دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گل فراموشم نکن و اصول کاشت و نگهداری از آن
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تا به حال نام گل فراموشم نکن را شنیده اید ؟ آیا می دانید این گل را چگونه باید بکارید و از آن مراقبت کنید ؟ در این مقاله شما را به طور کامل با این گل زیبا آشنا خواهیم کرد.

گل فراموشم مکن چیست ؟

گل فراموشم نکن از آن دسته گل هایی است که هم یکساله و هم چند ساله می باشد. دانه های این گل زیبا در غلاف‌ هایی کوچک و غنچه شکل در طول ساقه تا گل قرار می گیرند. این دانه‌ها در آخر خواهند ریخت و گل در جایی دیگر جوانه خواهد زد. نام دیگر این گل زیبا، کژ دم چمن است.

برای جمع کردن دانه های گل می توانید یک‌ تکه کاغذ زیر ساقه گذاشته و آن را تکان دهید. فراموشم نکن گیاه خوراکی لاروهای پروانه‌ هم هست.

نام علمی گل فراموشم نکن Myosotis است و بومی اروپا می باشد، دارای ۵۰ گونه یا بیشتر شامل انواع یکساله، دو ساله و چند ساله است. M.scorpiodies گیاهی چند ساله کوتاه عمر با رشد توده ای است.

دارای برگ های بیضوی متمایل به نیزه ای یا قاشقی شکل به رنگ سبز روشن به طول 8 سانتی متر است. گل آذین به صورت گرزن دم عقربی فشرده ای از گل های کوچک سینی شکل چهار لبه به رنگ آبی روشن با چشم (لکه های کوچک با رنگ متفاوت در وسط گل) زرد رنگ در وسط آن ظاهر می شود.

این گیاه برای باغچه های وحشی، باغ صخره ای، حاشیه کاری ها و پوشاندن بستر باغچه گل های سوخوار استفاده می شود و از شاخه های گل آن میتوان به عنوان گل بریدنی جهت استفاده در دسته گل استفاده کرد.

گل فراموشم نکن

مراقبت از گل فراموشم نکن

ویژگی های ظاهری گل فراموشم نکن

گیاه فراموشم نکن گیاهی خودرو بوده که معمولاً در کنار جاده‌ها دیده می‌ شود. این گیاه گل هایی ریز با ۵ گلبرگ داشته و مرکزی به رنگ زرد دارد. معمولاً گل های فراموشم نکن به رنگ آبی هستند و به ندرت صورتی و گاهی سفید دیده شده است.

این گیاه انواع گوناگونی دارد و بیش از ۵۰ گونه در جهان از آن موجود است. گل فراموشم نکن بوته‌ ای کوچک با انشعاباتی فراوان دارد.

ارتفاع گیاه به ۱۵ تا ۳۰ سانت می‌ رسد، زمان گل دهی گیاه از اواسط بهار شروع‌می‌ شود و تا اواخر بهار نیز ادامه‌ دارد. این گیاه گل هایی بصورت خوشه‌ ای مانند دارد. اگر بذر آن را در پاییز بکارید، در تابستان به گل خواهد نشست.

برگ های گیاه بیضی شکل به رنگ سبز روشن و طول ۸ سانتیمتر است. برگ های گیاه که کوچکند، گاهی مستطیل شکل و گاهی قاشقی هستند و کرک های ضخیمی دارند. ابتدا گل ها به رنگ سفید و گلی بوده و بعداً آبی کمرنگ و آسمانی می‌ شوند.

گل فراموشم نکن

گل کژ دم چمن

علت نامگذاری گل فراموشم نکن

درباره دلیل نامگذاری این گل در افسانه‌ های آلمانی آمده است که خدا تمام گل‌ ها را نام‌گذاری کرد و یک گل کوچک بدون نام ماند. این گل گریه می کند و به خدا می گوید ” فراموشم مکن ” و خدا پاسخ داد ” همین نام تو خواهد بود”.

افسانه‌ ی دیگری می‌ گوید زمانی که خدا تصور می‌ کرد به همه‌ ی گل‌ها رنگ داده است زمزمه‌ ای شنید ”فراموشم مکن“. تنها کمی رنگ آبی مانده بود اما گل فراموشم مکن از رنگ آبی ملایم خود شاد بود.

افسانه جالب دیگری که در مورد این گیاه بر سر زبان‌ها هست. بدین ترتیب که عاشق و معشوقی در کناره رود دانوب مشغول راز و نیاز بودند، ناگهان معشوق گلی زیبا را در رودخانه می‌بیند و با نگاه به عاشقش می‌فهماند که آن گل را می‌خواهد.

عاشق بی ملاحظه نیز خود را به آب و آتش می‌زند تا گل را برایش بیاورد. عاشق که داشته در آب غرق می‌ شده گل ها را به سمت معشوق پرت کرده و می‌گوید: «فراموشم نکن». از این به بعد این گل به همین نام خوانده می‌شود. این گیاه به نام کژ دم چمن نیز خوانده می‌شود. میوه‌ های این گیاه قهوه‌ ای تیره و براق می‌باشند.

معرفی گل فراموشم نکن

گل فراموشم نکن در افسانه ها

شرایط پرورش و کاشت گل فراموشم نکن

گیاه فراموشم نکن به سرما مقاوم بوده و با زمستان‌ها سازگارتر است. این گیاه زینتی نیز بوده و آن را بین گل های بهاری مانند لاله می‌ توانید بکارید. همچنین در کنار گل پامچال زیبایی دو چندان دارد. این گل را در گلدان نیز می‌توانید بکارید و از زیبایی بی نظیرش لذت ببرید.

در آب‌ و هوای سرد رشد گل‌ ها بهتر خواهد بود. خاک کاشت گل فراموشم مکن باید خوب زه کشی شده و مکان آن آفتاب یا سایه آفتاب باشد. فراموشم مکن در مقابل باد مقاوم است و در تمام سال اغلب برگ‌ های خود را حفظ می کند.

آشنایی با گل فراموشم نکن

نحوه نگهداری از گل فراموشم نکن

خاک مناسب گل فراموشم نکن

این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری خاک مورد نیاز خود را می‌طلبد، ولی با هر گونه خاکی نیز می‌تواند بخوبی سازگار باشد. بهتر است که خاک را زهکشی خوبی کنید. اگر قصد پرورش این گیاه را دارید، بهتر است در جایی آفتابی و یا حداقل سایه آفتابی آن را بکارید.

گل فراموشم نکن نیاز به خاکی عمیق و مرطوب، اسیدی و غنی با مواد آلی دارد. همچنین می‌تواند در خاک‌های رسی سنگین رشد کند.

نور و محل نگهداری گل فراموشم نکن

این گیاه را باید در مکانی که نور کافی به آن برسد بکارید که حداقل ۵ الی ۸ ساعت در روز به آن نور برسد. همچنین، گل فراموشم نکن در برابر باد نیز مقاوم بوده و برگ هایش را در طول سال حفظ می‌کند.

برخی افراد این گیاه را برای گل کاری و پرچین می‌کارند. برخی نیز در باغ آن را کشت می‌کنند. در باغچه‌ ها نیز برای پوشاندن بستر باغچه آن را می‌کارند. از شاخه‌ های گلش نیز برای تزئین انواع دسته گل استفاده می‌شود.

نحوه مراقبت از گل فراموشم نکن

گل فراموشم مکن

آبیاری گل فراموشم نکن

برای آبیاری گل فراموشم نکن دقت لازم را نموده و بهتر است به صورت اسپری به آن آب بپاشید.

آفات گل فراموشم نکن

گل فراموشم نکن نیز مانند بسیاری گیاهان دیگر آفات خاص خود را دارد و باید از آن نگهداری کرد و هنگام بیماری ها آن را درمان نمود. از جمله آفات گیاه حلزون، زنگ، سفیدک پودری و کپک خاکستری است.

نحوه تکثیر و کاشت گیاه فراموشم نکن

برای تکثیر گیاه فراموشم نکن بذر آن را بکارید. در فصل پاییز آن را بصورت مستقیم در خاک بکارید، یا قبل از پایان زمستان، بذرها را در گلخانه بکارید. بهتر است بذرهای گیاه را به مدت ۷۲ ساعت در یخچال بگذارید تا بهتر جوانه بدهند. این گیاه را همچنین می‌توانید از طریق ریشه و تقسیم بوته نیز بکارید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits