دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی آرالیا دروغین
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نگهداری از گیاه آرالیا دروغین راحت می باشد و جزو گیاهان با نگهداری ساده به حساب می آید. این گیاه به رطوبت زیاد حساس می باشد و باعث ریزش برگهای اون میشود.

معرفی و نگهداری آرالیای دروغی

معرفی و نگهداری آرالیا دروغی (FALSE ARALIA): یکی از گیاهان آپارتمانی منحصربه فرد، زیبا و همچینین راحتی در نگهداری که برگ های اون بهش جذابیت بسیار زیبا داده آرالیا دروغی است این گیاه مناسب گلخانه، آپارتمان و منازل مسکونی مخصوصا هالهای بزرگ و دفاتر کاری میباشد.

شما برای نگهداری کافی است که رطوبت کافی برای گیاه فراهم کنید (البته رطوبت زیاد را دوست ندارد) تا رشد خوبی داشته باشد. در ادامه این مقاله از دلگرم بررسی نیازها و نحوه نگهداری این گیاه می پردازیم پس با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه آرالیای دروغین

این گیاه جزو درخت ها به حساب می آید، درختی کوچک با برگ های نازک به رنگ قرمز،مسی و سبز تیره که لبه های برگ حالت دندانه ای دارد. نام علمی این گیاه DIZYGOTHECA ELEGANTISSIMA و از خانواده عشقه می باشد این خانواده شامل شفلرا ، پاپیتال و … است.

شاخه های این گیاه بافتی خاصد دارد که موجب جذابیت آن شده است، برگ گیاهان جوان بافت بیشتری دارد در حالی که گیاهان مسن‌تر برگ‌های لب دار تری خواهند شد.

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنگی در خانه

برگها در ابتدا به رنگ قرمز مسی ولی به تدریج برگها به رنگ سبزه تیره تبدیل می شوند. رشد این گیاه در شرایط ایده آل و در بزرگترین حالت به 2/5 متر میرسد که شکل کلی گیاه دچار تغییر شده و برگهای زیرین گیاه شروع به ریزش می کند، و برگهای آن از لحاظ اندازه به طول 30 و عرض 8 سانتی متر خواهد رسید.

نگهداری گیاه آرالیا دروغین

شرایط نگهداری و نیازهای آرالیا دروغی

به صورت خلاصه بیاد گفت که این گیاه به محیطی روشن با نور غیر مستقیم و همچنین دمای متوسط و آبیاری مدام نیاز دارد. ولی خاک باتلاقی را به هیچ وجه دوست ندارد با این مقدمه بریم سراغ نیازها و شرایط نگهدای این گیاه زیبا.

نور مناسب

آزالیا دروغین نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارد و رشد رشد گیاه و همچنین رنگ برگهای آن به میزان نوری که دریافت میکند بستگی دارد پس سعی کنید نیاز نوری گیاه را فراهم کنید تا دچار مشکل در نگهداری نشوید.

کسانی که این گیاه را در گلخانه نگهداری میکنند باید بدانند که در تابستان و بهار به نور نسبتا ملایم و در هنگام پائیز و زمستان به نور زیادتری این گیاه نیاز دارد.

دما

این گیاه به دمای معمولی اتاق و کمی بیشتر برای رشد نیاز دارد پس سعی کنید گیاه را در اتاقی با دمای پایین 20 درجه قرار ندهید

رطوبت مورد نیاز

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم این گیاه به رطوب برای رشد و رسیدن به شرایط مطلوب نیاز دارد پس از غبار پاشی دو روز یکبار غافل نشوید و سعی کنید این غبار پاشی با استفاده از آب های بدون املاح باشد که باعث مشکلات برگی برای گیاه شما نشود.

البته علاوه بر غبار پاشی میتوانید از روش سنگریزه در زیر گلدان هم برای تامین رطوبت استفاده کنید به این شکل که زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید.

۱۰ راهکار مناسب برای نگهداری از گل و گیاه در تابستان و هوای گرم

توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

نیاز آبی آرالیا

درسته این گیاه رطوبت را دوست دارد ولی از باتلاقی شدن خاک شدیدا بدش می آید پس سعی کنید در آبیاری گیاه زیاده روی نکنید و همچنین زهکشی کلدان را حتما بررسی کنید که خروجی آب داشته باشد.

بین دو آبیاری خاک تا عمق 2 سانتی متر باید خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نماید.خاک گلدان نباید اشباع از آب و یا کاملا شود که هر دو مورد باعث ریزش برگها خواهد شد.

خاک مناسب

این گیاه خاک سبک را دوست دارد و شما یمتوانید از ترکیب پیت ماس و پرلیت برای آن استفاده کنید. این گیاه خاکی اسفنجی را دوست ندارد و باعث مشکلات ریشه در این گیاه خواهد شد.

خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما حتما دقت کنید که دانه‌های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک‌های اسفنج مانند را دوست ندارد.

معرفی و نگهداری آرالیای دروغی گیاهی متفاوت

هرس و تمیز کردن برگها

سعی کنید برگهای این گیاه را ماهی یکبار با آب بدون املاه تمیز کنید و همچنین این گیاه به هرس نیاز ندارد اما در صورت ضرورت جوانه های انتهائی را پانسمان کرده و یا گیاه را بطور کامل هرس کنید تا فرم دلخواه را بدست آورید.

کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد یک یا ۲ بار با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کود دهی نکنید.

نیاز تغذیه‌ای آرالیای دروغین خیلی زیاد نیست. زرد شدن برگ‌ها ممکن است در اثر کمبود منیزیم به وقوع پیوندد. پس در صورت مشاهده این حالت به گیاه کود‌های منیزیمی بدهید.

تکثیر آرالیای دروغین

برای تکثیر آرالیای دروغی میتوان از دو رشو قلمه و بذر استفاده کرد که در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم.

تعویض گلدان

تیم گیاه رشد خیلی زیادی ندارد و تعویض گلدان برای آن میتواند یک سال در میان انجام شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شود برای تعیوض گلدان، گلدانی با اختلاف یک سایز انتخاب کنید.

بیماری شایع آرالیا دروغی

کنه های گیاهی و شپشک ها بویژه شپشکهای آردآلود و نرم تن از آفات مهم این گیاه میباشد.

 پرورش گیاه آرالیا دروغین

تکثیر آرالیای دروغی به روش قلمه

در این روش میتوان هم از قلمه برگ و هم از قلمه ساقه استفاده نمود که برای قلمه ساقه در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود.

گیاه تیلاندزیا : گیاهی که بدون خاک هم رشد می‌کند!

چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. برای نتیجه بهتر بهتر است چند قلمه را در یک گلدان بکارید.

برای قلمه برگ باید برگ های جوان را بریا این کار انتخاب کرد و سپس آنها را در خاک ماسه ای قرار دهید تا ریشه دار شوند و سپس آنها را به خاک سبک منتقل کنید ولی بهترین روش قلمه ساقه است.

تکثیر آرالیا دروغین به وسیله بذر

شما میتواند بذر های این گیاه را از گل فروشی ها تهیه کرده و در بستر کشت سبک بکارید.

ریزش برگ آرالیا دروغی : این مشکل میتواند از آبیاری زیاد و یا همچنین خشکی دادن به گیاه اتفاق بیافتد مشکل را بررسی کنید.

بهترین روش نگهداری از گیاه پتوس در منزل( گیاه لوکژ)

گل برگ انجیری | چگونه از این گیاه در خانه و آپارتمان نگهداری کنیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits