دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارکیده سیمبیدیوم
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ارکیده سیمبیدیوم - آیا دوست دارید با یک گل باستانی آشنا شوید؟ سیمبید-ارکیده-سیمبیدیوم
ارکیده

آیا دوست دارید با یک گل باستانی آشنا شوید؟ سیمبیدیوم، از 2500 سال پیش تا کنون کشت می شده است!

طبق اسناد موجود این گل از ۵۰۰ قبل از میلاد در زمان کنفوسیوس، یعنی ۲۵۰۰ سال پیش، در چین پرورش می‌یافت.

نحوه کشت آن بسیار آسان است و با رعایت برخی اصول گل‌کاری، هر سال گل می‌دهد.

این گیاه دارای شبه پیاز (پیاز کاذب) و همچنین برگ‌های بسیار درازی است. از اعماق این شاخ و برگ‌های زیبا، گل‌هایی با شاخه محکم و بلند، معمولاً به حالت مستقیم و در برخی گونه‌ها با حالتی افتاده می‌رویند.

رطوبت و دما

سیمبیدیوم (Cymbidium) می‌تواند از گرمای بسیار زیاد تابستان (بین ۱۰-۱۸ درجه سانتی گراد) تا دمای خنک و ملایم شب را تحمل کند. هوای سرد (حتی تا ۲- درجه سانتی گراد) برای چند ساعت در شب نمی‌تواند به گیاهی که به این آب و هوا خو گرفته است، آسیبی برساند. اما همین که غنچه یا گل بدهد، نباید در دمای زیر ۱ درجه سانتی‌‎گراد قرار گیرد. به طور کلی این گیاه همیشه باید از یخ زدگی محافظت شده و رطوبتش بین ۵۰ تا ۷۵ درصد باشد.

جریان هوا

جریان خوب هوا برای رشد این گیاه لازم است. گلخانه را هر زمان که شرایط آب و هوایی اجازه بدهد، تهویه کنید. همچنین بهتر است برای به جریان انداختن هوای گلخانه از یک پنکه قوی استفاده کنید. با این روش گیاهانی که رو به بیرون ایستاده‌اند، بهتر تهویه می‌شوند.

نور

در صورتی که سیمبیدیوم را در گلخانه پرورش می‌دهید، باید توجه کنید که این گیاه در طول تابستان به ۵۰% تا ۶۰% سایه نیاز دارد تا از سوختن برگ‌ها یا از قرار گرفتن آن در سایه بیش از حد، جلوگیری شود. اگر در این فصل آن‌ها را بیرون از منزل پرورش می‌دهید، آفتاب صبح زود برای آن‌ها خوب است؛ اما باید سایه بانی در برابر نور زیاد خورشید برای آن‌ها فراهم کنید. سیمبیدیوم شما از نور خورشید صبح و غروب بیشترین بهره را می‌برد، اما در برابر نور داغ میان روز به محافظت احتیاج دارد. برگ‌های سبز این گل با سایه زرد نشان می‌دهند که گیاه می‌تواند از حداکثر نور خورشید استفاده کند و برگ‌های سبز تیره آن نشان می‌دهند که به آفتاب زیادی نیاز ندارد.

آبیاری

هرگز اجازه ندهید که خاک گل خشک شود و همیشه آن را مرطوب نگه دارید. معمولاً یک بار درهفته آب دهی کافی است، اما در روز‌های گرم تابستان شاید لازم باشد که دو بار در هفته نیز به آن آب بدهید. سعی کنید قبل از اواسط روز به آن آب بدهید تا از رویش جوانه‌های جدید جلو گیری نکند. هر وقت که ممکن بود از آب باران برای این کار استفاده کنید.

کود دهی

بعد از هر چهار بار آب دهی، خاک گل را با آب باران خالص پر کنید. از ماه بهمن تا تیر از کودهای دارای مقادیر زیاد نیتروژن (۹-۹-۲۵) و از ماه شهریور تا دی از کود دارای مقدار نیتروژن پایین (۲۵-۲۵-۶) استفاده کنید. یک بار در ماه هم به ازای هر گالون آب، یک قاشق چای خوری کود بریزید.

بهترین زمان تعویض گلدان و جداکردن سیمبیدیوم (Cymbidium)، بین آخر بهمن تا آخر اسفند است. به‌طور کلی اگر گیاهان در ظرف قرار داه شوند، بهتر رشد خواهند داشت. اگر گیاهان شما آنقدر رشد کرده‌اند که در گلخانه جا نمی‌شوند و فکر می‌کنید که باید آن‌ها را جدا کنید، با استفاده از یک قیچی استریل، هر بخش گیاه را طوری که حداقل ۳ پیاز داشته باشد، از ساقه زیرزمینی آن ببرید. ساقه‌های جداشده را با استفاده از خاک پیت (خاک تورب دار) و بارک (پوست درخت) بکارید. حداقل تا سه هفته به آن آب ندهید. فقط برای جلوگیری از خشک شدن برگ‌ها، پیاز و خاک آن را با اسپری دستی نمناک کنید.

مراقبت های مهم از سیمبیدیوم

  1. وقتی که سیمبیدیوم (Cymbidium) خود را دریافت کردید، اول از همه برای آنجایی تعیین کنید و تا حدی که می‌توانید خیلی کم جای آن را عوض کنید.
  2. وقتی گیاه به آب و هوای خاصی عادت کرد، اگرجای آن را عوض نکنید، سالم‌تر خواهد ماند.
  3. بعد از دریافت گل ۱۲ - ۱۰ روز به آن آب ندهید. پس از اولین آب دهی، یک بار در هفته به آن آب بدهید. پس از اتمام کار و قبل از قرار دادن آن در گلدان تزئینی، دقت کنید که همه آب اضافی از ته گلدان بیرون آمده باشد.
  4. خمیدگی و حالت تقریباً افتاده دربرگ و ساقه تمامی گیاهان طبیعی است. این امر در سیمبیدیوم نیز طبیعی بوده و به هیچ وجه عمر گل را کوتاه نمی‌کند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits