دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت افرا و چنار در چیست؟
14
زمان مطالعه: 14 دقیقه
مهم‌ترین فرق چنار و افرا چیست؟ مهم‌ترین فرق چنار و افرا را می‌توان در شکل برگ، نوع خاک، نور مورد نیاز، دمای لازم و ... جستجو کرد. این درخت‌ها، ارتفاعی تا 30 الی 50 متر دارند.

آشنایی با درخت افرا و نگهداری از آن

یکی از درختانی که به وفور در زیباترین مناطق دنیا یافت میشه درخت افرا ست. درخت افرا در ایران بیشتر در مناطق جنگلی شمال کشور وجود دارد. این درخت انواع گوناگونی داره که بیشتر اونها استفاده زینتی دارند و برای تزئین باغ ها و پارک ها ازشون استفاده میشه. اگه دوست داری درباره درخت افرا اطلاعات بدست بیاری تا انتها این مطلب رو مطالعه کن.

نگهداری از درخت افرا

درخت افرا در چه خاکی رشد می کنه؟

این درخت معمولاً در هر نوع خاکی به ثمر می شینه ولی رشد درخت افرا در خاک های اسیدی خصوصاً در جنگل های شمال کشور سریعتره و افرایی که در خاک اسیدی رشد می کنه زیباتر و پرپشت تره. یکی از نکاتی که به زیباتر شدن درخت افرا کمک می کنه نور خورشیده، باید این درخت در محلی کاشته بشه که ارتباط مستقیمی با نور خورشید داره و چیزی جلوی نور خورشید رو سد نمی کنه.

درخت افرا

نکات مهم در نگهداری از افرا

  1. افرا در آب و هوای معتدل و مرطوب رشد بهتری خواهد داشت. همیشه باید آب کافی به درخت برسه، در فصل تابستان هفته ای ۳ بار و در زمستان کمتر آبیاری نیاز داره.
  2. به هیچ وجه نباید برگهای درخت در مجاورت مستقیم جریان آب قرار داشته باشند.
  3. بهتره از خاک کمپوست یا خاک برگ برای این درخت استفاده بشه، برای تقویت درخت هر ۲ سال در میون از کود حیوانی استفاده بشه.
  4. افرا نباید در دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۵ درجه قرار بگیره.
  5. بهتره در جایی کاشته بشه که نه بطور کلی در سایه قرار داشته باشه و نه کاملاً در معرض حرارت شدید خورشید باشه. چون این درخت به آفتاب سوختگی حساسه.

انواع درخت افرا

  • افرای سیاه (افرای سه برگی)

زادگاه اصلی این نوع درخت افرا آمریکای شمالیه. ارتفاع این درخت به ۲۰ متر می رسه و رشد بسیار سریعی داره. شاخه های افرای سیاه نازکه و در مقابل وزش تند باد مقاومت زیادی نداره و زود شکسته میشه.

  • افرای کوهستانی یا افرای نروژی

زیباترین نوع درخت افرا این گونه ست. افرای کوهستانی برگ هایی پنجه ای و بزرگ داره که رنگ خاصی دارند، تقریباً به رنگ سبز مایل به زرد. رنگ برگ ها در پاییز به زرد تیره تغییر می کنه و منظره بسیار زیبایی رو بوجود میاره.

  • افرای سرخ

حداکثر رشد این نوع درخت افرا تا ۵ متر می رسه. این گونه برگ های قرمز ارغوانی داره و بیشتر در آب و هوای مرطوب رشد می کنه. افرای سرخ تنها نوع افراست که میونه خوبی با سایه داره و بدون دسترسی به نور خورشید هم می تونه درخت زیبایی بشه.

درخت افرا

  • افرای چناری

افرای چناری در ارتفاعات شمال ایران به وفور یافت میشه. این درخت برگ هایی شبیه به برگ چنار با لبه های کرم رنگ داره. بیشترین کاربرد افرای چناری استفاده در حاشیه خیابون ها و جاده هاست.

  • افرای شبه چناری

این گونه مقاوم ترین نوع درخت افراست که نسبت به آلودگی، وزش باد شدید، ضایعات صنعتی و… مقاومت نشون میده. به دلیل همین مقاومت زیاد افرای شبه چناری از این درخت بعنوان بادشکن استفاده می کنند. رشد این درخت بسیار سریعه و دارای عمری طولانیه و می تونه تا حداکثر ۳۵ متر رشد کنه.

درخت افرا

  • آشنایی با افرای پرچینی

همونطور که از اسمش پیداست مهمترین کاربرد این درخت استفاده بعنوان پرچین و سد بصریه. سرعت رشد افرای پرچینی یک مقدار کنده ولی مقاومت این گونه در برابر سرما بی نظیره. درخت افرای دشتی قادره تا منفی ۲۹ درجه سانتیگراد رو تحمل کنه. از نکات مثب دیگری که این درخت داراست سازگاری با انواع خاک هاست.

روش های تکثیر درخت افرا

برای تکثیر این نوع درخت روش های متفاوتی مثل کاشت بذر، قلمه زنی و پیوند شکمی استفاده میشه که بنا بر فصل و نوع درخت متفاوته. برای اطلاع دقیقتر از نوع تکثیر افرای مورد نظر باید با یک باغبان حرفه ای مشورت کنی.

معرفی آفات و بیماری های افرا

در کل درخت افرا درخت مقاومیه ولی باز هم آفاتی این درخت رو تهدید می کنن که خطرناک ترین اونها شته، شپشک ها و تریپس هستند. برای از بین بردن شته می تونی از سم های فسفره استفاده کنی. بعضی از بیماری های قارچی مثل آنتراکنوز و بلایت هم می تونن برای درخت افرا خطرناک باشن.

نحوه استخراج شیره افرا

از افرا شیره ای استخراج میشه که خواص بی نظیری داره. این شیره به درمان آلزایمر کمک می کنه، خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهابی داره، برای درمان سرطان و دیابت مفیده و به ترمیم سلول های عصبی هم کمک می کنه.


درخت چنار

معرفی درخت چنار

چنار درختی است یک پایه با گلهای تک جنس و شبیه هم که بر روی گل آذین های فشرده کروی شکل قرار دارند. زمان گل دهی آن در ماه های فروردین و خرداد است. لقاح آن نیز به دو صورت خودگشن Autogame و هم دگرگشن Heterogame انجام می شود.
میوه چنار پس از تلقیح گل های ماده به شکل کوزه های کوچک و سبز رنگی روی نهنجی کروی شکل ظاهر می شود. پس از مدتی میوه ها به فندقه های خشک و مرکب تبدیل و در همان سال می رسند.
میوه چنار دانه ای دو لپه ای دارد که در داخل فندقه قرار گرفته است. اگر میوه ها (فندقه ها) در محیط مناسبی از نظر شرایط خاک و رطوبت پراکنده شوند، در زمانی کمتر از 10 روز رشد کرده و خود را نمایان می سازد. با این وجود قوه ی نامیه بذر چنار بسیار کم است و اگر بذر کهنه شود، ممکن است رشد نکنند.

حتماً بخوانید:
خواص دارویی و درمانی عرق برگ چنار

خواص دارویی و درمانی عرق برگ چنار

فواید بی نظیر عرق برگ چنار چنار ( Platanus) درختی با ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ متر می باشد این درخت که بسیار قطور می باشد دارای ظاهر بسیار زیبایی می باشد .…

شرایط زیستگاهی درخت چنار

خاک چنار به علت داشتن ریشه های قوی و عمیق، در خاک های نسبتا ریز بافت، عمیق آبرفتی با رطوبت متعادل و زهکشی خوب رشد می کند. در خاک های کم عمق، سنگلاخی یا قلوه سنگی، متراکم یا درشت بافت و آهکی رشد آن محدود می شود
و قبل از فصل پاییز خزان می کند و تجمع زیاد آب در خاک، ریشه ها را خفه می کند. بنابر این از کاشت این درخت در خاک هایی با زهکشی نامناسب باید خودداری نمود.
تهویه نامناسب خاک ریشه درختان را در مقابل حمله ی آفات و بیماری ها حساس می کند. از طرف دیگر، تهویه نامناسب حساسیت گیاه را در برابر آسیب های ناشی از اوزون کاهش می دهد و دلیل احتمالی آن را بسته شدن روزنه ها ذکر کرده اند.
برای جلوگیری از این پیشامدها توصیه می شود که دور طوقه درخت چنار را با آسفالت و سیمان و بتون نپوشانند و هنگام کاشت نهال جوان نیز باید به این نکته توجه نمود که چال درخت کاری دست کم وسیعتر و عمیق تر باشد و با خاک قابل نفوذ پر شود. همچنین لازم به ذکر است که برای تهویه بهتر ریشه درخت و در عین حال تمیز نگه داشتن جوی های کنار خیابان، می توان آن ها را به وسیله ی آجرهای دور از هم مفرش کرد.
به منظور تهیه و جلوگیری از فشرده شدن خاک، لازم است هرساله پای درخت هایی که در معابر و خیابان ها کاشته شده اند، بیل بزنند و برای اصلاح خاک از کود حیوانی استفاده کنند.

عکس درخت چنار

انواع درخت چنار

  • چنار آمریکایی

درختی است به بلندی 40 – 35 متر، با تاجی گسترده و پوستی که بعدها بصورت فلس‌هایی کوچک و در بخشهای بالایی تنه بصورت ورقه‌هایی جدا می‌شوند. رنگ پوست آن مانند گونه‌ی اروپایی قابل توجه نمی‌باشد. برگ‌های خزان‌کننده‌ی آن سه لوپه‌، و به ندرت پنج لوپه می‌باشند. در سطح رو سبز و در سطح زیر در محل رگبرگ‌ها کرک‌دار هستند. میوه‌ی کروی آن کرکدار نیست.
چنار آمریکایی بومی شرق آمریکا از مرز کانادا تا تگزاس و فلوریدا می‌باشد. در اروپا از سال ۱۶۴۰ کاشته شده است. ولی در بخش مرکزی اروپا تقریبا ۳۰۰ سال بعد رویش پیدا نمود. (به عنوان مثال در پارک پروهونیس نزدیک پراگ در بوهمیا در سال ۱۹۲۳).
این گونه خیلی سریع سازش می‌یابد و بطور مرتب میوه می‌دهد. بیشتر درختان چناری که در باغات اروپای مرکزی رویش می‌یابند از گونه‌ی هیسپانیکا می‌باشند، البته این یک عقیده‌ی عمومی و متداول نیست.

  • چنار اروپایی

چنار اروپایی درخت بزرگ و بلندی است که تا ۴۵ متر ارتفاع دارد و تاج آن بلند و پهن که ممکن است برخی اوقات به قطر ۳۰ متر برسد. پوست آن در ابتدا صاف، بعدها در قاعده‌ی تنه فلسی شکل و در بخش بالاتر بصورت لایه‌لایه و با رنگ‌های متنوع زرد- سبز، خاکستری-آبی-سفید و قهوه‌ای می‌باشد.
برگ‌ها خزان‌کننده، متناوب، با دمبرگ بلند و با طول ۲۵- ۱۵ سانتیمتر، در سطح رو براق، و در سطح زیر فقط در محل رگبرگ‌ها کرکدار هستند. درخت یکپایه، گلها تک‌جنس، منظم، کوچک، و به صورت گل‌آذین کروی فشرده و سر مانند نر و یا ماده می‌باشند.
میوه به شکل فندقه‌های کوچک و به صورت کروی و گویچه‌مانند بر روی پا یا یک طویل واقع شده‌اند و هر یک منتهی به خامه‌ای بلند که به آنها منظره‌ای کرک‌دار را می‌دهد.
هر فندقه حلقه‌ای از کرکهای تار مانند و زبر در قاعده دارند که زمان رسیدن میوه می‌ریزند و اگر به چشم کسی فرو روند ممکن است باعث حساسیت و ورم ملتحمه شود.
خاستگاه اصلی این گونه مشخص نیست و به نظر می‌رسد که یک هیبرید باشد که در انگلستان در حدود سال ۱۶۵۰ در نتیجه‌ی لقاح طبیعی بین چنار آمریکایی و آسیایی به وجود آمده است.

  • چنار شرقی

چنار شرقی یا آسیایی کوچکترین چنار است که در حدود ۲۵ متر بلندی دارد و دارای یک تنه‌ی کوتاه، تاجی گسترده و پوستی رنگارنگ و متنوع می‌باشد که به‌صورت ورقه‌های نازکی جدا می‌شود. برگ های خزان‌کننده آن سه‌گوش و در قاعده گوه‌ای شکل و در سطح زیرین کرک‌دار می‌باشند.
میوه به طور مشخص کرکدار است. این درخت بومی جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی می‌باشد و از سال حدود ۱۵۵۰ کاشته شده است؛ ولی در اروپای مرکزی از اوایل قرن بیستم مورد کشت قرار گرفته است. این درخت به محیط خیلی گرم نیاز دارد.

برخی آفات و بیماری های مهم درخت چنار

زنجرک چنار : این حشره با فرو بردن خرطوم خود به داخل پارانشیم برگ و مکیدن شیره گیاهی و نیز ترشح بزاق دهان که کلروفیل سلولهای اطراف محل نفوذ خرطوم را فاسد می کند، مانع از رشد طبیعی گیاه می شود. آثار فعالیت این حشره را می توان در سطح فوقانی برگ به صورت لکه های سبز متمایل به زرد مشاهده کرد.

کرم سفید ریشه چنار: لارو این حشره از پوست، ریشه و قسمت های سطحی چوب تغذیه می کند و جریان شیره نباتی را قطع می کند. در نتیجه درخت بعد از مدتی زرد می شود و در پی آن به علت قطع ریشه ها، به زمین سقوط می کند.

پروانه مینور چنار : این حشره در اوایل بهار تخم های خود را در سطح زیرین برگ های چنار می گذارد. پس از تفریخ تخم ها، لاروها وارد برگ می شوند و پس از تغذیه از برگ لکه های سفید آیینه ای روی برگ ایجاد می کنند.

زردی چنار : یکی از بیماری های فیزیولوژیکی مهم چنار است که ابتدا روی برگ های جوان و سرشاخه ها ایجاد شده و از طرفی رگ برگ ها سبز و پارانشیم زرد است. از بین عوامل مختلف که باعث ایجاد کمبود آهن و کلروز در گیاهان می گردد.
یکی قلیایی بودن خاک و زیادی آهک در آن و کمبود مواد آلی و عدم تهویه کافی ریشه ها می باشد و دیگری زیاد بودن مقدار یون بی کربنات در آب آبیاری است که موجب کاهش قابلیت استفاده از آهن در خاک و غیر فعال شدن آن در گیاه می شود.

در مورد درخت چنار

نحوه تکثیر درخت چنار

1. تکثیر از طریق بذر : چنار را در اوایل بهار در محیط خارج از گلخانه از طریق بذر کشت میکنند. قوه نامیه چنار کم است. بنابراین بلافاصله پس از بذرگیری از درخت ، باید آنرا در بستری از خاک سبک تشکیل شده است بکاریم و پس از یکسال آن را جابه جا نماییم.

2. تکثیر از طریق قلمه : برای آن که یک نهال خوش فرم چنار داشته باشیم، باید از شاخه درختان جوان یا پاجوش ها به عنوان نهال استفاده کنیم، زیرا این قلمه ها از قدرت ریشه زایی زیادی برخوردارند.

شهر اصفهان بزرگترین مرکز تولید قلمه چنار است و کشاورزان این منطقه برای تهیه قلمه از پاجوشهایی که روی کنده درختان قطع شده روئیده اند ، قلمه های مناسبی تهیه میکنند.این روش قلمه گیری بهترین طریقه ازدیاد درخت چنار است.
قلمه های تهیه شده را باید قبل از کاشت مدتی در آب قرار داد تا به اندازه کافی رطوبت جذب کنند. چنانچه هنگام کاشت قلمه شرایط جوی یا زمین مورد نظر مناسب نباشد،بهتر است قلمه ها را به صورت دسته دسته و به حالت عمودی و وارونه روی ماسه نرم قرار داده و روی آنها را با ماسه بپوشانیم.
برای سهولت و تسریع ریشه زایی قلمه، بهتر است راس قلمه ها را به صورت افقی و انتهای آنها را به شکل مورب برش دهیم تا قلمه ها سطح بیشتری برای تولید ریشه داشته باشند. از آنجا که بند ها خاصیت ریشه زایی بیشتری دارند بهتر است شاخه ای را که برای تهیه قلمه بکار میبریم ،از زیر بند قطع نماییم.

فاصله مناسب جهت کاشت قلمه ها درزمین مورد نظر 20-15سانتی متر میباشد.به منظور سهولت در انجام عملیات زراعی و وجین علفهای هرز و نیز سهولت در عبور ماشین آلات جهت خارج نمودن نهالها، بهتر است فاصله دو ردیف نهالکاری از یکدیگر حدود 120 سانتی متر باشد.
هر چند زمین بیشتری مورد نیاز خواهد بود اما انجام عملیات ذکر شده با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. برای آنکه قلمه ها از نور خورشید بهره بیشتری گیرند، بهتر است جوی ژشته ها را شمالی-جنوبی آماده کنیم. البته در بعضی از نهالستان ها ، جوی ژشته ها به طریق غلام گردش آماده شده اند.
ذخیره رطوبت در مدت زمان طولانی و سهولت آبیاری از محسنات این روش است. ولی از معایب عمده این روش آن است که مبارزه با علف های هرز و برداشت نهال از نهالستان به صورت مکانیزه امکان پذیر نیست.

3-تکثیر چنار از طریق خوابانیدن : یکی از روش های ازدیاد چنار خوابانیدن شاخه های جوان است که میتوان این عمل را در بهار و تابستان انجام داد.

فرق چنار و افرا

هرس کردن درخت چنار

  1. از آنجا که چنار یک درخت شهری ست، باید قبل از کاشت به محل و موقعیت آن توجه کافی مبذول داشت.در پارکها به دلیل آنکه محدودیتی از نظر رشد تاج وجود ندارد، میتوان به درخت اجازه داد تا به حالت طبیعی رشد کند و به حداکثر رشد طبیعی برسد.
  2. البته نمی توان گفت که از هرس چنار در پارکها باید صرف نظر کرد ، بلکه بر حسب موقعیت و فاصله کاشت و سلیقه میتوان آن را از حالت تک محوری به چند محوری و تاج گسترده درآورد.
  3. علاوه بر هرس فرم، که از ابتدای پرورش نهال جوان باید انجام گیرد ، لازم است هر ساله از درختان بازدید به عمل آید و شاخه های نابجا،خشک شده، بیمار و یا شاخه هایی که مزاحم عبور و مرور وسایل نقلیه و یا عابرین است ، حذف یا کوتاه گردد. اگر در حذف پاجوش ها غفلت شود مقادیری از غذای مورد نیاز شاخه های اصلی توسط پاجوشها مصرف میشود.
  4. زمان هرس اصلی درخت ، در دوره استراحت و در شرایط تهران در پاییز است. در مناطق سردسیر میتوان بعد از رفع خطر سرمازدگی و قبل از باز شدن جوانه ها هرس را انجام داد. البته پاجوش گیری و هرس سبز باید به حذف ترکه های شاخکهای جنبی محدود شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits