دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات کلیدی نگهداری از گل ترادسکانتیا پالیدا یا برگ بیدی بنفش
11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاید دلتان بخواهد که این گیاهان بنفش رنگ را در کالکشن گیاهان خانگی خود داشته باشید .گیاه قلب ارغوان به خانواده گیاهان عنکبوتی برمی گردد و نگهداری و مراقبت از آن نیز بسیار راحت می باشد .

برگ بیدی بنفش که به آن ترادسکانتیا پالیدا نیز گفته می شود از گیاهان زینتی پرطرافدار است که شرایط نگهداری آن بسیار آسان است.
گیاه برگ بیدی یکی از انواع گیاهان زینتی آپارتمانی می باشد که قادر است در محیط خانه به خوبی رشد کند طوری که شما می توانید در منزل به راحتی به تکثیر برگ بیدی بپردازید و از آن نگهداری کنید، برگ های این گیاه در رنگ های مختلفی مانند سبز، کرمی و بنفش وجود دارد که نوع بنفش آن از زیبای خاصی برخوردار می باشد.

مراقبت از گیاه برگ بیدی بنفش در فضای خانه باعث می شود که محیط را بسیار زیبا کند و شما می توانید گیاه برگ بیدی بنفش را درون یک گلدان بنفش قرار دهید و جذابیت آن را چند برابر کنید.برای نگهداری از گیاه ترادسکانتیا پالیدا باید با احتیاط زیاد با ساقه های آن رفتار کنید زیرا احتمال شکستن آن ها بالاست و این گیاه را در جایی قرار دهید که احتمال برخورد با آن کمتر باشد .

گیاه ترادسکانتیا پالیدا در فصل بهار شروع به شکوفه زدن می کند و اگر در فصل تابستان گیاه ترادسکانتیا پالیدا را در حیاط خانه می گذارید، حتما مراقب باشید که نور مستقیم با آن برخورد نکند و همچنین یک روز در میان خاک آن را بررسی کنید تا ببینید که خشک شده است یا خیر و در صورت خشک شدن، به آن آب دهید .

نحوه مراقبت و پرورش گیاه ترادسکانتیا پالیدا یا برگ بیدی بنفش

گیاه ترادسکانتیا پالیدا

نور مناسب برای برگ بیدی بنفش

نسبت به سایه تا حدودی مقاوم است اما به محیط روشن با نور غیر مستقیم یا ملایم احتیاج دارد. در صورت قرار گرفتن در نور شدید و گرم روی برگ ها لک های قهوه ای پیدا می شود و می سوزد. در صورت کمبود نور هم برگ ها رنگ بنفش شان را از دست می دهند و فاصله ی برگ ها از هم زیاد می شود، گیاه رشد علفی پیدا می کند.

آبیاری برگ بیدی بنفش

نسبت به خشکی تا حدودی مقاوم است اما بهتر است که زیاد خشکی نکشد و بعد از خشک شدن سطح خاک، آبیاری بشود. آبیاری زیاد باعث پوسیدن گیاه برگ بیدی بنفش یا قلب ارغوانی از ریشه می شود.

دمای مناسب برای برگ بیدی بنفش

بهتر است در دمای کمتر از ده درجه قرار نگیرد، در سرما برگ های گل قلب ارغوانی از بین می روند، وقتی دمای هوا بیشتر از ۱۵ درجه شد می توانید در فضای آزاد هم نگهداری کنید اما در ظهرهای داغ از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند.

خاک مناسب برای برگ بیدی بنفش

در کل برگ بیدی گیاه مقاومی است و داخل خاک سنگین هم رشد می کند اما اضافه کردن مقداری شن و یا خاک برگ به خاک باغچه باعث می شود زهکشی بهتر شود و گیاه از پوسیدگی در امان بماند.

کوددهی و هرس برگ بیدی بنفش

شما می تواند برای تقویت رشد گیاهتان از کودهای استفاده کنید که مخصوص گیاهان زینتی می باشد، کوددهی باید هر ۲ هفته ۱ مرتبه انجام شود در فصل تابستان انجام شود. در مورد هرس این گیاه هم می توان گفت هر زمان که احساس کردید ظاهر شلخته ای به خود گرفته است و ساقه های رشد زیادی کرده است بهتر است ساقه را قیچی کنید و از آن برای قلمه استفاده کنید.

 برگ بیدی بنفش

تکثیر برگ بیدی

گیاه برگ بیدی به طور کلی دارای ۳ گونه اصلی می باشد که این گونه ها شامل: برگ بیدی با برگ های سبز، برگ بیدی با برگ های بنفش، برگ بیدی موسی در گهواره می باشد که از مهم ترین گونه های اصلی برگ بیدی به شمار می رود. تکثیر برگ بیدی همانگونه که اشاره کردیم کار بسیار آسانی می باشد طوری که می توانید با قلمه ساقه آن در آب، خاک، ماسه صاحب یک گیاه برگ بیدی دیگر شوید.

برای تکثیر برگ بیدی از راه قلمه زدن بایددر فصل تابستان اقدام نمایید بدین ترتیب ابتدا باید یک ساقه محکم از گیاهتان توسط یک چاقو تیز جدا کنید، قلمه ای باید حداقل ۷ سانتی متر باشد و همچنین ساقه دارای گره هایی باشد، در انتهای قلمه هر چه برگ وجود دارد را جدا کنید طوری که ۱ الی ۲ عدد برگ بر روی قلمه باقی بماند.
بعد از آماده شدن قلمه ها باید آن ها را برای ریشه دهی در بستری با خاک کمپوست و ماسه بکارید، همچنین شما می توانید قلمه هایی را که آماده کردید را درون یک لیوان آن یا تنگ آب قرار دهید تا ریشه دار شود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر قلمه هایتان را درون خاک قرار دادید اقدام به تعویض روزانه آب کنید، آبی که برای قلمه ها تهیه می کنید باید بدون املاح و کلر باشد.
برای کاشت قلمه ها درون گلدان باید قبل از اینکه قلمه ها را در خاک بکارید ابتدا خاک آن را آبیاری نمایید و بعد با استفاده از مداد و یا خودکار در خاک سوراخ ایجاد کنید و بعد قلمه را درون آن بکارید.
بعد از اتمام کاشت باید بستر هایی که قلمه ها را درون آن کاشتید را به مکانی منتقل کنید که دارای ۱۸ تا ۲۰ درجه دما باشد. از گذاشتن قلمه ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری نمایید، در طول دوران ریشه دهی توجه داشته باشید تا خاک گیاه خشک نشود.

عوض کردن گلدان برگ بیدی بنفش در فصل بهار

زمانی که دیدید ریشه ها از قسمت نقاط زهکشی خاک بیرون زده اند، آن ها را به یک گلدانی به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر منتقل کنید و همچنین از گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و از گل شدن خاک جلوگیری کند و باعث پوسیده شدن ریشه نشود .

مراقبت از گل ترادسکانتیا پالیدا

آفات و بیماری های گل ترادسکانتیا پالیدا

۱- برگها به سمت داخل لوله شده سپس خشک می شوند : عامل : هوای گرم و خشک . درمان : رفع عوامل . آبیاری زیادتر و غبار پاشی لازم است . گلدان در معرض آفتاب مستقیم نباشد
۲- ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و برگها ابلق بودن خود را از دست می دهند : عامل : نور کم . درمان : رفع عوامل .
۳- برگها نرم و آبکی و کم رنگ می شوند : هوا خیلی سرد است . ممکن است گیاه یخ زده باشد . در این صورت از شاخه های سالم به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید
۴- برگها ضخیم و سبز روشن شده اند : عامل : تغذیه مصنوعی بیش از اندازه درمان : توقف تغذیه تا ظاهر شدن رنگ ابلق.
۵- لکه های سوخته قهوه ای روی برگها : عامل : براقکننده . درمان : عدم استفاده
۶- ساقه ها دراز و پراکنده و نسبت به گلدان بسیار بزرگ است : نیاز به تعویض گلدان دارد.
۷- خم شدن نوک برگها به طرف پشت برگ و تار عنکبوت در زیر آنها : عامل : کنه ریز قرمز
۸- برگهای بدشکل و چسبناک با حشرات سبز رنگ روی آنها : عامل : آفت . درمان : سمپاشی با سم نفوذی دو هفته یک بار تا رفع علائم
۹- برگها خیلی رنگ پریده هستند و لکه های قهوه ای روی آنهاست : عامل : تابش مستقیم آفتاب . درمان : رفع عوامل .
۱۰- برگها قهوه ای ، چروک و پژمرده می شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه ای است : عامل : خشکی محیط . درمان : غبار پاشی .
۱۱- قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسد : آبیاری زیاد است . بین دو آبیاری باید سطح خاک حشک شود . زهکش را بازدید کنید . اگر قاعده ساقه فاقد برگ و لخت است ، گیاه پیر شده و باید از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits