دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه به راحتی لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
لغات انگلیسی بخش مهمی از یادگیری این زبان را تشکیل می دهد زیرا واژگان مهم ترین بخش در یادگیری هر زبان به شمار می رود. بدون واژگان، نمی توان صحبت کرد ولی با یک بانک لغات مختصر می توانیم منظور خودمان را بیان کنیم؛ بی آنکه با گرامر آن زبان آشنایی داشته...

روش های حفظ کردن لغات انگلیسی

لغات انگلیسی بخش مهمی از یادگیری این زبان را تشکیل می دهد زیرا واژگان مهم ترین بخش در یادگیری هر زبان به شمار می رود. بدون واژگان، نمی توان صحبت کرد ولی با یک بانک لغات مختصر می توانیم منظور خودمان را بیان کنیم؛ بی آنکه با گرامر آن زبان آشنایی داشته باشیم.

توسعه بانک لغات امری است بسیار مهم و کلیدی، اما از طرفی می تواند خیلی نیز خسته کننده باشد. اما برای اینکه به زبان انگلیسی کاملا مسلط صحبت کنید، باید بهره مناسبی از لغات انگلیسی داشته باشید. همانطور که می دانید سخت ترین بخش هر آزمون مانند TOEFL یا IELTS ، مربوط به بخش حفظ لغات انگلیسی است.

برای رقابت در سطوح اجرایی یا دانشگاهی نیازمند درک کامل کلمات پیچیده و اصطلاحات خاص هستید. از دیگر دلایل مهم یادگیری لغات انگلیسی این است که می توانید دقیق تر و مختصرتر صحبت کنید. یعنی بتوانید با تعداد کلماتِ کمتر، منظور بیشتری را به طرف مقابل برسانید.

بسیاری از زبان آموزان به همین دلیل، می خواهند که دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهند. اگر یادگیری و حفظ کلمات به روشی نادرست انجام پذیرد، این موضوع به سرعت به امری کسالت بار تبدیل شده و شما را از پای در خواهد آورد. مطمئنا بسیاری از شما با افزایش دایره لغات انگلیسی خود می توانید انگلیسی را راحت تر صحبت کنید.

حفظ کردن لغات انگلیسی فرآیندی است که در نگاه اول برای بسیاری از افراد و خصوصا داوطلبان کنکور سراسری بسیار سخت و غیرممکن به نظر می رسد. اما در اصل با رعایت چند نکته ساده که در ادامه به شما خواهیم آموخت، می توانید به بهترین روش حفظ لغات انگلیسی دست پیدا کنید و لغات انگلیسی کنکور را به آسانی فرا بگیرید.

لغات انگلیسی

چگونه به راحتی لغات انگلیسی را حفظ کنیم؟

روش های حفظ لغات انگلیسی

درسته که روش های زیادی برای حفظ لغات انگلیسی وجود داره، اما روشی که شما به عنوان یه دانش آموز کنکوری برای حفظ لغات انگلیسی کنکور استفاده می کنید خیلی مهمه. یک دلیل این اهمیت اینه که در سال کنکور شما درگیر حفظ مطالب دیگه هم هستید و نمی تونید تمام تمرکزتون رو برای حفظ لغات انگلیسی صرف کنید.

از طرف دیگه روش انتخابی شما باید به اندازه کافی هوشمندانه، موثر و قدرتمند باشه تا فرآیند حفظ لغات انگلیسی تا حد ممکن سریع باشه.

خوشبختانه ابزار و روش های مناسبی برای این کار وجود داره که به به شما کمک می کنه لغات زبان انگلیسی کنکور رو سریع تر حفظ کنید. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

1. برای حفظ لغات انگلیسی از مثال استفاده کنید

اگه لغات انگلیسی رو با مثال یاد بگیرید، هم با کاربردشون توی جمله هم آشنا می شید و هم معنی اون لغات بهتر در حافظه شما موندگار میشه. یادگیری هر واژه با کمک مثال، بهترین و مؤثرترین روش آموزش لغات محسوب میشه. مثال لزوماً یک جمله طولانی نیست؛ بلکه می تونه یک عبارت کوتاه باشه. درواقع مثال ها باید جوری باشن که درک اون ها سخت نباشه.

مثلا water cycle (چرخه آب) مثال خوبی برای حفظ کردن دو واژه water (آب) و cycle (چرخه) می باشد.

هم چنین می تونید از جمله ها به عنوان مثال استفاده کنید که توصیه می کنیم این جمله ها درباره خودتون و محیط پیرامون خودتون باشه. در یک کلام هرچقدر این مثال ها براتون جالب تر و کاربردی تر باشه، کلمه مربوط به اون رو بهتر حفظ می کنید.

مثلا درباره کلمه stylish (شیک) ، می تونید بگید: " .My new T-shirt is very stylish "

بهرحال سعی کنید از مثال ها و عبارت هایی استفاده کنید که براتون جالب هستند و کمک می کنند کلمه مورد نظر رو به یاد بیارید. اما اگه نتونستید خودتون مثال بزنید، می تونید از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید.

این دیکشنری ها برای هر کلمه از چند مثال استفاده کرده اند که شما می تونید یکی از اون ها رو انتخاب کنید و در یک دفترچه مخصوص، جلوی کلمه مورد نظرتون اون مثال رو بنویسید.

2. برای حفظ لغات انگلیسی از کلمات مترادف و متضاد استفاده کنید

بهتره که هر کلمه انگلیسی رو با مترادف یا متضاد اون یاد بگیریم. با این روش احتمال فراموش کردن کلمات کاهش پیدا می کنه. به عنوان مثال:

  • fast = quick
  • fast ≠ slow

البته همه کلمات مترادف یا متضاد ندارند. بنابراین این روش هرچند کاربردی و موثره، اما خیلی جامع نیست.

یادگیری لغات انگلیسی

3. از لغات انگلیسی هم خانواده استفاده کنید

با استفاده از این روش ، با یک تیر چند هدف رو می زنید. مثال موقعی که با کلمه manager (مدیر) رو به رو می شید، کلمه های manage (مدیریت کردن) و management (مدیریت) رو هم حفظ کنید.

با استفاده از کلمات هم خانواده چند کلمه جدیدتر هم یاد می گیرید؛ ضمن این که ماندگاری و تثبیت اون کلمه رو در ذهنتون عمیق تر و بیشتر خواهید کرد.

یک کلید به راحتی گم میشه، اما بعیده که یک دسته کلید رو هم راحت گم کنید. یادگیری کلمات هم خانوده حکم همون دسته کلید رو داره که امکان گم شدنش کمتره.

4. هنگام حفظ لغات انگلیسی از پیشوندها و پسوندها استفاده کنید

تسلط بر پیشوندها و پسوندها، باعث میشه لغات انگلیسی رو سریع تر حفظ کنید.

پیشوندهای مهم عبارتند از:

  • -re : به معنی "دوباره"

rewrite : دوباره نوشتن rebuild : دوباره ساختن، بازسازی revisit : دوباره ملاقات کردن

  • -dis : پیشوندی که معنی کلمه رو معکوس می کنه

disconnect : قطع شدن disappear : ناپدید شدن discontinue : ادامه ندادن

  • -un : پیشوندی که معنی کلمه رو معکوس می کنه

unfasten : باز کردن unarm : خلع سلاح کردن

  • -pre : به معنی "قبل از"

pretest : آزمون مقدماتی prejudge : پیش داوری کردن

پسوندهای مهم عبارتند از:

  • less- : به معنی "بدون"

homeless : بی خانمان jobless : بیکار

  • ness- : پسوند "ی" که به آخر کلمه اضافه می شود

darkness: تاریکی smartness: زیرکی، باهوشی

5. لغات انگلیسی را با تصویرسازی حفظ کنید

برای کسانی که زبان انگلیسی رو بلد نیستند، لغات انگلیسی بدون معنا و مفهوم خاصی هستند. همونطور که میدونیم اولین قدم برای به کار اندازی حافظه، تصویر سازی ذهنی هست. وقتی یک لغت درون ذهن ما تصویری رو ایجاد نکنه، یادگیری اون لغت غیر ممکن میشه.

پس در این مرحله باید کاری رو انجام بدیم که لغات انگلیسی درون ذهن ما صاحب تصاویر آشنایی شوند. مغز ما تصاویر رو بهتر دریافت و تحلیل می کنه و به اصطلاح زبان مغز، زبان تصاویره.

در این روش باید لغات انگلیسی که بدون تصویر هستند رو تصویر دار کنیم. برای حفظ کردن لغات انگلیسی باید اون ها رو به ایده ها و مفاهیم ملموس تبدیل کنیم.

با این کار مسیری رو بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدتمون ساخته ایم و وقتی لغتی رو می شنویم، باید اونن لغت ما رو یاد واژه ای بندازه که در حافظه بلند مدتمون قرار داره.

حفظ کردن لغات انگلیسی

6. لغات انگلیسی را در معرض دید قرار دهید

کلماتی که قصد حفظ کردن اون ها رو دارید باید مکررا به چشمتون بیان. پس به عنوان یه روش می تونید کلمات مهم تر و دشوارتر رو روی کاغذ استیکرهای کوچک بنویسید و اون ها رو روی دیوار یا درِ کمد اتاقتون یا یخچال و قفسه های آشپزخونه بچسبونید.

به این ترتیب در طول روز چندین بار لغات رو می بینید و سعی می کنید معنی اون ها رو به یاد بیارید که باعث میشه لغات رو حفظ کنید. در این روش می تونید مترادف و متضاد کلمه یا یک مثال از اون کلمه رو هم روی کاغذ استیکر بنویسید.

7. از روش کد گذاری برای حفظ لغات انگلیسی استفاده کنید

کدگذاری به این معنیه که هر بخش از یک کلمه انگلیسی رو به یک کلمه فارسی ربط بدیم و بعد از مجموع اون بخش ها، معنی آن کلمه رو استنباط کنیم.

مثلاً برای یادگیری کلمه bother به معنی “اذیت کردن” بگیم: این کلمه شبیه به کلمه brother است و همونطور که می دونیم برادر مهربونه و هیچ وقت "اذیت" نمی کنه، مگر این که بی عار (بی r) باشه. به عبارت دیگه برادر (بی brother (r اذیت خواهد کرد. پس bother به معنی اذیت کردن هست.

باید توجه داشت که نمی توان همه کلمات رو با روش کدگذاری یاد گرفت؛ چون گاهی داستانی که از اون واژه نقل می کنیم، از معنی اون دور میشه و پیچیدگی کلمه به حدی می رسه که اگه اون کلمه رو بدون کدگذاری یاد می گرفتیم، کارمون راحت تر بود.

8. برای حفظ لغات انگلیسی از فلش کارت استفاده کنید

یک ورق A4 رو به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. برای این کار، کاغذ رو از وسط تا کنید و بعد از تقسیم کردن اون به دو نیمه، هر نیمه رو مجدداً به دو قسمت تقسیم کنید. و یک بار دیگه این کار رو انجام بدید تا کاغذ شما به صورت 8 قسمت مساوی دربیاد.

بر روی یکی از برگه ها، پنج لغت انگلیسی مهم که اغلب فراموش می کنید رو بنویسید. سپس در پشت برگه، معانی فارسی لغات رو به ترتیب یادداشت کنید. این برگه ها رو همه جا همراه خودتون داشته باشید و تا زمانی که نتونستید معانی اون ها رو کاملا حفظ کنید، برگه ها رو دور نریزید.

توجه داشته باشید که اولاً تعداد کلمات از 5 تا بیشتر نشه. چون برای ذهن سردرگمی ایجاد می کنه. ثانیاً فقط کلمات دشوار رو روی این برگه ها یادداشت کنید. یعنی کلماتی که با روش های معمولی دیگه نتونستید اون ها رو حفظ کنید.

9. برای حفظ لغات انگلیسی حتما دفترچه لغت تهیه کنید

یک دفترچه معمولی انتخاب کنید که تا حد ممکن کوچک باشه و بتونید همیشه داخل کیف یا ماشین اون رو همراهتون داشته باشید. هر صفحه دفترچه لغت رو به سه ستون تقسیم کنید.

در ستون سمت چپ، کلمه انگلیسی ، در ستون وسطی مترادف یا متضاد کلمه به همراه معانی فارسی و در ستون سمت راست، مثالی از اونن کلمه رو بنویسید. بهتره که هم خانواده های کلمه هم حتی المقدور در زیر اون لغت به صورت تفکیک شده نوشته شوند.

این دفترچه در حکم حساب بانکی شما در زبان انگلیسی هست. هر لغتی که به دفترچه لغت خودتون اضافه می کنید، موجودی حسابتون رو افزایش میده و سود حاصل از اون، باعث میشه لغات انگلیسی بیشتری رو در مدت زمان کمتری حفظ کنید.

روش حفظ کردن لغات انگلیسی

چطور خیلی راحت لغات انگلیسی را حغظ کنیم؟

نکاتی برای حفظ سریع تر لغات انگلیسی

  • لغات رو پس از 24 ساعت، یک هفته و یک ماه حتما مرور کنید.
  • متن های انگلیسی بخونید. هرچه بیشتر یک کلمه رو داخل متن ببینید، اون رو بهتر حفظ می کنید. برای انجام این تمرین می تونید متن های کلوز تست و درک مطلب بخونید تا تمرینی هم در زمینه کلوز و درک مطلب داشته باشید.
  • تا می تونید از کلمات جدید "استفاده" کنید. با استفاده از لغات ، جمله های مختلف بسازید و یا موقع تست زنی، کلمه ها رو در مثال های مختلف بررسی کنید. برای این که یک کلمه رو حفظ کنید، حداقل باید 10 مرتبه اون رو استفاده کنید.
  • دفترچه لغت خودتون رو همیشه منظم و تمیز نگه دارید.
  • از این که بخواهید تعداد خیلی زیادی کلمه رو یکجا حفظ کنید، پرهیز کنید. فرآیند حفظ لغات انگلیسی نیاز به زمان داره. به طور میانگین، حدود 8 تا 10 لغت در روز، تعداد مناسبی برای حفظ کردنه.

بیشتر بخوانید:

بهترین و ساده ترین روش یادگیری لغت زبان انگلیسی

آشنایی با اصطلاحات عامیانه زبان انگلیسی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits