دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش کاشت سیب در گلدان (بسیار ساده)

آموزش کاشت هسته سیب در گلدان در منزل

آموزش کاشت سیب در گلدان (بسیار ساده)
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کاشت سیب : برای کاشت هسته سیب نیاز است که دانه سیب یک دوره سرمادهی داشته باشد تا رویان داخل آن تحریک شده و جوانه‌زنی صورت گیرد. در این مطلب با روش کاشت هسته سیب در گلدان، در باغ یا برای سبزه عید، همچنین شرایط محیطی مورد نیاز کاشت آشنا می‌شوید.

چگونه بذرهای سیب را بکاریم؟

برای کشت درخت سیب، لازم نیست بذرهای ان را از فروشگاه وسایل باغبانی بخرید.

شما می‌توانید با استفاده از دانه‌های موجود در سیب را بکارید. هرچند که به ثمر رسیدن درختان سیب از دانه‌های موجود در سیب چندین سال طول می‌کشد و ممکن است میوه‌اش مانند میوه سیبی که خریده‌اید نباشد.

تماشای جوانه‌ها که بعد از سال‌ها به درختان سیب بالغ و واقعی تبدبل می‌شوند، برای شما هیجان انگیز خواهد بود. ممکن است شما در حال یادگیری نحوه کاشت دانه‌های درخت سیب برای یک پروژه مدرسه‌ای باشید، یا در حال بر طرف کردن حس کنجکاوی خود، یادگیری فرایند جوانه زنی و کاشت مهم است. در نهایت از میوه‌هایی که حاصل تلاش خودتان است لذت خواهید برد.

3 مرحله برای کاشت دانه‌های سیب وجود دارد:

مرحله اول :استخراج و آماده کردن دانه‌های سیب

1- چند سیب اماده کرده و دانه‌ها را از آن جدا کنید. چند سیب رسیده بخرید، سپس آن‌ها را بخورید یا سیب‌ها را بدون صدمه به دانه‌ها از وسط ببرید. به دقت تمام دانه‌ها را از سیب جدا کرده و آن‌ها را بیرون آورید.

بیشتر درختان سیبی که به وسیله کشاورزان و باغبانان کشت داده شده‌اند، از درختان پیوندی حاصل شده‌اند و مستقیما به وسیله بذر کاشته نشده‌اند. هرچه دانه‌های بیشتری بکارید احتمالش بیشتراست که یکی از دانه‌ها به یکی از درختانی تبدیل شود که میوه‌اش همان سیب مورد نظر شما باشد.

از هر ده دانه حدودا فقط یک دانه رشد کرده و به درخت سیب تبدیل شده و میوه کافی و خوب برای مصرف تولید می‌کند. سعی کنید پروسه اماده کردن دانه‌ها را در پاییز شروع کنید، بنابراین با شروع بهار، دانه‌ها برای کاشت اماده می‌باشند.

کاشت سیب

2- دانه‌ها را با یک دستمال کاغذی خشک کنید. بعد از استخراج دانه‌ها از سیب، آن‌ها را در یک کاسه اب بریزید. دانه‌هایی که روی اب شناور شدند را بیرون بیندازید زیرا شانس کمتری برای رشد دارند. بقیه دانه‌ها را روی یک دستمال کاغذی قرار داده و به مدت 3 الی 4 هفته اجازه دهید خشک شوند. دانه‌ها را هر2 روز یکبار برگردانید تا هردو طرفشان خشک شود.

کاشت سیب

3- دانه‌ها را با پیت ماس مخلوط کنید. 2 روز بعد از خشک شدن دانه‌ها، کمی پیت ماس تهیه کنید، چند قاشق سوپ خوری پیت ماس روی دستمال کاغذی بریزید. سپس آن را کمی مرطوب کنید. پیت ماس و دانه‌ها را مخلوط کنید.


کاشت سیب

4- مخلوط دانه‌ها و پیت ماس را در یک بسته ریخته و در جای خنک نگهداری کنید. بعد از مخلوط کردن پیت ماس و دانه‌های سیب، مخلوط را داخل یک پلاستیک بریزید و آن را ببندید. با یک ماژیک تاریخ را روی بسته یاداشت کنید.

سپس بسته را به مدت 3 ماه در یخچال قرار دهید. بذرهای سیب برای جوانه‌زنی به سرمادهی نیاز دارند. با این کار روکش بیرونی سخت دانه نرم شده و رویان داخل دانه برای شروع جوانه‌زنی تحریک می‌شود. بعداز 3 ماه مخلوط را از یخچال بیرون اورده و فرصت دهید تا گرم شوند. حالا شما می‌تواند دانه‌های سیب را بکارید.


کاشت سیب

مرحله دوم: کاشتن دانه‌های سیب در فضای ازاد

1- باغ یا باغچه خود را از علف‌های هرز پاکسازی کنید. فضایی از حیاط یا باغ خود را که قصد کاشتن دانه‌های سیب را دارید مشخص کنید. زمین را با پاکسازی خاک از علف‌های هرز اماده کنید (علف‌های هرز را با ریشه بیرون بکشید ). همچنین زمین را از هرگونه سنگ و ریگ پاک کنید و کلوخ‌های بزرگ خاک را ازهم تفکیک کنید.

قسمتی از باغچه را انتخاب کنید که نور مستقیم خورشید را دریافت کند. خاک باید زهکشی خوب و مناسبی داشته باشد. خاک زهکشی شده ی خوب، یعنی خاکی که آب در ان بتواند بیشتر از اینکه در سطح خاک باقی بماند به اسانی دران جریان داشته باشد. خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد، معمولا رنگ تیره دارد و حاصلخیز تر است. ترجیحا دانه‌های سیب را در اوایل بهار بکارید.

2- به خاک کود اضافه کنید. قبل از اینکه بذرهای سیب خود را بکارید، باید مطمن شوید که خاک به اندازه کافی مواد مغذی داشته باشد. بعد از کندن علف‌های هرز، یک لایه 3 سانتی‌متری کمپوست را روی خاک اضافه کنید. کمپوست، خاک را با املاح و مواد غذایی کافی مجهز کرده وتهویه خاک را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث زهکشی بهتر خاک می‌شود.

3- در خاک شیار ایجاد کنید. با دستان خود یا بیلچه باغبانی یک شیار به عمق 2/5 سانتی‌متر یا یک چاله کوچک در خاک ایجاد کنید. اگر قصد کاشتن تعداد زیادی بذر را دارید، یک شیار طولانی در خاک ایجاد کنید. بین شیارها 30 سانتی‌متر فاصله قرار دهید.


کاشت سیب

4- بذرهای جوانه زده را در زمین بکارید. بعد از حفرکردن شیارها، بذرهای سیب را در زمین بکارید و بین بذرها 30 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. فاصله دادن بین بذرها فضای لازم برای رشد را به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود بذرها بر سر املاح و مواد غذایی خاک با یکدیگر رقابت نداشته باشند.

کاشت سیب

5- جوانه‌ها را با خاک بپوشانید. بعداز کاشتن جوانه‌ها، یک لایه ی نازک خاک روی آن‌ها بریزید. یک لایه دو سانتی‌متری شن در اطراف جوانه‌ها بریزید.

شن از خاک در برابر سفت شدن و کبره بستن در هوای سرد محافظت می‌کند. هوای سرد مانع رشد جوانه‎ها در خاک می‌شود.


کاشت سیب

روش سوم: کاشتن بذرها درون گلدان در خانه

1- بذرها را از پیت ماس جدا کنید. برای کاشتن بذرهای سیب در گلدان، پلاستیک حاوی پیت ماس و بذرها را از یخچال بیرون بیاورید. بعد از اینکه بذرها 3 ماه در یخچال ماندند، حالا آماده کاشت می‌باشند.

بهترین زمان برای کاشت دانه‌ها اول بهار است. احتمال رشد درختان سیب در فضای باز بیشتر از فضای بسته است. یادتان باشد درختان سیب زمانی که در فضای باز کاشته می‌شوند عملکرد بهتری دارند.


کاشت سیب

2- گلدان را با خاک گلدان پر کنید. چند گلدان گیاهی تجزیه پذیر 15 سانتی‌متری تهیه کنید. بزرگی گلدان‌ها به تعداد بذرهایی که می‌خواهید بکارید بستگی دارد.

گلدان‌های گیاهی را با خاک گلدان پر کنید (به اندازه 2/5 سانتی‌متر در بالای گلدان جا نگه دارید). مطمن شوید که گلدان‌ها سوراخ‎های زهکشی در کف داشته باشند.

در صورتی که قصد دارید گیاه را بعدا در زمین بکارید، می‌توان آن را به همراه گلدان‌ تجزیه پذیر در زمین کاشت، در این صورت امکان ایجاد شوک در گیاه کمتر می‌شود. به همین دلیل استفاده از گلدان‌های تجزیه پذیر توصیه می‌شود.


کاشت سیب

3- درهر گلدان دو بذر بکارید. بعد از پر کردن گلدان‌ها با خاک لومی، دو سوراخ 5/2 سانتی‌متری به فاصله 8 سانتی‌متر از هم در خاک ایجاد کنید، سپس در هر سوراخ یک بذر بکارید. به دلیل اینکه برای رشد بذرها تضمین نیست، از بذر هر درخت سیبی که می خواهید، 5 الی 10 عدد بکارید.

کاشت سیب

4- جوانه‌ها را آبیاری کنید و بپوشانید. بعد از اینکه تمام جوانه‌ها را کاشتید، خاک را مرطوب کنید. این کار باعث حرکت دادن خاک می‌شود و در نتیجه جوانه‌ها به وسیله خاک پوشانده می‌شوند. اگر جوانه‎ها پوشانده نشوند، خاک اطرافشان را با ملایمت ابیاری کنید تا به وسیله خاک کاملا پوشانده شوند.


کاشت سیب

5- گلدان را در یک محل گرم و نورگیر در خانه قرار دهید. گلدان‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید، ترجیحا در یک گلخانه قرار دهید. خانه‌ای که گرم باشد و پنجره‌های زیادی داشته باشد محل مناسبی می‌باشد. سرانجام درختان سیب باید به زمین منتقل شوند چون در آنجا شرایط برای رشدشان محیاتر است.

کاشت سیب

6- گیاهان را 2بار در هفته ابیاری کنید. جوانه‌های درخت سیبی که در داخل خانه کشت می‌شوند، به 2 بار آبیاری در هفته نیاز دارند. خاک را به اندازه‌ای که مرطوب شود آبیاری کنید ولی بیش از حد آب ندهید.

7- باغ خود را برای کاشت نهال آماده کنید. نباید درختان سیب را تا ابد در خانه نگه داشت. زیرا درختان سیب در فضای باز بهتر رشد می‌کنند. چون در فضای باز نورخورشید، املاح خاک و فضای مناسب برای رشد درختان سیب محیا می‌باشد. در پاییز که بذرها خنثی هستند (فعالیتی ندارند)، قسمتی از زمین را از علف‌های هرز و سنگ‌های بزرگ پاک سازی کنید.

قسمتی از خاک را که زهکشی خوبی دارد انتخاب کنید. همچنین مکانی را برای کاشت انتخاب کنید که در معرض نور مستقیم خورشید باشد. برای افزایش مواد مغذی خاک، یک لایه 3 سانتی‌متری کمپوست یا کود به ان اضافه بکنید.

8- چاله هایی در خاک حفر کنید و گلدان‌ها را در آن‌جا قرار دهید. از یک بیلچه باغبانی برای حفر چاله‌ها استفاده نمایید. عمق چاله‌ها باید به اندازه گلدان‌ها باشد اما عرض آن‌ها دو برابر عرض گلدان‌ها باشد.

سپس گلدان‌های تجزیه پذیر که حاوی جوانه می باشند رادر هرچاله قرار دهید. گلدان‌های تجزیه پذیر سرانجام تجزیه خواهند شد. در نتیجه جوانه درختان سیب کاملا توسط خاک زمین احاطه خواهند شد. بعد از قرار دادن گلدان در زمین، شما شاهد رشد جوانه گیاه خواهید بود.

بعضی از گلدان‌ها دارای کفه‌ای می‌باشند که به راحتی از بین می‌روند. شما می‌توانید قبل از قرار دادن گلدان در زمین، کفه آن را جدا کنید

9- خاک و اب را اضافه کنید. چاله را با خک پر کنید. سپس گیاه و خاک را به مقدار کافی آبیاری نمایید. دقت کنید که اگر در اقلیم سرد زندگی می‌کنید، یک لایه ای 3 سانتی‌متری شن روی خاک اضافه کنید. شن از سخت و سفت شدن زمین در هوای سرد جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی میوه سیب گلی یا رز آلو

معجزه سرکه سیب برای پوست : ۶ ماسک بی نظیر با سرکه سیب

فواید شگفت انگیز دمنوش سیب و دارچین برای رفع خستگی و سلامت بدن

روشی نوین برای تهیه پای پوره سیب زمینی با مایکروفر

سیب دوای دردهاست ! خواص بی نظیر انواع سیب برای سلامتی

سیب سیاه : سیاه ترین میوه دنیا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits