دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تمام روش های تکثیر گیاه گل قاشقی
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گیاه قاشقی بسیار کم توقع بوده و از آنجا که خواستگاه آن جنگلهای انبوه است، نور کم، سایه و کم آبی را به راحتی تحمل میکند. به همین دلیل میتواند در رده گیاهان آپارتمانی پرطرفدار قرار گیرد.

آموزش قلمه زدن و تکثیر گل قاشقی (پیرومیا) و پرورش آن

قیمت پایین و روش تکثیر آسان گل قاشقی سبب شده است که افراد بسیاری تمایل به نگه داری از این گیاه زینتی در آپارتمان داشته باشند. در ادامه مطلب شما را با روش های تکثیر گل قاشقی آشنا می کنیم.

گل قاشقی با نام پیرومیا نیز شناخته می شود. پیرومیای ساده و پیرومیا ابلق از نمونه گل های زینتی قاشقی در ایران هستند. علاوه بر این موارد، گل قاشقی قابلیت کشت به عنوان پوشش گلدان و به شکل گروهی دارد. تکثیر گل قاشقی از طریق قلمه زدن انجام می شود.

نحوه قلمه زنی و تکثیر گل قاشقی

برای تکثیر گل قاشقی به روش قلمه زدن، ابتدا ساقه یا برگ های با دمبرگ سالم و بدون وجود آفت را انتخاب کنید. در گزینش ساقه ها دقت کنید. ساقه ها را باید به طول ۵ الی ۷ سانتی متر برش دهید.

پرورش گل قاشقی

برای قلمه زدن نوع گوشتی گل قاشقی، برگ را روی سطح ماسه بگذارید (بخوابانید) و روی آن را با ماسه شسته بپوشانید. بعد از گذشت مدتی از قسمت انتهایی رگبرگ ها، ریشه نمایان می شود.

بعد از ریشه دار شدن قلمه، باید آن ها را به گلدان های کوچکی با اندازه ۸ تا ۱۲ منتقل کنید. مناسب ترین بستر برای پرورش گل قاشقی، ماسه شسته شیرین و مخلوط کوکوپیت و پرلیت است.

برای ریشه دار شدن قلمه ها، باید دمای محیط گلخانه را بین ۱۸ تا ۲۲ نگه دارید.

تکثیر گل قاشقی

تا هنگام ریشه دار شدن قلمه ها، بستر آن ها باید رطوبت لازم را داشته باشد. در صورت تمایل می توانید برای حفظ رطوبت شرایط گلخانه ایجاد کرده و بر روی گیاه قاشقی، پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه بکشید.

برای رد و بدل شدن هوا، هر چند وقت یک بار پلاستیک را برداشته یا می توانید چند سوراخ برای تبادل هوا بر روی پلاستیک به وجود آورید.

حتماً بخوانید:
علت نوک سوزی برگ گیاه پتوس چیست؟

علت نوک سوزی برگ گیاه پتوس چیست؟

علت سوختگی نوک برگ پتوس + راه حل و درمان : پتوس یکی از گیاهان آپارتمانی هست که نگهداری از آن به مراتب ساده‌تر از گیاهان دیگر است.

قلمه ها برای ریشه کردن، به ۲۰ تا ۲۵ روز نیاز دارند. زمانی که ریشه این قلمه ها به طور کامل هویدا شد، آن ها را در گلدان های اصلی جای دهید.

گل قاشقی برای انتقال به گلدان بزرگ نیاز ندارد. چون ریشه آن زیاد نیست. این گیاه در گلدان های کاسه ای، گلدان های ۱۴ و گلدان های آویز بیشتر خود نمایی می کند.
برای قلمه زنی و تکثیر گل قاشقی، در فصل بهار دست به کار شوید. البته اگر بتوانید دمای لازم برای تکثیر را فراهم کنید، درهرموقعی از سال می توانید این کار را انجام دهید.

شرایط حفاظت از گل قاشقی

گل قاشقی نیز مانند بسیاری از گل های آپارتمانی پس از تکثیر نیاز به مراقبت دارد. خاک مناسب برای تکثیر گل قاشقی, مخلوطی از خاک برگ، ماسه و خاک باغچه می باشد.

خاک مناسب برای رشد گل قاشقی

این گیاه نیز مانند بسیاری از گل های زینتی، به نور مستقیم نیاز دارد. محدوده پرنور یا نیمه سایه اتاق که به دور از نور خورشید هستند، مکانی مناسب برای رشد و تکثیر گل قاشقی می باشد. این گیاه در زیر اشعه لامپ فلورسنت پژمرده خواهد شد.

دمای مفید برای مراقبت از گل قاشقی باید بین ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. این گیاه تاب سرما را ندارد و حداکثر دما برای سردی هوا معادل ۱۵ درجه است. آبیاری این گیاه نیز در حد کمی است و زمان آبیاری با خشک شدن خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری تعیین می شود. مراقب باشید آبیاری آن قدر به تاخیر نیفتد که گل قاشقی پژمرده گردد.

روش تکثیر گل قاشقی

مه پاشی گیاه به صورت هفته ای یک بار در زمستان و دو بار در تابستان پیشنهاد می گردد.

کود موردنیاز برای این گیاه نیز معادل ۲ گرم در لیتر است. این مقدار باید هر دو هفته یک بار از فروردین تا مهر ماه انجام گردد.

ریشه های پیرومیا سطحی و ریز بوده و گلدان کوچک برای حفظ آن مناسب تر است. هر سال وضعیت ریشه ها را بررسی کنید و در صورت نیاز گلدان بزرگ تری برای گیاه ترتیب دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits