دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا ساقه و برگ گل قاشقی سیاه می شود؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گل‌های قاشقی (پپرومیا) نسبتا مقاوم به بیماری هستند، اما ممکن است شما به‌تازگی متوجه سیاه شدن ساقه پیرومیا خود شده باشید و می‌خواهید بدانید که چرا ساقه گل قاشقی سیاه شده است؟

با رعایت چند نکته ساده می‌توان از پوسیدگی و سیاه شدن ساقه و برگ گل قاشقی جلوگیری کرد. برای بررسی بیشتر این موضوع با ما همراه باشید تا به جزئیات این مشکل و راهکارهای آن بپردازیم.

خاک گلدان گل قاشقی نباید خیلی متراکم باشد.
گل قاشقی باید در گلدان کوچک کاشته شود.
نور کم و غیرمستقیم برای گل قاشقی مناسب است.

علت پوسیدگی ساقه گل قاشقی چیست؟ ‏

مشکلات گل قاشقی

پوسیدگی یا سیاه شدن ساقه توسط عوامل بیماری‌‌زا قارچی موجود در خاک گیاه ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب از ریشه شروع می‌شود و به سمت گیاه حرکت می‌کند و به ساقه‌ها و در نهایت به برگ‌ها گسترش می‌یابد تا زمانی که گیاه کاملا بمیرد.

‏از آنجایی که بیماری از ریشه و خاک شروع می‌شود، اغلب ابتدا قسمت پایینی گیاه را درگیر می‌کند. این در واقع می‌تواند در شناسایی مشکل مفید باشد. ‏اکنون که می‌دانید پوسیدگی ساقه چیست، بیایید در مورد علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی، پیشگیری و درمان صحبت کنیم.

اگر ساقه‌های گیاه شما سیاه، قهوه‌ای یا نرم می‌شود، این نشانه پیشرفت عفونت است. علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی و چروک شدن ساقه گیاه چند مورد است که باعث ایجاد این عفونت می‌شود. در ادامه به این علت‌ها اشاره شده است.

۱- برنامه آبیاری

اولین علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی و پوسیدگی ساقه، مرطوب بودن بیش از حد خاک آن است. اگر گیاه را زیاد آبیاری می‌کنید، خاک شما برای مدت طولانی غرقاب می‌شود و شرایط عالی را برای رشد پاتوژن‌ها و آلوده کردن ریشه‌ها و ساقه‌های گل قاشقی ایجاد می‌کند.
اگر طبق برنامه‌ای دقیقی گل را آبیاری می‌کنید، این کار، گل را در معرض خطر آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه قرار می‌دهد. برخلاف تصور، آبیاری نباید طبق برنامه باشد؛ بلکه کافی است به نشانه‌های تشنگی گیاه توجه کنید! ‏پس به گیاه گوش کنید!

۲- شرایط خاک

خاکی که برای گلدان پپرومیا خود استفاده می‌کنید نیز می‌تواند علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی باشد.

استفاده از خاک تمیز و هوادهی خوب (البته نباید خیلی متراکم نباشد) بسیار مهم است. این امر به جلوگیری از پوسیدگی ساقه و بسیاری از شرایط دیگر که توسط خاک خیس ایجاد یا تشدید می‌شود کمک زیادی می‌کند. ‏
اگر خاک خیلی متراکم باشد، رطوبت بیش از حد را برای مدت طولانی نگه می‌دارد.
اگر خاک شما قدیمی یا فشرده است، می‌تواند از زهکشی موثر آن نیز جلوگیری کند. ‏
مطمئن شوید که هنگام کاشت گل قاشقی به‌طور تصادفی از خاک کپک زده استفاده نکنید. اگر متوجه مواد کدر، کپک زده یا تغییر رنگ عجیب در مخلوط گلدان خود شدید، از آن استفاده نکنید.
اگر این مشکلات، بعدا در خاک شما ایجاد شد، بلافاصله خاک گلدان را عوض کنید یا گیاه را مجددا در گلدانی دیگر بکارید. ‏
از قرار دادن گل قاشقی (یا هر گیاه دیگر) در گلدان کثیف خودداری کنید. حتما از گلدان‌های جدید برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا، از گیاهی به گیاه دیگر استفاده نمایید.

مشکلات ساقه گیاه قاشقی

۳- بیماری پیتیوم علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی

شایع‌ترین علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی بیماری پیتیوم است که باعث پوسیدگی ساقه و ریشه می‌شود. این احتمالا جدی‌ترین بیماری است که پپرومیا با آن مواجه می‌شود و می‌تواند به‌سرعت باعث مرگ یک گیاه سالم شود.
پیتیوم یک عفونت قارچی فرصت‌طلب است که در شرایط بی‌هوازی خاک غرقابی رشد می‌کند. به‌ همین دلیل است که اجتناب از آبیاری بیش از حد پپرومیا بسیار مهم است. ‏

درمان پوسیدگی ساقه گل قاشقی ‏

اکنون که با علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی آشنا شدید برای درمان آن اقدام کنید. قبل از شروع سعی کنید به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، نقطه‌ای دور از سایر گیاهان آپارتمانی خود پیدا کنید. کار‌هایی که باید برای درمان خانگی قارچ گیاهان انجام دهید تا گیاه خود را نجات دهید عبارتند از:

مرحله ۱: ریشه‌ها را تمیز کنید.

گل قاشقی خود را با احتیاط از گلدان بیرون بیاورید. کل گلدان را به پهلو برگردانید و آن را به‌آرامی بیرون بیاورید. اگر گیر کرده است، از یک چاقوی کره یا ماله استفاده کنید تا بتوانید به‌آرامی آن را بیرون بیاورید.
مراقب باشید از طریق ساقه‌ها بیرون نکشید؛ زیرا ممکن است گل را بشکنید. هنگامی که گل شما از گلدان خارج شد تا جایی که می‌توانید خاک قدیمی را به‌آرامی از ریشه جدا کنید. سپس ریشه‌ها را با آب ولرم (نه سرد) بشویید تا کاملا خاک و میکروب‌ها از بین برود.
به‌ علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی ممکن است ریشه‌ها نیز آسیب دیده باشند؛ بنابراین لازم است ریشه‌های بیمار را جدا کنید.

چرا ساقه گل سیاه می شود

مرحله ۲: بافت پوسیده را هرس کنید. ‏

اکنون که ریشه‌ها پاک شده‌اند، به‌دقت ریشه‌ها را بررسی کنید.
هر یک از ریشه‌ها که گل آلود، تیره است یا بوی بدی دارد، آن را جدا کنید.
از قیچی یا چاقوی تمیز برای جدا کردن ریشه‌ها استفاده کنید.
می‌توانید قیچی خود را با آب و صابون بشویید یا به‌وسیله یک پنبه آغشته به الکل چاقو و قیچی را ضد‌عفونی کنید.
بهتر است از دستکش‌های لاستیکی تمیز نیز استفاده کنید تا از دست و گل قاشقی خود محافظت کنید. اکنون، بالای مواد پوسیده و مقداری از بافت سالم را برش دهید؛ چون باید شما از شر تمام بافت ریشه عفونی خلاص شوید.
‏در مرحله بعد، ساقه‌ها یا برگ‌های پوسیده را جدا کنید. باز هم از قیچی یا چاقوی تمیز استفاده کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار مالیدن الکل روی پنبه است. ‏
وقتی قسمت‌های پوسیده گیاه را جدا کردید، آن‌ها را در سطل زباله بیندازید.

هشدار: آن‌ها را در توده کمپوست قرار ندهید؛ زیرا خطر گسترش باکتری‌های مضر به گیاهان دیگر وجود دارد.‏

مرحله ۳: ذخیره‌سازی مجدد ‏

پس از اتمام هرس کردن گل قاشقی، نوبت به کاشت مجدد گیاه می‌رسد. ‏استفاده از خاک تازه و تمیز که به‌خوبی زهکشی شده باشد، برای جلوگیری از بازگشت مشکل بسیار مهم است.
می‌توانید گلدان قدیمی را با آب و صابون پاک کنید یا از یک گلدان کاملا جدید استفاده کنید. هر یک را که انتخاب می‌کنید، فقط مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی باشد. برای گل قاشقی یک گلدان کوچک بهترین انتخاب است. گل را در گلدان قرار دهید.

برگ قاشقی و مشکلات نگهداری

مرحله ۴: مراقبت‌های صحیح

پس از تشخیص علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی، هنگامی که قاشقی خود را دوباره در گلدان قرار دادید، آن را در مکانی با نور کم و غیر‌مستقیم خورشید قرار دهید. اگر تشخیص می‌دهید که مکان قبلی آن، فضای مناسبی نیست، پس فضا را عوض کنید. ‏
نور مناسب، واقعا روند بهبودی را تسریع می‌کند. همان‌طور که گیاه شما بهبود می‌یابد، اجازه دهید خاک کمی بیشتر از حد معمول، بین ۲ آبیاری خشک شود؛ چون گیاه شما خاک فوق‌العاده مرطوبی نمی‌خواهد.

حتماً بخوانید:
علت گل ندادن گل قاشقی : 7 راه حل طلایی برای گلدهی پپرومیا

علت گل ندادن گل قاشقی : 7 راه حل طلایی برای گلدهی پپرومیا

اگر شما هم در منزل خود گل قاشقی (پپرومیا) دارید اما گل نمی دهد، بدانید که مشکلی دارد و باید نسبت به برطرف نمودن آن مشکل اقدام کنید. با ما باشید تا…

در این مقاله به بررسی علت سیاه شدن ساقه گل قاشقی و راه‌حل رفع آن پرداخته شد. خوشبختانه این مشکل تا حد زیادی قابل پیشگیری است. حتی اگر عامل بیماری‌زا در خاک وجود داشته باشد. اگر مراقب باشید و شرایط را تغییر دهید، ممکن است پوسیدگی کامل ریشه یا ساقه پیشرفت نکند.

روش نگهداری گل قاشقی

خلاصه آنچه می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی ساقه قاشقی انجام دهید:

از آبیاری بیش از حد گیاه بپرهیزید.
مطمئن شوید که قاشقی شما به اندازه کافی نور دریافت می‌کند.
کمی نور مستقیم قبل از ساعت ۱۰ صبح می‌تواند مفید باشد. (فقط از ساعت ۱۰ صبح با قرار دادن گیاه دورتر یا فیلتر کردن نور با یک پرده شفاف از نور مستقیم خودداری کنید.)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits