دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت و پرورش هندوانه در خانه
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هندوانه گیاهی است یکساله و علفی، دارای ساقه‌های خزنده و طویل که در آن گل‌های نر و ماده روی یک بوته قرار دارند


روش پرورش هندوانه


هندوانه میوه مورد علاقه و مخصوص فصل تابستان است که مناسب جهت مرطوب کردن دهان و رفع عطش و تشنگی است. هندوانه های بزرگ و کشیده ( بیضی شکل) که اولین نوع هندوانه‌ای است که به ذهن میرسد، فضای خیلی زیاد و فصلی طولانی را برای رشد نیاز دارد . و به همین خاطر است که بیشتر باغبانان خانه‌گی فضای با ارزش باغشان را به این نوع از هندوانه تخصیص نمی‌دهند. انتخاب آنها بیشتر بر روی هندوانه کوچکتر و نسبتا شیرین ازنوع هندوانه گرد و یا پلنگی است که فضایی در حدود 3/1 را نسبت به آن نیاز دارد.

گیاه شناسی هندوانه

هندوانه گیاهی است یکساله و علفی، دارای ساقه‌های خزنده و طویل که در آن گل‌های نر و ماده روی یک بوته قرار دارند و همیشه تعداد گل‌های نر بیشتر از گل‌های ماده است. هندوانه دارای ارقام و انواع مختلفی است که از نظر شکل، اندازه، رنگ پوست، رنگ گوشت، رنگ و اندازه بذر و همچنین طعم و مزه قابل تشخیص و تفکیک می‌باشند. برخی از محققین مرکز اصلی و محل پیدایش هندوانه را افریقا و برخی آنرا بومی هندوستان می‌دانند.

هندوانه


شرایط آب و هوایی برای کاشت هندوانه

گیاه هندوانه بیش از خربزه به آفتاب و تابستان طولانی‌تر احتیاج دارد. هندوانه برای رشد و نمو به فصلی با گرمای طولانی نیاز دارد؛ و نسبت به سرما و یخبندان حساس می‌باشد. بذر هندوانه در دمای ۱۵ ال ۲۰- درجه سانتی گراد جوانه می‌زند و ضمنا در آب و هوای گرم و مرطوب نیز رشد می‌کند، ولی باید توجه داشت که در آب و هوای گرم و مرطوب خطر ابتلا به بیماری‌های قارچی نیز زیاد‌تر خواهد بود.

خاک مناسب:

بهترین خاک برای کشت هندوانه، زمینی شنی رسی است. چرا که در این گونه زمین‌ها می‌توان محصول زودرس تولید کرد. البته خاک باید از نظر مواد آلی نیز غنی باشد. هندوانه حساسیت چندانی به اسیدیته خاک ندارد و PH مناسب خاک برای رشد هندوانه ۵ الی ۶٫۸ می‌باشد.

کود دهی:

از نظر نیاز کودی، علاوه بر کود حیوانی برای ارقام پر محصول مانند هندوانه رقم چارلستون گری، کود شیمیایی نیز به مقدار ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم ازت خالص، ۸۰ ال ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار اسید فسفریک و ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار پتاس توصیه می‌گردد.

طریقه کشت هندوانه در منزل

بایستی آنرا از ۱۵ فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه کاشت. کشت بصورت جوی و پشته‌ای صورت می‌گیرد. بدین صورت که پشته‌ها را با فاصله ۷۰ الی ۱۲۰ سانتی متر از یکدیگر و فاصله بوته‌ها از ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر در نظر می‌گیرند. برای کاشت، ابتدا بذور را به مدت ۲۴ ساعت خیس نموده و سپس در گودال‌هایی به عمق ۳ ال ۴ سانتیمتر به تعداد ۲ تا ۳ عدد بذر قرار می‌دهند. پس از آنکه بذور سبز شدند و بوته‌ها ۴ الی ۶ برگه شد قوی‌ترین بوته‌ها را نگه داشته و مابقی را قطع می‌نمایند. وجین کردن، سله شکنی و دادن کود از جمله عوامل مهم در به ثمر رسیدن بهتر گیاه می‌باشد.

کاشت هندوانه

طریقه کشت هندوانه در زمین کشاورزی

کشت هندوانه در سطوح وسیع به دو صورت کشت آبی و کشت دیم انجام می‌گیرد. کشت آبی خود به دو طریق: کشت سنتی با ایجاد جوی و پشته‌های عمیق و یا کشت جدید با ایجاد جوی و پشته‌های کم عمق صورت می‌گیرد. باید توجه داشت از آنجایی که هندوانه برای رشد و نمو به تابستان گرمنیاز دارد. در مناطقی که دارای تابستان کوتاه و معتدل می‌باشند ۳ ال ۴ هفته قبل از شروع فصل گرم بذر را زیر شاسی یا در گلخانه می‌کارند و یا می‌توان از ارقام زود رس هندوانه نیز در این مناطق استفاده کرد.

طریقه بذر کاری هندوانه در سطوح کشت

۱ – بذر کاری هندوانه آبی:

بذر هندوانه را از قبل به مدت ۲۴ ساعت خیسانده و روی پشته‌ها و بالای خط آب به فاصله ۲۵ الی ۵۰ سانتی متر و در گودال‌هایی به عمق ۳ الی ۵ سانتی متر می‌کارند در هر گودال ۲ الی ۳ بذر را کاشته و روی گودال‌ها را با ماسه می‌پوشانند تا از سله بستن جلوگیری شود.

۲ – بذر کاری هندوانه دیم:

بذر هندوانه را از قبل به مدت ۲۴ ساعت خیسانده و روی ردیف‌هایی به فاصله ۲٫۵ ال ۳ متر روی پشته‌ها و بالای خط آب به فاصله ۷۵ الی ۱۰۰ سانتی متر در داخل گودال‌هایی به عمق ۵ الی ۸ سانتی متر می‌کارند. سپس روی آن‌ها را با خاک نرم می‌پوشانند. گاهی نیز برای مقاومت در برابر بیماری‌ها از پیوند گیاهچه هندوانه بر روی کدو استفاده می‌شود.

برداشت هندوانه

پس کی بدانیم که یک هندوانه رسیده است ؟ بیشتر مردم بر روی این میوه به آهستگی ضربه میزنند و صدای تلپ آرومی را میشنوند . اگر خیلی از آنها را بکارید این روش به عنوان یک روش هنری محسوب میشود . دیگر نشانه ها شامل :

  • توقف رشد
  • زرد شدن قسمت زیرین میوه
  • خشک شدن و چروک شدن ساقه نزدیک پایه میوه

برداشت هندوانه

حشرات و آفات گیاه هندوانه


هندوانه به راحتی از انواع مختلفی از آفت ها تاثیر می پذیرد. حشرات خیار ( نوعی سوسک بالنگی ) دشمن ساقه هندوانه میباشند . سوسک های خیاری مواد مغذی گیاه را میدزدند ، گرده آنها را می خورند و به شیوع بیماری گیاه می‌پردازند.

کک ها: این حشرات به گیاه تنها در حالی که جوانه است حمله می‌کند.

سوسکهای خال دار و راهدار خیاری ( بالنگی) یا کرم غلات . این آفات می‌توانند محصول را با خوردن بخش‌های زیادی از برگهای گیاه از بین ببرند.مهم تر اینکه حامل باکتری پژمرده‌کننده گیاه نیز هستند به خاطر اینکه باکتری‌ها در سیستم انتقال آب گیاه قرار میگیرند – گیاه قابلیتش را در جذب آب از دست می‌دهد و گیاه به طور ناگهانی در طول یک شبانه روز پژمرده می‌شود . جمع شدن باکتری ها مدتی طول می‌کشد بنابراین گیاه درست در حالی که آماده میوه دادن است پژمرده است.

دکتر فریتی می‌گوید که سوسکها تنها درست در یک شب می‌تواند گیاه را نابود کند . پس او توصیه می‌کند که بر روی گیاه جوان پوششی قرار دهید و یا جوانه‌ها را هرچه زودتر سمپاشی کنید. بهترین حشره کشها Malathion و Sevin یا ( Marlate (methoxychlor) هستند.

سختی ها و مشکلات کاشت هندوانه


هندوانه ها میوه‌های سالیانه‌ی حساسی میباشند سرماهای بهار و پاییز آنها را از بین میبرد. آنها در مناطق گرمتر رشد بهتر و با موفقیت تری دارند. رشد آنها در شب های سرد آهسته میشود . محافظهای زیادی را برای جوانه های حساستان تهیه کنید . از کلا‌هک های گرم و قالب سرما برای شب های سرد و یا زمانی که احتمال سرمای کشنده می‌رود استفاده کنید. سرمای پاییز میوه را خراب نمی‌کند و شما میتوانید آن را برداشت کنید.

مهم : حتما به مدت زمان لازم برای رشد هندوانه انتخابیتان که بر روی بسته ایی که میخرید نوشته شده است توجه کنید.کمی بیشتر برای زمان برداشتی که بر روی بسته دانه نوشته شده است به آن وقت دهید البته تا قبل از اینکه سرمای کشنده برسد.

separator line

بیشتر بخوانید:

کاشت و تکثیر موسیر حتی در گلدان!

روش کاشت و برداشت ذرت علوفه ای

با روش کاشت بذر توت فرنگی در گلدان آشنا شوید

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits