دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کاشت گوجه فرنگی در خانه
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گوجه فرنگی از سبزی های پر خاصیت و پر مصرف همه خانواده های ایرانی است اگر شما نیز به این سبزی پر خاصیت علاقه دارید می توانید آن را در خانه پرورش دهید


چگونه گوجه فرنگی بکاریم؟


گوجه فرنگی از سبزی های پر خاصیت و پر مصرف همه خانواده های ایرانی است اگر شما نیز به این سبزی پر خاصیت علاقه دارید می توانید آن را در خانه پرورش دهید و لذت باغبانی را تجربه کنید .

بسیاری از گوجه های تولید شده تجاری نیز در محیط های بدون خاک با استفاده از یک محلول کود مصنوعی پرورش داده می شود و قبل از این که برسند چیده می شوند؛ هر دو این روش ها منجر می شود ظاهر گوجه فرنگی خوب به نظر رسد اما مزه خوبی نداشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که گوجه فرنگی های ارگانیک و داخلی ، ترکیبات شیمی پیچیده تری نسبت به میوه ها تولید شده تجاری دارند و طعم بهتری دارند، بلکه به احتمال زیاد گوجه فرنگی سطوح بالاتری از رنگدانه های لی کوپن دارند نشان داده شده است که به باز شدن رگ های مسدود کمک می کند و تصور می شود یکی از دلایلی که رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار سالم همین است.

گوجه

گیاه شناسی گوجه فرنگی


گوجه فرنگی از گیاهان عالی گلدار ، از راسته دو لپه ای ها ، از خانواده solonaceae ، از جنس lyopersicon می باشد . این گیاه دارای واریته های بسیاری است که ممکن است برای استفاده از میوه آن و یا تزئینات کشت شوند . ریشه آن عمیق و گاهی به طول یک متر می رسد که چنانچه نشاء شود تولید ریشه های جانبی قوی خواهد کرد

ساقه جوان گوجه فرنگی علفی ، گرد ، صاف ، شکننده و کرکدار بوده که در اثر مسن شدن گوشه دار ، سخت و تقریبا خشبی می گردد . ساقه خزنده و منشعب به طول ۵/۱ متر می رسد ولی بعضی از واریته های آن به نام validum دارای ساقه کوتاه ، محکم و ایستاده است و در هوا بدون کمک قیم می ایستد . برگهای این گیاه متناوب و مرکب می باشد که بزرگی آنها نسبت به واریته های مختلف یکسان نیست . رنگ برگها سبز روشن و پشت آنها معمولا کرکدار است .

گلهای کوچک گوجه فرنگی به صورت خوشه در روی ساقه بین دو گره ظاهر می شود . ۵ گلبرگ زرد رنگ به هم پِوسته دارد که در انتها از هم جدا هستند . گلبرگها برگشته ، پهن و نیزه ای شکل می باشند . کاسه گل سبز رنگ دارای ۵ کاسبرگ بلند و کشیده یا نیزه ای شکل که در ابتدا کوچکتر از گلبرگها بوده ولی با رشد میوه بر طول آن افزوده می شود . پرچمها ۵ عدد با بساکهای بزرگ که در روی میله کوتاهی قرار می گیرد . میوه گوجه فرنگی سته و از ۲ تا چند حفره تشکیل شده است . میوه ها گوشتی و دارای تعداد زیادی تخم های قلبی شکل کوچک می باشد .

رنگ و شکل میوه ، دیر یا زودرس بودن میوه ، گوشتی یا آبدار بودن میوه و بالاخره صاف یا چروک بودن میوه در واریته های مختلف گوجه فرنگی متفاوت است . بذر گوجه فرنگی کوچک ، سبک ، پهن و سفید رنگ است و تا حدود ۴ تا ۵ سال قوه نامیه خود را حفظ می کند .

تشکیل میوه در بوته گوجه فرنگی تابع چند عامل است که در یکدیگر تاثیر متقابل دارند . این عوامل عبارتند از مواد غذایی ، درجه حرارت و طول مدت روز . از طرف دیگر تلقیح در گلهای گوجه فرنگی بسیار دشوار بوده ، رطوبت زیاد هوا و یا ریزش آب روی گلها در هنگام تلقیح میزان میوه دهی را به شدن پایین می آورد .

کاشت گوجه

چگونه گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهیم؟


گوجه فرنگی را نصف کنید و داخل ظرف پلاستیکی بریزید:

یک ظرف با درپوش گشاد برای چند روزمیخواهید . یک لایه از قارچ روی دانه ها ظاهر خواهد شد. این فرآیند می تواند بسیاری از بیماری های ناشی از بذر را از بین ببرد که می تواند بر تولید بعدی گیاهان تاثیر بگذارد.

بر روی ظرف برچسب بزنید:

اگر چندین نوع مختلف از دانه ها را می کارید، مطمئن شوید که روی ظرف برچسب بزنید تا از هر گونه اشتباهی جلوگیری کنید. درپوش را روی ظرف قرار دهید اما آن را نبندید تا اکسیژن به آن برسد.

خمیر را در مکانی گرم دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید:

فرآیند تخمیر می تواند ظاهر و بوی ناخوشایند ی را به همراه داشته باشد ، بنابراین ظرف را کنار بگذارید. به عنوان مثال، می توانید ظرف را زیر یک دستشویی قرار دهید، یا در گاراژ ( تا زمانی که به اندازه کافی گرم باشد ).

ظرف را هر روز به هم بزنید تا یک لایه سفید روی سطح شکل بگیرد:

معمولا دو یا سه روز طول می کشد تا قارچ شکل بگیرد. دقت کنید که دانه ها را کمی بعد از تشکیل قارچ برداشت تا دانه ها در ظرف جوانه نزنند.

برداشت محصول:

با استفاده از دستکش لایه ی قارچی را بردارید. دانه ها در کف ظرف فرو خواهند رفت.

آب را در ظرف بریزید و مخلوط را رقیق کنید :

اجازه دهید دانه ها در کف ظرف حل شوند و به ریختن بخش های ناخواسته محلول روی صافی ادامه دهید. مراقب باشید دانه ها را دور نیندازید. بعد از این که تمام دانه ها را درصافی جمع کردید، آن ها را به طور کامل با آب بشویید.

دانه ها را روی یک سطح نچسب پخش کنید و به آن ها اجازه دهید تا چندین روز خشک شوند. یک ظرف شیشه ای و یا کاشی سرامیک، ورق، تکه ای تخته یا یک پنجره تمام کارها را به خوبی انجام می دهد . برداشتن دانه های خشک از روی کاغذ یا پارچه می تواند بسیار دشوار باشد. زمانی که خشک می شوند ، می توانید آن ها را در یک کیسه پلاستیکی بسته بندی کنید تا زمانی که برای کاشت آماده باشید. دقت کنید که انواع دانه ها را در ظرف برچسب بزنید.

بذر ها را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید:

همچنین می توانید آن ها را در یک ظرف محفوظ از هوا در یخچال بگذارید تا آب و هوای زمستانی را شبیه سازی کنید. بذر ها را در فریزر قرار ندهید، این کار به آن ها آسیب خواهد رساند.

گوجه فرنگی

پروش گوجه فرنگی با استفاده از روش کاشت دانه

1.کاشت گیاهان گوجه فرنگی را 6 تا 8 هفته قبل از آخرین یخ بندان، از داخل شروع کنید:

برای آماده کردن گیاهان گوجه فرنگی برای انتقال به فضای باز، کاشت آن را از داخل خانه شروع کنید در حالی که هنوز بیرون سرد است. دمای سرد در اوایل بهار می تواند باعث رشد یا حتی کشتن نهال های جوان شود . کشت بذر ها را در داخل خانه شروع کنید تا شانس تولید را بهبود بخشید .

2.گلدان های پلاستیکی یا قابلمه های کوچک مشابه برای کاشت بذر خریداری کنید:

می توانید این گلدان ها را در اتاق یا فروشگاه لوازم باغ پیدا کنید.

3.ظرف را با مخلوط مرطوب خاک پر کنید:

برای مثال، یک مخلوط را می توان بااستفاده از خزه 1 / 3 و 1 / 3 کمپوست فقط قبل از این که بذر را بکارید به آن آب بدهید. 2 یا3 دانه در 1 / 4 اینچی عمق خاک در هر گلدان فرو کنید. با خاک بپوشانید.

4.گلدان را هر روز بررسی کنید:

زمانی که گیاهان به بیرون از خاک آورده می شوند، به سرعت رشد خواهند کرد.

گوجه گیلاسی

کاشت و پرورش گوجه فرنگی در خانه با روش انتقال گیاه

1. توجه داشته باشید گیاهان حداقل 6 اینچ ( 15.2 سانتی متر ) رشد کرده اند.

زمانی که خطر سرما زدگی در فضای باز وجود ندارد ، آن ها آماده انتقال به فضای باز هستند.

2. خو گرفتن گیاه با محیط جدید :

حدود یک هفته پیش از اینکه قصد انتقال گیاهان را در بیرون از منزل داشته باشید، باید به تدریج آن ها را با درجه حرارت در هوای آزاد تطبیق دهید. به تدریج گیاهان را در معرض نور خورشید ، و منطقه ای نسبتا سایه قرار دهید به آرامی ساعاتی که گیاهان بیرون از منزل باقی می مانند را افزایش دهید. با یک ساعت یا کم تر در روز شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

3. فضای باغ را آماده کنید:

می خواهید از خاک خوب آبکشی شده با مقدار خوبی از مواد ارگانیک استفاده کنید. استفاده از خزه در خاک زهکشی را بهبود می بخشد هم چنین می توانید در برگ یا کمپوست ترکیب کنید ؛ برای استفاده از خزه بیش از نیمی از خاک را برداشته و خاک را با نسبت برابر خزه نارس مخلوط کنید، مخلوط خزه و خاک نارس را با هم مخلوط کنید و به محل کاشت بریزید.

4. سطح پ هاش خاک را آزمایش کنید:

گوجه فرنگی زمانی که در خاک کاشته می شود بین پ هاش 6 و 7 رشد می کند. دفتر توسعه کشاورزی محلی شما باید فرم های آزمایش خاک، کیسه ها و دستورالعمل های موجود را داشته باشد. پس از ایجاد تنظیمات در خاک، دوباره سطح پ هاش را آزمایش کنید. اگر سطح پ هاش کم تر از 6 باشد ، آهک دولومیت را به خاک اضافه کنید تا سطح پ هاش افزایش یابد . اگر پ هاش خاک از 7 بالاتر باشد، دانه های سولفور را مخلوط تا سطح پ هاش کاهش یابد .

5. حفره ای در حدود 2 فوت ( 0.6 m ) عمق حفر کنید:

لازم است که به اندازه کافی عمیق باشد که بتوانید نهال را بکارید و تنها 1 / 4 از این گیاه از زمین خارج شود. یک قاشق از مواد آلی مثل کمپوست داخل حفره بریزید. این کار باعث افزایش بیشتر گیاه خواهد شد و همچنین به جلوگیری از پیوند زدن گیاه کمک خواهد کرد.
6. گیاهان را با دقت بردارید و آن ها را در زمین قرار دهید.

سعی کنید ریشه ها را در طول روند پیوند زدن آسیب نبیند . پیوند را به اندازه کافی عمیق تنظیم کنید تا خاک اولین مجموعه برگ های جدید را هنگامی که گیاه را با خاک می پوشانید ، لمس کند. دقت کنید تمام برگ هایی را که در سطح پایین خاک قرار دارند ، بردارید. گوجه فرنگی می تواند بیماری هایی را از برگ ها بگیرد که با خاک ارتباط دارد.

7. حاصل خیز کردن گیاه :

می توانید گیاهان را با ، کود مرغ، یا یک کود گیاهی کم نیتروژن با غلظت بالا فسفر حاصلخیز کنید. سپس، گیاهان را به طور کامل آبیاری کنید. باید هر ماه فرآیند کود دهی را تکرار کنید.

8. در کنار گیاهان چوب قرار دهید.

این کار به گیاهان کمک می کند تا به هنگام رشد، محکم باشند و میوه را از درخت راحت تر بکنند. مراقب باشید که به ریشه ها آسیب نزنید.

separator line


بیشتر بخوانید:

پرورش گوجه گیلاسی در خانه،خصوصیات گلدان برای پرورش گوجه ...

با اصول کاشت بادمجان آشنا شوید

خواص گوجه سیاه (سیاه ایندیگو رز)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits