دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های تقویت خاک گلدان با ایده های طبیعی و ارزان در منزل

تقویت خاک گلدان : ۵ روش مناسب برای تقویت خاک گلدان و باغچه

روش های تقویت خاک گلدان با ایده های طبیعی و ارزان در منزل
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هر چند به منظور تقویت خاک گلدان روش های مختلفی وجود دارد اما شما می توانید کودهای لازم برای گیاه را از طریق مواد مصرفی روزانه تهیه و پس از آن شاهد رشد به مراتب بیشتری از گیاه باشید.

روش های تأثیرگذار جهت تقویت خاک گلدان

خاک گلدان یکی از منابعی است که گیاه از آن تغذیه می کند بنابراین خاکی که دارای مواد معدنی و مغذی مناسب باشد به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد.

شما با روش های تأثیرگذار تقویت خاک گلدان می توانید گل یا گیاهی سالم پرورش دهید. با دلگرم همراه شوید.

روش های تقویت خاک گلدان در منزل

برای تقویت خاک گلدان راه های خانگی را امتحان کنید. بسیاری از مواد غذایی در صورت استفاده صحیج جایگزین مناسبی به جای کودهای شیمیایی می باشند. این مواد، عناصر کودهای شیمیایی را به شکل طبیعی برای گیاه فراهم می سازند.

روش های طبیعی و ارزان برای تقویت خاک گلدان

1 - تهیه خاک مغذی با تفاله قهوه

پس از نوشیدن یک قهوه فوق العاده در صبحگاه، تفاله آن را دور نریزید. فراموش نکنید که قهوه یک غذای مقوی برای گیاه در حال رشد است.

قهوه بسیاری از عناصر لازم برای تقویت خاک گلدان را دارا می باشد. نیتروژن موجود در تفاله قهوه سبب می شود که گیاه شما شاخه های مستحکم و سبز رنگی داشته باشد.

پتاسیم و منیزیم درون قهوه رشد مطلوبی برای گیاه داخل گلدان فراهم می آورد.

2 - تقویت خاک گلدان با قهوه و تفاله چای

شما می توانید این پسمانده ها را به شکل مستقیم وارد خاک گلدان کنید و این گونه به مصرف گیاه برسانید. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که قهوه میزان اسیدیته خاک گلدان را بالا خواهد برد.

بنابراین بهتر است قبل از میکس کردن قهوه با خاک گلدان آن را با ماده ای قلیایی مانند چای مخلوط و به چرخه زندگی گیاه وارد کنید.

علاوه بر نکات ذکر شده در مورد قهوه باید به این موضوع مهم اشاره کرد که ورود قهوه به خاک اثرات مطلوبی بر زهکشی و هوادهی خاک می گذارد.

تقویت خاک گلدان : ۵ روش مناسب برای تقویت خاک گلدان و باغچه

3 - تهیه کود طبیعی برای گیاه با پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ خواص مفیدی برای تقویت خاک گلدان دارد. زمان استفاده از تخم مرغ ممکن است پوست آن را دور بیندازید اما این پوست برای رشد گیاه بسیار سودمند است و یک نوع کود طبیعی محسوب می شود.

حتی عده ای معتقدند که نیازی به آسیاب کردن پوست تخم مرغ نیست. چون این خوراک با قرار گرفتن در خاک کم کم تجزیه می شود و به جزئی از خاک مبدل خواهد شد.

خرد کردن پوست تخم مرغ برای تهیه کود طبیعی

پوست تخم مرغ موادی چون کلسیم، سیلیس، پتاسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، آهن و … را دارا می باشد. حالا متوجه می شوید که با دور انداختن پوست تخم مرغ چه کود طبیعی باارزشی را برای تقویت خاک گلدان از دست می دهید.

همان طور که می دانید استفاده کودهای شیمیایی مایع یا جامد طبق دستور خاصی انجام می شود و با کمی به هم خوردن تعادل مصرفی این کودها، گیاه آسیب شدید می بیند.

یعنی شما شاهد اثر معکوس این کودها خواهید بود. حال آن که در تقویت خاک گلدان با مواد طبیعی چنین حساسیت و وسواسی وجود ندارد.

4 - تقویت خاک گلدان با پوست موز

در ابتدا پوست موز را جدا و آن را قطعه قطعه کنید. برای خشک کردن پوست موز آن را در هوای آزاد یا درون فر بگذارید(اگر خیلی عجله دارید).

در حالت طبیعی پوست موز را بر روی یک سینی به طور مرتب چیده و در مقابل آفتاب برای خشک شدن بگذارید. شما در این مرحله به دنبال حذف شدن رطوبت داخل پوست موز هستید.

بعد از چند روز می توانید پوست موزهای خشک شده را خرد و با خاک جدید گلدان مخلوط نمایید. در این صورت کود مناسبی برای رشد گیاه تهیه کرده اید.

آماده کردن پوست موز برای استفاده در خاک گلدان

در این روش پوست موز به صورت یک دست آماده می گردد و بعد داخل سینی فر برای حرارت دهی و خشک شدن قرار می گیرد.

دمای فر برای این کار باید بین ۷۷ تا ۹۳ درجه سانتی گراد(۱۷۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت) باشد. بعد از تغییر رنگ و خشک شدن پوست موز، آن ها را از فر بیرون آورده و منتظر سرد شدن باشید. در این زمان باید پوست موز را به شکل پودر در آورید.

قسمتی از پودر تهیه شده را درون یک پلاستیک بریزید و در فریزر بگذارید. باقیمانده را با خاک مخلوط کنید. این ترکیب موجب تولید میکروب های سودمند و تقویت خاک گلدان می شود.

میکروب های تولید شده مواد مغذی را با تجزیه کردن برای گیاه فراهم می آورند. پودر موز برای مقاوم شدن در برابر تجزیه، در فریزر گذاشته می شود.

5 - پودر موز و پوست تخم مرغ

پودر موز خشک شده را با یک قاشق سوپ خوری پوست تخم مرغ مخلوط کنید و در ادامه مقدار کمی نمک خوراکی به آن ها اضافه کنید.

برای ترکیب کردن این مواد به شکل یک دست از آب مقطر بهره مند شوید. نمک اضافه شده باید کم باشد. اسپری تهیه شده از پودر موز باید بر روی خاک اسپری شود.

توجه داشته باشید که به منظور تهیه این کودهای طبیعی به هیچ عنوان از پوست موز فاسد و خراب برای تقویت خاک گلدان استفاده نکنید.

استفاده از موز برای تقویت خاک

در این روش برای تولید خاک مغذی گلدان، پوست موز را به شکل نواری خشک می کنید. برای خشک کردن پوست موز در این روش به دمای ۶۶ درجه سانتی گراد(۱۴۵ درجه فارنهایت) نیاز دارید. با شکننده شدن و تیره شدن رنگ پوست موز، آن ها را از فر بیرون آورده و با خرد کن خرد کنید. شما می توانید این پودر را به شکل مستقیم بر روی خاک بریزید. فقط مراقب باشید که این پودر نباید مستقیماً بر روی گیاه یا ریشه آن قرار گیرد.

تقویت خاک گلدان : ۵ روش مناسب برای تقویت خاک گلدان و باغچه

استفاده از موز برای تهیه کود طبیعی

نکته مهم برای استفاده از پوست موز این است که باید این پوست به طور کامل خشک شده باشد. چون در این وضعیت آب اضافی پوست موز حذف می گردد اما مواد مغذی درون آن به خوبی حفظ می شود.

با این روش هم حجم اشغالی موز مصرفی شما به حداقل می رسد و هم اینکه در خاک فاسد نمی شود.

مسلماً فاسد شدن پوست موز در خاک مشکلات زیادی را برای گیاه دارد. چون حشرات زیادی را به سمت آن جذب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :

گیاه تیلاندزیا : گیاهی که بدون خاک هم رشد می‌کند!

گل برگ انجیری | چگونه از این گیاه در خانه و آپارتمان نگهداری کنیم

روش های تولید خاک مغذی با مواد دور ریختنی

شما می توانید پوست موز خشک شده، پوست تخم مرغ و تفاله قهوه خشک شده را با هم خرد و مخلوط نمایید و آن گاه برای تقویت خاک گلدان مورد استفاده قرار دهید.

این مواد بعد از خشک و خرد شدن به طور مستقیم قابل استفاده در خاک گلدان می باشند. بهتر است هیچ یک از این خوراک را به شکل مرطوب مخصوصاً در فضای کوچکی چون گلدان استفاده نکنید.

چون آفات بی شماری را به سمت آن جذب خواهد کرد. حال اینکه دفع آفت در چنین گیاهانی کار بسیار سختی می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits