دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کاشت و نگهداری گلابی وحشی
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گلابی وحشی در جنگل‌ها و برخی زمین‌های حاشیه جنگل‌ها نیز یافت می‌شود و میوه این گیاه در اواخر شهریور و اوایل پاییز می‌رسد


چگونه گلابی وحشی بکاریم؟


گلابی وحشی یا گلابی جنگلی که با نام علمی PYRUSBOISSIERIANA شناخته می‌شود واریته‌ای از گلابی است که بسیار کمیاب‌تر از میوه‌های دیگر می‌باشد. میوه‌های این گیاه به اندازه گردو بوده و رنگی زرد دارد. در برخی موارد رنگ آن زرد مایل به سبز است طعم میوه این گیاه مانند گلابی است.

گلابی وحشی در جنگل‌ها و برخی زمین‌های حاشیه جنگل‌ها نیز یافت می‌شود. میوه این گیاه در اواخر شهریور و اوایل پاییز می‌رسد نهال این واریته خوشمزه را می‌توان به عنوان پایه گلابی در پیوندهای گونه‌های خوب باغی نیز استفاده نمود. برگ این گیاه تخم مرغی شکل است و شاخه‌های آن خار مانند هستند. برگ‌هایی صاف و براق دارد گلدهی این گیاه بیشتر به رنگ سفید و مجتمع خوشه‌ای می‌باشد.

گلابی وحشی میوای درختی است گلدار از رده دو لپه ای ها، از خانواده گلسرخیان تا حالا 30 گونه مختلف از این میوه جالب که باعث افتخار ماست که اصلیت و بومی آن به ایران می رسد شناخته شده است.گونه های معروف آن عبارتند از :communis، persica, pyrifolia, syriaca ، ussuriensis ، boissieriana البته گونه گلابی اروپایی از گونه communis می باشد که میوه آبدار با دانه های سنگی دارد و اغلب شکل کشیده دارد

اما انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروف است که شکل آن‌ها شبیه سیب است. در منابع آلمانی منشا گلابی را درکوههای البرز ذکر کرده‌اند. انواع مختلف گونه وحشی آن در جنگلهای گیلان وجود دارد که به زبان گیلکی اربه خوج و سنگ خوج معروف اند.

گلابی

گیاه شناسی گلابی وحشی


این گیاه را با نام آنچوچک نیز می‌شناسند. گلابی وحشی از گیاهان چندساله و از تیره گل سرخیان می‌باشد. دانه‌های گلابی وحشی به دلیل دارا بودن مواد روغنی و همچنین اسانس خاصیت دارویی و تغذیه‌ای دارند طوری که در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر می‌باشند که از آن استفاده می‌شود. دانه‌های این گیاه پوسته‌ای سخت قهوه‌ای رنگ و مغزی سفید رنگی دارند. دانه گلابی وحشی بیشترین شباهت را به بادام و مغزی زرد آلو دارد. از درختان خزاندار می‌باشد.

درخت گلابی وحشی گل‌های هرمافرودیت(گلهای دوجنسی) دارد طوری که گردافشانی آن توسط حشرات انجام می‌شود. جالب است بدانید که این گیاه بومی مناطقی از کشور عزیزمان ایران می‌باشد. میوه این گیاه به صورت خوشه‌ای بر بالای ساقه گیاه ظاهر می‌شود. میوه آن به صورت گردو به اندازه گردو می‌باشد که رنگی زرد یا مایل به سبز دارد.

میوه این گیاه را به صورت خام استفاده می‌کنند. برگ‌های تخم‌مرغی شکلی و شاخه‌های خارداری دارد. گل‌های این گیاه به صورت خوشه‌ای و سفید می‌باشند. میوه این گیاه در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز می رسد، که می توانید از آن استفاده کنید.

شرایط نگهداری گلابی وحشی

آبیاری : در سال اول کاشت نیاز به آبیاری منظم و عمیق دارد تا سیستم ریشه به خوبی رشد نماید در زمان رشد گیاه 2 بار در هفته به آبدهی نیاز دارد در سال‌های بعد فواصل آبیاری را میتوان بیشتر نمود آب دادن بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود در سال های بعد قبل از هر بار آبدهی دقت داشته باشید که خاک خشک باشد.

نور: این گیاه به نور مستقیم و مناسب آفتاب نیاز دارد آنرا در محلی از حیاط منزل بکارید که نور مستقیم خوبی را در طول روز دریافت نماید نور مناسب در گلدهی و رشد گیاه تاثیر زیادی دارد. کمبود نور باعث از بین رفتن غنچه‌ها و ریزش آنها می‌شود.

دما: درختان گلابی در تحمل نمودن سرما متفاوت عمل می‌کنند واریته‌های مختلف این درخت دمای بین 25الی 40درجه را تحمل می‌کند جوانه گلابی حدود600 ساعت دمای زیر7 درجه نیاز دارد تا در فصل بهار باردهی خوبی داشته باشد.

خاک: خاک با زهکش خوب برای رشد این گیاه لازم است خاک‌های سنگین که رطوبت را در خود حفظ می‌کند برای این گیاه مناسب است.

گلابی وحشی

روش کاشت بذر گلابی وحشی

ابتدا بذر را باید حدودا 12 هفته در میان خاک اره یا پیت ماس مرطوب در دمای 2-4 درجه قرار دهید تا نیاز های سرمایی آنها بر طرف شود سپس بذرها را در ترکیب خاک برگ و شن و در عمق 1.5سانتیمتری بکارید و آنرا در محلی روشن با دمای 20درجه قرار دهید. زمانی که ارتفاع گیاه به 10سانتیمتر رسید می‌توانید برای جابجایی آن به گلدان بزرگتر یا خاک باغچه اقدام نمائید.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی گلابی وحشی

دانه گلابی وحشی طبیعت معتدل دارد و براساس تحقیقات انجام شده، در طب سنتی از خواص درمانی آن برای نرم کردن سینه، آرامش اعصاب، افزایش ادرار بیماران، افزایش نیروی جنسی و جسمی، تقویت عمومی بدن، افزایش وزن و قاعده آوری استفاده می شده است و در عربستان بذر سیاه گلابی وحشی کاربرد زیادی دارد.

لازم است بدانید براساس لغت نامه دهخدا، انچوچک به دلیل آن که نوعی میوه با جثه کوچک است، از نظر لغوی نیز به معنای ریز و کوچک معنا شده است و کنایه از آدمی است که به لحاظ جسمی یا قابلیتی کوچک باشد. در نتیجه انچوچک فحش یا کلمه ای با معنی و مفهوم ناروا نیست.

این را هم بدانید نوعی گلابی وحشی در جنگل های گیلان وجود دارد که به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است و میوه ای سخت با طعم ترش و شیرین است که از آن مربایی تهیه می کنند که خوردن آن با خامه و سرشیر خالی از لطف نیست.

این میوه طبیعت سرد و خشک داشته و ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است. سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

از خواص گلابی وحشی خاصیت ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد لاروی است. مصرف گلابی وحشی باعث افزایش ادرار بیماران می شود. این گیاه تقویت کننده قلب، معده و کبد است. گلابی وحشی سرشار از ویتامین C است. تنظیم اسید اوریک و فشار خون از دیگر خواص گلابی وحشی است. نرم کننده سینه و حنجره است. خاصیت چاق کنندگی، تقویت عمومی بدن و افزایش وزن را دارد. آرام کننده اعصاب و تشنج است. باعث افزایش نیروی جنسی می شود. همچنین قاعده آور است.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت

راهنمای کاشت درخت زیبای سرو کوهی

روش های کاشت و پرورش درخت انبه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits