دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت زرد شدن برگ شمعدانی چیست ؟
13
زمان مطالعه: 10 دقیقه
از اولین علایم بیماری در گل شمعدانی زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها می‌باشد که باید بررسی شود. یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت سیاه شدن تنه یا زرد شدن دیده می‌شود که برای درمان می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد.

علت زرد شدن برگ شمعدانی چیست ؟

علت زرد شدن برگهای شمعدانی : یکی از پر طرفدارتیرن و همچنین زیباترین گیاهان آپارتمانی که از قدیم در خانه ما ایرانی ها وجود داشته و نوستالژی به حساب میاد گل شمعدانی هست.

یاد خونه مادر بزرگ و چیدن اون کنار حوض آدم رو به وجد میاره ولی خب بعضی اوقات هست که با فراهم نکردن شرایط مناسب برای نگهداری باعث بروز مشکلاتی همچون زرد شدن برگ های این گیاه میشیم.

و این سوال براتون پیش بیاد که چه عواملی باعث زرد شدن برگ های شمعدانی میشه؟

زرد شدن برگ شمعدانی

یکی از مهمترین دلایل زرد شدن برگ شمعدانی ، رطوبت بیش از حد یا آبیاری زیاد هست.

زمانی که شما گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید و یا گلدان شما زهکشی مناسبی نداشته باشه برگ های پایینی شروع به زرد شدن خواهند کرد.

و یا روی برگها لکه های کم رنگ ظاهر شود که در صورت به وجود آمدن این مشکل هرچه سریعتر آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید که خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

توجه داشته باشید که شمعدانی گیاهی هست که خشکی را میتونه تا حدی تحمل کنه ولی آبیاری زیاد رو به هیچ وجه نمیتونه تحمل کنه.

بررسی زهکشی گلدان

حتما سوراخ های ته گلدان را مورد بررسی قرار دهید و از باز بودن سوراخ ها اطمینان حاصل کنید و زمانی که گیاه را آبیاری میکنید حتما باید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود تا باعث تجمع آب در ته گلدان نشود.

اگر زهکشی های گلدان به خوبی عمل نکنند آب اضافی در ته گلدان جمع خواهد شد و به مرور باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

سرد بودن آب، و محل نگهداری

این گیاه هوای گرم را دوست دارد و اگر به صورت ناگهانی دمای هوا در فصل هایی مانند بهار سرد شود میتونه گیاه دچار زردی برگ بشه، در کنار سردی هوا سرد بودن آب آبیاری هم از عوامل تشدید کننده زرد شدن و ریزش برگهای شمعدانی می باشد.

پس سعی کنید قبل از آبیاری حتما آب را به مدت 24 ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا هم کلر موجود در آب خارج شود و هم آب با دمای محیط یکسان شود.

تاثیر کمبود مواد مغذی در خاک

اگر رنگ برگهای گیاه شما بجای سبز بودن به رنگ زرد تمایل دارند بدانید که گیاه شما از کمبود مواد مغذی در خاک رنج میبرد پس حتما با استفاده از کودهای محلول در آب مانند کود سه بیست گیاه را هر دو هفته یکبار در فصل رشد تغذیه کنید. کوددهی علاوه بر اینکه از زردی برگها جلوگیری میکند باعث رشد خوب و گلدهی شمعدانی هم خواهد شد پس کوددهی هر دوهفته اون هم در فصل رشد (بهار و تابستان) فراموش نشود.

زرد شدن لبه برگهای شمعدانی

اگر دیدید لبه برگهای شمعدانی شما دچار زردی شده نشانه آن است که شما به گیاه خشکی بیش از اندازه داده اید درسته شمعدانی به کم آبی مقاوم هست ولی خشکی بیش از اندازه هم موجب زردی برگهای این گیاه زیبا خواهد شد پس طبق روالی که در بالا گفته شده حتما اقدام به آبیاری کنید تا گیاه شما دچار مشکل نشود.

زرد شدن برگهای شمعدانی و بیماری

از دیگر عوامل موثر در ریزش برگ شمعدانی مبتلا شده به بیماری هست یکی از بیماری های شایع که باعث ریزش برگ و زردی آن میشود وریتیسیلوم که نوعی عفونت قارچی هست میباشد این بیماری باعث کم شدن رشد، زردی برگهای و در نهایت پژمردگی خواهد شد.

پس از انواع قارچ کش برای از بین بردن بیماری استفاده کنید.

علت زرد شدن برگ شمعدانی

آفات و بیماری‌های شمعدانی

  1. شته : شیره گیاه را می‌مکد و موجب ضعف و کاهش رشد گیاه شده و ممکن است بیماری‌های ویروسی را نیز به گیاه منتقل کند. در اثر تغذیه شته لکه‌هایی به رنگ زرد و یا سبز کمرنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود.برگ‌ها بد شکل شده و گل تشکیل نمی‌شود. برگسار به دلیل تولید عسلک توسط شته‌ها چسبناک می‌شوند.
  2. مگس سفید : فعالیت مگس سفید منجر به زرد شدن کامل برگ‌ها ریزش آنها و ضعف عمومی گیاه می‌شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با مگس سفید اینجا کلیک کنید.
  3. کرم غنچه : وجود کرم غنچه شمعدانی موجب ایجاد سوراخ‌هایی بر روی برگها و غنچه‌های این گیاه و ریزش غنچه می‌شود.
  4. شپشک آرد آلود : فعالیت شپشک آرد آلود موجب رشد ضعیف گیاه می‌شود برگ‌های جوان به تدریج زرد می‌شود و سطح برگ بر اثر ترشحات این آفت چسبناک می‌شود. شپشک آردآلود به صورت دانه های سفید در ریشه و ساقه مشاهده می شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.
  5. معدنچی برگ : اشاره به لارو حشرات مختلفی دارد که در سطح فوقانی و تحتانی برگ گیاه تونل‌های را حفر می‌کنند و موجب بروز خطوط کم رنگ بر روی پهن برگ می‌شوند.معمولاً بروز این مسئله خطر جدی برای رشد گیاه به همراه ندارد اما اگر شدید شود ظاهر گیاه را بد شکل و از زیبایی می‌اندازد.
  6. لکه برگی قارچی : لکه برگی قارچی موجب ایجاد لکه‌هایی برآمده و آبدار در زیر سطح برگگ می‌شود که به سرعت تبدیل به نواحی قهوه‌ای رنگ می‌شود.
  7. سوختگی باکتریایی : تقریباً شبیه لکه برگی قارچی است اما نقاط و لکه‌های ایجاد شده تا حدودی کوچک‌تر از نوع قارچی این بیماری است. همچنین گاهی رگبرگ‌ها تیره رنگ و حاشیه برگها پژمرده می‌شوند. تهویه مناسب هوا. عدم خیس شدن برگ‌های گیاه. هوای تازه برای جلوگیری از شیوع یا ابتلا به این بیماری مؤثر است. لکه برگی قارچی را با سموم قارچ کش و لکه برگی باکتریایی را با سموم حاوی مس می‌توان تا حدودی کنترل کرد.
  8. سفیدک پودری : این بیماری لکه‌های سفید روی برگ ایجاد می‌کند.
  9. بیماری قارچی زنگ زدگی : این بیماری لکه‌های کوچک و زرد رنگ بر سطح رویی برگها و قرمز رنگ در زیر برگها به وجود می آید و موجب ریزش برگها می‌شود. بیماری زنگ در شمعدانی زونال ایجاد مشکل می‌کند. تهویه مناسب. عدم خیس شدن برگها حین آبیاری تا حدودی از شدت بیماری می‌کاهد.
  10. بیماری بوتریتیس : محیط سرد و مرطوب. دمای پایین موجب شیوع این بیماری می‌شود در اثران غنچه‌ها خشک شده و گلها قهوه‌ای و می‌ریزد روی ساقه و برگها نواحی تیره به رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌شود.
  11. پژمردگی جنوبی : نام بیماری باکتریایی است که در اثر ابتلا به آن اول برگهای مسن زرد می‌شود و نواحی سوخته بر سطح برگ‌ها پدیدار می‌شود آوندها قهوه‌ای شده و ریشه می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ایجاد محیط کشت سالم. اشتفاده از قلمه سالم و محیا کردن شرایط رشد ایده آل است.
  12. پوسیدگی ریشه : فعالیت قارچ پیتوم موجب بروز زخم‌های قهوه‌ای در قسمت پایین ساقه می‌شود این بیماری بیشتر قلمه‌های شمعدانی را مبتلا می‌کند قسمت پایین ساقه ابدار شده می‌پوسد.
  13. پوسیدگی سیاه ریشه : موجب ایجاد زخم‌های سیاه رنگ بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می‌شود.برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در نهایت موجب شل شدن ساقه و افتادگی گیاه می‌شود. ضد عفونی بستر کاشت.به‌کارگیری قلمه سالم. عدم آبیاری زیاد. حدف قسمت‌های آلوده به کاهش سرعت این بیماری کمک می‌کند.
  14. بیماری ویروسی : موجب بروز رگه‌ها یا لکه‌های زرد رنگ بر روی برگها. پیچش و بدشکلی آنها. کوتاهی قامت گیاه و کم شدن فاصله میان گره‌ها می‌شود علائم این بیماری بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد و با گرم شدن هوا منتفی می‌شود. اما خود بیماری با گرمی هوا از بین نمی‌رود.
  15. بیماری شکست (رنگ) گل شمعدانی : بیماری دیگری است که این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در طیان خطوط سفید رنگی در پشت گلبرگ‌ها ایجاد می‌شود و بر روی برگها نیز لکه‌های زرد رنگ که با آن شکل موزاییک مانند می‌دهد و رشد گیاه را کاهش می‌دهد.
  16. ویروس لکه سوختگی گل حنا : این ویروس نیز میتواند گل شمعدانی را تحت تأثیر قرار دهد نشانه‌های این بیماری با توجه به فصل سال از نظر دما و گرما و نور و موقعیت رشدی گیاه و شدت آلودگی متغیر و متنوع است این بیماری می‌تواند موجب کوتاهی قامت. بروز لکه‌های حلقوی. زخمهای آبدار قهوه‌ای ارغوانی بر روی برگ ساقه و دم برگ شود بیماریهای ویروسی از طریق حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند همانند شته و تریپس منتقل می‌شود.
  17. آدمتورم : بیماری ادم در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شود و افت یا عامل بیماری‌زا دلیل بروزان نیست هر وقت دمای خاک نسبت به دمای محیط زیاد باشد و خاک خیس این بیماری بروز می‌کند.زمانی که هوا سرد و اسمان ابری است و خاک خیس و گرم است احتمال بروز این مشکل تشدید می‌شود زیرا آب زیادی از بستر خاک جذب شده است و گیاه آب کمی را از برگسار خود از دست داده است در این صورت لکه‌های زرد رنگ بر روی سطح برگ ایجاد می‌شود که تبدیل به نواحی آبدار بر روی سطح زیرین برگ می‌شود در نهایت این نواحی قهوه‌ای رنگ و پوسته می‌شود.

بیشتر بخوانید :

فوت و فن پرورش و تکثیر شمعدانی اژدر

چگونه گل شمعدانی را تکثیر دهیم؟ به همراه اصول مهم برای نگهداری

خاصیت دارویی و درمانی برگ گل شمعدانی

۳۰ خاصیت اثبات شده روغن شمعدانی برای سلامت بدن

دانستنی های جالب نگهداری گل شمعدانی

ما در این مطلب به صورت کامل علت زرد شدن برگهای شمعدانی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدید که با کمی دقت در نگهداری این گیاه زیبا و دوست داشتنی میتونید از زرد شدن برگهای اون جلوگیری کنید توجه داشته باشید که بیشترین علت زردی از آبیاری زیاد هست پس حتما در مشخص کردن زمان آبیاری دقت لازم را داشته باشید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits