دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی چیست؟
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ماشین لباسشویی از وسایل پر کاربرد در منازل و سایر مکان‌ها از جمله بیمارستان، هتل و … می‌باشد. در برخی مواقع مشکلاتی از جمله نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به وجود می‌آید که باید علت نچرخیدن ماشین لباسشویی معلوم شود.

چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

در ادامه این بخش از دلگرم به بخشی از دلایلی که باعث بروز این ایراد میگردد اشاره میکنیم و با ارائه راه حل مناسبی حل این مشکل را توضیح میدهیم بخش عمده ای از بروز علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی میتواند از قسمت هایی نظیر:

  1. بروز مشکل در پمپ تخلیه
  2. نامناسب بودن بار گیری لگن (درام)
  3. خرابی در تسمه موتور
  4. مشکل در فولی تسمه موتور
  5. خرابی میکروسوئیچ
  6. ایراد در موتور و … باشد.

که در ادامه به طور کامل به بررسی مشکل در هر یک از این قطعات میپردازیم تا متوجه شویم چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد :

1. انسداد پمپ تخلیه علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می باشد

یکی از رایج ترین دلایل عدم چرخش لگن لباسشویی این است که پمپ تخلیه مسدود شده و مانع تخلیه می شود.این امر می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که چیزی در لوله خروجی گیر کرده و از جریان مداوم آب به داخل و خارج دستگاه جلوگیری کند.به طور معمول تجمع پرز یا چیزهای کوچکی مانند سکه یا سنجاق می تواند باعث این موضوع شود.

2. بار لباس نا مناسب در دیگ یا بار گیری بیش از حد علت نچرخیدن لگن لباسشویی است

وقتی بار لباس در دستگاه بیش از حد سنگین بوده و یا گاهی هنگامی که می خواهید یک پارچه و یا پتوی بزرگ را بشویید، دستگاه خطر را تشخیص می دهد. اگر دیگ به صورت نامتعادل حرکت کند، این فشار را به دستگاه وارد می کند و می تواند باعث شکستن کامل آن شود. البته دیگ نامتعادل دلیل اصلی این مساله نیست.برای اطمینان از اینکه دستگاه به یک طرف متمایل نشده است، سطحی که ماشین لباسشویی در آن واقع شده است را بررسی کنید.سپس دستگاه خود را طوری تنظیم کنید که تا حد ممکن در سطح صافی تراز باشد.

علت نچرخیدن لباسشویی چیست؟

3. تسمه فرسوده موتور یا معیوب دلیل نچرخیدن لباسشویی است

تسمه موتور در ماشین لباسشویی، وظیفه اتصال دیگ به موتور را دارد.به مرور زمان این تسمه ها فرسوده می شوند.تسمه روی موتور و قرقره ای که دیگ را می چرخاند نصب می شود، بدون تسمه دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد.بررسی تسمه ماشین لباسشویی بسیار آسان است.

با باز شدن درب ماشین لباسشویی، دیگ را بچرخانید.معمولاً مقداری مقاومت می کند، اما اگر تسمه پاره یا شل شده باشد، راحت تر می چرخد.در این صورت، باید بدنه دستگاه را باز کنید، اما قبل از انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که ماشین لباسشویی از برق جدا شده است.سپس می توانید تسمه را تعویض کنید.این یک کار نسبتاً آسان است.

حتماً بخوانید:
لیست قیمت ماشین لباس شویی

لیست قیمت ماشین لباس شویی

قیمت روز انواع ماشین لباس شویی در بازار لیست قیمت ماشین لباس شویی در طول روز بروز رسانی می شود , شما می توانید قیمت انواع مختلف ماشین لباس شویی مورد…

4. بررسی فولی تسمه لباسشویی

برای بررسی بیشتر عوامل موثر در نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، می توان به ایراد ایجاد شده در فولی تسمه لباسشویی اشاره نمود.فولی تسمه به قطعه ای گفته می شود که از یک سو تسمه روی آن قرار گرفته و از سویی دیگر روی شفت موتور قرار می گیرد که در نهایت در ایجاد چرخش تسمه موثر خواهد بود.

در صورتی که این قطعه دچار خرابی و ساییدگی شده باشد، این امکان وجود دارد که تسمه شل شده و به خوبی در موقعیت خود باقی نماید.این موضوع باعث می شود که تسمه به خوبی چرخش نداشته و علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی گردد.

5. خرابی در میکرو سوئیچ درب

میخواهید بدانید چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد یکی از قطعانی که باید عیب یابی شود میکرو سوئیچ درب است.لازم به ذکر است که دستگاه هنگامی که درب کاملا بسته و قفل شود، شروع به چرخش کرده و کار می کند.در صورتی که درب لباسشویی به خوبی قفل نگردد، دستگاه نیز حرکتی نخواهد داشت.زیرا فرمان چرخش دیگ در این شرایط صادر نخواهد شد.برای دسترسی به سوئیچ، ممکن است لازم باشد قسمت بالایی دستگاه را بردارید.هنگامی که ماشین لباسشویی به برق متصل است، سوئیچ را فشار دهید.درصورتی که سوئیچ سالم باشد، صدای عمل کردن آن را خواهید شنید.

اما اگر این گونه نباشد، می توانید با جدا کردن یکی از سیم ها از ترمینال و اندازه گیری در هر دو ترمینال با اهم متر یا مولتی متر، آن را امتحان کنید.اگر هنگام فشار دادن کلید، عددی ظاهر نشود، باید آن را تعویض کنید.از سویی دیگر ممکن است که ایراد در سیستم قفل درب ماشین لباسشویی باشد.

لازم به توضیح است که سیستم قفل درب، به تمامی قطعاتی که در اطراف قفل درب بوده و باعث می شوند که عمل قفل شدن سوئیچ درب به درستی انجام شود، گفته می شود.در صورتی که این قطعات دچار خرابی شده باشند، می توانند باعث عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی باشند.برای رفع آن، لازم است که این سیستم کاملا بررسی و قطعات معیوب تعویض گردد.

6. خرابی موتور علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است

بسیاری از ماشین های لباسشویی از موتور معکوس استفاده می کنند.این بدان معنی است که موتور در یک جهت برای هم زدن و در جهت مخالف برای چرخش کار می کند.یکی از عواملی که می تواند دلیل عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی باشد، سوختگی و یا خرابی موتور دستگاه است.البته این موضوع کمتر رخ میدهد.

بنابراین توصیه می شود، پس از آن که تمامی موارد و قطعات ماشین لباسشویی را بررسی کرده و از سلامت آن ها مطمئن شدید، به سراغ کنترل و بررسی موتور بروید.در صورت سوختگی شما چاره ای ندارید جز این که کل موتور را تعویض کنید.در این شرایط، ممکن است که بوی سوختگی را نیز حس کنید. که می تواند ناشی از سوختگی سیم پیچ های موتور باشد.

7. کوپلینگ معیوب موتور علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است

یکی از قطعاتی که در ماشین های لباسشویی به کار می رود و باعث اتصال موتور به بخش انتقال نیرو می باشد، کوپلینگ موتور ماشین لباسشویی است.

کوپلینگ هم به شافت موتور و هم به گیربکس ماشین لباسشویی نصب شده و می تواند با گذشت زمان فرسوده یا خراب شود.این قطعه به روشی طراحی شده است که با اضافه بار لباس در درون دیگ لباسشویی، مانع راه اندازی و شروع چرخه در دیگ دستگاه می شود.معاینه بصری ساده ترین راه برای عیب یابی این مشکل است.گر اتصال موتور بر اثر زیاد کار کردن دچار خرابی یا فرسودگی شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

8. خرابی کلاچ علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است

ماشین لباسشویی از کلاچ کمک می گیرد تا به سرعت ایده آل چرخش برسد.وقتی کلاچ فرسوده شود، مخزن در رسیدن به سرعت چرخش با مشکل روبرو می شود یا اصلاً نمی چرخد.در حقیقت کلاچ موتور و دیگ دستگاه را به یکدیگر متصل می نماید.در صورتی که این فرآیند به خوبی صورت گیرد، نشانه سلامت کلاچ می باشد.

اما در صورتی که کلاچ دچار آسیب شده و فرسوده شده باشد، مانع چرخش دیگ در ماشین لباسشویی می شود.برای رفع این ایراد لازم است که تعمیرات ماشین لباسشویی توسط یک تکنسین ماهر صورت گیرد.

چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

9. ایراد در چفت درب

یکی دیگر از عواملی که خواهیم فهمید چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد ؟ خرابی چفت درب دستگاه است.این قطعه ممکن است که به صورت الکترونیکی یا مکانیکی باشد که در صورتی که دچار خرابی شده باشد، مانع بسته شدن کامل درب دستگاه شده و در نهایت، علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی میگردد.

بررسی و تعویض این قطعه نیاز به تجربه و تخصص دارد، در صورتی که در این خصوص دانش کافی ندارید، از یک کارشناس مشورت بگیرید. این بخش از دستگاه نیز همانند سوئیچ درب، در صورت ایراد، نیاز به تعویض دارد.

10. خطا در عملکرد برد کنترلی موتور

هنگامی در عملکرد برد کنترلی ماشین لباسشویی خطایی روی داده و دچار خرابی شود، دستگاه از چرخش باز می ایستد.این قطعه در ماشین لباسشویی، نقش تامین کننده انرژی موتور را برعهده دارد.بدین معنا که فرمان چرخش، تعیین دور و ایست را موتور از این قسمت فرمان می گیرد.اما بررسی خرابی و تعمیر یا تعویض این بخش از دستگاه، نیاز به حضور تکنسینی ماهر و وارد دارد.

11. ایراد در رتور و استاتور علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی است

هنگامی که روتور ماشین لباسشویی دچار خرابی شده و یا سیم پیچی استاتور، ایراد پیدا می کند، باعث عدم کارکرد صحیح آن ها شده و می تواند مانع چرخیدن دیگ دستگاه شود.این دو قطعه در ماشین لباسشویی با اتصال به یکدیگر، میدان مغناطیسی را ایجاد می کند که باعث حرکت به دو سمت در دستگاه می شود.خرابی و معیوب بودن این بخش از دستگاه، باعث می شود که دیگ ماشین لباسشویی به درستی نچرخیده و دستگاه متوقف شود.

12. خرابی کیت باند کلاچ

یکی از قطعاتی که می توان در این مساله به آن پرداخت کیت باند کلاچ است که وظیفه سرعت دادن به چرخه شستشو را بر عهده دارد.ایراد در این قسمت می تواند مانع ایجاد چرخش در لگن لباسشویی شود.

13. سبد محرک معیوب

سبد محرک نیز از جمله قطعاتی است که مابین فرآیند انتقال نیرو و بخش چرخش داخلی قرار گرفته است.برای بررسی این بخش از ماشین لباسشویی، نیزا است که سیستم انتقال انرژی، سبد محرک و دیگ دستگاه را به طور کامل بررسی نمایید.در صورتی که ایراد از سبد محرک باشد، می توان آن را تعویض نمود.

14. خرابی بلبرینگ

اگر بلبرینگ در ماشین لباسشویی، دچار ساییدگی یا خرابی شود، می تواند از عملکرد صحیح چرخش دیگ در لباسشویی ممانعت بعمل آورد.این قطعه باعث می شود که چرخه شستشو به راحتی و نرمی عمل نماید تعویض این قطعه نیاز به هزینه زیادی داشته و تجربه و دانش کافی را می طلبد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits