دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه کود ماهی و مزایای استفاده از آن

چگونه کود ماهی درست کنیم ؟

طرز تهیه کود ماهی و مزایای استفاده از آن
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طرز تهیه کود ماهی : توجه داشته باشید که طرز تهیه کود ماهی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با دستورالعمل های ساخت و همچنین مزیت های استفاده از کود ماهی به خوبی آشنا شوید با دلگرم همراه باشید.

کود ماهی چیست و استفاده از آن چه مزایایی را به همراه دارد؟

به طور کلی این نوع کود از بقایای ماهی و ریز مغزی ها و بقیه عناصر مفید برای تغذیه و رشد گیاه تشکیل می شود عناصر اصلی کود ماهی میکرو ماکروی غنی شده مورد نیاز می باشد. همچنین کود ماهی، کودی اقتصادی نقل می شود و به علت اینکه تامین کلیه نیازهای غذایی گیاه و کود ماهی مقرون به صرفه به شمار می رود طرز تهیه آن مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با طرز تهیه کود ماهی

بهتر است بدانید قرن ها پیش از شروع تحقیقات علمی در مورد خاک بومیان آمریکایی ارزش ماهی را به عنوان کود درک می کردند در حالی که زمین برای کاشت ذرت آماده می شود بومیان ماهی های کوچک را نیز درون خاک قرار می دادند. آن ها ماهی را در خاک دفن می کردند و یک بذر ذرت می کاشتند که در طول فصول رشد ماهی به آرامی تجزیه می شد و تا زمان برداشت محصول تغذیه گیاه فراهم بود.

در واقع کود ماهی یک محصول ارگانیک محسوب می شود و به همین خاطر مزایایی که سایر افزودنی های آلی خاک دارند را دارا خواهد بود. این کود با تغذیه از گیاهان میکروب دار ساختار خاک را بهبود خواهد بخشید. توجه داشته باشید اصلی ترین چیزی که گیاهان از کود به آن نیاز دارند منبع نیتروژن است و خاک های باغ نیز معمولا مقدار کافی فسفر و کلسیم و سلیر مواد مغذی جزئی هستند.

نیتروژن چیزی است که در خاک یافت نمی شود و با توجه به این حقیقت کود ماهی بهتر یا بدتر از سایر انواع کودهای شیمیایی نخواهد بود زیرا کود ماهی دارای ۲ درصد نیتروزن است که همان کود آلی محسوب می شود. به صراحت می توان گفت که این کود از محصولات مختلف ماهی ها و لاشه از جمله استخوان، فلس و پوست ساخته می شود و این کالا ها به تدریج به جای اینکه محصولات ماهی غیر قابل استفاده را به هدر دهند به زباله تبدیل خواهند شد.

بهتر است بدانید که انواع مختلفی از ماهی ها مانند آنچوی و منهدن در یک دوغاب قرار می گیرند و سپس این محصول برای از بین بردن روغن ها و وعده های غذایی ماهی که برای صنایع دیگر هم استفاده می شود پردازش خواهند شد و در نهایت مایعی که پس از پردازش باقی می ماند امولسیون ماهی خواهد بود.

انواع محصولات کود ماهی

انواع محصولات کود ماهی

پودر ماهی

پودر ماهی محصول جانبی است که از تولید روغن ماهی بدست می آید. پودر ماهی با پخت یا حرارت دادن و فشرده سازی ماهی و سپس خشک کردن و آسیاب کردن گوشت و استخوان آن تولید می شود. در حالتی که پودر ماهی هنوز پوسیده و کمپوست نشده است، اغلب می توان به عنوان اصلاح کننده خاک از آن استفاده کرد. این محصول اکنون بیشتر در خوراک دام مصرف می شود و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی دارد، اما استفاده از آن در کشاورزی همراه با سایر کودهای دامی بسیار عالی خواهد بود.

امولسیون ماهی

امولسیون ماهی چیست؟ این یک سوال بسیار متداول است! دو روش متفاوت برای تهیه امولسیون ماهی وجود دارد.بیشتر امولسیون های تجاری ماهی از پودر ماهی تهیه می شوند. پس مانده های پودر ماهی که در طی فرآیند استخراج روغن از طریق حمام بخار بدست می آید. این فرآیند پروتئین ها را از پودر ماهی استخراج می کند که سپس درون یک ظرف فشرده سازی می شوند. این مایع یکی از اشکال یا فرم امولسیون ماهی است.

دومین نوع امولسیون ماهی با روشی ابتدایی تری تولید می شود. بقایای شیلات مانند اندام های داخلی یا سر ماهی ها انباشته می شوند. این شیلات را پخته و فشرده سازی و سفت می کنند تا کود امولسیون ماهی تولید شود.امولسیون ماهی بویی شبیه ماهی دارد و بسیاری از مردم از این رایحه خوششان نمی آید. امولسیون ماهی می تواند غلیظ و شبیه ملاس (شیره ی چغندر) یا کمی رقیق تر باشد.

هیدرولیز ماهی

کود ماهی هیدرولیزه محصول نهایی مشابه امولسیون ماهی دارد. کود ماهی هیدرولیزه مایع است و ممکن است غلیظ باشد و بوی ماهی تندی داشته باشد. این کود به روش متفاوتی نسبت به امولسیون ماهی تولید می شود.

معمولاً در هیدرولیز ماهی از تمام ماهی یا بقایای حاصل از شیلات تهیه می شود. از اندام های داخلی، سر و دم ماهی، فلس یا پولک، گوشت و استخوان نیز می توان در انجام این فرآیند استفاده کرد. دو روش برای هیدرولیز وجود دارد:

1. استفاده از مواد شیمایی

در این روش با استفاده از اسیدهای شیمایی و یا بازهای بسیار قوی شیمیایی مواد مورد نظر تجزیه می شوند در این روش معمولا باید دقت فراوانی به کار برد تا ساختار اسید آمینها حفظ شود.

2. استفاده از آنزیمها و باکتری ها

در این روش مسئولیت تجزیه بر عهده آنزیمهای طبیعی و میکرورارگانیسمها می باشد، فرایند تجزه در این روش بسیار آهسته تر از روش شیمیایی است اما نتیجه نهایی معمولا بسیار بهتر است.

فضولات و ضایعات ماهی

فضولات ماهی و ضایعات در اینجا اصطلاحی است که برای پس مانده هایی که خود ماهی در هنگام زنده بودن تولید می کند، استفاده می شود. در یک سیستم پرورش ماهی صنعتی خواه استخر باشد خواه مخزن یا تالابها ماهی ها هم مثل سایر جانداران فضولات و کنده شدن فلسها و … را دارند که این ضایعات برای کشاورزی فوق العاده ارزشمند هستند.بنابراین ریختن ماهی در استخرهای آبیاری قطره ای صرف نظر از سود آوری خود ماهی برای باغات بسیار ارزشمند است.

مواد تشکیل دهنده کود ماهی

مواد تشکیل دهنده کود ماهی

توجه داشته باشید که کود ماهی اغلب از بقایای ماهی هایی تولید می شود که به صورت ناخواسته در تور صیادان گرفتار می شوند و دارای استخوان های بزرگ و روغن فراوان هستند. اکثریت مواقع از محتویات داخلی بدن ماهی مانند دل، روده و معده هم برای ساخت کود استفاده می کنند که دارای مقدار زیادی پروتئین و ویتامین است و این دو عامل می توانند به رشد هر چه بیشتر گیاه و حاصلخیزی هر چه بهتر خاک کمک نمایند.

به طور کلی عناصر موجود در این کود ترکیباتی از قبیل نیتروژن، ویتامین، فسفر، پتاسیم، پروتئین کلسیم و منگنزو می باشد. به صراحت می توان گفت که پتاسیم نقش اساسی در رشد و تولید مثل گیاه دارد و در مقابل عدم وجود پتاسیم در خاک به تدریج باعث کم شدن استحکاک گیاه و نوسان داشتن دمای گیاه می شود و مقاومت گیاه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

البته که نیاز به نگرانی نیست زیرا کود ماهی حاوی مقدار معینی پتاسیم است که باعث سلامت کلی اندام رشد می شود و این امر باعث قوی تر شدن گیاه در مقابل بیماری ها خواهد شد.

دقت داشته باشید که در ساختار کود ماهی نقش اصلی را عنصر فسفر ایفا می کند که اغلب به عنوان یک کاتالیزور در واکنش های بیو شیمیایی موثر است. همچنین وظیفه مهم دیگر عنصر فسفر در گیاه جذب و تبدیل انرژی خورشیدی به ترکیبات مورد نیاز گیاه است که خوشبختانه کود ماهی حاوی مقدار مناسبی از فسفر خواهد بود.

separator line

دستورالعمل تهیه کود ماهی

فضولات ماهی منبع مناسب و غنی برای رشد گیاهان محسوب می شوند اما در اصل فضولات ماهی ها عنصر های نادر و مهم برای رویش بهتر گیاه هستند. همانطور که می دانید بعید است که فردی غذای ماهی یا امولسیون ماهی را در منزل درست کند اما قطعا ساختن کود ماهی هیدرولیزه بسیار آسان تر خواهد بود که برای طرز تهیه کود ماهی شما به مقدار زیادی ماهی و نوعی قند نیاز دارید.

همچنین که قند قهوه ای یا ملاس ترکیب شده با خاک اره هم می تواند برای اجزای قند مفید عمل کند.جالب است بدانید که روند تهیه این نوع کود بسیار شبیه کمپوست بوکاشی است که در این فرآیند بی هوازی باکتری ها طی مدت زمان یک ماه ماهی ها را تجزیه می کنند و آن را به یک مایع تبدیل خواهند کرد.

پس از کشیدن آن برای از بین بردن قطعات بزرگ تر که البته می توانید مجدد تجزیه نمایید تا بیشتر تجزیه شوند، سپس مقادیر این ماده را درون آب رقیق کنید تا روند تهیه کود کامل شود.توجه داشته باشید که امولسیون های لازم برای کود را می توانید از فروشگاه هایی که قابل اعتماد و صومعه هستند تهیه نمایید.

البته که اگر این ماده را نیز خودتان تولید کنید بهتر است زیرا محصولات موجود در فروشگاه از قسمت های مختلف ماهی مانند خون، دم، سر و حشره ساخته شده اند و برخی از آن ها از ماهی خاک استفاده می کنند و برخی دیگر به صورت پخته مورد استفاده قرار می دهند. اما در مقابل ساخت امولسیون های خانگی می تواند سرشار از مواد مغذی و همچنین قارچ ها و باکتری هایی باشد که مورد نیاز گیاه هستند.

کود ماهی چیست

مزیت های استفاده از کود ماهی

توجه داشته باشید که اغلب کود های شیمیایی در اصطلاح تند رها هستند یعنی جذب سریعی توسط ریشه دارند و به همین خاطر کودهای شیمایی مواد مغذی ضروری گیاه را برای کوتاه مدت تامین می کنند.اساسا طراحی این کودها به همین منظور است که به راحتی در دسترس گیاهان برای جذب قرار گیرند.

کودهای کاملا طبیعی ماهی از طریق روش های متفاوت در خاک فرآوری می شوند زیرا این کودها حاوی مواد مغذی هستند که ابتدا باید توسط میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، کرم های خاکی و قارچ ها هضم شوند پیش از اینکه در دسترس ریشه های گیاه برای استفاده باشد.

جالب است بدانید که تمامی فعالیت های این میکروارگانیسم ها استحکام و قدرت رشد گیاهان را با افزایش مقدار آلی خاک تقویت می کند و قارچ ها و باکتری ها نیز مواد مغذی را به گونه ای تجزیه خواهند کرد که این مواد مغذی به شکلی قابل دسترس و استفاده در اختیار ریشه های گیاه قرار گیرد.

معمولا فعالیت بیولوژیکی که در خاک اتفاق می افتد باعث می شود مواد آلی خاک به شدت افزایش پیدا کند و اکسیژن بیشتری به ریشه برسد، از سوی دیگر نیز با افزایش مواد آلی ظرفیت نگهداری آب درون خاک افزایش پیدا خواهد کرد.

از آنجایی که طرز تهیه کود ماهی سلامت خاک را بهبود می بخشد با تهیه مواد مغذی اولیه لازم برای رشد گیاهان، باروری خاک را نیز افزایش خواهد داد. کودهای ماهی معمولا به عنوان یک منبع غنی از نیتروژن این عنصر را به هراه سایر مواد مغذی اصلی فسفر و پتاسیم فراهم می آورد.

کود ماهی در واقع بر خلاف کودهای شیمیایی می تواند مواد مغذی ثانویه مانند کلسیم را نیز فراهم آورد. گیاهانی که به صورت متعادل مواد مغذی اولیه و ثانویه را دریافت می کنند قطعا رشد قوی و پایدارتری خواهند داشت و در نهایت شما شاهد گیاهی بهتر خواهید بود که می تواند در مقابل مشکلاتی ناشی از آفات و بیماری ها به خوبی مقاومت نماید.

همچنین بخوانید:

کود بیولوژیک چیست و چه مزایایی دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits