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفی‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید.در حقیقت، شما با ارسال معرفی‌نامه به کافرما سعی می‌کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می‌شود، با این حال نوشتن رزومه سلیقه‌ای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود.

رزومه چیست؟

رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی‌شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهد) چاپ شود.

طول رزومه باید چقدر باشد؟

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می‌شود منظور Resumeای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌شود بر این اساس گردآوری شده‌اند.اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

انواع مختلف رزومه

رزومه‌ها معمولاً به دو روش نوشته می‌شوند:

به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلی‌تان را بر اساس تاریخ می‌نویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می‌شوند. تهیه رزومه Chronological، راحت‌ترین و رایج‌ترین روش تهیه رزومه است. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.

بر اساس مهارت (Skills-based): این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌های شغلی خاص ایجاد می‌شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.

مواردی که باید در رزومه کاری گنجانده شود:

زمانی که صحبت از رزومه کاری می شود، سوال اساسی این است که چه مواردی باید در رزومه گنجانده شود. اگر جستجویی در سایت‌های مختلف نمایید به نمونه‌های متفاوتی از رزومه می‌رسید و این تنوع باعث سردرگمی می‌شود. برای شروع نگاهی می‌اندازیم به مواردی که باید در رزومه گنجانده شود:

اطلاعات شخصی

این بخش شامل اطلاعاتی راجع به وضعیت کلی شماست. پس با دقت و با صداقت آن را ارائه دهید. بسیار دیده شده است که عدم صداقت در این بخش خود باعث عدم موفقیت در مصاحبه ها شده است.

اطلاعاتی که باید در این بخش قید کنید شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.)
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان)
  • اطلاعات تماس
  • یکی از مهم‌ترین موارد که بسیاری آن را نادیده می‌گیرند و شاید شانس به دست آوردن شغل مناسبشان را از دست می‌دهند، نوشتن اطلاعات تماس می‌باشد. آن هم به صورت کامل!

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)
  • اطلاعات تحصیلی

بعد از معرفی اطلاعات شخصی نوبت به ارائه اطلاعات تحصیلی می‌رسد. کارفرمایان این بخش را به خوبی بررسی می‌کنند تا متوجه شوند که شخص در چه زمینه‌هایی دارای دانش و تخصص است. در مورد معدل می‌توان گفت که نگاه‌ها بسیار متفاوت و شخصی است، اما به طور کلی اکثر افرادی که به دنبال نیروی جدید برای شرکت خود هستند چندان به معدل اهمیتی نمی‌دهند. مواردی که حتماً باید در بخش اطلاعات تحصیلی قرار دهید از قرار زیر است:

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل
  • پیشینه کاری

سابقه کار بخشی مهم در رزومه متقاضیان کار است. البته اگر دارای تجربه کاری زیادی نیستید نگران نباشید. می‌توانید با توجه به دیگر مهارت‌هایتان شانس خود را افزایش دهید. کارفرمایان با بررسی سابقه کار به دنبال میزان تجربه فرد، نوع کاری که در شرکت‌های گوناگون انجام داده است و مدت زمانی که از کاری به کار دیگر می‌رود، هستند.

نام شرکت و سِمتی که در آن کار می‌کردید

  • توضیح درباره شرکت قبلی
  • مدت زمان (مدت زمان حضور در کار)
  • دلیل تعویض یا خروج برای بسیاری از کارفرماها مهم است
  • مهارت ها و توانمندی ها

اگر دارای سابقه کار شاخصی نیستید این بخش می‌تواند به شما کمک نماید. در واقع برای تعداد زیادی از کارفرمایان داشتن مهارت در موضوعی خاص که کاربردی نیز باشد، بسیار با اهمیت‌تر از سایر بخش‌ها از جمله سابقه کار است. افرادی که دارای تخصص مناسب برای سِمتی خاص در شرکتی باشند به احتمال خیلی زیاد می‌توانند آن شغل را به دست بیاورند.

تخصص و مهارت

سایر مهارت‌هایی که به دست آورده اید چه به صورت آکادمیک و چه به صورت خودآموزی می‌تواند به انتخاب شما کمک کند.

ابزارها و نرم افزارها

نرم افزارهایی که با آنها آشنایی دارید را قید کنید. توجه کنید که میزان تسلط شما به این نرم افزارها هم برای کارفرمایان مهم است.

زبان

یکی از گزینه‌های مهم و تاثیر گذار برای استخدام در بسیاری از شرکت ها آشنایی با زبانی غیر از زبان مادری می‌باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان برای این بخش است.

دوره ها و مدارک

اگر در دوره خاصی شرکت کرده‌اید حتماً نام دوره، مدت زمان دوره، و در صورتی که مدرکی از آن دارید در این بخش قید کنید.

علایق و فعالیت ها

در این بخش بهتر است که به نوع فعالیتی که در شرکت علاقه‌مند به انجام آن هستید بپردازید. بهتر است اگر علاقه‌مند یا تجربه در بخش های مختلف دارید را اعلام کنید.

شرح مختصری از خود

به طور کلی این قسمت از رزومه کاری به شرح مسائل شخصی‌تر مربوط است. در واقع شما با این کار به کارفرما کمک می‌کنید تا شناخت بهتری نسبت به شما پیدا کند.

موارد مهم دیگری که می‌تواند در رزومه شما تاثیر گذار باشد به شرح زیر است:

رزومه باید مختصر و مفید باشد

سعی کنید با کم‌ترین کلمات ممکن، مهم‌ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه‌ کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.

داشتن عکس در رزومه

به طور کلی داشتن عکس خوب نیست. زیرا ممکن است پیش داوری هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه مند باشد تصویر شما را ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست.

از بزرگ‌نمایی بپرهیزید

بزرگ‌نمایی خطای رایجی است که بسیاری در رزومه خود می‌گنجانند. حتی اگر شما در رزومه خود به بزرگنمایی بپردازید، در جلسه مصاحبه یا حتی پس از شروع به کار احتمال اینکه شکست بخورید بسیار زیادتر می‌شود.

رزومه انگلیسی را با یک نفر (مترجم) چک کنید

در صورتی که رزومه خود را به زبان انگلیسی ارسال می‌کنید توجه داشته باشید که حتماً تمام متن را در اختیار یک مترجم یا فردی که مسلط به زبان انگلیسی باشد قرار دهید. در صورتی که اشتباه در ترجمه وجود داشته باشد، کارفرما نسبت به شما دید خوبی پیدا نمی کند.

رزومه خود را هدفمند و به روز شده ارسال نمایید

همیشه سعی کنید تا یک رزومه کاری را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال نکنید. کارفرما به سادگی می‌تواند از نوع نگارش شما متوجه کیفیت عملکردتان شود.حتماً سابقه تحصیلی یا تجربه کاری شما به نوعی است که می‌توان از بین آنها برای شغل‌های مختلف گلچین کرد. ممکن است شما پس از آماده سازی رزومه خود مهارت‌ها و یا تحصیلات دیگری به دست بیاورید. برای اینکه شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشید حتماً رزومه خود را بروز کنید.

طراح رزومه خود باشید

یک رزومه خوب بایستی از لحاظ بصری زیبا و جذاب باشد. استفاده از کادر، تصویر یا نقش‌های گرافیکی در رزومه مناسب نیست. حفظ سادگی و پرداختن به محتوای غنی‌تر در کنار استفاده مناسب از فونت‌های خوانا، دسته بندی مطالب و بهره‌مندی از نگارش جذاب به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر دیده شوید.

حتماً متن خود را از نظر املایی، نگارشی و صحت اطلاعات بررسی کنید. عبارات تکراری مانند دارای روابط عمومی قوی، متعهد، خلاق، علاقمند به کار گروهی بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیر جذاب است. شاید در بعضی قسمت‌ها، استفاده از جداول و امکانات مناسب آن به طراحی بهتر رزومه کمک نماید.

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

رزومه‌ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می‌شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود.

حتی از آنجایی که این نوع فایل‌ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.این نوع مشکلات در فایل‌های PDF وجود ندارد. فایل‌های PDF در همۀ رایانه‌ها به یک شکل نمایش داده می‌شوند و همچنین، امکان ویرایش آن‌ها توسط دیگران وجود ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits