دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی یک کتاب خوب برای متخصیصن تاریخ
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان اسلامی با تکیه به گفتار پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به اهمیت طبقه‌بندی علوم، برای رشد و تعالی علم در تمدن اسلامی پی بردند و با رشد و گسترش علوم به ترسیم هندسه علم پرداختند. فلاسفه نخستین گروهی بودند که به‌طبقه‌بندی علم، به‌صورت جدی،...

کتاب نقد و بررسی طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان،تالیف دکتر محمدباقر خزائیلی و دکتر اصغر منتظرالقائم،به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه و باهمکاری دانشگاه اصفهان برای اولین بار در زمستان 1395 چاپ شد و با فروشی خوبی که داشت در بهار 1396 به چاپ دوم رسید.

کتاب دیگری از این مولف در همین زمینه:

کتاب «تاریخ علم در تمدن اسلامی»

کتاب نقد و بررسی طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان

برای آشنایی بیشتر با این کتاب در زیر چکیده آن را برای شما آورده ایم.

نقد و بررسی طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان

دانشمندان اسلامی با تکیه به گفتار پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به اهمیت طبقه‌بندی علوم، برای رشد و تعالی علم در تمدن اسلامی پی بردند و با رشد و گسترش علوم به ترسیم هندسه علم پرداختند. فلاسفه نخستین گروهی بودند که به‌طبقه‌بندی علم، به‌صورت جدی، توجه‌کردند و در این راه فارابی با تصنیف کتاب احصاء‌العلوم گامی اساسی در این زمینه برداشت و به‌دنبال وی دیگر فلاسفه نیز به تکوین طبقه‌بندی علوم اهتمام ورزیدند.

اندیشه‌وران اسلامی طرح‌های طبقه‌بندی را مطابق با دیدگاه‌های فکری توحیدی قرآن و حدیث نبوی مرتبط ساختند و آثار گران‌قدری خلق کردند. نویسندگان این طبقه‌بندی‌ها از علمای گروه‌های مختلف دینی، کلامي و فلسفی بودند که تقریباً طیف کاملی از سنت عقلی اسلام را در بر می‌گرفت. همه آنان در این طرح بزرگ طبقه‌بندی علوم کوشش کردند. ظاهراً انگیزه اصلی این طرح گسترده عقلی توجه به شیوه‌های حفظ سلسله‌ مراتب علوم و تعیین جایگاه و حوزه هر علم در چهارچوب طرح کلی وحدت علوم بوده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب چاپ دوم1396 قیمت:24900تومان اینجا را کلیک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits