دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش نگهداری گل بت قنسول یا گل کریسمس

گل بت قنسول : راهنمای نگهداری و پرورش گل بت قنسول

روش نگهداری گل بت قنسول یا گل کریسمس
17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گیاه بنت قنسول دارای گلهای خیلی کوچک به رنگ زرد در وسط گل میباشد .هدف از نامگذاری گل کریسمس برای بنت القنسول آن است که همزمان با عید کریسمس اروپائیان گل بنت القنسول هم روانه بازار شده وفروش بسیار خوبی دارد.

نحوه تکثیر و نگهداری بنت قنسول در منزل

گل بنت قنسول که به آن گل یلدا یا گل کریسمس نیز گفته میشود، در شرایط آپارتمانی و گلخانه‌ای پاکوتاه است و بلندی آن به 30 تا 50 سانتیمتر میرسد ولی در طبیعت به صورت درختچه است و گاهی ارتفاع آن به 3 متر نیز خواهد رسید.

بنت قنسول به رطوبت زیاد نیز دارد و غالبا بعد از خریداری از گل فروشی‌ها به دلیل خشکی هوای محیط خانه، برگهایش خشک میشود. برای اطلاعات بیشتر با مجله دلگرم همراه شوید.

آموزش روش نگهداری از بنت قنسول (گل کریسمس یا گل یلدا )

این درختچه زیبا در موطن اصلی مکزیک و آمریکای مرکزی و با قرار گرفتن در شرایط ایده آل، تا ارتفاع 3 الی 4.5 متر رشد می کند.

در دمای زیر 10 درجه گیاه آسیب می بیند بنابر این به عنوان یک گیاه آپارتمانی عرضه می شود و در تولید آن سعی شده گیاه کوتاه در حدود 45 الی 60 سانتیمتر و برگ های فشرده و پرپشت بماند. این گیاه در روزهای کریسمس طرفداران خاصی دارد.

گل های این گیاه کوچک و فاقد ارزش زینتی است ولی برگ ها و دمبرگ های انتهایی گیاه به رنگ هایی قرمز، قرمز تیره، سفید، صورتی، کرم در می آید که اصطلاحاً به آن گل می گویند.

آموزش تکثیر بنت قنسول و روش نگه داری از آن

امروزه بیش از صد رقم از این گیاه وجود دارد که مورد کاشت و پرورش دوستداران این گل قرار گرفته اند. این ارقام از نظر اندازه های برگه های رنگین و رنگ آنان با یکدیگر متفاوت اند.

مهمترین نکته در این گل در طول روز کوتاه بودن آن است ک باعث تغییر رنگ در فصل پاییز در برگهای گیاه میشود .پس برای مراقبت از تابش نور مصنوعی در طول شب به جد خوداری کرده و در محیط تاریک نگهداری شود

1. میزان و روش آبیاری گل بنت قنسول

به آب کافی و خاک مرطوب نیاز دارد. آبیاری باید در حدی باشد که حتماً از منافذ زیرین گلدان آب اضافی بیرون آید. آبیاری بیش از اندازه و خشکی کشیدن منجر به ریزش برگ ها می شود. بنابراین زمانی که گیاه را می خواهید آب دهید سطح خاک را بررسی کنید و اگر سطح خاک نیمه خشک- نیمه مرطوب بود این عمل را انجام دهید.

بنت القنسول نیاز به آبیاری متناوب داشته ونباید گلدان خیلی مرطوب باشد.گلدانهای خیلی مرطوب باعث بروز بیماریهای قارچی وکمبود ازت میگردد.در زمان آبیاری نباید خود گیاه خیس شود چون باعث افزایش ریزش برگهای جانبی میشود.

2. نور کافی برای گل بنت قنسول

این گیاه به مکانی پر نور و روشن نیاز دارد. پنجره های جنوبی و نورگیر ها بهترین مکان برای قرار دادن گلدان است. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ ها و ریزش برگ های گیاه به خصوص برگ های پایینی و کدر شدن رنگ برگ های رنگین این گیاه می شود.

گل بت قنسول : راهنمای نگهداری و پرورش گل بت قنسول

3. دمای مناسب برای نگهداری از گل بنت قنسول

بهترین دما برای این گیاه 21-19.5 درجه سانتیگراد در طی روز و 16.5-15.5 درجه سانتیگراد در طی شب است. دمای محل نگهداری گیاه نباید زیر 10 درجه باشد.
هر مقدار که دما از 22درجهگرم تر شود عمر گل های این گیاه نیز کمتر می شود.

4. بهترین خاک برای رشد بهتر گل بنت قنسول

از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند. مثلاً مخلوطی از پیت موس+ پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد.

خاک گلدانها از سه قسمت خاک معمولی (خاک باغچه) و یک قسمت تورب به آن اضافه میشود.در موقع کاشت برای هر چرخ دستی خاک یک گلدان کود سوپر فسفات نیز اضافه می گردد.بنت القنسول باید زهکشی کامل و خاک سبکی داشته باشد.

5. روش تکثیر گل بنت قنسول

این گیاه را می توان با قلمه چوب نرم تکثیر کرد. البته ساقه های که گلدار بودند اصلاً مناسب تهیه قلمه نیستند، بلکه بعد از قطع ساقه های گل (سرزنی) و جوانه زنی مجدد ساقه ها می توان از ساقه های جدید که رشد رویشی دارند قلمه تهیه کرد.

اگر بخواهید بنت کنسول خود را برای سال بعد نگه دارید در اوایل بهار گیاه را سربرداری کنید. بهتر است بر روی هر ساقه 4-3 برگ باقی بماند یا 15-10 سانتیمتر از ساقه را باقی بگذارید و بقیه را قطع کنید. آخرین سربرداری ها باید در اواخر مرداد باشد. نتیجه این کار بدست آوردن گیاهی پرپشت است.

برای گل دادن گیاه با شروع فصل پاییز دمای محل گیاه باید حدود 15 درجه شود و
در طول روز به مقدار کافی نور دریافت کند و مهم ترین شرط لازم، میزان تاریکی مطلق شبانه 14 – 12 ساعت در شبانه روز برای گیاه است. با فراهم شدن چنین شرایطی 10 – 8 هفته بعد برگ های انتهایی گیاه تغییر رنگ می دهد یا در اصطلاح گیاه به گل می نشیند.

در صورت نیاز، در اواخر بهار و یا اوایل تابستان گیاه را می توان به گلدانی بزرگ تر منتقل کرد

6. آشنایی با زمان گلدهی گل بنت قنسول

با توجه به روز کوتاه بودن بنت القنسول در پائیز به گل میرود.دما برای گلدهی ۱۵ درجه سانتی گراد میباشد.

7. بهترین دما برای پرورش گل بنت قنسول

به طور کلی دمای مناسب برای پرورش بنت القنسول ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد.کاهش درجه حرارت محیط در پائیز منجر به تاخیر گلدهی در بنت القنسول میشود.

8. آشنایی با بیماریهای گل بنت قنسول

عوامل بیماری زائی که موجب پوسیدگی ساقه و ریشه میشوند مربوط به قارچهای پی تیوم و ریزوکتونیا میباشد.قارچ ریزوکتونیا موجب پوسیدگی ساقه میشود و قارچ پی تیوم موجب بروز یک نوع پوسیدگی خاص به نام مرگ گیاهچه یا Damping off میشوند.

برای جلوگیری از ان در گلخانه از بخار داغ برای ضدعفونی خاک استفاده میگردد و در گلدان از ماده شیمیائی دگسون استفاده میگردد.اخیرا از سم استامی پراید ۲۰٪ به غلظت ۱ گرم در دو لیتر آب استفاده میشود.

آشنایی با مسائل و مشکلات پرورش بنت القنسول

اصلی ترین عارضه بنت القنسول ریزش برگهای آن بدلیل کمبود ازت میباشد. عارضه بعدی رشد بیش از حد بنت القنسول میباشد که باعث از بین رفتن فرم وزیبائی بوته بنت القنسول میشود.

فیزیولوژی پس از برداشت گل بریده بنت القنسول

اگر هدف برداشت گلهای بریده بنت القنسول باشد باید طوری پرورش یابد که دارای ساقه های بلند وعموما به فرم تک ساقه باشد. زمان برداشت گل بریده بنت القنسول در زمان بلوغ کامل گلها است.یعنی زمانی که دانه گرده از سیانتیا آزاد شود (سیانتیا گل آذینی است که در این خانواده دیده میشود).

گلها خیلی حساس به اتیلن و صدمات سرمازدگی می باشند. لاتکس مترشحه از محل قطع ساقه ها موجب انسداد آوندها شده باعث پژمردگی سریع گلها میشود برای این کار بایستی پس از برداشت در آب داغ فرور برده شود یا به مدت ۱۰ دقیقه در محلول ۹۰درص الکل ایزوپروپیل قرار داد.

بیشتر بخوانید :

نخل مرداب | معرفی و نحوه نگهداری گیاه نخل مرداب

۱۰ راهکار مناسب برای نگهداری از گل و گیاه در تابستان و هوای گرم

بهترین روش نگهداری از گیاه پتوس در منزل( گیاه لوکژ)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (17 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زینب | ۱۰ سال پیش
مرد باید جذبه داشته باشه
1
0

hits