دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کاکتوس پونتیا پاچیپوس
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کاکتوس پونتیا پاچیپوس (Austrocylindro puntia pachypus) از گونه های گل دار کاکتوس هاست که در کشور پرو پرورش یافته و کاشت می شود .


کاکتوس آستروسیلیندرو پونتیا پاچیپوس


کاکتوس پونتیا پاچیپوس (Austrocylindro puntia pachypus) از گونه های گل دار کاکتوس هاست که در کشور پرو پرورش یافته و کاشت می شود . این کاکتوس ها جز گیاهانی با رشد بسیار آهسته و کند می باشد که ارتفاع آن حدودا به ۱ متر می رسد البته به شرطی که نگهداری خوبی از آن به عمل آید . سطح رویی آن همانند کاکتوس های دیگر مثل کاکتوس آپونتیا ، نخل ماداگسکار و کاکتوس آستروفیتوم دارای خارهای زیادی است .

کاکتوس معمولا برگ ندارد و گیاهی گوشتی محسوب می شود . کاکتوس ها به عنوان منبع ذخیره آب عمل می کنند . این گیاهان به آبیاری نامنظم و زیاد حساس بوده و مستعد پوسیدگی ریشه می باشند . رنگ گل های این کاکتوس معمولا قرمز یا بنفش دیده می شوند .

کاکتوس

شرایط نگهداری از کاکتوس پونتیا پاچیپوس

نور :

این گیاه به نور فراوانی نیاز دارد اما به خاطر داشته باشید که اگر گیاه را در منزل نگهداری می کنید و به صورت یک دفعه آن را به محیطی با نور مستقیم انتقال می دهید احتمال سوختگی آن نیز بالا خواهد رفت . پس اگر گیاهی با نور کم خو گرفته است میزان نور دهی را ناگهان زیاد نکنید و آرام آرام محیط نور دهی را برای گیاه تغییر دهید .

آبیاری :

این کاکتوس ها طبیعت گرم و خشک دارند ، بنابراین به آبیاری کمی نیاز دارند ، سعی کنید در زمان آبیاری ساقه گیاه خیس نشود . زمانی که سطح خاک خشک شده بود می توانید آن را آبیاری نمایید . آبیاری زیاد آن باعث کج و شل شدگی در قسمت انتهایی گیاه می شود . همچنین اگر گلدان دارای زهکشی خوبی نباشد احتمال این عمل را بالا خواهد برد .

خاک :

ماسه بهترین و مهمترین خاک برای کاکتوس ها محسوب می شود . استفاده از مخلوط ماسه و پیت ماس و کمی ورمی کمپوست نیز برای کاکتوس ها می تواند شرایط مطلوبی به دنبال داشته باشد.

kaktoos

روش تکثیر کاکتوس پونتیا پاچیپوس

دانه های این گیاه قابل دسترس نیستند بنابراین بهترین روش تکثیر این گیاه از طریق پیوند زدن می باشد . اکثر کاکتوس ها پیوند پذیر هستند ، تنها گونه خاصی از آنها به علت نداشتن طبقه زاینده و لایه رشد ، قابلیت این کار را ندارند . سعی کنید زمان پیوند زدن در فصل های گرم سال یعنی اواخر بهار و تابستان انجام گیرد . چرا که در این فصل ها گیاهان در حال رشد هستند و شرایط پیوند را در همه نقاط خود دارا می باشند .

این کاکتوس ها در هر سنی قابل پیوند می باشند .البته برای پیوندک ها ، می توانید از کاکتوس های جوان نیز استفاده کنید.
به طور کلی سه نوع پیوند در صنعت کشاورزی وجود دارد که شامل :

پیوند سطحی

دو سطح پایه و پیوندک باید کاملا صاف باشد . روی پایه های گیاه اصلی برش افقی ایجاد کرده و پیوندک را به وسیله نخ یا کش روی آن قرار دهید و ثابت کنید .

پیوند شکافی

۱ – در سطح پایه شکافی به شکل حرف V ایجاد کنید
۲ – پیوند را به شکل پایه درون شکاف قرار بدهید .
۳ – برای مستقر شدن آن می توانید از خلال دندان استفاده نمایید .

پیوند مورب
برای کاکتوس های پایه بلند به کار می رود . پایه و پیوند را اوریب برش دهید و به وسیله خلال دندان یا نخ ببندید .

کاربرد پیوند زدن

برخی از کاکتوس ها در هر شرایطی گل و بذر نمی دهند . به همین جهت برای تکثیر آن ها می توانید از طریق قلمه زدن ، پیوند زدن و یا پاجوش ها گیاه را تکثیر کنید .

پیوند زدن کاکتوس ها سبب زیبایی بیشتر آن ها می شود . در برخی از کاکتوس ها ریشه ها دما و استقامت کافی ندارند که احتمال از بین رفتن گیاه را بالا خواهد برد . روش پیوند زدن باعث احیای دوباره گیاه نیز می شود .

گل کاکتوس

آفت های کاکتوس پونتیا پاچیپوس

بیش از ۸۰۰۰ گونه شپشک وجود دارد . اما شپشک های سپر دار بر روی کاکتوس ها تاثیر می گذارند . این نوع از شپشک ها به سرعت تکثیر می شوند به طوری که تمام سطح گیاه پر از این آفت می شود . برای مقابله با این آفت می توانید از سم های سیستماتیک استفاده نمایید . عملکرد این سم به گونه ای است که از طریق ریشه گیاه جذب شده و به گیاه می رسد و در اثر تغذیه آن توسط شپشک ها ، باعث نابودی آفت می شود .

یکی دیگر از آفات مزاحم این گیاه شپشک های آرد آلود می باشند که از تمام قسمت های گیاه تغذیه می کنند تا باعث نابودی گیاه شوند . گونه دیگری از آنها بر روی خار های کاکتوس زندگی می کنند و از طریق خارها باعث از دست رفتن آب گیاه می شوند . برای از بین رفتن آنها می توانید از سموم شیمیایی مثل کنفیدور استفاده کنید . از آفات دیگر این گیاه می توان به کنه عنکبوتی قرمز ، حلزون ، کرم ها ، شته ها و بیماری های قارچی نیز اشاره کرد .

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

روش کاشت و پرورش گل میخک

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits