دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با روش نگهداری - پرورش ، کاشت و تکثیر گل یشم
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آبیاری کم و به موقع، نور غیر مستقیم خورشید، خاک سبک حاصلخیز و دمای ۲۱ تا ۳۴ درجه سانتیگراد از شرایط پرورش و نگهداری گیاه یشم در آپارتمان است و به راحتی از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شود.

یشم گیاهی مقاوم به کم‌آبی، نور کم و فیلتر شده است و به راحتی در هر مکانی از آپارتمان و محل کارتان قابل نگهداری است. پرورش و نگهداری از این گیاه برای مبتدیان در باغبانی و نگهداری گل و گیاه نیز ساده است و به راحتی از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شود. با نحوه پرورش و نگهداری گیاه یشم و طریقه تکثیر آن در این مقاله آشنا شوید.

آشنایی با نحوه پرورش و نگهداری گیاه یشم و تکثیر آن

گیاه یشم که با نام کراسولا (Crassula ovate) نیز شناخته می‌شود، یک درختچه مینیاتوری همیشه سبز با برگ‌هایی به رنگ سبز یشمی، گوشتی و آبدار است. این گیاه بومی جنوب آفریقا بوده و پرورش و نگهداری از آن امروزه در سراسر جهان به یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار تبدیل شده است. گیاه یشم بیش از ۱۴۰۰ گونه دارد که کراسولا یشم، کراسولا خرفه‌ای، کراسولا نقره‌ای یا کراسولا قاشقی، کراسولا آتشین یا کاپیتلا، کراسولا بورگاندی یا پلاتی‌فیلا و کراسولا درختی از مهمترین انواع این گیاه زیبا و دوست داشتنی هستند.

شرایط نگهداری گیاه یشم در منزل و محل کار

گل یشم

۱. خاک مناسب

گیاه یشم برای رشد به خاک حاصلخیز، سبک با زهکش کافی نیاز دارد. ترکیبی از رس، ماسه، خاک لومی حاصلخیز و خاکبرگ برای کاشت این گیاه در گلدان مناسب است. همچنین مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و ماسه نیز می‌تواند برای کاشت یشم استفاده شود.

نکته: هرچند بسیاری از ویژگی‌های گیاه یشم به کاکتوس‌ها شباهت دارد، ولی استفاده از خاک مناسب کاکتوس به تنهایی برای این گیاه توصیه نمی‌شود و بهتر است خاک مخصوص کاکتوس را با کوددهی غنی و سپس استفاده کنید.

۲. نحوه آبیاری

این گیاه به کم آبی مقاوم است و بهترین زمان آبیاری آن هنگامی است که در فاصله بین دو آبیاری ۳ تا ۴ سانتیمتری سطح خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. در هنگام آبیاری از زهکش کف گلدان اطمینان حاصل کنید، زیرا باقی ماندن آب در پای گلدان باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می‌شود. همچنین گیاه یشم ممکن است نسبت به نمک موجود در آب لوله‌کشی حساس باشد، بنابراین در صورت مناسب نبودن آب محل زندگیتان از آب جوشیده سرد یا آب مقطر استفاده کنید.

۳. نور مناسب

گیاه یشم در نور کافی و غیر مستقیم خورشید بهترین رشد را دارد، با این وجود دریافت نور تنها برای چند ساعت در روز هم برای رشد این گیاه کفایت می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت این گیاه را در هر جایی از اتاق یا دفتر کارتان نگه دارید. توجه داشته باشید اگر گیاهتان برای مدتی در مقابل نور خورشید و پشت پنجره‌های نورگیر بوده است به طور ناگهانی آن را به مکانی با نور کمتر انتقال ندهید، زیرا با ریزش برگ‌ها همراه خواهد بود.
پس بایستی به تدریج گیاهتان را به نور کمتر عادت دهید. توصیه می‌شود ترجیحا گیاه یشم را در معرض نور مستقیم صبح تا ظهر قرار دهید، زیرا نور بعد از ظهر امکان دارد به گیاه آسیب وارد کند.

تکثیر گل یشم

۴. دمای مورد نیاز گیاه یشم

گیاه یشم بومی مناطق گرمسیری است و مناسب‌ترین دما برای پرورش و نگهداری آن دمای ۲۱ تا ۳۴ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید این گیاه تحمل سرما را ندارد و در دما‌های کمتر از ۵ درجه سانتیگراد آسیب جدی می‌بیند.

۵. نحوه کوددهی

برای کمک به رشد بهتر گیاه، کوددهی در فصل بهار و تابستان برای گیاه توصیه می‌شود. به این منظور می‌توانید از کود مخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها یا از کود‌های مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار استفاده کنید.

۶. هرس گیاه یشم

به طور کلی گیاه یشم به هرس خاصی نیاز ندارد، اما برای حفظ ظاهر گیاه و زیباتر کردن آن می‌توانید، شاخ و برگ‌های آسیب دیده را به دلخواه هرس کنید و با سرزنی تعدادی از شاخه‌ها باعث متراکم‌تر شدن شاخ و برگ‌ها شوید. توجه داشته باشید بیشتر از ۳۰ درصد شاخ و برگ‌های آن را هرس نکنید، زیرا هرس زیاد باعث وارد آمدن شوک به گیاه و نابودی آن می‌شود. بهترین زمان برای هرس این گیاه اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

۷. زمان و نحوه تعویض گلدان

گیاه یشم رشد کند دارد و از همین رو نیاز به تعویض سالانه گلدان نخواهد بود و شما می‌توانید برای گیاه جوان هر دو تا سه سال یکبار و برای گیاهان بالغ هر پنج سال یکبار اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر کنید. لازم است پس از تعویض گلدان برای یک هفته یا بیشتر گیاه را آبیاری و تا یک ماه نیز آن را کوددهی نکنید.

پرورش گل یشم

۸. مهمترین آفات و بیماری‌های گیاه یشم

رایج‌ترین و شایع‌ترین آفات گیاه یشم، شپشک‌های آردآلود و سپردار است که توصیه می‌شود برای نابودی آن‌ها از سموم شیمیایی به جز سم مالاتیون استفاده شود.

نحوه تکثیر گیاه یشم

مهمترین و ساده‌ترین شیوه تکثیر یشم قلمه زدن ساقه یا برگ است. به این منظور:
۱- ساقه‌ای به طول ۴ تا ۶ سانتیمتر یا یکی از برگ‌های سالم و بدون آفت گیاه را جدا کنید.
۲- پس از بریدن ساقه یا برگ، آن را یکی دو روز در محیطی نیمه آفتابی قرار داده و اجازه دهید بماند.
۳- قلمه ساقه یا برگ را در خاک مخصوص قلمه و در گلدان کوچکی بکارید و گلدان را در مکان مناسب با نور کافی قرار دهید.
توجه: قلمه را تا چند روز بعد از کاشت آبیاری نکنید.
۴- پس از یک تا سه هفته برگ یا ساقه ریشه‌دار شده و اولین جوانه‌های گیاه خارج می‌شوند. در این زمان گیاه را به طور کامل و به آرامی آبیاری کنید.

یشم (کراسولا) گیاهی با عمر طولانی است که سال‌ها می‌توانید از آن نگهداری کنید و یار همیشه سبز شما خواهد بود. یشم با نام درخت دوستی و درخت شانس نیز معروف است و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که به تازگی می‌خواهند به پرورش گل و گیاه مشغول شوند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits