دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟
7
زمان مطالعه: 12 دقیقه
سفر نوروزی کم هزینه-چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم-نوروز کم هزینه-چگونه سفری کم هزینه داشته باشیم-سفر در نوروز-مسافرت کم هزینه نوروزی-هتل-متل-سفری کم هزینه-چگونه در نوروز سفر کنیم-تور نوروزی

چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

تعطیلات برای بیشتر خانواده ها مزه سفر می دهد و سفر به تعطیلات مزه روزهای تازه و شادتر را داشتن، حتی اگر به جایی تکراری برویم مثل شمال یا جنوب یا شهری تاریخی و...

اما مسافرت "پــــول" می خواهد و نمی توان منکر مخارج سفر شد، خصوصا اگر در زمان تعطیلات قصد سفر داشته باشیم که متاسفانه همه چیز گران تر می شود ...اما می توانیم با توجه به بودجه ای که داریم سفری را برنامه ریزی کنیم و حتی برای مدت کوتاه چند روزه حال و هوایمان را تغییر دهیم تا روزی که اوضاع اقتصادی بهتر شود و بتوان با فراغ بال بیشتری به سفر رفت.

در این روزهای بهاری نوروز که بسیاری دلشان می خواهد تنی به سفر بزنند و چمدان ببندند و از خانه و شهری که هر روزِ سال در آن چشم باز کرده اند به جایی بروند، پیشنهادهایی داریم برای داشتن یک سفر ارزان قیمت تر که شامل سفرهای داخلی و خارجی می شود.

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

* محلی را انتخاب کنید که توریست کمتری در تعطیلات نوروز به آنجا می رود: رفتن به شهرهای شمالی در فصل نوروز یا اصفهان و شیراز و... که محل تجمع مسافران هستند برای شما که بودجه محدودی دارید، مناسب نیست در حالی که شناسایی محل هایی که کمتر شناخته شده هستند، می توانند مخارج کمتری را برای شما رقم بزنند. حتی ممکن است این شهر در شمال باشد اما شهری یا روستایی باشد که با هزینه کمتر بتوانید به آنجا سفر و اقامت کنید. می توانید از دوستانی که اهل سفر هستند و سایت های اینترنتی اطلاعات بگیرید.

* هزینه حمل و نقل را کمتر کنید: درست است که به سفر رفتن با ماشین شخصی می تواند دلپذیرتر باشد و استقلال شما را حفظ کند، اما اگر ۲ نفر هستید و جایی که می خواهید بروید روستایی یا شهری کوچک است که می توانید به راحتی در آن جا به جا شوید، بهتر است فکر بردن ماشین را از سرتان بیرون کنید. مخصوصا اگر ماشین شما به خرج افتاده و امکان می دهید در راه شما را بگذارد به هیچ وجه توی جاده نیفتید. سفر رفتن با اتوبوس یا قطار انتخاب خوب و منطقی تری است.

در ضمن اگر چند نفر هستید و در یک ماشین جا می شوید همگی با یک ماشین که ایمنی بیشتری دارد به سفر بروید و پول بنزین و دیگر مخارج پیش آمده برای ماشین را بین خودتان تقسیم کنید. با این روش پول بنزین و دیگر مخارج کمتر می شود. حتی اگر تعداد زیادی هستید یک ون کرایه کنید و با آن به سفر بروید. با این روش دیگر لازم نیست خستگی رانندگی را هم تحمل کنید.
سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

*وسایل لازم را با خودتان ببرید: قبل از اینکه چمدان ببندید، کاغذ و قلمی بردارید و وسایل ضروری که لازم دارید را بنویسید و کم کم آنها را تهیه کنید. دقت کنید وسایل و کالاهایی که لازم دارید و در خانه دارید را حتما با خودتان ببرید تا به خرج دوباره نیفتید. داروها، دستگاه فشارسنج، تست قندخون، وسایل بچه ها مخصوصا اگر کودک نوپایی دارید را فراموش نکنید، دمپایی، حتی کبریت و... را هم بردارید تا مجبور نشوید برای پیدا کردن وسیله ای از این طرف شهری که نمی شناسید به سمت دیگری بروید و از طرفی هم زمان را از دست بدهید و هم وسیله ای که در خانه داشته اید را با قیمت بیشتری بخرید.

* هواشناس باشید: اگرچه ممکن است به جنوب بروید اما شاید در طول راه هوا سرد و بارانی شود یا هوای شهری مثل اردبیل که سرد و خنک است، گرم باشد و شما احتیاج به لباس خنک پیدا کنید پس حتما هم لباس گرم و هم لباس سبک داشته باشید تا مجبور به خرید دوباره نشوید.

* مکان شناس باشید: بدون برنامه و شناسایی محلی عازم شدن به شهری و مکانی ناشناس مخصوصا با خانواده نه تنها استرس، بلکه مخارج شما را هم زیاد می کند. شاید بودجه نداشته باشید در تعطیلات نوروزی روستای ماسوله در هتلی اقامت کنید اما شاید بتوانید اتاقی امن کرایه کنید یا چند کیلومتر دورتر از محل موردنظر چادر بزنید.

مسافرخانه ای تمیز پیدا کنید یا در محل های اسکان عمومی مثل مدارس که برای این فصل آماده شده اند، اسکان کنید، اما همه این حدس ها و اطلاعات را قبل سفر فراهم کنید. همراه داشتن زیرانداز و پتوی سبک سفر، پماد مخصوص نیش حشرات و پشه بند برای کودکان می تواند امنیت شما را بالا ببرد و امنیت بالاتر یعنی حفظ جان و مال شما!

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟
* وسایلتان را تعمیر کنید: قبل از سفر از سالم بودن هر وسیله ای مطمئن شوید؛ از سلامت ماشین گرفته تا فلاسک چای که همراه می برید. خراب شدن هر وسیله ای در راه یعنی مخارج مضاعف برای شما و هرچه این وسیله بزرگ تر و حیاتی تر باشد، مشکل شما هم بزرگ تر می شود. تنبلی نکنید و از هرکس بخواهید از سالم بودن وسیله ای مطمئن شود. بررسی کردن دوربین، سالم بودن چمدان ها و قفل چمدان و هر کار ریزودرشت دیگری که سروکار شما را به تعمیرگاه و مغازه می اندازد می تواند خرج شما را کمتر کند.

* کارت شناسایی های کاربردی را بردارید: همراه داشتن کارت شناسایی مثل کارت فرهنگیان، پزشکان، کارمندان، بازنشستگان و دانش آموزی در این ایام بسیار کاربردی است. می توانید در بسیاری جاها مثل موزه ها و حتی برخی مسافرخانه ها از آنها استفاده کنید. شاید به نظرتان کمکی که تخفیف این کارت ها به بودجه شما می کند بسیار ناچیز بیاید اما در حقیقت همین تخفیف های کوچک می تواند راهگشا باشد و به بودجه کوچک شما کمک کند.

*موقعیت خود را شناسایی کنید: کارمند جایی هستید؟ بازنشسته هستید؟ در شرکت خصوصی کار می کنید؟ شاید محل کار شما و صنف شما با شرکت ها و هتل های سراسر کشور قرارداد داشته باشد. چرا از این مکان ها استفاده نکنید یا حتی چرا از آشناهای نزدیکتان و همسفرهایتان نخواهید در این زمینه به شما کمک کنند؟
سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

* غذا نخرید: شاید با خودتان بگویید چطور می شود در مسافرت غذا نخرید؟! شما به مسافرت می روید تا استراحت کنید نه اینکه پای گاز بایستید و آشپزی کنید. منظور ما هم غذا نخریدن نیست بلکه بیشتر از همه نرفتن به رستوران است، آن هم نه برای همه روزهایی که در سفر هستید بلکه می توانید به جای هر روز غذا خوردن در رستوران های گران قیمت، ۲ یا ۳ وعده (بستگی به طول زمان مسافرت و بودجه تان) در رستورانی غذا بخورید که کیفیت غذایش مشهور است، نه اسم و رسم آن!

اما خرید کنسرو، همراه داشتن بیسکویت، کیک، پنیر، آب جوش و دم کردن چای، کشمش و... می تواند هزینه شما را بسیار پایین بیاورد البته اگر قصد سفر داشته باشید نه قصد ملامت کردن خود و همسفرانتان به علت بودجه محدودی که دارند.

* مثل همه باشید: الان وقت خاص بودن نیست و این به معنای وخامت اوضاع هم نیست. به هر حال شما آنقدر سلامت هستید و بودجه دارید که به سفر بروید تا حالتان بهتر شود پس دست از خاص بودن به معنای رفتن به مکان های خاص، پوشیدن لباس های آنچنانی و مارک دار و گشتن در فروشگاه های معروف شهرها بردارید و با توجه به بودجه ای که دارید نقشه مسیر مسافرتتان را حتی اگر یک شهر و روستاست تعیین کنید.

*زیادی سوغاتی نخرید: شما بسیاری از خریدهایتان و خرج های اضافی را حذف کرده اید تا به سفر بیایید پس غیرمنطقی نباشید و به قول امروزی ها جوگیر نشوید و وسایلی که با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر در شهر خودتان پیدا می شود را به عنوان سوغاتی و یادگاری نخرید.

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

* بچه ها را توجیه کنید: اگر فرزندانتان به سن و سالی رسیده اند که متوجه موقعیت زندگی شما می شوند برای آنها توضیح دهید که می خواهید به مسافرت بروید اما نمی توانید مثل همیشه خرج اضافه داشته باشید. حتی با آنها در میان بگذارید که ترجیح می دهند به مسافرت بیایند یا همین بودجه را خرج کنند. در مورد گروه سنی خردسالان اما توضیح این موضوع و توجیه آنها مشکل است. در این رابطه می توانید خواسته آنها را کنترل کنید. اگر بودجه برای خرید اسباب بازی، لباس و... ندارید برنامه گشتن در فروشگاه ها و... را حذف کنید. طبیعتا هر بچه ای دلش می خواهد آنچه را که می بیند داشته باشد اما اگر این موارد را حداقل در سفر نبیند بهانه داشتن آنها را نمی گیرد.

*دفترچه بیمه با خودتان ببرید: همراه داشتن دفترچه بیمه نه تنها لازم بلکه بسیار ضروری است؛ چه سالمند باشید چه میانسال و چه پدر و مادر فرزندی، باید دفترچه بیمه تان را همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی افتاد مجبور به پرداخت هزینه درمان مضاعف نشوید.

*روزهای خاص را پیدا کنید: برخی موزه ها روزهایی را به بازدید رایگان اختصاص می دهند. ممکن است این مورد درباره موزه ها، سینماها و جاهای دیدنی دیگر هم صدق کند پس کمی حوصله به خرج دهید، پرس وجو کنید و هزینه سفرتان را کاهش دهید.

*چمدانتان را گم نکنید: گم کردن هر چیزی یعنی خرج اضافی و اضافه تر از آن به هم ریختن اعصاب و سردرگمی! پس بهترین راه این است که به جای برداشتن چند ساک و چمدان یک چمدان بردارید تا بتوانید حواستان را به آن بدهید یا اگر هر فردی یک چمدان دارد به او گوشزد کنید مسوول وسایلش خودش است. اگر با گروه یا وسیله عمومی به سفر می روید حتما کارت اسمتان را روی چمدانتان نصب کنید. کار بهتر هم این است که ساکی خریداری کنید که با دیگر ساک ها و کیف ها متفاوت است. با این روش کسی اشتباهی وسیله شما را بر نخواهد داشت.

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

* از طبیعت لذت ببرید: اگر بودجه محدودی دارید بهتر است محلی که برای مسافرت انتخاب می کنید طبیعت باشد نه شهرهای بزرگ، مخصوصا در ایام تعطیل مانند عید که مسافران بسیاری مهمان این شهرها هستند. رفتن به طبیعت نه تنها اثر بهتری می تواند روی روحیه شما بگذارد که اگر جانب اطمینان را رعایت کنید، هزینه کمتری هم دربرخواهد داشت.

*تور مناسبی پیدا کنید: اگر می خواهید به سفر بروید، بودجه محدودی دارید و در ضمن حوصله جستجو و بلیت گرفتن را ندارید و حتی تنها هستید، می توانید یک تور داخلی چند روزه مطمئن پیدا و ثبت نام کنید و چمدانتان را ببندید و به سفر بروید.


به گفته دکتر حسین باهر؛ رفتارشناس، عضو انجمن پزشکی گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی : معمولا مردم کشورهای پیشرفته، برعکس ما ایرانی ها، خیلی راحت و سبک سفر می کنند. به طورکلی در بیشتر کشورهای پیشرفته، تسهیلاتی مانند وسایل نقلیه مطمئن، رستوران های بین راهی مناسب، جاده های خوب، هتل ها و متل هایی با درجه های مختلف برای افرادی با درآمد مالی متفاوت، برای رفت وآمد و مسافرت وجود دارد و تمام این تسهیلات باعث می شوند که سفر برای آنها راحت باشد.

مردمان بیشتر کشورهای پیشرفته فقط با در دست گرفتن یک ساک حاوی لوازم شخصی به سفر می روند اما اگر ما ایرانی ها بخواهیم به یک سفر یکی دو روزه هم برویم، آنقدر اسباب و اثاثیه با خودمان جمع می کنیم و تشریفات مختلف می چینیم که گاهی از سفر پشیمان می شویم یا به خاطر سختی های سفر، قید چیدن برنامه مسافرت برای ایام تعطیل را می زنیم. این در حالی است که سفر کردن می تواند باعث تغییر خلق وخو و رسیدن به آرامش روانی پس از طی روزهای سخت و متمادی کاری در طول سال باشد.

سفر نوروزی کم هزینه/چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم؟

به طور کلی می توان سخت سفر کردن و راحت نگرفتن مسافرت در میان ایرانی ها را به چند دلیل اصلی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، ربط داد:

* در کشور ما، امکانات لازم و کافی در مقصد سفر و بین راه نسبتا کم و ناکافی است.

* امکان ایجاد مشکل یا حادثه غیرمترقبه به دلیل عدم آمادگی لازم در جاده ها وجود دارد.

* بیشتر مردم به دلیل حساب و کتاب های اقتصادی، ترجیح می دهند وسایل اولیه و مورد نیاز را با خود همراه ببرند تا در مقصد یا بین راه مجبور به خرید کالاهای مورد نیازشان با قیمتی بالاتر نباشند. در این صورت به همه افراد پیشنهاد می شود کالاهایی سبک و ساده را برای سفر همراه داشته باشند؛ مثلا ظرف های سبک تر که حجم کمتری اشغال می کنند یا موادغذایی کنسروی که تهیه و آماده کردن آنها در سفر ساده باشد.

ضمن اینکه در چند روز سفر باید از دیدن مکان های جدید لذت برد و خیلی در قید و بند خورد و خوراک نبود. مثلا می توان وعده های غذایی را کمتر و محدود به خوراکی هایی سبک و سالم مانند نان و پنیر، سیب زمینی پخته یا سایر غذاهای ساده کرد. به این ترتیب، نیاز به رفتن به رستوران و پرداخت هزینه های سنگین و گاهی هم مصرف غذاهای ناسالم از بین می رود و سفر کمی ساده تر می شود.

سفر نوروزی کم هزینه-چگونه کم هزینه به سفر نوروزی برویم-نوروز کم هزینه-چگونه سفری کم هزینه داشته باشیم-سفر در نوروز-مسافرت کم هزینه نوروزی-هتل-متل-سفری کم هزینه-چگونه در نوروز سفر کنیم
یکی دیگر از مشکلات مربوط به سخت سفر کردن، این است که اقامت در هتل ها و متل ها برای ما ایرانی ها به خوبی جا نیفتاده است. یعنی گاهی برخی از خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی و گران بودن هزینه هتل، ترجیح می دهند چادر و وسایل مخصوص خواب را هم در کنار لوازم لازم برای پخت و پز و شستن ظرف ها با خود همراه داشته باشند و به جای پرداخت هزینه اضافی برای اقامت در هتل یا مسافرخانه، در پارک ها، کمپ های تعیین شده از سوی شهرداری هر استان یا حتی کنار خیابان چادر بزنند و به این ترتیب، هزینه های سفرشان را تا حدی کاهش دهند.

البته گاهی افرادی که از نظر مالی امکان اقامت در هتل یا مسافرخانه را دارند هم ترجیح می دهند یا در سفر چادر بزنند یا با کرایه خانه های شخصی کمی هزینه سفرشان را پایین بیاورند و در این صورت به نظر می رسد که این مساله، یک مساله فرهنگی و نشان دهنده نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از مکان های اقامتی برای سفر باشد.

* برخی از افراد هم در ایام تعطیل به منزل اقوام و دوستان خود در شهرهای دیگر می روند و برای اینکه زحمت کمتری به آنها بدهند، مقداری از وسایل مورد نیاز را با خود همراه می برند. البته توصیه می شود از آنجا که هر خانواده ای برای ایام تعطیل خود برنامه ای دارد، هرگز سرزده به منزل اقوام و دوستان خود در شهرهای دیگر نروید و آنها را در تنگنا قرار ندهید. اگر قرار است عید را در خانه آشنایانتان بگذرانید، حتما با دعوت قبلی این کار را انجام دهید زیرا در غیر این صورت اسباب دردسر و ناراحتی آنها را در تعطیلات فراهم کرده اید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits