دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پروژکتور و لامپ رشد گیاه : راهنمای کامل خرید و استفاده
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خرید لامپ رشد گیاه حرفه‌ای و با کیفیت، خرج خیلی کمی ندارد و ریسک پذیر نیست. پس بیایید اطلاعاتی در مورد انتخاب بهترین پروژکتور مناسب رشد گیاه و نحوه استفاده از آن کسب کنیم.

امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که در خانه یا گلخانه گیاه و میوه پرورش بدهد و نام پروژکتور رشد گیاه و یا لامپ رشد گیاه به گوشش نخورده باشد. کاربرد چراغ رشد گیاه برای کسی مبهم و پوشیده نیست. این لامپ‌ها با تاباندن نور مصنوعی مناسب رشد گیاه، به رشد، قد کشیدن، گل دادن و به بار نشستن میوه‌هایش کمک می‌کنند. پس طبیعی است که افراد در پی آشنایی با انواع لامپ های رشد گیاه و پیدا کردن بهترین روشنایی گلخانه باشند.

لامپ و پروژکتور رشد گیاه را بهتر بشناسید

لامپ و پروژکتور رشد گیاه یا همان چراغ گرولایت به لامپ‌هایی گفته می‌شود که طیف‌های مفید نور خورشید برای گیاه را تولید می‌کنند و برای پرورش گیاهان در آپارتمان، پرورش میوه در گلخانه و نگهداری از گیاهان در زمستان و پاییز استفاده می‌شوند. خرید لامپ رشد گیاه هیچ ضرری برای انسان و حیوانات خانگی ندارد و در واقع این لامپ‌ها بخشی از نور خورشید را می‌تابانند.

اما لامپ و پروژکتور ال ای دی رشد گیاه چه تفاوتی با سایر انواع روشنایی‌های گلخانه دارد؟ لا‌مپ‌های LED رشد گیاه جزو جدیدترین چراغ‌های رشد گیاه هستند و به همین دلیل بعضی از معایب انواع دیگر لامپ رشد گیاه را ندارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

لامپ رشد گیاه

استفاده از لامپ و پروژکتور رشد گیاه برای چه گیاهانی مناسب است؟

برای دریافتن پاسخ این سوال کافی است در همین سوال کلمه نور خورشید را جایگزین لامپ و پروژکتور رشد گیاه کنید. چرا که هیچ گیاه معمولی‌ای نیست که از دریافت نور مطلقا بی‌نیاز باشد. البته بعضی از گیاهان به دریافت بیش از ده ساعت نور در روز نیازمندند، در حالی که میزان نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در روز بسیار کمتر است.

انواع گیاهان آپارتمانی اگر در فصل تابستان در معرض نور خورشید باشند، دیگر نیاز به دریافت نور مصنوعی خورشید ندارند. اما همین گیاهان در فصل‌های سرد یا خانه‌های بدون نورگیر، باید از طریق پروژکتور رشد گیاه نور دریافت کنند. پروژکتورهای رشد گیاه مناسب باغچه‌های خانگی کوچکی که در آن سبزیجات می‌کارید، حیاط ویلا و البته گلخانه‌های سازمان یافته هستند.

انواع دیگر لامپ رشد گیاه و روشنایی گلخانه

انواع دیگر لامپ رشد گیاه و پروژکتور مناسب روشنایی گلخانه عبارتند از: لامپ رشد گیاه فلورسنس، لامپ رشد گیاه رشته‌ای، لامپ رشد گیاه تخلیه گازی (مثل متال هالید و بخار سدیم) و لامپ رشد گیاه هالوژنی. همه این لامپ‌ها نسل‌های قبلی لامپ رشد گیاه LED هستند و البته بعضی از انواع آن‌ها هنوز کاربرد دارند و در بازار پیدا می‌شوند. ما در زیر معایب هرکدام از انواع دیگر لامپ رشد گیاه را می آوریم:

معایب لامپ رشد گیاه فلورسنس: این لامپ‌ها به دلیل تولید طیف خاصی از نور خورشید، تنها باعث رشد و پرورش گیاه می‌شدند و تاثیری در گل و میوه دادن گیاه نداشتند؛ مگر اینکه در کنارشان از انواع دیگر لامپ رشد گیاه استفاده می‌شد. از طرفی این لامپ‌های فلورسنس تولید حرارت بسیاری می‌کنند و این موجب افزایش استهلاک کالا، عمر کمتر آن و آسیب دیدن محیط زیست می‌شود.

لامپ رشد گیاه

معایب لامپ رشد گیاه رشته ای: حرارت بالا و تولید طیف خاصی از نور که البته این یکی فقط باعث گل دادن گیاه شما می‌شود و اگر شما آن را برای رشد کردن گیاه تهیه کنید، هیچ کمکی به شما نمی‌کند. بنابراین لازم است در کنار لامپ فلورسنس استفاده شود و این یعنی تولید دمای بیشتر و همینطور دو برابر شدن هزینه‌ها، در کنار استهلاک بالا و آسیب به محیط زیست.

معایب لامپ رشد گیاه تخلیه گازی: هرچند از ۲ موردی که صحبتشان را کردیم پیشرفته‌تر هستند و تمام طیف‌های مفید نور خورشید برای گیاه را دارند، اما همچنان دمای بسیار بالایی تولید می‌کنند و آسیبشان برای محیط زیست از بقیه هم بیشتر است. شکستن لامپ‌های رشد گیاه تخلیه گازی می‌تواند برای انسان مشکلات پوستی و تنفسی ایجاد کند. از طرفی، قیمت لامپ رشد گیاه تخلیه گازی هم بالا است.

معایب لامپ رشد گیاه هالوژنی: هرچند هالوژن‌ها نسل جدیدی از لامپ‌ها هستند و تمام طیف‌های مورد نیاز رشد گیاه را دارند و از طرفی قیمت لامپ و پروژکتور رشد گیاه هالوژنی به صرفه است؛ اما حرارت نسبتا زیادی تولید می‌کنند. این نکته را هم باید در نظر داشت که تولید حرارت بیشتر، معمولا به معنای مصرف بیشتر برق هم هست و لذا به نظر می‌رسد قیمت کم لامپ هالوژنی آنقدرها هم نمی‌ارزد؛ چون در بلند مدت، خرج بیشتری برای روشنایی گلخانه می‌تراشد.

مزایای لامپ و پروژکتور ال ای دی رشد گیاه

وقتی صحبت از مزایای لامپ و پروژکتور ال ای دی رشد گیاه می‌کنیم، منظورمان تفاوتی است که با تمام انواع پیش گفته چراغ‌های رشد گیاه (گرولایت) دارد. این تفاوت ایجاد شده حاصل حل معایب و مشکلات چراغ‌های رشد گیاه قدیمی و جایگزین کردن آن با ویژگی‌های بهتر برای ساخت لامپ و پروژکتور باکیفیت تر بوده است که هزینه کمتر و فایده بیشتری داشته باشد.

مصرف لامپ رشد گیاه

کم مصرفی یکی از مهمترین مزیت‌های لامپ رشد گیاه LED است. لامپ‌ها و پروژکتورهای رشد گیاه ال ای دی تقریبا هیچ حرارتی تولید نمی‌کنند. در واقع تمام انواع لامپ‌های LED (دیود نوری) حتی از لامپ‌های کم مصرف هم مصرف برق بهینه‌تری دارند. جالب است که لامپ‌های رشد گیاه ال ای دی با مصرف برق کمتر، نور بیشتری تولید می‌کنند. به‌عنوان مثال یک لامپ 7 وات ال ای دی به اندازه لامپ 50 وات رشته‌ای نور تولید می‌کند.

عمر لامپ رشد گیاه

عمر لامپ رشد گیاه LED حداقل دوبرابر عمر لامپ های رشد گیاه دیگر است. این مقدار در یک پروژکتور رشد گیاه گلخانه‌ای افزایش هم پیدا می‌کند. چرا که پروژکتورها از چینش تعداد بالاتری از لامپ رشد گیاه در کنار هم ساخته شده‌اند و طبیعی است که هرچه گرمای لامپ‌ها بیشتر باشد، عمر متوسط یک پروژکتور رشد گیاه زودتر تمام می‌شود. در حالی که یک لامپ یا پروژکتور رشد گیاه گلخانه‌ای یا خانگی و آپارتمانی، حداقل دو سال مفید کار می‌کند و منظور از دو سال، فقط مجموع ساعاتی است که چراغ رشد گیاه روشن بوده است.

لامپ رشد گیاه

از سوی دیگر، پروژکتورهای رشد گیاه ال ای دی تنوع بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید متناسب با نیازتان لامپی تهیه کنید که تمام طیف‌های مفید خورشید را تولید می‌کند و یا می توانید به خرید لامپ رشد گیاه که فقط برای منظور خاصی مثلا رشد میوه، رشد گل و یا قد کشیدن گیاهان تهیه شده بپردازید. این به شما کمک می‌کند که لامپ و پروژکتور سفارشی و تخصصی گیاه خودتان را داشته باشید.
یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه، گروه روشنایی مانی نور است. این شرکت نورپردازی می‌تواند انواع محصولات روشنایی و لامپ رشد گیاه آپارتمانی یا در مقیاس گلخانه‌ای را براساس نیاز مشتریان تولید کند. در اینصورت شما دقیقا منطبق با نیاز خودتان به خرید پروژکتور رشد گیاه می‌پردازید.

مدت زمان استاندارد روشن کردن لامپ رشد گیاه گلخانه‌ای و آپارتمانی

مدت زمان استاندارد روشن کردن لامپ و پروژکتور رشد گیاه برای انواع گیاهان گلخانه‌ای و آپارتمانی متفاوت است. برای چند گلدان معمولی آپارتمانی، به طور میانگین روشن کردن بین 8 تا 10 ساعت لامپ رشد گیاه LED پیشنهاد می‌شود؛ اما نباید فراموش کنید که این یک پیشنهاد کلی است و جای مشاوره گرفتن برای مراقبت تخصصی از گیاه را نمی‌گیرد. اگر تمایل دارید از بهترین روش نگهداری از گیاهتان با لامپ رشد گیاه ال ای دی آگاه شوید، می‌توانید با مشاوران گروه روشنایی مانی نور تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. تمامی محصولات مانی نور دارای ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط می‌باشد که بهترین تضمین برای کیفیت محصولات آن‌هاست.

لازم به یادآوری است که دریافت مشاوره و نظر متخصص برای نگهداری از گیاهان خانگی ضروری نیست. اما دانستن اصول نگهداری از گیاهان گلخانه‌ای که سرمایه خود را روی آن‌ها گذاشته‌اید، بسیار ضروری است و استفاده از لامپ و پروژکتور رشد گیاه موثر نیست، مگر اینکه بدانید طیف مورد نیاز گیاه شما را می‌تاباند یا نه و یا روزی چند ساعت باید روشن باشد و در چه فاصله‌ای از گیاه باید قرار بگیرد.

از آن جایی که نور لامپ رشد گیاه از جنس نوری که یک لامپ عادی می‌تاباند نیست، بسیار مهم است که شما خرید لامپ رشد گیاه را از فروشگاه تخصصی انجام دهید تا اینطور نشود که بعضی از فروشندگان غیرمتخصص یا سودجو، لامپ بنفش رنگ عادی را به جای لامپ رشد گیاه به شما بفروشند و یا امتیاز داشتن گارانتی و مشاوره تخصصی رایگان را در مورد استفاده از لامپ و پروژکتورتان از دست بدهید.

راستی، یادتان نرود در هنگام برآورد هزینه هنگام خرید لامپ ال ای دی رشد گیاه این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است یک لامپ کمی گرانتر اما با کیفیت‌تر، هم کم مصرف‌تر باشد و هم عمر بیشتری داشته باشد. سود خود را برای بلند مدت خودتان و گیاهانتان در نظر بگیرید و نه فقط برای یک خرید کوتاه.

برای اطلاع از انواع و قیمت لامپ رشد گیاه و دریافت مشاوره برای خرید لامپ رشد گیاه مناسب خود، می‌توانید با شماره 09126356672 تماس بگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits