دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
CV چیست ؟ نحوه ی نوشتن CV چگونه است ؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با نحوه نوشتن CV یا رزومه آشنا نماییم تا با خیالی آسوده به انجام کار بپردازید. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نحوه نوشتن رزومه یا CV

CV چیست ؟

سی وی مخفف دو کلمه Curriculum Vitae می باشد. کلمه Curriculum به معنای برنامه آموزشی و تحصیلی، یا به عبارتی برنامه ها و سوابق آموزشی، تحصیلی و تحقیقاتی فرد می باشد و کلمه Vitae به معنای سوابق کاری، که شبیه به رزومه می باشد.

به طور کلی سی وی (CV) یعنی تاریخچه زندگی افراد، که این تاریخچه شامل ویژگی ها، توانمندی ها و فعالیت ها و سوابق تحصیلی و مشخصات فردی، تقدیرها و افتخارات علمی فرد می باشد. در واقع سی وی کامل تر از رزومه می باشد.

نحوه نوشتن CV (رزومه)

1. مشخصات فردی ( Personal Details ) در سی وی یا رزومه:

این قسمت شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت (آقا /خانم)، ملیت (ایرانی/عراقی/…)اطلاعات تماس (تلفن، ایمیل،آدرس محل سکونت) می باشد.

2. سوابق و توانائی های تحصیلی و علمی ( Education and Qualification ) در سی وی یا رزومه:

این قسمت شامل سوابق تحصیلی گذشته با ذکر نام محل تحصیل، تاریخ شروع و پایان تحصیل، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی و معدل می باشد.

3. سوابق کاری و شغلی ( Work Experiences ) در سی وی یا رزومه:

این قسمت شامل کلیه سوابق و تجربه های کاری در گذشته فرد می باشد با ذکر نام شغل، نام شرکت و یا محل کار، تاریخ شروع کار و تاریخ پایان کار.

4. مهارت های زبانی ( language proficiency ) در سی وی یا رزومه:

چنانچه مدارک زبان انگلیسی و یا هر زبان خارجه دیگری دارید در این قسمت ذکر شود، حتی اگر یک دوره کوتاه مدت در کلاس زبان شرکت کرده اید در این قسمت ذکر کنید.

5. مطالب و مقالات و یا کتاب های منتشر شده ( Publications ) در سی وی یا رزومه:

این قسمت شامل مقالات علمی و کنفرانس هایی که فرد شرکت کرده است می باشد، با ذکر نام مقاله، تاریخ انتشار مقاله و محل انتشار آن

6. مهارت ها (Other Skils) در سی وی یا رزومه:

در صورتی که مهارت و یا حرفه خاص دیگری جدای از سوابق کاری دارید در این قسمت ذکر کنید.

7. معرف ها (Refrences) در سی وی یا رزومه:

این قسمت شامل نام، شغل ،مدرک تحصیلی، درجه، آدرس و تلفن 2 نفر از اساتیدی که شما را تایید می کنند و یا فرم های توصیه نامه شما را تکمیل می کنند.

سی وی/نحوه نوشتن رزومه کاری/CVرزومه/روش نوشتن رزومه/روش نوشتن سی وی/روش نوشتن CV/مراحل نوشتن رزومه/مراحل نوشتن CV/مراحل نوشتن سی وی

موارد و نکاتی که باید زمان نوشتن CV رعایت شود

  1. در قسمت ابتدایی CV از عکس پرسنلی استفاده شود.
  2. کلیه اطلاعات سی وی به صورت خلاصه ذکر شود و حداکثر در 2 صفحه باشد.
  3. کلیه موارد ذکر شده در سی وی مستند باشند (برای مثال اگر در سی وی نوشته شده 2 سال سابقه کار، باید زمان ارائه مدارک گواهی 2 سال سابقه کار همراه فرد باشد)
  4. سی وی به صورت تایپ شده و به زبان انگلیسی باشد

راهکارهایی برای مورد توجه قرار گرفتن رزومه

نوشتن یک رزومه نیاز به دقت دارد و فرایندی است که باید برای آن زمان کافی گذاشت. ابتدا خوب راجع به آن فکر کنید. سپس تاریخچه کاری و آموزشی خود را بنویسید و چندین بار آن را بازخوانی کرده و نکات لازم را تصحیح کنید تا روزمه شما به شکل کامل و مورد قبولی پیش زمینه ها و توانایی شما را نشان دهد، در آخر رزومه تان را بازخوانی نهایی کنید.

نوشتن یک رزومه ممکن است ساعت ها وقت شما را بگیرد ولی توجه داشته باشید مدیران و کارفرمایان کمتر از یک دقیقه برای خواندن آن زمان می گذارند. اگر رزومه تان حاوی هر نوع غلط فاحشی باشد، استخدام کنندگان دقت خود را برای اصلاح آن هدر نخواهند داد.

برای مطمئن شدن از این مطلب که رزومه شما نهایت توجه مدیران را به خود جلب کند،‌ از این ۱۰ اشتباه رایج اجتناب کنید:

1. عدم استفاده از نامه پوششی (همراه) در رزومه (CV)

نامه پوششی نامه‌ای است که همراه با رزومه ارسال می‌شود و در فرایند پذیرش شما از طرف کارفرمایان مسئله بسیار مهم است، خیلی از آن ها به طور ناخودآگاه رزومه هایی را که فاقد نامه پوششی باشند رد می کنند

بوسیله نامه پوششی و با تاثیری که برای خواندن رزومه تان روی استخدام کنندگان می گذرید، باعث جلب توجه آن ها و گاهی چشم پوشی از خطاهای کوچک در رزومه تان می شوید.

2. استفاده از اشکال در رزومه (CV)

جلب توجه کننده استفاده از فونت های غیرمعمول یا مثل کاغذ با رنگ صورتی در رزومه باعث جلب توجه ناخوشایندی می شود. رزومه خود را با استفاده از کاغذهایی سفید یا کرم رنگ، نوشته هایی مشکی و در صورتی که تایپ می‌ کنید یک فونت معمول و رایج تخصصی و حرفه ای جلوه نماید. یا از خط خوش جهت نوشتن آن استفاده کنید.

3. در رزومه (CV) زیاد ننویسید

مشاغلی را که در دوران دبیرستان و یا غیر آن داشته‌اید و احتمالا به حرفه (تخصص) فعلی شما ربطی ندارد نبایددر اطلاعات رزومه‌تان آورده شود از نوشتن آن پرهیز کنید. رزومه شما نباید بیشتر از دو صفحه باشد، همچنین باید حاوی تاریخچه کاری اخیر شما که در برگیرنده مسائل مربوطه و مهم تر است باشد.

4. تمرکز و تکیه بر دوره اشتغال به جای نوع مشارکت در رزومه (CV)

به جای اینکه مهندسی از دوره‌ های متعدد زمانی شغل‌های گوناگون را وارد رزومه‌تان کنید، توضیح دهید که در هر مدت کاری چطور با شرکت‌های قبلی همکاری می‌کردید و در نهایت چه تاثیری بر روند کاری آن‌ها گذاشتید.

به عنوان مثال هر کسی می‌تواند مدتی را که در شرکتی مشغول به کار بوده است را در رزومه خود بنویسد ولی ذکر پیشرفت در کار شرکت نسبت به سال گذشته که شما باعث آن شدید قابل توجه خواهد بود، کارفرمایان این نکات را حتما در نظر می‌گیرند.

5. توجه زیاد به خواسته‌ها و علایق شخصی در رزومه (CV)

استخدام‌کنندگان تلاش دارند، افراد را بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارا هستند برای سازمانشان انتخاب کنند، بنابراین هر چیزی در رزومه شما باید تجربیات کاریتان را به خوبی نشان دهد.

تاکید و توجه به خواسته‌ها و علایق شخصی ناخوشایند خواهد بود و شانس انتخاب شما را در کارفرمایان کمتر خواهد کرد. توجه داشته باشید همیشه موضوعات کاربردی و تخصصی دارای تاثیر بیشتری نسبت به مسائل شخصی طرح شده از جانب شما است.

6. عدم توجه و رعایت نکردن بعضی اصول در رزومه (CV)

باید دقت کنید که توجه لازم، پوشش‌دهی مطالب و داشتن جلد کاغذ در رزومه برای هر کارفرما و همچنین شغلی که برای آن درخواست می‌دهید ضروری است با رعایت کردن بعضی اصول، ابزار لازم را برای نشانی دادن این نکته که کاملا مناسب یک وضعیت شغلی خاص هستید فراهم می‌کنید.

در تمام درخواست‌ها و رزومه‌ های خود نسبت به مسائل توجه کافی و یکسان داشته باشید.

7. نوشتن تاریخ و موضوعات حدسی و احتمالی در رزومه (CV)

با بررسی و محاسبه تاریخ گذشته کاری خود زمان و موضوع شغلی خود را به دقت بنویسید. عدم توجه به این مسئله کارفرمایان را دچار مشکل خواهد کرد، احتمالا جای پرسش باقی خواهد گذاشت و نهایتا باعث خواهد شد که آن‌ها به درخواست شما رسیدگی نکنند. سعی کنید با محاسبه دقیق، هر نوع شبهه و فاصله‌ای را در رزومه‌تان از میان بردارید.

8. آوردن دلایل ترک کردن شغل قبلی در رزومه (CV)

هیچگاه، مطالب منفی در رزومه خود ننویسید. ممکن است از کار قبلی خود به دلایلی انصراف داده باشید یا شما را از شغل و سمتتان بر کنار کرده باشند. نوشتن این مطالب و یا دلیل ترک کردن حرفه قبلی نکاتی منفی هستند و فقط در صورتی که از شما خواسته شود و یا سوالی در این مورد از شما پرسیده شود باید آن‌ها را ذکر کنید.

9. اطلاعات و موضوعات فردی در رزومه (CV)

مسائلی که شما در آن اطلاعات عمومی دارید یا موضوعات و رفتارهای مربوط به شخص شما ممکن است برای خودتان خوب و جالب باشد، ولی اگر به حرفه شما مربوط نباشند نباید در رزومه نوشته شود.

همچنین از قراردادن اطلاعات فردی مثل قد، وزن و مذهب یا هر چیز دیگری که در رزومه جایی برای ذکر آن در نظر گرفته نشده خودداری کنید ممکن است این مسائل بر علیه شما بکار روند و مشکلاتی را برایتان در انتخاب ایجاد کنند.

10. بی‌توجهی به نکات دستوری و املایی در رزومه (CV)

نکات دستوری و املایی را در رزومه رعایت کنید و سعی کنید از خطا در این موارد بپرهیزید، هر چند ممکن است کارفرمایان به همه مسائل دقت نکنند. همیشه رزومه‌تان را چندین بار بخوانید و از دوستانتان بخواهید در مورد آن نظر بدهند و اشتباهاتی (خطاهایی) که در آن می‌بینند را به شما گوشزد کنند.

بیشتر بخوانید:

مراحل نوشتن نامه اداری

نکات کلیدی در نحوه نوشتن قولنامه خودرو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits