دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و تکثیر درخت کامیس پارمیس
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کامیس پاریس درختچه ای سوزنی برگ که دارای وتریته هایی به رنگ های طلایی و سبز می باشد.


معرفی درخت سرو کامیس پاریس

کامیس پاریس درختچه ای سوزنی برگ که دارای وتریته هایی به رنگ های طلایی و سبز می باشد.کامیس پاریس کوتاه قد و شکل مخروطی و کشیده دارد.

کامیس پاریس یا شبه لاوسون به عنوان درختچه‌ای زینتی درون گلدان یا به عنوان دیواری سبز، به عنوان تک درخت در باغ‌های صخره‌ای، درون گلدان و باکس‌های گل در فضای سبز یا پارک‌ها کاشته می‌شود.

این درختچه مخروطی شکل و زیبا دارای دو گونه سبز و طلائی می‌باشد. کامیس پاریس به دلیل داشتن ریشه‌های قوی و عمیق، مقاومت بسیار خوبی در برابر بادهای شدید دارد. این گیاه در محیط‌های مرطوب از رشد خوبی برخوردار است و در کل رشد متوسطی دارد.

این درخت سوزنی برگ بومی آمریکای شمالی و غربی است و دارای واریته هایی به رنگهای کبود، سبزو طلایی می باشد .دارای سیستم ریشه ای عمیق و قوی وگسترده استوار در برابر بادشدید مقاوم است،سرعت رشد آن متوسط می باشد(در مناطق با رطوبت بالا رشد آن سریع است) این گونه بیشترین تعداد رقم (بیش از ۲۰۰ رقم) و فرم باغی را درمیان گونه های خانواده سرو دارد و حتی برای آنها کلید شناسایی و طبقه بندی هم ارائه شده است.

کاج


خصوصیات گیاهشناسی کامیس پاریس

کامیس پاریس درختی است هرمی شکل، دارای شاخه های گسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است . پوست تنه آن اسفنجی، دارای برجستگیها و فرورفتگیهای فراوان و فلسی است و به رنگ آجری می باشد . در جوانی درخت گلدانی بسیار مناسبی است و با بالا رفتن سن نیز تک درخت بسیار زیبایی برای چمنزارهاست.

این درختچه ها دارای ابعاد،اندازه ها و رنگهای گوناگونی می باشد و به خاطر این تنوع و زیبایی که در فضای سبز ایجاد می کند بسیار پرکاربرد و پر طرفدار می باشد.

نیازهای اکولوژیک رشد کامیس پاریس

آبیاری :در ۲سال اول کاشت باید گیاه را به طور مرتب آبیاری کردولی بعد از استقرار گیاه هفته ای ۳بار باید این گیاه را سیر آب کرد ولی در پاییز و زمستان آبیاری را باید کاهش داد این توصیه ی باغ شیشهای را جدی بگیرید که هرگز خاک پاتلاقی و یا خشک نشود.

نور : به خاطر بیرونی بودن و متحمل به سرما بودن(چرا؟!) به آفتاب مستقیم و زیاد نیاز دارد البته آبیاری فراموش نشود.در صورت نور کم شاخ و برگهای داخلی قهوه ای و سوخته می شوند

دما: تا -۲۳ درجه را تحمل میکند در کل هوای خنک را می طلبد

رطوبت : این گیاه به رطوبت متوسط نیازمند است یعنی همان رطوبت محیط برایش کافیست.

خاک: بهترین خاک،خاک شنی لومی یا رسی لومی میباشد ولی به طورکلی خاک باغچه مخلوط با کود حیوانی با زهکشی عالی و ph ۴.۵ تا ۷ مناسب است بیشتر خاک اسیدی را ترجیح می دهد.

کوددهی: گیاه برای توسعه ریشه های خود به کود فسفره نیازمند است و برای شاخ و برگ خود به کودهای نیتروژنه پس در اواخر پاییز حتما کود فسفره را لحاظ کنید.

کامیس پاریس

روش تکثیر کامیس پاریس

قلمه راحت ترین روش تکثیر این گیاه میباشد زیرا برخلاف پسرعموهای خود یعنی نویل و آبیس و و کاج ها راحتتر ریشه زایی میکند و مرکز کشت سوزنی برگان در ایران ، شمال کشور(گچسر) به خاطر رطوبت بالای هوا و هزینه پایین تولید میباشد.همچنین با بذر هم قابل تکثیر می باشد.

تعویض گلدان کامیس پاریس


در صورت کاشت گلدانی این گیاه ،بهترین فصل تعویض،فصل بهار ان هم با یک سایز بزرگتر (نه بیشتر)میباشد

کاربردهای درخت کامیس پاریس

به عنوان درختی زینتی در گلدان یا به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ ها و یا به صورت دیواری سبز در فضای سبز کشت می گردد.

آفات و بیماری های کامیس پاریس

از آفات این گیاه می توان به شته و پروانه شاخه خوار اشاره کرد.

سرو

گونه های مهم شبه سرو:

۱.سرو لاوسون: Chamaecyparis lawsoniana

درختی است هرمی شکل، دارای شاخه های گسترده و آویخته و شاخه اصلی که نوک آن خمیده یا پهن شده است . پوست تنه آن اسفنجی، دارای برجستگیها و فرورفتگیهای فراوان و فلسی است و به رنگ آجری می باشد . در جوان یدرخت گلدانی بسیار مناسبی است و با بالا رفتن سن نیز تک درخت بسیار زیبایی برای چمنزارهاست.این جنس خود دارای ۲ گونه است:

شبه سرو لاوسون طلایی: Chamaecyparis lawsoniana ‘Aurea’

اولین بار در سال ۱۸۶۲ در انگلستان معرفی شد. کوتاه و کند رشد است و حداکثر ارتفاعآن به ۴ تا ۵ متر می رسد. برگها فلسی بارنگ زرد طلایی می باشد.

آب و هوا: بهترین رشد در نواحی خنک، مرطوب یا ساحلی . گرما و سرما را تحمل می کند. اما به سرمای زیاد حساس است. تابش مستقیم آفتاب یا سایه نسبی را ترجیح می دهد .باید از بادهای گرم یا خشک محافظت شود . به آلودگی، دود و غبار محیط حساس است

  • خاک: بهترین رشد را در خاک لومی شنی با رطوبت متوسط و زهکشی خوب می نما ید. خشکی را تحمل می کند .
  • هرس: نیازی به هرس ندارد.
  • تغذیه: تغذیه خاصی نیاز نیست .
  • آبیاری: ماهی یکبار آبیاری عمقی .
  • آفات و بیماریها : نسبتاً عاری از هر دو است.

سرو

شبه سرولاوسون فشفشه:

اولین بار در سال ۱۹۲۹ در پارکی در انگلستان از یک نونهال کشف و معرفی شد . برگها سوزنی یا نیشتری به طول ۶ میلیمترند. فرم تاج مخروطی و کشیده و آبی رنگاست.

شبه سرو ساوارا:Chamaecyparis pisifera

اولین بار در سال ۱۸۹۱در ژاپن مشاهده شد. خیلی کند رشد است و حداکثر به ارتفاع ۴ تا ۵ متر می رسد . تاج مخروطی پهن است.برگهای خارجی تاج زرد روشن تا طلایی و برگهای داخلیزرد تا سبز روشن. نوک شاخه ها به صورت رشته هایی باریک، بلند و بدون انشعاب است و این یک مشخصه مهم درشناسایی آن از سایر ارقام است .

شبه سرو فری یا پاکوتاه:Chamaecyparis obtusa

بومی ژاپن و تایوان است. کوتاه قد و خیلی کند رشد است و تا ارتفاع حدود ۶۰ سانتیمتر و پهنای ۹۰ سانتیمتر می رسد. مجموعه برگها و شاخه های کوتاه فردار و پیچ خورده شبیه گل کلم و به صورت حفره هایی چندلایه از وسط به سمت خارج گسترد ه شده و یا به صورت کپه و منگوله ای در انتهای شاخه ها قرار می گیرند .

separator line

بیشتر بخوانید:


اصول کاشت و تکثیر درخت زبان گنجشک

راهنمای کاشت درخت زیبای سرو کوهی

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنگی در خانه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits