دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع سهمیه در کنکور سراسری و تاثیر آن ها در نتیجه
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تاکنون مطالب زیادی در مورد سهمیه ها در کنکور شنیده اید. شاید ندانید که همه داوطلبین کنکور جزء یکی از سهمیه ها قرار می گیرند. شاید برای شما هم لازم باشد بدانید که شما جزء کدام سهمیه ها هستید. با خواندن این مطلب می توانید با سهمیه های کنکور آشنا شوید...

انواع سهمیه در کنکور و تاثیر هر یک

بر اساس مصوبات مراجع ذی صلاح، هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری دارای سهمیه مشخصی هسـتند. این سهمیه بر اساس اطلاعاتی که داوطلبان در فرم تقاضانامه ثبت نامی تکمیل کرده اند، در کارنامـه اولیه آنان درج خواهد شد (اطلاعات ارسالی داوطلبان در تقاضانامه در زمان قبولی توسـط دانشـگاه محـل قبـولی کنترل می شود).

در حال حاضر ۱۹ سهمیه ی فعال برای داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه ها اعمال و استفاده میشود و در بیشتر رشته ها شاید ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها به داوطلبان دارای سهمیه های اختصاص یافته، افراد عادی فقط می توانند از ۵۰ درصد باقی مانده ظرفیت استفاده کنند!!!

این درصد (به گفته ی یکی از مسئولان وزارت بهداشت) در وزارت بهداشت و رشته های پزشکی به گونه ی دیگری است یعنی شاید حدود ۳۵ درصد ظرفیت به افراد فاقد سهمیه تعلق بگیرد (۳۰ درصد مناطق محروم، ۲۵ درصد شاهد و ایثارگر، ۵ درصد ایثارگران، چند درصد هم استعدادهای درخشان و نخبگان)

سهمیه ی ۵ درصدی ایثار گران و ضریب آن که در سال ۱۳۹۶ اعمال شد، باعث نارضایتی زیادی شد و در دانشگاه ها اختلاف سطح علمی دانشجویان کلاس را تشدید کرد.(بنا به آماری که از انتخاب رشته ی سال ۹۶ دیده شده تاثیر این سهمیه ۵ درصدی از سهمیه منطقه ۳ هم بیشتر بوده است)

اساس سهمیه ها در حال حاضر بدین گونه است که، متقاضیان استفاده از این سهمیه باید ۷۰ درصد نمره ی آخرین فرد قبولی در این رشته که از سهمیه ها استفاده نکرده را کسب کنند تا جزو قبولی ها قرار بگیرند. این سهمیه ی ۵ درصد، مربوط به همسران و فرزندان جانبازان با درجه ی جانبازی کمتر از ۲۵ درصد و فرزند و همسر رزمندگانی که حداقل ۶ ماه حضور در جبهه را در سوابق خودشان دارند، می شود.

تاریخچه اعمال سهمیه بندی در پذیرش دانشجو برای رفع محرومیت ها به سال های دور برمی گردد؛ به عنوان نمونه در سال ۱۳۴۸ دانشگاه های شهرستان ها تا حدود ۵۰ درصد از دانشجویان خود را از بین داوطلبان محلی انتخاب می کردند.

در سال ۱۳۶۱ داوطلبان به سه گروه کلی داوطلبان آزاد، داوطلبان منطقه ای و داوطلبان نهادها تقسیم می شدند. داوطلبان آزاد، شامل کسانی می شد که دیپلم خود را از استان تهران یا یکی از شهرهای تبریز، ارومیه، رشت، ساری، مشهد، کرمان، زنجان، سمنان، یزد، اراک، اصفهان، کرمانشاه، همدان و شیراز اخذ کرده بودند.

داوطلبان منطقه ای نیز شامل افرادی که جزو منطقه آزاد نبودند می شد؛ البته این داوطلبان درصورت تمایل می توانستند از سهمیه آزاد استفاده کنند. سهمیه هریک از این گروه ها حدوداً معادل یک سوم کل ظرفیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بود.

بخش های کشور از سال ۱۳۶۳ به پنج منطقه در قالب سهمیه مناطق تقسیم بندی شده (با وقوع جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از آن، سهمیه هایی مانند خانواده شهداء، رزمندگان و شاهد (فرزندان شهدا) نیز اضافه شد) و این روند تا سال ۱۳۶۷ ادامه داشت و از سال ۱۳۶۸ به بعد، سهمیه مناطق به سه منطقه تقلیل یافت.

ﻫﺮ داوﻃﻠﺐ می ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﻮد، ﻣﺘﻘﺎضی یکی از ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻫﺎی ﻣﺼﻮب ﻣﻨﺪرج در دفترچه کنکور شود.

1. ﺳﻬمیه ﻣﻨﺎﻃﻖ در کنکور

ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در آزﻣﻮن ﺳﺮاﺳﺮی ﺳﺎل ﺟﺎری ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻞ اﺧﺬ ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺳﻪ ﺳﺎل آﺧﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺟﺰو ﻳﻜﻲ از ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﻃﻖ ۱و ۲ و ۳ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ شوند. داوﻃﻠﺒﺎن ﻣﺘﻘﺎﺿﻲ ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺮﺑﻮط در ﺑﻨﺪ ۱۶ ﻓﺮم ﺗﻘﺎﺿﺎﻧﺎﻣﻪ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ را ﻋﻼﻣﺘﮕﺬاری می کردند.

ﺗﺒﺼﺮه1: ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺳﻲ و ﭘﻨﺠﻤﻴﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻛﻨﻜﻮر ﺳﺮاﺳﺮی داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ، ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن و داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺨﺶ ﻣﺤﻞ اﺧﺬ ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ دوره ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و دو ﺳﺎل آﺧﺮ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن و ﻳﺎ ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن (ﺳﺎل دوم و ﺳﻮم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻳﺎ ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ ای و ﻳﺎ ﻛﺎر و داﻧﺶ) ﺟﺰو ﻳﻜﻲ از ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﻃﻖ ۱، ۲ و یا ۳ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

ﺗﺒﺼﺮه 2: ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن دوره ﻫﺎی ﻛﺎرداﻧﻲ ﭘﻴﻮﺳـﺘﻪ آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻫﺎی فنی و ﺣﺮﻓﻪ ای وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻛـﻪ دوره ﭘﻴﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ را ﮔﺬراﻧﺪه اﻧﺪ، در آزﻣﻮن ﺳﺮاﺳﺮی ﺑﺮ اﺳﺎس بخش ﻣﺤﻞ اﺧﺬ مدرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺳﻪ ﺳﺎل آﺧـﺮ دوره دﺑﻴﺮﺳـﺘﺎن و ﻳﺎ ﻫﻨﺮﺳـﺘﺎن (ﺳﺎل اول، دوم و ﺳﻮم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن و ﻳﺎ ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن)، ﻛﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ کرده اند جزو ﻳﻜﻲ از ﺳﻬﻤﻴﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﻃﻖ ۱، ۲ و یا ۳ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

سهمیه مناطق در کنکور

2. ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺷﺎﻫﺪ و اﻳﺜﺎرﮔﺮ در کنکور

دارندگان شرایط ﺑﻨﺪﻫﺎی «اﻟﻒ» ﺗﺎ «د» می توانند ﻣﺘﻘﺎﺿﻲ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻬﻤﻴﻪ باشند.

اﻟﻒ) رزﻣﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ اساس آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﻳﻲ ﻗﺎﻧﻮن اﻳﺠﺎد ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺑﺮای ورود رزﻣﻨﺪﮔﺎن و ﺟﻬﺎدﮔﺮان داوﻃﻠﺐ ﺑﺴﻴﺠﻲ ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ از ﺗﺎرﻳﺦ ۱۳۵۹/۶/۳۱ ﻟﻐﺎﻳﺖ ۱۳۶۷/۶/۳۱ ﺣﺪاﻗﻞ ﺷﺶ (۶) ﻣﺎه ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻨﺎوب داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎی ﻧﺒﺮد ﺣﻖ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪاﻧﺪ.

ب) ﺟﺎﻧﺒﺎزان ۲۵ ﺗﺎ ۶۹ درصد، ﻓﺮزﻧﺪ و ﻫﻤﺴﺮ ﺟﺎﻧﺒﺎزان ۵۰ درصد و ﺑﺎﻻﺗﺮ، آزادﮔﺎن و ﻓﺮزﻧﺪان و ﻫﻤﺴﺮان آﻧﺎن و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻓﺮزﻧﺪان و ﻫﻤﺴﺮان ﺷﻬﺪا، ﻣﻔﻘﻮدﻳﻦ و اﺳﺮا و ﺟﺎﻧﺒﺎزان ۷۰ درصد و ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﻬﺪا (ﺧﻮاﻫﺮ، ﺑﺮادر، ﭘﺪر و ﻣﺎدر ﺷﻬﻴﺪ)

ج) ﻓﺮزﻧﺪ و ﻫﻤﺴﺮ ﺟﺎﻧﺒﺎزان ۲۵ ﺗﺎ ۴۹ درﺻﺪ بر اساس آیین نامه اجرایی

د) آن دﺳﺘﻪ از ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻛﺎدر ﺛﺎﺑﺖ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ و وﻇﻴﻔﻪ ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻛﻪ از ﺗـﺎرﻳﺦ ۱۳۵۹/۶/۳۱ ﺗﺎ ۱۳۶۷/۶/۳۱ ﺣﺪاﻗﻞ ۶ ﻣﺎه ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ و ﻳﺎ ۹ ﻣﺎه ﻧﺎﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻣﻮﻇﻔﻲ ﺷﺮﻛﺖ در ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ در ﺧﻄﻮط ﻣﻘﺪم ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.

3. ﺳﻬﻤﻴﻪ آﻣﻮزﮔﺎران در کنکور

افراد شامل این سهمیه آﻣﻮزﮔﺎران دﻳﭙﻠﻤﻪ رﺳﻤﻲ (ﻗﻄﻌﻲ ـ آزﻣﺎﻳﺸﻲ) و ﻳﺎ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ﺳﺎل در ﻣﻨﺎﻃﻘﻲ ﻛﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﻌﻴﻴﻦ کرده، ﺧﺪﻣﺖ ﻛـﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ و در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻏﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ، هستند.

ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﮔﺎن رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﻣﺸـﺎوره ﺑـﺎ ﺳﻬﻤﻴﻪ آﻣﻮزﮔﺎران، ﺑﻮرسیه وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش نیستند.

سهمیه بهیاران در کنکور

4. ﺳﻬﻤﻴﻪ ﺑﻬﻴﺎران در کنکور

ﺑﻬﻴﺎران دارﻧﺪه دﻳﭙﻠﻢ ﻧﻈﺎم ﻗﺪﻳﻢ و ﻳﺎ ﻧﻈﺎم ﺟﺪﻳﺪ (ﻛﺎر و داﻧﺶ) ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﺑﻬﻴﺎری اﺷﺘﻐﺎل دارﻧﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨـﺪ از این سهمیه در کنکور سراسری برای ورود ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎری استفاده کنند.

ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﻲ برنامه ریزی علوم پزشکی سهمیه وﻳﮋه ﺑﻬﻴﺎران ﺑﺮای ﻳﻜﺴﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ۵ درصد ﻇﺮﻓﻴﺖ در ﻗﺎﻟﺐ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد، ﭘﺬﻳﺮش ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ رﺷﺘﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎری ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺗﻌﺪاد ﻣﺘﻘﺎﺿﻲ در ﻫﺮ اﺳﺘﺎن ﺑﺮای دوره روزاﻧﻪ ﻣﻮرد ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻗﺮار ﮔﺮفته است.

5. سهمیه مناطق محروم در کنکور

۴۰ درصد ظرفیت هر یک از کد رشته های دوره روزانه ۹ استان محروم شامل استان های (ایـلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویـه و بویراحمـد، لرسـتان، هرمزگان) به داوطلبان بومی خود این استان ها اختصاص دارد.

داوطلبان گرامی توجه فرمایید که ممکن است تغییراتی ایجاد شده و سهمیه هر سال نسبت به سال های دیگر متفاوت گردد، این مطلب عمومی در مورد سهمیه های کنکور می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits