دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نقش روی در رشد و نمو گیاهان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص روی برای گیاه و دستورالعمل استفاده آن : در واقع روی نیز مانند هر ماده مغذی دیگری سرشار از خواص و فایده می باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمامی خواص روی برای گیاه آشنا شوید.

به صراحت می توان گفت که روی معمولا در گیاهان نقش تغذیه ای بسیار قدرتمندی را ایفا خواهد کرد و شما می توانید خواص آن را در رشد بیشتر میوه درختان و طراوت گیاهان به وضوح مشاهده نمایید و همچنین از آنجایی نقش روی در تغذیه گیاه موجب مرتفع شدن نارسایی های لازم می شود بایستی استفاده از آن را مورد توجه قرار دهید.
بهتر است بدانید کود روی یا زینک امروزه در سراسر جهان و به منظور پرورش محصولات مختلف مورد استفاده کشاورزان و باغداران قرار می گیرد. در واقع کود روی با انواع کود های دیگر نیز سازگار بوده و به این ترتیب می توان از ترکیب آن با دیگر کودها مانند هیومیک اسید به یک ماده معجزه آسا دست پیدا کرد.

مزیت و خواص روی برای گیاه

در واقع کود روی در ترکیب با کود های NPK نیز برای انواع سبزیجات و درختان میوه بسیار موثر خواهد بود. به همین خاطر معمولا توصیه می شود برای جذب بهتر عنصر روی توسط گیاه و همچنین افزایش تناژ و باردهی گیاهان همزمان از اسید هیومیک و اسید فولویک در کنار روی استفاده نمایید.
به طور کیل یکی از مواردی که امروزه باغداران بایستی در مراقب از درختان در نظر داشته باشند استفاده از کود روی در فصل پاییز است. زیرا درختان و البته تمام گیاهان در مدت زمان حیات خود به مواد غذایی مختلفی نیاز دارند. شما زمانی می توانید بهترین عملکرد را از گیاهان خود شاهد باشید که حتی کم مصرف ترین عنصر را در اختیار شان قرار دهید.
کود روی از جمله عناصر غذایی منحصر به فردی است که با توجه به مزیت های بیشمار باری درختان توصیه می شود در برنامه غذایی گیاه و مراقبت های پاییز حتما استفاده از آن در فصل پاییز لحاظ گردد.

 روی برای گیاه

دستورالعمل و زمان مصرف کود روی

توجه داشته باشید که روش های استفاده از کود روی در گیاهان متفاوت است و همچنین زمان مصرف آن نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. بر اساس یک دسته بندی کلی این کود معمولا به روش های چالکود، نواری و محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که از خاک های سبک استفاده شود، کود روی می تواند به واسطه آبیاری نیز مورد پوشش قرار بگیرد. البته که در چنین شرایطی میزان بازیافت دچار مشکل می شود و محدودیت هایی را ایجاد خواهد کرد.
محلول پاشی کود نیز یکی از روش هایی است که بایستی با دقت زیادی انجام دهید. در این روش که به مقدار ۵ در ۱۰۰۰ می باشد می توانید از اوره و اسید بوریک نیز در کنار روی استفاده نمایید. روش محلول پاشی معمولا مربوط به اوایل بهار است و بایستی دقت کنید که هنوز شکوفه ها باز نشده باشند.
همچنین دقت در روال استفاده از روی در گیاهان موجب شکل گیری و افزایش میوه دهی شده و عملکرد مناسبی را ایجاد خواهد کرد. دقت داشته باشید در صورتی که قرار است از روی در درختان خود استفاده کنید بایستی برای کوددهی درختان در بخش میانی سایه انداز درخت استفاده صورت بگیرد و البته که بایستی ترکیب با کود حیوانی و گوگرد باشد.

همچنین میزان مصرف کود برای هر درخت بارور نیز متفاوت بوده اما با این حال یک رنج میانگین بین ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم ارزیابی شده است.
چنانچه قرار است از روی برای نباتات زراعی استفاده کنید بایستی به میزان ۶۰ الی ۸۰ کیلوگرم در هر هکتار آن هم در زیر خاک استفاده نمایید. این کود به صورت ترکیب با کود های زمستانه بوده و در زمان تهیه بذر نباتات مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که روش محلول پاشی معمولا برای درختان صورت می گیرد و مقدار آن ۳ تا ۵ در هزار خواهد بود اگر قرار باشد از این روش برای محصولات زراعی استفاده شود نسبت ۳ الی ۴ در هزار را شامل خواهد شد.

کود روی

بهتر است بدانید که کوددهی با روی خواص بی شماری برای گیاهان دارد که مهم ترین این خواص روی برای گیاه را در ادامه بیان کرده ایم:

تحریک جوانه زنی و جذب آب
موثر در مکانیسم های حفاظتی
تحریک گلدهی گیاهان
تولید هورمون های رشد از جمله اکسین
فعالسازی آنزیم های ضروری بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم
افزایش کلروفیل
تنظیم رشد و تسریع بلوغ
تشکیل کربوهیدرات ها
تشکیل بذر ها
افزایش سنتز پروتئین و اسید نوکلئیک
تاثیر بر ساختار سیتوپلاسم سلولی
کاهش مسمومیت بور
افزایش کمی و کیفی عملکرد
افزایش مقاومت به سرما و دمای پایین

روی معمولا در گیاهان توسط آوند های چوبی منتقل می شود و حتی در تنظیم بیان برخی ژن ها نیز دخیل خواهد بود و در مقابل کمبود آن در گیاهان می تواند روند طبیعی زندگی گیاه را برهم بزند. در واقع عنصر روی در حفظ یکپارچگی غشا نیز نقش موثری داشته و به حفظ موقعیت های ساختاری ماکرومولکول ها در غشا کمک شایانی می کند که این مهم ترین خواص روی برای گیاه به شمار می آید.

فایده روی برای گل

علائم و عوارض کمبود روی در گیاهان

توجه داشته باشید که کمبود روی برای گیاهان بسیار مضر بوده و می تواند عوارض مختلف و نشانه هایی را برای آن ها ایجاد نماید. در واقع ایجاد لکه های قهوه ای روشن یا مایل به قرمز در سطوح برگ ها که در نهایت موجب کلروز و کاهش طول می شود از نشانه های کمبود روی در گیاهان هستند که ابتدا در برگ های جوان تر و سپس در برگ های مسن تر دیده می شوند.
همچنین نوع، رقم و مرحله رشدی گیاه نیز در ظاهر شدن علائم کمبود روی بسیار موثر خواهند بود. از دیگر نشانه های کمبود روی می توان به کمرنگی بین رگبرگ ها نیز اشاره کرد. کمبود این عنصر مغذی موجب کوچک شدن برگ ها، کاهش عملکرد و در نهایت توقف رشد گیاهتان خواهد شد.

حتماً بخوانید:
چه نوع خاکی برای رشد گیاه مناسب تر است ؟

چه نوع خاکی برای رشد گیاه مناسب تر است ؟

خاک مناسب گل : در این مطلب از دلگرم می خواهیم به معرفی انواع خاک گلدان بپردازیم تا با شناخت ویژگی های هر کدام و اطلاع از نیازهای گیاهی، بدانید کدام…

همانطور که متوجه شدید کود روی در گیاهان توسط آوند های چوبی منتقل می شود و حتی در تنظیم بیان برخی ژن ها نیز دخیل خواهد بود و کمبود آن می تواند روند طبیعی زندگی گیاهان را برهم بزند.
لازم به ذکر است که فرم های روی معمولا در خاک ساختمان برخی از کانی های رسی بوده و می تواند در مواردی جایگزین منیزیم باشد. به صورت کاتیون قابل تبادل در کانی های روسی جذب سطحی شده است. همچنین در خاک نیز در ترکیب با ماده های آلی نیز دیده خواهد شد و در محلول خاک نیز به فرم یونی موجود است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits