دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تکثیر گل و گیاه به روش های خوابانیدن شاخه
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آموزش خوابانیدن شاخه به شیوه های مختلف : در واقع آموزش خوابانیدن شاخه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مختلف روش های خوابانیدن شاخه گیاهان آشنا شوید.

به طور کلی آموزش خوابانیدن شاخه یکی از روش های تکثیر غیر حنسی برای برخی از گیاهان است که مشکلات قلمه گیری را ندارد و از طریق آن می توانید به گیاهان بزرگ تری دست پیدا کرد. در این روش از تکثیر ریشه های نابه جا بر روی ساقه ای که به گیاه مادری متصل است تشکیل می شوند.

آموزش خوابانیدن شاخه

بهتر است بدانید که خوابانیدن شاخه در واقع عملی است که شاخه گیاه مادری به صورت مصنوعی در محیط خاک قرار گرفته و قسمت زخمی شده آن که زیر خاک رفته در محیطی مرطوب و پر تهویه ریشه دار خواهد شد. شما می توانید محل زخمی شده را به جهت تحریک به ریشه زایی با مقداری اکسین آغشته نمایید.
همچنین از عوامل موثر بر ریشه زایی شاخه خوابانیده شده می توان به همراهی گیاه مادری در ارسال مواد غذایی به محل ریشه زایی و سپید سازی، وجود زخم که موجب سپیدسازی و تولید کالوس در محل زخم می شود، آغشته کردن به هورمون اکسین تامین رطوبت بستر را اشاره نمود.

یکی از روش های کاربردی در تکثیر غیر جنسی گیاهان روش خوابانیدن شاخه است که در این روش بخشی از شاخه یا ساقه درخت را در حالی که به گیاه مادری متصل است با خاک می پوشانند. پس از مدتی روی آن قسمت ریشه های نابجایی ایجاد خواهد شد که ارتباط میان قسمت ریشه دار و بقیه گیاه را قطع می کنند و گیاه جدید به صورت کامل جدا و در جای دیگری کشت می شود.

تکثیر به روش خوابانیدن

روش های مختلف برای خواباندن شاخه گیاهان:

در واقع بهترین زمان برای خوابانیدن شاخه درختان اوایل فصل بهار می باشد. همچنین خوابانیدن شاخه از طریق روش های مختلفی انجام خواهد شد که در ادامه سعی داریم به آموزش انواع روش های خوابانیدن شاخه بپردازیم:

خوابانیدن نوکی یا انتهایی:

در آموزش خوابانیدن شاخه معمولا گیاهانی که قسمت زیر انتهای ساقه آن ها فعالیت بالایی دارد در این ناحیه ریشه زایی بهتری نشان می دهند. بنابراین در زمان خوابانیدن شاخه بهتر است این قسمت را در درون خاک قرار دهید به گونه ای که تنها جوانه انتهایی از خاک بیرون باشد.
به طور کلی گیاهانی مانند یاس ها، آقطی، تمشک قرمز و پیچ تلگرافی که قسمت زیر انتهایی قوی دارند و سریعا ریشه زایی می کنند با روش خوابانیدن نوکی می توانید آن ها را به راحتی تکثیر نمایید.

خوابانیدن ساده:

در این روش از آموزش خوابانیدن شاخه بایستی ساقه قابل انعطاف گیاهان مانند سیب و فندق را به سمت خاک هدایت کنید و با یک شیب ملایم آن را درون خاک بخوابانید و پیش از این کار زخم زنی را به خوبی انجام دهید. دقت داشته باشید عمق چاله حفر شده برای هر شاخه بایستی بین ۱۵ تا ۲۱ سانتی متر برسد. همچنین که هورمون زنی نیز در این محل بسیار مناسب خواهد بود.

خوابانیدن شاخه

خوابانیدن کپه ای تا تپه ای:

این روش معمولا برای گیاهان پاجوش دار مانند فندق و انجیر که جدا کردن پاجوش آن ها مشکل است، استفاده می شود. در این روش بهترین کار این است که گیاه مادری قوی را که چند ساله بوده و سیستم ریشه پرقدرتی دارد در اواخر فصل زمستان از سطح زمین کف بری نمایید و به محض رشد نوک و پاجوش ها تقریبا ۱۰ سانتی متر ماسه رودخانه با بیل اطراف آن ها بریزید.
پس از اینکه پاجوش ها مجددا رشد کردند و بالاتر آمدند بایستی لایه بعدی ماسه را با بیل بریزید. انجام این کار در چندین لایه انجام خواهد شد. در واقع مرطوب سازی توده ماسه ای بایستی به صورت منظم انجام شود تا پاجوش ها ریشه زایی کرده و آماده جدا کردن می شوند. فندق و پایه های سیب مالینگ به راحتی به این شیوه تکثیر می گردند.

خوابانیدن مارپیچی یا مرکب:

این شیوه برای تکثیر گیاهانی مانند عشقه، انگور، پیچ اناری، پیچ گلیسیرین و گل ساعتی اعمال خواهد شد که شاخه های طویل و منعطف دارند و می توانید از یک شاخه چندین گیاه به دست بیاورید. توصیه می شود که به صورت متوالی شاخه را چندین مرتبه زیر خاک ببرید و همچنین استفاده از چوب دو شاخه یا هر عاملی که از خارج شدن شاخه خوابانیده شده از خاک کمک کند، مفید است.

نحوه تکثیر گیاهان

خوابانیدن شیاری:

این نوع خوابانیدن برای تکثیر نهال درختانی مانند گلابی و پایه های سیب به ویژه مالینگ ۹ مفید خواهد بود. توصیه می شود شاخه هایی که به نزدیک تر هستند را در شیاری به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر خوابانیده و پشت جوانه های بالای شاخه را خم زنی نمایید.
همچنین جوانه هایی از شاخه که زیر آن و به سمت خاک قرار دارند را با دقت حذف نمایید.
سپس حدود سه سانتی متر ماسه بادی روی شاخه خوابانیده شده بریزید. پس از گذشت در فصل بهار جوانه ها شروع به رویش می کنند و شاخه های هوایی را به وجود می آورند.
پس از اینکه شاخه های به وجود آمده به طول ۲۹۰ سانتی متر از سطح خاک بیرون آمدند بایستی مجددا در حدود ۵ سانتی متر ماسه را روی شاخه خوابانیده شده بریزید. در هر نوبت که تقریبا ۲۰ سانتی متر به رشد اضافه می شود لایه بعدی ماسه را بایستی روی شاخه خوابانیده شده بریزید.

در این مواقع دقت کنید که زاویه شیار ایجاد شده حتما بین ۳۰ تا ۴۵ درجه باشد. همچنین باید به ازای هر جوانه در پشت آن زخم ایجاد کنید. علت اصلی اضافه کردن لایه لایه ماسه در خوابانیدن شیاری ریشه زایی بیشتر خواهد بود زیرا شاخه های رشد جاری هستند و پتانسیل ریشه زایی بالایی دارند. در نتیجه سرعت ریشه زایی شان با ماسه دادن بیشتر و بیشتر خواهد شد.
شاخه های ریشه دار شده را می توانید در اواخر فصل رشد همان سال از خاک خارج کنید و سپس به محیط اصلی کشت انتقال دهید.

قلمه زنی گل

خوابانیدن هوایی:

این نوع از خوابانیدن معمولا برای گیاهانی توصیه می شود که شاخه هایی با انعطاف و قابل دسترس به خاک نداشته باشند. همچنین برای گیاهانی که پاجوش ندارند و با روش کپه ای تکثیر شوند نیز این روش کاملا مناسب خواهد بود.
برای انجام این روش بایستی در فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری نوک شاخه های هوایی یا حلقه کاملی از پوست را به پهنای ۲ سانتی متر بردارید و یا زخمی زبانه ای در این نقطه ایجاد نمایید. با استفاده از کیسه پلاستیک یا گلدان بایستی محل زخم زنی شده را با محیط ریشه زایی مانند خزه خرد شده، ماسه بادی و یا پرلیت ریز بپوشانید و مرتب این محیط را مرطوب کنید.
به مرور زمان گیاه از محل زخم ریشه های هوایی تولید می کند تا جایی که نایلون پر از ریشه خواهد شد.
توجه داشته باشید که سرعت ریشه زایی گیاهان در این روش متفاوت است برای مثال در تکثیر فیکوس این اتفاق در طول ۴ تا ۶ هفته تکمیل می شود و در این روش سرعت ریشه زایی دو برابر قلمه ها خواهد بود. معمولا گیاهانی مانند فیکوس، دیفن باخیا، دراسنا، انبه و انجیر با این روش تکثیر می شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits