دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایمنی و مراقبت در زمان عملیات دکل حفاری چاه های نفت و گاز
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ايمنی در دكل هاي حفاري چاه های نفت و گاز،ایمنی بر روی دستگاه حفاری:کمتر از 5 درصد از حوادث بر روی دکل به دلیل عیب و نقص های مکانیکی رخ می دهد،بیشتر حوادث به دلیل سهل انگاری در انجام کار توسط پرسنل اتفاق می افتد.

ايمنی در دكل های حفاری چاه های نفت و گاز


ایمنی بر روی دستگاه حفاری

کمتر از 5 درصد از حوادث بر روی دکل به دلیل عیب و نقص های مکانیکی رخ می دهد،بیشتر حوادث به دلیل سهل انگاری در انجام کار توسط پرسنل اتفاق می افتد.این موضوع که تمامی افراد توجه کامل به مسائل ایمنی داشته باشند،از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.با دلگرم همراه باشید.

ایمنی در دکل حفاری


قبل از انجام هر کاری تمامی کارکنان دکل باید از خود بپرسند که:

آیا عمل آنها کسی را در معرض خطر قرار خواهد داد یا خیر؟

خدمه باید از وضعیت هشداردهنده و خطرناک آگاهی کامل داشته باشند،هوشیار بودن افراد بهترین راه برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به خود شخص و همچنین به دیگران میباشد.هر پرسنل جدید قرار است کار خود را بر روی دکل آغاز کند قبل از انجام هر کاری ابتدا باید تحت نظارت و آموزشی مسائل ایمنی قرار گیرد.
گزارشات در صنعت نشان می دهد حدود شصت درصد از صدمات و حوادث حفاری بر روی دکل توسط افرادی اتفاق می افتد که سابقه کار کمتر از شش ماه بر روی دکل دارند.باید به این نکته توجه کرد که حتی افراد با تجربه مخصوصا وقتی که بر روی دکل های مختلف حفاری با اندازه و تجهیزات گوناگون کار کرده اند نیز احتیاج به نظارت و آموزش اولیه بر روی یک دکل جدید را دارند.

بسته به اندازه ی دکل حفاری خدمه ی مشغول بر روی دکل چندین نفر می باشند که این افراد شامل حفار،متصدی موتور و چند کارگر بوده و کل این افراد تحت نظارت مدیر کل کار می کنند.دیگر افرادی که ممکن است بر روی دکل حفاری کار کنند عبارت اند از:مسئول جرثقیل،کارگر،مکانیک و برق کار.در دکل های دریایی افراد دیگری نیز کار می کنند.به طور کلی حفار و کارگران حفاری مسئول انجام فعالیت حفاری،تعمیرات و نگهداری می باشند و باید تمامی کارها را با رعایت کامل مسایل ایمنی انجام دهند تا باعث وارد آمدن صدمه به خود و دیگران نشوند.

ایمنی در دکل حفاری

مسئولیت ناظر و کارفرما

پیروی از مسائل ایمنی بر روی دکل تنها با همکاری کامل تمامی افراد از ناظر کارفرما تا کارگران دکل امکان پذیر می باشد.بسته به نوع قرار داد ناظر کارفرما باید تمامی سرویس دهندگان را ملزم به رعایت کامل نکات و مسائل ایمنی کار بر روی دکل حفاری نمایند.در تمامی اوقات ناظر کارفرما مسئول کنترل مستقیم بر روی عملیات است تا خطری برای پرسنل تجهیزات و چاه حفاری به وجود نیاید.

مسئولیت ایمنی پیمانکار حفاری

پیمانکار مسئول انجام ایمن عملیات حفاری می باشد.مالک دکل حفاری تمامی مقررات را تعیین نموده وناظرانی تیز جهت نظارت بر اجرای این قوانین در نظر می گیرد.پیمانکار حفاری در قبال خدمه و کارفرمای حفاری مسئول است تا از ایمنی تجهیزات موجود در دکل اطمینان پیدا کرده و از تمامی محدودیت های فشاری و عمقی آن تجهیزات آگاهی داشته باشد.همچنین باید از تمامی قوانین دولتی مربوطه به حفاری مطلع بوده و آنهارا اجرا نماید.

وسایل ایمنی

وسایل محافظت شخصی که تمامی خدمه دکل ملزم به استفاده از آنها می باشند عبارت اند از:کلاه ایمنی،کفش ایمنی،عینک و لباس مخصوص.

کلاه ایمنی

تمامی افراد باید از کلاه ایمنی استفاده نمایند حتی بازدیدکنندگان نیز حین ورود به محوطه ی کاری دکل از این وسیله استفاده می کنند.کلاه ایمنی باید از جنس های غیر فلزی باشد و همچنین هادی جریان الکتریسیته نباشد.در ساخت آنها باید استاندارد قدرت و محافظت از ضربه و همچنین شوک الکتریکی رعایت شده باشد.

کفش ایمنی

کفش مخصوصی که جلوی آن فلز پوشیده شده است تا از وارد آمدن صدمه به انگشتان پا جلوگیری نماید.یکی دیگر از وسایلی است که استفاده از آن برای خدمه احباری می باشد.باید توجه کرد که کفه ی زیرین این کفش ها نباید از جنس لیز باشند.

عینک ایمنی

محافظت از چشم از اهمیت بالایی برخوردار است اگر آسیبی به چشم فرو آید احتیاج به معالجه فوری دارد،در نتیجه بهتر است افراد همواره از عینک مخصوص در حین کار استفاده کنند.

لباس مخصوص

لباس مناسب برای کلیه کارکنان در حین کار اجباری بوده و در حین کار مواد شیمیایی باید از پیش بند های مخصوص استفاده شود.

ایمنی در دکل حفاری

همچنین در مواردی که محل کار شخص آلودگی صوتی بالایی دارد مانند کار در نزدیکی موتور های دکل شخص باید از گوشی های مخصوص برای حفاظت از گوش خود استفاده نماید.لازم است از ماسک مخصوص(Resiprator) در هنگام انجام بعضی کارها مانند اسپری کردن رنگ و یا مخلوط کردن مواد گل استفاده شود.
یکی دیگر از خطراتی که منجر به حوادث زیادی در این صنعت شده سقوط از ارتفاع است.بنابراین در صورت کار در ارتفاع شخص باید از وسایل ایمنی مانند کمربند و طناب استفاده نماید.برای مثال دکلبان از زمانی که از سکو بالا می رود تا زمانی که پایین باز گردد میبایست کمربند ایمنی استفاده نماید.

منبع:مقالات PDF

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits