دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم دیابت چیست و چگونه بفهمیم دیابت داریم؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

دیابت چیست و چه علائمی دارد؟

دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازو کار‌های مختلف است.

در افراد مبتلا به دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده از سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به آن هیپرگلیسمی می‌گویند.

هنگامی که این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید و از این موضوع آگاه نباشید. نشانه های دیابت می توانند بسیار خفیف باشند. اگرچه نشانه ها برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 مشابه هستند، شناسایی نشانه های دیابت نوع 2 به طور معمول دشوارتر است.

در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری به آرامی پیشرفت می کند و ممکن است آنها بدون غربالگری متوجه ابتلا به دیابت نشوند. در همین راستا، میلیون ها بیمار در جهان به دیابت مبتلا هستند که حتی خودشان از این شرایط آگاهی ندارند.

با این وجود، تنها آشنایی با نشانه های بیماری دیابت برای اطلاع از آن کافی نیست و شما نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی سطوح قند خون خود هستید. ردیابی نتایج آزمایش ها مشخص می سازد که آیا به دیابت مبتلا هستید یا خیر.

دیابت

نشانه های شایع ابتلا به دیابت چه چیزهایی هستند؟

نیاز به دفع ادرار را بیش از پیش احساس می کنید. این شرایط به دلیل سخت‌تر کار کردن کلیه ها برای پردازش قند اضافی در ادرار شکل می گیرد. بیش از حد معمول احساس تشنگی می کنید.

همان گونه که نیاز به دفع ادرار افزایش می یابد، شما هر چه بیشتر احساس کم آبی می کنید و از این رو، نیاز به نوشیدن مایعات بیشتر را احساس می کنید. همچنین، برخی افراد بیش از پیش احساس گرسنگی می کنند.

هر چه بیشتر با عفونت های دستگاه ادراری، مخمری یا واژنی مواجه می شوید. پزشک گاهی اوقات بر اساس افزایش تکرر این عفونت ها به بیماری دیابت مشکوک می شود. تغییرات در سیستم ایمنی بدن انسان افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این عفونت ها قرار می دهد.

کاهش وزن ناخواسته را تجربه می کنید. در شرایطی که افراد بسیاری در جهان دوستدار کاهش وزن هستند، اما روند کاهش وزن زمانی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید، روندی سالم محسوب نمی شود.

کاهش وزن در این شرایط به دلیل ناتوانی بدن در استفاده درست از انسولین برای کمک به پردازش گلوکز به عنوان سوخت شکل می گیرد. بر همین اساس، بدن پردازش چربی و عضله را برای تولید سوخت آغاز می کند.

نشانه های شبیه به آنفلوآنزا را تجربه می کنید یا بیش از پیش احساس خستگی می کنید. خستگی در نتیجه کمبود گلوکز، منبع انرژی شماره یک بدن، شکل می گیرد.

گاه به گاه تاری دید را تجربه می کنید. دیابت کنترل نشده می تواند به شرایطی به نام رتینوپاتی دیابتی منجر شود که بر بینایی انسان تاثیرگذار است. چشم پزشک ها گاهی اوقات به واسطه نشانه های بینایی که بیمار تجربه می کند در تشخیص دیابت نقش ایفا می کنند.

تفاوت بین نشانه های دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

نشانه های دیابت نوع 1 به طور معمول مشابه با نشانه های دیابت نوع 2 هستند، اما آنها به طور ناگهانی‌تر پدیدار می شوند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است دارای نشانه های شبه آنفلوانزا باشد که تنها ظرف چند روز والدین وی را مجبور می سازد تا به اورژانس مراجعه کنند و در آنجا ابتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده می شود.

در مقابل، نشانه های دیابت نوع 2 می توانند پیش از آن که چنان وخیم شوند که توجه بیمار را به خود جلب کنند، چند سال طول بکشند.

علائم دیابت

چرا نشانه های دیابت گیج کننده هستند؟

ردیابی نشانه های بیماری دیابت، به ویژه نوع 2، می تواند دشوار باشد زیرا به آرامی و با گذشت زمان پدیدار می شوند و همچنین نشانه های افزایش سن و نشانه های دیابت می توانند همپوشانی داشته باشند.

هنگامی که سن ما بالا می رود، خشکی پوست و نیاز به استفاده بیشتر از توالت غیر عادی نیستند و از این رو، شاید تشخیص این که آنها از ابتلا به دیابت ناشی می شوند، دشوار باشد.

افزون بر این، نشانه های بیماری می توانند با آثار داروهایی خاص همپوشانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر نوعی از داروها که به نام ادرارآور شناخته می شوند را مصرف می کنید، ممکن است فکر کنید افزایش ادرار تنها به واسطه مصرف دارو شکل گرفته است.

برخی بیماران نیز چنان با زندگی به همراه نشانه های مشخص - مانند خستگی و افزایش ادرار - عادت می کنند که زنگ خطر مواجهه با یک مشکل سلامت را جدی نمی گیرند. ابتلا به بیماری در برخی افراد برای سال ها تشخیص داده نمی شود زیرا بدن همچنان مقداری انسولین تولید می کند. اما این به معنای تولید انسولین کافی یا پردازش درست آن نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با نشانه هایی که به آنها اشاره شد، مواجه هستید، مراجعه به پزشک و بررسی دقیق‌تر شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن توصیه می شود. انجام یک آزمایش خون به صورت ناشتا می تواند سطوح قند خون را مشخص سازد. در برخی موارد نیز ممکن است آزمایش هموگلوبین A1C مد نظر قرار بگیرد.

این آزمایش می تواند ابتلا به پیش دیابت را نیز مشخص سازد که به معنای آن است هنوز از زمان کافی برای تغییر عادات غذایی و فعالیت جسمانی برخوردار هستید تا از ابتلا به دیابت نوع 2 کامل جلوگیری شود.

در شرایطی که هر فردی می تواند به دیابت نوع 2 مبتلا شود، اما افراد دارای اضافه وزن یا آنهایی که از سطوح بالای کلسترول و فشار خون برخوردار هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین، سیگار کشیدن یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت از دیگر عوامل خطرآفرین محسوب می شوند. با مراجعه منظم به پزشک نشانه های ممکن و عوامل خطر آفرین زیر نظر قرار می گیرند.

روش تشخیص دیابت

درمان دیابت

افراد مبتلا به این بیماری به منظور تنظیم مصرف انسولین خود، باید چندین بار در روز میزان قند خون خود را کنترل کنند. آن‌ها این کار را با آزمایش یک نمونه از خون انجام می‌دهند.

این کار به کمک یک وسیله مخصوص (نیدل) نوک یک انگشت خود را سوراخ کرده و قطره کوچکی از خون را روی یک نوار تست قرار دهند. نوار تست به یک دستگاه به نام مانیتور گلوکز وارد می‌شود. خواندن دقیق میزان قند خون در عرض چند ثانیه توسط این دستگاه صورت می‌گیرد.

مانیتور‌های گلوکز جدید‌تر دارای نوار‌های تست هستند که خون را به طور مستقیم از نقطه‌ای که سوراخ شده است، می‌گیرد. این روند نیاز به خون کمتری دارد. مانیتور‌های دیگر این امکان را فراهم می‌آورند که خون از ساعد، ران یا قسمت گوشتی دست گرفته شود. این امر می‌تواند برای فرد آزمایش شونده کمتر دردناک باشد.

درمان دیابت نوع ۱ نیاز به تزریق انسولین روزانه دارد. انسولین تزریقی باعث تولید انسولینی می‌شود که توسط بدن ساخته نمی‌شود. اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیاز به دو تا چهار تزریق از انسولین در روز دارند.

برخی از افراد برای تزریق از یک سرنگ استفاده می‌کنند. سایر بیماران از قلم انژکتور نیمه خودکار استفاده می‌کنند که به‌اندازه گیری مقدار دقیق انسولین کمک می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت باید تمرینات ورزشی خود را به طور منظم داشته باشند. انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی از سلامت قلب و عروق خونی در افراد مبتلا به دیابت محافظت می‌کند. علاوه بر این، ورزش منظم برای کنترل قند خون مفید است و سبب می‌شود عضلات از گلوکز استفاده کنند و وزن بدن را در حالت ایده آل نگه دارند.

آن‌ها همچنین می‌توانند با رعایت چند اصل دیابت خود را کنترل کنند که عبارتند از: داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت جسمانی مداوم و مصرف منظم دارو ها. افراد مبتلا به دیابت بهتر است از پزشک خود بپرسند چه مقدار و چه زمانی را برای ورزش کردن برای کنترل هر چه بهتر دیابت خود صرف کنید.

بیشتر بخوانید:

دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

با این ورزش ها به درمان دیابت برسید

درمان دیابت نوع سرد و گرم با گیاهان دارویی در طب سنتی ایران

بهترین داروی دیابت چیست؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits