دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گیاهان مقاوم به سرما و روش نگهداری از آنها
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گیاهان مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی از جمله عناصر زینتی و طبیعی مهمی هستند که ما ایرانی ها علاقه وافری به حضور همیشگی آنها در منزلمان داریم.


معرفی گیاهان مقاوم به سرما در زمستان


گیاهان مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی از جمله عناصر زینتی و طبیعی مهمی هستند که ما ایرانی ها علاقه وافری به حضور همیشگی آنها در منزلمان داریم. حتی آنهایی هم که از گلهای فصلی زمستانی دوست داشتنی و فرح بخش در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده نمی کنند، به زیبایی و تاثیر گذاری زیاد آنها در جسم و روح انسان واقف هستند. اگر شما از جمله افرادی هستید که هنوز از این عنصر مهم در خانه یا اتاق خود استفاده نمی کنید این پست برای شما تدارک دیده شده است.

گیاهان آپارتمانی مقاوم درست مانند هر گل و گیاه دیگری باعث شادابی ما شده و در عین حال رنگ فرح بخش سبز را به خانه ما می آورند. بسیاری از مردم فقط بخاطر زیبایی گیاه نیست که از آن در خانه استفاده می کنند. در فصل سرما نیز با کاشت گیاهان گلدار زمستانی می توان از داشتن گل های زیبا در منزل لذت برد. گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند در فصل سرما رشد کرده و گل های رنگارنگ و زیبایی بدهند. امروز شما را با انواع گیاهان زمستانی که مقاوم به سرما هستند آشنا می کنیم.

نگهداری از گیاهان مقاوم به سرما در خانه

علاوه بر مناطق سردسیری در فصول پاییز و زمستان نیز بسیاری از خانه ها ، مکان مناسبی برای نگهداری گل ها و گیاهان نیستند چرا که بعضی اتاق ها سرد و بعضی گرم هستند . علاوه بر این هوای این فصول خشک است و نور خورشید برای رشد گیاه کافی نیست پس قبل از خرید هر گونه گل و گیاه ابتدا باید شرایط محیطی خانه را بررسی کنیم سپس با گیاهان مناسب با این شرایط آشنا شویم .

سرما برای بسیاری از گیاهان مضر است و آنهارا از بین می برد و اجازه ی نگهداری از گیاهان در مناطق سردسیر را به علاقه مندان گل و گیاه نمیدهد . با این حال گل های آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهانی وجود دارند که در عین زیبایی مقاومت بالایی نسبت به سرما از خود نشان می دهند و برای کسانی که در مناطق سردسیری زندگی می کنند و در بیشترین فصول ، هوای محیط آنها سرد است ، بسیار مفید است.

گلهای آپارتمانی

معرفی انواع گیاهان مقاوم به سرما

گل کوکب

شکوفه های قابل توجه این گیاه زمستانی در اواخر تابستان شروع به بازشدن می کند ، اما بهترین زمان آن از آگوست تا سپتامبر است . اما برای پر کردن کامل شکاف های باغچه باید در تابستان به طور کامل از آفتاب و آب فراوان استفاده کرده باشد.

گل کوکب ، دامنه ی وسیعی از رنگ های غنی را دارد و برای خلق یک مجموعه رنگ های گرم واقعا مفید است. آن ها حتی طیف وسیعی از اندازه را دارا هستند که شامل کوکب های کوچک مانند کوکب پا کوتاه می شود که نگاه های شگفت آوری را حتی در خارج از مرزها به خود جلب می کند. این گل کوکب می تواند حتی تا اندازه ۳۰ سانتی متر رشد کند .

گل زعفران

این گل که از خانواده‌ی زنبق است، معمولا در اوایل بهار یا اواخر پاییز گل می‌دهد اما اگر پیاز آن را در فصل پاییز، در آپارتمان بکارید، در زمستان گل می‌دهد. بهتر است چندین پیاز را با فواصل هفتگی بکارید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. گل زعفران انواع مختلفی دارد که یکی از آنها زعفرانی است که در خراسان کاشته شده و از آن طلای سرخ ایران به دست می‌آید.

گل نرین

این گیاه یکی از ایده آل ترین گیاهان پاییزی برای خاتمه بخشیدن به فصل تابستان است ! مشاهده ی گل های صورتی رنگ و خیره کننده نرین ، در یک صبح پاییزی می تواند نفس گیر باشد ! این گل های پاییزی معمولا در سپتامبر و حتی دیرتر ، شکوفه می کنند. تا زمانی که ساقه و شاخه های آن آسیب نبیند تا زمستان و فصل سرد می تواند پابرجا باقی بماند.

ارکیده

کاکتوس کریسمس

همان طور که از نام این گیاه پیداست، کاکتوس کریسمس در اواخر آذر و اوایل دی (نزدیک کریسمس) در گل‌فروشی‌ها موجود است. این گل آپارتمانی مقاوم ریشه‌ی بزریلی دارد و به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی رشد می‌کند. با این حال کاشت آن در خانه بسیار آسان است. این گل نیاز به نور غیر مستقیم دارد و تابش مستقیم نور آفتاب، برگ‌هایش را می‌سوزاند. همچنین به خاطر طبیعتش که در جنگل بارانی رشد می‌کند، نیاز به آب کافی دارد. دقت کنید که باید آب از خاکش به خوبی عبور کند

گل استرنبرجیا

این گل آپارتمانی مقاوم شبیه زعفران ، یکی از گل های پیازی در پاییز است. پخش این گیاه یا گیاه های پیازی سخت در گروه های بزرگ در کل باغچه ، می تواند بسیار تاثیر گزار باشد. این گیاه به طور شگفت آوری در موقعیت های سخت مقاوم است و از خاک ضعیف با زهکشی قوی نیز می تواند استفاده کند . ریشه آن ها به شدت در تابستان نیاز به آفتاب و گرما دارد.

یاس ستاره‌ای

این گل، بومی جنوب شرق آسیاست و در آنجا به عنوان گیاهی خارج از منازل می روید. برای کاشتن آن در منزل دمای اتاق باید کمتر از ۱۸ درجه باشد و نیاز به میزان کمی نور مستقیم خورشید دارد. البته بعد از غنچه دادن می‌توانید آن را به محل گرم‌تری منتقل کنید. این گل آپارتمانی مقاوم به شکل پیچک رشد می‌کند و شکوفه‌های ستاره‌ای شکل سفید رنگش جلوه‌ی زیادی دارد.

گل

گل سیکلامن

یک قالیچه ی عالی از گل های پاییزی در باغچه است که از دیدن آن به شدت می توان لذت برد ! این گیاه به شدت به ساقه وابسته است و در زمانی که گیاهان پیازی در تلاش برای رشد در پاییز هستند ، در مناطق خشک و زیر درختان به رشد خود ادامه می دهد. این گیاه آپارتمانی مقاوم یکی از معمول ترین گل های پاییزی است . که در رنگ های نقره ای ، با برگ های مرمری و شکوفه های سفید ، در کل زمستان بدون هیچ صدمه ای باقی می مانند و قبل از آمدن بهار و تابستان ، از بین می رود و پیاز آن باقی می ماند.

گل خورشیدی

این گیاه، هم‌خانواده‌ی گل آماریلیس (Amaryllis) است و گل‌های آن به شکل خوشه‌های شیپوری و در رنگ‌های نارنجی، صورتی، قرمز، زرد یا سفید هستند. این گل را می‌توانید در گلدانی کوچک بکارید و در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

گل گلایل سفید

بدون شک در پاییز ، این نمونه گل یکی از زیباترین گل هاست. در اواخر تابستان این گل های زیبا و معطر شروع به بلند شدن می کند ولی در اکثر مواقع ، در ماه سپتامبر این گونه گل بیشتر شروع به بلند شدن می کند. شکوفه های گلایل سفید اکثر سفید است ولی در قسمت پایه گلبرگ ها می توان لکه هایی را مشاهده کرد که قابل پنهان کردن نیست. در سراسر پاییز می توان از این نوع گل لذت برد اما بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه با ساقه ی سبز و پرگل ببینید ، باید ترجیحا در با سرمای زمستانی بیرون مواجه نشود.

گیاه آپارتمانی

کالانکوئه

گل کالانکوئه را می‌توانید در اواسط زمستان از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید. این گل آپارتمانی مقاوم در روزهای کوتاه زمستان غنچه می‌کند و گل‌هایش تا چندین هفته دوام دارند. بهتر است آن را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به شکل کامل گل دهد. همچنین میزان آب مصرفی آن بسیار کم است

گل داوودی

از جمله گیاهان زمستانی باغچه ای است که هم بیرونی و هم آپارتمانی می باشد. به طور مصنوعی در تمام فصول در گلخانه های با تجهیزات کافی به گل می نشیند. یکی از گلهای بسیار مهم است. در باغ ایرانی رایج و متداول بوده است.

بنفشه آفریقایی

این نوع بنفشه که رنگ‌های متنوعی دارد، در تمام سال گل می‌دهد. نکته‌ی مهم این است که این گل در زمستان باید به سمت پنجره‌ی جنوبی باشد، اما در سایر فصول سال می‌توانید آن را در قسمت شرقی یا غربی منزلتان قرار دهید.

خورشیدی

گل برفی

این گیاه یک گل زمستانی کلاسیک است. اگر انواع مختلف از گل های برفی را انتخاب کنید ، همه ی آن ها از محبوبیت و مشهوریت کافی برخوردارند و باید هزینه های زیادی بپردازید تا بتوانید که پیاز آن را خریداری کنید. اما نیاز نیست که برای لذت بردن از این گیاه زیبا ، پس انداز خود را خرج کنید ! می توانید گل های elwesii و یا گل برفی nivalis را امتحان کنید که پیاز آن در سراسر منطقه و در انواع زمین ها کشت می شود

گل پنج پر

گل پنج پر گل‌هایی رنگارنگ به شکل ستاره‌ای دارد. این گل در بیرون از منزل، پروانه‌ها را به خود جذب می‌کند. اما در فصل سرما باید آن را به داخل منزل بیاورید یا می‌توانید از ابتدا آن را در آپارتمان پرورش دهید.

ارکیده سیمبیدیوم

این نوع ارکیده به خاطرخوشه‌های بزرگ رنگارنگش محبوب است و گل آن حدود ۱۰ هفته عمر می‌کند. ارکیده سیمبیدیوم معمولا در طول زمستان و بهار گل دارد.

gol

گل زمستانی تاج الملوک

این گل زمستانی توسط یک گل سبز رنگ فنجانی احاطه شده است که بسیار شبیه آلاله است. برای باغبان هایی که دوست دارند تا در کل زمستان باغچه آنها مانند بهار پر گل باشد ، کاشت این گیاه توصیه می شود. این گل عاشق یک خاک مرطوب و سایه است و مناسب ترین مکان برای رشد این گیاه در زیر درختان جنگلی است.

بگونیا

بگونیا گونه‌های مختلف و رنگ‌های متنوعی دارد، اما همه‌ی گونه‌های آن در زمستان و در منزل گل نمی‌دهند. بگونیای زمستانی در طول شب‌های بلند زمستان گل می‌دهد. این گل نیاز به نور غیرمستقیم دارد و هر بار برای آب دادنش، حداقل باید نیمی از خاک خشک شده باشد. پس از اینکه بگونیا گل داد، به آن استراحتی داده و صبر کنید تا خاکش کامل خشک شود. سپس آن را آبیاری کنید.

استرپتوکارپوس

گل استرپتوکارپوس مشابه گل ارکیده است و در داخل آپارتمان عمری طولانی دارد. این گل از خانواده‌ی بنفشه‌ی آفریقایی است و مانند آن به نور غیر مستقیم نیاز دارد. برای آبیاری، حتما بگذارید تا روی خاک خشک شود. زیرا آب بیش از حد این گل را از بین می‌برد.

آنتوریوم
این گیاه استوایی دارای گل‌هایی خوشه‌ای، در درون غلافی است که معمولا قرمز، زرد یا سبز است. این گل را در نور کم و در هوای گرم و مرطوب قرار دهید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بهترین گیاهان آپارتمانی

بهترین آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

۱۸ گیاه آپارتمانی زیبا و جذاب برای تزئین خانه و محل کار

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits