دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا یخچال یکسره کار می کند؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خاموش نشدن یخچال یکی از ایرادات رایجی است که بسیاری از مصرف کنندگان با آن مواجه شده اند. یکسره کار کردن کمپرسور یا به عبارتی اتومات نکردن موتور، موضوعی است که در این مقاله از دلگرم به عیب یابی و آموزش تعمیرات آن پرداخته ایم.

رفع مشکل یکسره کار کردن یخچال | چرا یخچال اتومات نمی کند؟

کارکرد درست یخچال به گونه ای می باشد که یخچال بعد از چند ساعت فعالیت طی فرایندی که اتوماتیک کردن نام دارد، زمانی از شبانه روز را بدون فعالیت بوده و استراحت کند. اگر احساس کردید این وقفه در کار کردن یخچال شما وجود ندارد و یخچال یکسره در حال کار کردن است حتما ایرادی در برخی از قطعات و سیستم یخچال رخ داده است.

دلیل اتوماتیک نکردن یخچال

در مورد اتوماتیک کردن یخچال و اتومات کار کردن یخچال مطالبی در زیر عنوان شده است. پس از خرید یخچال و نصب آن، برای اینکه یخچال به دمای متعادل و مناسب برسد، معمولاً تا 24 ساعت بدون وقفه کار می کند.اما بعد از گذشت این زمان یخچال باید اتوماتیک کند.
اتوماتیک کردن یخچال این اجازه را به یخچال می دهد تا دقایق یا ساعاتی را استراحت کند. مدت زمان استراحت یخچال با توجه به مدل و برند یخچال متفاوت خواهد بود.
معمولاً مدت زمانی که برای کارکرد یخچال باید در نظر گرفت بین 35 الی 85 درصد از شبانه روز است.مابقی ساعات یک شبانه روز، یخچال با اتوماتیک کردن استراحت می کند.
به طور متوسط برای یخچال در حال کار، می توان زمان 30 دقیقه یک بار را برای اتوماتیک در نظر گرفت.اگر یخچال شما قدیمی است و اتوماتیک نمی کند در قسمت جایخی، برفک شکل می گیرد و اگر یخچال شما جدید است و اتوماتیک نمی کند در بدنه یخچال قطرات آب شکل می گیرد.

علت یکسره کار کردن یخچال

چرا یخچال زیاد کار می کند؟ بررسی 5 دلیل

اگر یخچال تان زیاد کار می کند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله ی این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خرابی دیفراست
  2. خرابی کمپرسور
  3. خرابی کندانسور
  4. خرابی اواپراتور
  5. خرابی سنسور

1. خرابی دیفراست و علت یکسره شدن یخچال :

دیفراست در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی در یخچال وجود دارد که زیر یخچال، در کنترل پنل یا پشت یخچال قرار دارد.تایمر دیفراست وظیفه به کار انداختن برنامه یخ‌ زدایی را دارد. تایمرهای مکانیکی، برنامه یخ‌ زدایی را در هر 8 ساعت کار کمپرسور، فعال می کنند.
چرخه‌ یخ ‌زدایی معمولاً 20 تا 30 دقیقه به طول می‌ انجامد. سپس کمپرسور و فن ‌ها دوباره شروع به کار می‌کنند.هیتر دیفراست وظیفه آب کردن برفک های روی لوله اواپراتور یخچال را دارد.وجود برفک بر روی این لوله ها باعث اتوماتیک نکردن یخچال و زیاد کار کردن یخچال می شود.

 اتومات نشدن یخچال

2. خرابی کمپرسور و علت اتومات نشدن یخچال :

کمپرسور، گاز یخچال را در طی یک فرآیند به سرما تبدیل می کند. اگر کمپرسور نتواند سرمای لازم برای یخچال را تامین کند، اتوماتیک کننده جریان برق، دمای مورد نظر خود را از سنسور دریافت نمی کند.و برق کمپرسور را قطع نمی کند.در نتیجه باعث کارکرد طولانی یخچال می شود.

3. خرابی کندانسور و کویل و یکسره کار کردن یخچال :

کندانسور و کویل در پشت یخچال کنار کمپرسور قرار دارند و با برداشتن پنل پشتی قابل دسترس می باشند.در داخل این لوله ‌ها گاز سرد کننده جریان دارد که با چرخش در این لوله ‌ها گرمای فضا را جمع کرده و داخل را سرد می‌کنند.
از علل زیاد کار کردن یخچال می توان به کثیفی این لوله ها اشاره کرد، زمانی که در لوله ها جرم زیاد باشد تبادل دمایی در آن کم شده و یخچال بیش از حد تلاش خواهد کرد تا فضا را خنک کند.
موتور فن با دمیدن هوا به پره‌ های کندانسور به خارج کردن گرما از کویل ‌ها کمک می‌کنداگر این فن کار نکند کندانسور گرما را به بیرون پس نخواهد داد. در نتیجه کل سیستم مجبور به کارکرد بیشتری خواهد شد.

علت یکسره و مداوم کار کردن یخچال

4. ارتباط خرابی اواپراتور با علت یکسره شدن یخچال

موتور اواپراتور در قسمت فریزر قرار دارد و در حالت کار کردن می‌توانید صدای آن را شنیده و حرکت هوا را احساس کنید.
اگر فن اواپراتور کار نکند، هوای سرد جابجا نشده، یخچال سرد نشده، ترموستات دمای صحیح را اندازه‌گیری نمی کند.
در نتیجه کمپرسور بیش از حالت عادی کار خواهد کرد.

5. خرابی سنسور و خاموش نکردن یخچال

سنسور، دمای یخچال را تشخیص می دهد و پس از رسیدن به میزان مطلوب، از طریق برد فرمان قطع به کمپرسور را می دهد در صورت خراب شدن سنسور یخچال به طور مداوم و یکسره کار خواهد کرد.

زیاد کار کردن یخچال یکی از مشکلاتی است که باید به درستی عیب یابی و زودتر رفع شود، بنابراین:

تعمیرکار با مهارت و تجربه بالا، تعمیر حرفه ای یخچال را با بالاترین کیفیت، همراه با ضمانت و گارانتی، در محل و در حضور مشتری ارائه می دهد.یکسره کار کردن یخچال باعث آسیب رسیدن به قسمت های مختلف یخچال می شود. سعی کنید در اولین فرصت این مشکل را برطرف کنید.

حتماً بخوانید:
علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال چیست ؟

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال چیست ؟

گاهی اوقات مواد غذایی که درون یخچال قرار می دهیم یخ می زند و بیش از حد سرد می شود. این موضوع علل مختلفی دارد. با ما همراه باشید تا دلیل یخ زدن داخل…

6 علت خاموش نشدن یخچال

برخی از دلایلی که ممکن است موجب شود یخچال به اصطلاح آف نکند را در زیر آورده ایم.

  1. دمای نامناسب
  2. استفاده از غذای گرم در یخچال
  3. خرابی درب جایخی
  4. خرابی لاستیک دور درب یخچال
  5. نشتی گاز
  6. خرابی ترموستات

اصلی‌ترین دلایل کار کردن یخچال

1. دمای نامناسب و اتومات نکردن یخچال

دمای مناسب یخچال نیز یکی از علت یکسره شدن یخچال می باشد. از دلایل بسیار ساده که باعث خاموش نشدن یخچال می شود دمای محیط است. اگر دمای محیط بالا باشد و یا یخچال در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گرفته بگیرد. یخچال برای خنک کردن به طور مداوم کار کرده و اتوماتیک نمی کند.

2. غذای گرم و علت یکسره کار کردن یخچال

قرار دادن غذای دیگر از دیگر مواردی بوده که در علت یکسره کار کردن یخچال مورد بررسی قرار می گیرد.زمانی که غذای گرم در یخچال قرار می دهد یخچال باید مدت زمان بیشتری کار کند تا به دمای مطلوب برسد.
از گذاشتن غذای گرم در یخچال جدا خودداری کنید.البته باز و بسته کردن زیاد درب یخچال نیز باعث ورود جریان هوای گرم به یخچال شده و یخچال باید زمان بیشتری کار کند. در نتیجه یخچال اتوماتیک نکرده و خاموش نمی شود.

3. خرابی درب جایخی و اتومات نکردن یخچال

خرابی درب جایخی نیز در عیب یابی و کشف علت یکسره کار کردن یخچال در نظر گرفته می شود. یخچال های قدیمی از دو بخش جایخی و محفظه یخچال تشکیل شده اند. خرابی درب جایخی باعث می شود سرمای این بخش به بخش های پایینی یخچال انتقال پیدا کند.
در این حالت علاوه بر یخ زدن مواد غذایی پایین یخچال، برای تامین سرمای کافی، یخچال باید به صورت مداوم کار کرده و اتوماتیک نمی کند.

4. خرابی لاستیک درب یخچال و علت یکسره کار کردن یخچال

خرابی لاستیک درب یخچال از دیگر مواردی بوده که در علت یکسره کار کردن یخچال مورد بررسی قرار می گیرد.ترک، فرسودگی و پارگی در لاستیک دور درب یخچال باعث می شود تا هوای سرد از داخل یخچال به بیرون برود.در نتیجه یخچال برای سرد کردن محفظه خود به طور مداوم و طولانی کار کند.

5. نشتی گاز دلیل مداوم کار کردن یخچال

نشتی گاز از دیگر علت یکسره کار کردن یخچال است.نشتی گاز سرد کننده در یخچال کارکرد دستگاه را مختل کرده و سرمای یخچال را به شدت کاهش می دهد. نشتی گاز باعث می شود کمپرسور یخچال نتواند طی فرآیند خنک سازی، دمای مطلوب یخچال را تنظیم کند. و در نتیجه باعث یکسره کار کردن و خاموش نشدن یخچال می شود.

6. خرابی ترموستات و علت یکسره کار کردن یخچال

خرابی ترموستات یکی دیگر از مواردی بوده که علت یکسره کار کردن یخچال است.ترموستات قطعه ای مکانیکی است که دمای داخل یخچال را طبق درجه ای خاص تنظیم و وظیفه قطع و وصل کارکرد موتور را دارد.
با خراب شدن این قطعه دستور قطع کار یا دستور خنک کنندگی به موتور داده نمی‌شود.در نتیجه موجب اتوماتیک نکردن یخچال شده و مشکلات متعددی از جمله یخ زدگی و انجماد مواد غذایی را در بردارد.همچنین سبب تشخیص ندادن برفک روی لوله اواپراتور را در پی خواهد داشت.
اگر احساس می کنید نمی توانید علت خاموش نشدن یخچال را پیدا کنید، با یک مرکز تعمیر یخچال در تهران تماس گرفته و از یک تعمیرکار یخچال متخصص جهت رفع مشکل کمک بگیرید.
تعمیرکاران مراکز مجاز با سال‌ ها تجربه و دانش فنی، تعمیر یخچال در محل را پس از بازدید و عیب یابی با استفاده از قطعات اورجینال و اصل با موفقیت به اتمام می رسانند.

خرابی یخچال

تعمیر یکسره کار کردن یخچال

برای تعمیر یکسره کار کردن یخچال موارد زیر را یکی پس از دیگری بررسی کنید: تا علت یکسره کار کردن یخچال مشخص شود. ابتدا داخل محفظه یخچال را چک کرده تا اگر غذای گرم در یخچال گذاشته اید، خارج کرده و پس از سرد شدن در یخچال قرار دهید.
از قراردادن یخچال در معرض نور آفتاب و اجاق گاز خودداری کنید. درجه یخچال را چک کرده و مجددا تنظیم کنید.
پس از بررسی لاستیک درب یخچال در صورت مشاهده پارگی آن را تعویض کنید. تعمیرکار پس از عیب یابی در صورت نشت گاز، مجددا گاز یخچال را باید شارژ کند.
قطعات سیستم ضد برفک شامل ترمودیسک یا سنسور دیفراست، ترموفیوز و المنت می باشند. این قطعات در پشت یخچال در زیر کاور قرار دارند.

حتماً بخوانید:
5 عامل مهم خرابی یخچال که باعث داغ شدن بیش از حد موتور آن می شود

5 عامل مهم خرابی یخچال که باعث داغ شدن بیش از حد موتور آن می شود

آیا کمپرسور یخچال شما زیاد داغ شده و نمی توانید دستتان را به آن نزدیک کنید و یا موتور یخچال بیش از حد گرم شده و دیگر کار نمی‌کند، گرم شدن بیش از حد…

تعمیرکار با بررسی این موارد می تواند دلیل مداوم کارکردن یخچال را جویا شود. با بررسی قطعات دیگر از جمله کمپرسور، کندانسور و کویل، اواپراتور و ترموستات عیب یابی صورت می گیرد.
در نتیجه تعمیرکار می تواند دامنه حدس و گمان خود را در خصوص تعمیر یکسره کار کردن یخچال کم کند. سپس دلیل اصلی را تشخیص داده و مراحل تعمیر را آغاز کند .عیب یابی در مورد کارکردن مدوام یخچال باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای صورت گیرد.
تعمیر یخچال در محل می تواند به شما کمک بزرگی کند. تعمیرکار با حضور در محل و با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن، بررسی های اولیه را در خصوص کارکرد مداوم یخچال انجام داده و با تشخیص درست، تعمیر یخچال را با موفقیت به پایان می رساند.
در صورت نیاز، تعمیرکار برای بهبود کارکرد یخچال تصمیم به تعویض قطعه می گیرد، این تصمیم در راستای کارکرد و دوام طولانی یخچال می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits