دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کاکتوس آریوکارپوس
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آریوکارپوس که نام این کاکتوس زیبا و کلکسیونی است برگرفته شده از کلمه ی یونانی میباشد. آریوکارپوس ها گونه ای از کاکتوس های مقاوم که برگ های آن ظاهری تقریبا مشابه سنگ دارد

معرفی کاکتوس آریوکارپوس

آریوکارپوس که نام این کاکتوس زیبا و کلکسیونی است برگرفته شده از کلمه ی یونانی میباشد. آریوکارپوس ها گونه ای از کاکتوس های مقاوم که برگ های آن ظاهری تقریبا مشابه سنگ دارد .

آریوکارپوس ها به دلیل داشتن ریشه غده‌ای زمانی که پیوند می‌شوند ریشه دار کردن دوباره آنها در خاک کار بسیار سختی است و در موارد بسیار نادر ریشه دار می‌شوند و حتی در صورت ریشه دار شدن نیز دیگر ریشه‌های غده‌ای و قوی نخواهد داشت. و این یکی از دلایل با ارزش بودن و کمیاب بودن این گیاه می‌باشد.

آریوکارپوس ها گیاهان بسیار مقاومی هستند و به راحتی گرما و سرمایی که سایر گیاهان قادر به تحمل آن نیستند تحمل می‌کنند. این گونه بسیار کند رشد است و سعی نکنید با دادن کود و تعویض زود زود خاک آنها سعی کنید رشد بیشتری داشته باشند این کار ممکن است باعث نابودی و مرگ گیاه شود. همچنین در فصل خواب گیاه که معمولاً زمستان می‌باشد حتماً در محلی خشک و به دور از رطوبت نگهداری شود.

اکثر آریوکارپوس ها در فصل پاییز گل می‌دهند هرچند در بعضی مواقع در بهار و اواخر زمستان نیز گل مشاهده شود. گلهای زیبایی دارند به رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید و گاهی دورنگ. معمولاً در اوایل تابستان کپسول‌های بذر مشاهده می‌شود. مدت زمان گلدهی آریوکارپوس ها از زمان کاشت تا گلدهی حدود ده سال می‌باشد. پرورش و نگهداری از این گیاه صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و این صبر و حوصله برای بزرگ کردن این گیاه ارزش و زیبایی ان را دو چندان می‌کند.

کاکتوس

گیاه شناسی کاکتوس آریوکارپوس


این کاکتوس در میان تمامی گیاهان گونه ای منحصر به فرد محسوب میشود علاوه بر این رشد بسیار کمی نسبت به کاکتوس ها و سایر گیاهان دارد و به این صفت دیر رشد بودن در میان کلکسیونر های کاکتوس شناخته شده است و به همین علت زمانی که چنین گیاهی در سایز بزرگ در گلخانه ای دیده میشود نشانه ای از قدیمی و حرفه ای بودن کلکسیون محسوب میشد

آریوکاپوس ها گلهایی صورتی ، سفید و ارغوانی و حتی زرد دارند که بستگی به نژاد و واریته ی گیاه دارد و گلها از مرکز گیاه خارج میشود و توجه داشته باشید که بذرهای مشکی گیاه که داخل کپسول هستند 3 الی 6 ماه پس از گرده افشانی بیرون می آیند و باید در دمای ظرف بستر بین 34 تا 42 و در رطوبت کشت شوند

گیاهی که به صورت وحشی در طبیعت باشد بسیار ظاهری متفاوت تر با گیاه گلخانه ای دارد. آریوکارپوس وحشی به صورت پخ و فلت در زمین های مسطح و حتی صخره ای زندگی میکند و بعضا برای محافظت از آفتاب هم سطح خاک رشد میکند.

KAKTOOS

شرایط نگهداری از آریوکارپوس

نوردهی:

نوردهی باید در مکانی پر نور باشد بهتر است پشت پنجره نور غیر مستقیم باشد

خاک:

خاک مخصوص کاکتوس که حاوی ماسه باشد همچنین حتما دقت شود خاک باید دارای زهکشی خوبی باشد

آبیاری:

کمی خشک باشد در کاکتوسها در کل باید دقت شود با آبیاری زیاد ریشه ها پوسیده می شود

دما: دمای بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد

کود دهی: استفاده از کود ضعیف کم نیتروژن در طول فصل رشد می تواند رشد را تشویق کنند.

آریوکارپوس

واریته های معروف آریوکارپوس


Ariocarpus agavoides

این گونه در سال ۱۹۴۱ کشف شد، دارای پره‌های باریکی می‌باشد. این واریته از ادغام Ariocarpus و Roseocactus به دست آمده است و جز واریته های کم رشد و کمیاب می‌باشد. گیاهی است کوچک که معمولاً به ۵ سانتی متر می‌رسد. دارای ریشه غده‌ای بزرگی می‌باشد که ریشه آن از خود گیاه بزرگ‌تر است. دارای گل‌های صورتی در مرکز گیاه می‌باشد. و به علت شباهت به گونه‌های آگاو به این نام معروف شده است.

Ariocarpus fissuratus

یکی از واریته های بسیار زیبا با گستردگی زیاد می‌باشد. شکل ظاهری چروکیده‌ای دارد که قطر آن به حدود ۱۲ سانتی متر می‌رسد. به رنگ‌های خاکستری مایل به سبز و سبز رنگ دیده می‌شود. بر روی تنه این واریته پشم‌های سفید و زرد رنگی مشاهده می‌شود. این‌گونه دارای گل‌های صورتی روشنی است.

Ariocarpus kotschoubeyanus

این گونه همانند Ariocarpus agavoides جزء واریته های مینیاتوری و کوچک محسوب می‌شود. معمولاً قطر آن به ۵ سانتی متر می‌رسد. این گونه در سال ۱۸۳۰ توسط بارون فون کاروینسکی کشف شد و در آن سال یک عدد از این گیاه به کلکسیونر ثروتمند فرانسوی به قیمت ۱۰۰۰ فرانک که در آن زمان ارزش چندین کیلو طلا را داشت فروخته شد. این گونه از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به Ariocarpus fissuratus دارد البته بسیار کوچک‌تر از آن واریته است. دارای گل‌های صورتی کوچکی می‌باشد.

همراه با A. agavoides این گونه یکی از مینیاتورهای این جنس است. معمولاً بیش از قطر آن حدود ۵ سانتیمتر ظاهر کلی A. fissuratus کوچک است اما توبولها نسبتاً کوچک‌تر و بیشتر هستند. آنها دارای یک حفره مرکزی پلاستیکی هستند، اما نرم و مرتب و چروک خورده‌اند. این گیاه معمولاً از یک سبز تیره و نه یک رنگ خاکستری است. گل‌های صورتی از کوتوله پشمالو مرکزی تولید می‌شود. این گونه یکی از مواردی است که احتمالاً در مجموعه‌ها دیده می‌شود.

Ariocarpus retusus

یکی از بیشترین تنوع و گستردگی را در میان آریو کارپوس ها دارد. قطر آن به ۲۰ سانتی متر می رشد. دارای گلهای سفید رنگی می‌باشد ولی در بعضی واریته ها گلهای صورتی کمرنگی نیز دیده می‌شود.

Ariocarpus scapharostrus

جز واریته های بسیار کمیاب می‌باشد. دارای رنگ سبز پررنگ و تیره‌ای است. دارای گلهای بنفش زیبایی هست. رشد این گونه بسیار کند است. معمولاً در این واریته ریشه‌ها از خود گیاه بزرگ‌تر هستند. شاید ظاهر زیبایی نداشته باشد ولی یکی از زیباترین و گرانترین گونه‌های گیاهی در دنیا محسوب می‌شود.

Ariocarpus trigonus

این گونه یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های آریوکارپوس ها محسوب می‌شود. قطر آن به حدود ۲۵ سانتی متر می‌رسد. دارای گلهای درشت و زیبایی به رنگ سفید مایل به زرد است.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با گیاه گل نخود و روش کاشت آن

اصول کاشت و مراقبت از گل پیچک سوئدی

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits