دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت خاک باغچه و خاک گلدان چیست ؟ هر کدام چه خصوصیاتی دارند ؟
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فرق خاک گلدان و خاک باغچه در چست ؟ انتخاب نوع خاک برای هر یک از گیاهان بسیار مهم است زیرا اکثر گیاهان در هر خاکی رشد مناسب ندارند . بنابراین هر گیاهی باید در خاک مناسب کاشته شود.

شناخت خاک باغچه و گلدان

هنگامی که میخواهید گیاهی بکارید یا پرورش دهید ممکن است فکر کنید تفاوتی نمیکند چه خاکی استفاده کنید و با خود بگویید خاک، خاک است دیگر. اما اگر میخواهید در رشد و پرورش گیاه موفق باشید باید نوع خاک گیاه را درست انتخاب کنید. تفاوت خاک باغچه و گلدان در ترکیب و مواد تشکیل دهنده آنهاست و هر یک برای یک نوع استفاده مختص خود مناسبند.

ویژگی های خاک گلدان

  • اولین چیزی که باید در مورد خاک گلدان بدانیم، این است که نباید از روی اسم آن فکر کنیم که این خاک مصنوعی می باشد.
  • این خاک مانند دیگر خاک های طبیعی است ولی نوع آن متفاوت است و ترکیبی از اجزای مختلف با اهداف خاص در آن قرار گرفته است.
  • یک خاک گلدان معمولی مواد ارگانیک مثل خاک اره را در درون خود دارد.
  • یکی دیگر از کیفیت های مهم خاک گلدان این است که این خاک عقیم است و حاوی میکروارگانیسم نیست.
  • خاک گلدان همچنین حاوی هوای زیادی است و به همین دلیل راحت خشک می شود و به تنفس گیاهان کمک می کند و از آن جایی که این خاک سبک است، هوای زیادی در آن جریان پیدا می کند و ریشه های آن به خوبی رشد می کنند.
  • خاک گلدان سبک می باشد.
  • خاک گلدان نمی تواند به راحتی آب را نگه دارد.

بهترین خاک برای گلدان

خاک گلدان بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و گلدانی است، چون بافت مناسبی داشته و در یک فضای کوچک رطوبت را برای گیاه در حال رشد حفظ میکند.

برخی از خاکهای گلدانی مخصوص برخی گیاهان خاص طراحی شده اند مانند خاک بنفشه افریقایی یا ارکیده. در هر صورت هر گیاه گلدانی باید در نوعی خاک گلدانی پرورش داده شود.

خاک گلدانی استریلیزه است به این معنی که احتمال رشد قارچها و ارگانیسمهای دیگر در آن و گسترش به گیاهان دیگر به حداقل رسیده است و هیچ علف هرز و ناخالصی دیگری در آن وجود ندارد.

همچنین این خاک همانند خاک سطحی یا خاک باغچه معمولی، متراکم نیست بنابراین به خوبی امکان رشد ریشه گیاه در این خاک وجود دارد.

چه زمانی از خاک گلدان استفاده کنیم ؟

خاک گلدان برای گیاهان داخل خانه بسیار ایده آل می باشد. اگر سبد های گلدانی دارید و می خواهید گیاهان را داخل منزل پرورش دهید، از این خاک استفاده کنید.

این خاک آب زیادی را درون خود نگه می دارد. خاک گلدانی برای گیاهان داخل گلدان بسیار مناسب است و البته قبل از زمانی که آن ها را به باغچه انتقال دهید.

خاک گلدان برای اهداف مشخصی تعیین شده است و انواع مختلف آن نیز در دسترس می باشند.

باید اطمینان حاصل کنید که نوع صحیح آن ها را خریداری کنید.

در مجموع بسیاری از افراد فکر می کنند که خاک گلدان بهتر از خاک باغچه است ، اما این گونه نیست . باید به اهداف خود توجه کنید.

خاک گلدان گران تر از خاک باغچه یا خاک باغچه غنی شده است اما اگر از راه درست آن را استفاده کنید، هرگز پول خود را هدر نداده اید.

فرق خاک باغچه و گلدان

ویژگی های خاک باغچه

  • این خا ک میلیون ها سال روی زمین باقی می ماند و گیاهان و حیوانات زیادی روی آن زاییده شده و می میرند.
  • مواد مغذی بسیار بالایی دارد و نمی توان گفت که حتما وجود آن ها ضروری می باشد.
  • این خاک ها زنده هستند و حاوی میکروارگانیسم ها و قارچ ها و دانه ها می باشد.
  • می توانید خاک باغچه را از فروشگاه های باغبانی با انواع مختلف و متفاوت خریداری کنید.
  • یکی دیگر از خاک های در دسترس، خاک باغچه غنی شده می باشد که این خاک در مراکز باغبانی به فروش می رسد اما مواد ارگانیک به آن اضافه شده و باعث می شود که خاک باروری بیشتری داشته باشد.
  • خاک باغچه ها آب را درون خود نگه می دارد و زود خشک نمی شود.
  • خاک باغچه غلیظ و سنگین است.

بهترین خاک برای باغچه

هنگامی که به دنبال خاک خوب برای باغچه تان هستید، بهترین گزینه اصلاح خاکی است که هم اکنون در باغچه خود دارید. این کار بهتر از این است که کل خاک موجود را خارج کرده و خاک دیگری جایگزین آن کنید. باید در ترکیب جدید خاک سطحی باغچه تان، نسبت خاک قبلی باغچه 50 – 50 باشد. زهکشی آب در هر یک از این دو نوع خاک نرخهای مختلفی دارد و ترکیب دو خاک باعث میشود رطوبت از هر دو لایه عبور کند نه این که بین دو لایه خاک محبوس شود. از خاک سطحی برای باغچه خود استفاده کنید و مقداری مواد آلی برای اصلاح خاک به آن بیفزایید.

چه زمانی از خاک باغچه استفاده کنیم ؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، باید در مورد گیاهان اطلاعات کافی داشته باشیم تا مهارت های پرورش آن ها را فرا بگیریم. باید بدانیم که چه زمانی از چه نوع خاکی استفاده کنیم.

خاک باغچه برای باغچه ها و گیاهانی که بیرون از منزل هستند، بسیار مناسب می باشد.

اگر می خواهید که حفره های کوچکی را در باغچه خود پر کنید، از این خاک استفاده کنید.

خاک باغچه همچنین برای مناطقی کاربردی است که می خواهید در آن درخت بکارید و به عنوان یک قانون اگر به بهبود کیفیت خاک نیاز ندارید و فقط می خواهید که قسمت های خالی را پر کنید، خاک باغچه بهترین گزینه است و همچنین بسیار ارزان نیز می باشد.

اما اگر کیفیت خاک برای تان مهم است ، بهتر است که از خاک باغچه غنی شده استفاده کنید و به یاد داشته باشید که خاک باغچه غنی شده گران تر بوده، بنابراین قبل از خرید حتما در انتخاب خود دقت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits