دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش نگهداری و قلمه زدن گل مرجان
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
گل مرجان از نظر گونه تنوع زیادی دارد و با اشکال مختلفی چون مینیاتوری، ابلق، بزرگ، کوچک و هلندی دیده می شود.


معرفی گل مرجان


گل مرجان از نظر گونه تنوع زیادی دارد و با اشکال مختلفی چون مرجان مینیاتوری، ابلق، بزرگ، کوچک و هلندی دیده می شود. تنوع و زیبایی گل مرجان سبب نگه داری آن در محیط های آپارتمانی شده است.

گل مرجان برای طی کردن پروسه رشد مانند هر گیاه دیگری نیاز به شرایط مناسب دارد. در صورت موفق بودن تکثیر گل مرجان این گیاه در تمام ایام سال به گل می نشیند. نوع مینیاتوری گل مرجان با گل های ریز دیده می شود. وسعت کمی بیش از یک سانتی متر دارند و در رنگ های مختلف به وجود می آیند.

نوع دورگه تایلندی گل مرجان با رنگ های مختلفی چون زرد، صورتی، کرم و قرمز دیده می شود. بوته های حاوی گل در این گیاه به صورت جمع ۲ تا ۸ عددی می باشند. اگر شرایط محیطی لازم برای تکثیر گل مرجان برقرار باشد، پوشش گل آن بیشتر خواهد شد.

مرجان

شرایط محیطی نگهداری گل مرجان

آبیاری گل مرجان:

زمانی آبیاری این گیاه را انجام دهید که سطح خاک تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتر خشک شده باشد در طی فصل رشد فاصله زمانی آبیاری با توجه به گرمای هوا متفاوت است اما در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر ۳-۲ هفته یکبار انجام می‌شود. در زمان آبیاری از آب ولرم با دمای حدود ۲۰ درجه استفاده کنید.

وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه (محل اتصال ساقه‌ها به ریشه) می‌شود و گیاه از بین خواهد رفت. زمانی که به گیاه آب می‌دهید مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که حتماً آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه‌ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه‌ها خواهد شد. اما مقدار این آب نباید زیاد باشد.

هر قدر در مصرف آب زیاده روی شود بخصوص زمانی که دمای هوا حدود ۲۷-۲۴ درجه است خطر از دست دادن این گیاه بیشتر خواهد شد. اما به گیاه خشکی نیز ندهید. رسیدن رطوبت مورد نیاز گیاه به ریشه‌های آن، منجر به رشد مناسب و گلدهی خوب آن خواهد شد. با افزایش دمای محیط و گرمتر شدن هوا می‌توان آبیاری گیاه را نیز بیشتر کرد. همچنین اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می‌کند

اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی بخصوص بوترتیس و سفیدک پودری را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید.

یعنی یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه (قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می شود.

نور گل مرجان:

این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد .

اما توجه داشته باشید که در چنین روزهایی نیز گیاه باید حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها ، عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

دمای مناسب گل مرجان:

به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتا وسیعی از دما یعنی از ۴ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد زنده می ماند.

هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته می شود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا ۴ درجه نیز زنده می ماند اما اصولا زمانی که دمای هوا به ۱۰درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته می شود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.

خاک مناسب گل مرجان :

در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی و یا یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست و یا کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد برای این گیاه مناسب است.

در مورد کوددهی نیز باید گفت وجود نیتروژن و فسفر به رشد رویشی (تولید ساقه و برگ) و رشد زایشی (تولید گل ) کمک می کند اما اگر در مصرف این عناصر زیاده روی شود نتیجه آن گلدهی کم و بلندی و نازکی ساقه های جوان است . برای کود دهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کود ملایم و با نصف غلظت معمول کود استفاده کرد.فرمول ۵-۱۰-۵ یکی از فرمولهای مناسب برای این گیاه است .

تعویض گلدان این گیاه را می توان هر ساله و یا هر دو سال یکبار انجام داد .بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه در تابستان است زمانیکه رشد رویشی گیاه در وضیعت خوبی است . بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

گل مرجان

روش های تکثیر گل مرجان

قلمه زدن گل مرجان :

استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم.

سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید.ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد.

روش کاشت بذر گل مرجان :

توجه : بهترین و مناسب ترین خاک برای جوانه زنی بذرها به خصوص بذر گیاهان خاص و کمیاب خاک کوکوپیت است چون این خاک رطوبت را برای جوانه زدن بذرها به خوبی در خود نگه میدارد اما مواد غذایی برای بزرگ شدن گیاهان ندارد به همین دلیل بعداز کمی بزرگتر شدن گیاهتان آنها را به خاکی غنی انتقال بدهید.

ابتدا گلدانی تهیه کنید و درون آن خاک کوکوپیت بریزید و آبیاری کنید حالا بذرها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتیمتر بر روی خاک بگذارید ، لایه خیلی نازکی از خاک کوکوپیت روی بذرها بپاشید و مجدد به آرامی آب بدهید سپس روی گلدان نایلون فریزر بکشید به طوری که هوا خارج نشود این کار باعث حفظ رطوبت و گرما می شود که عمل جوانه زنی به راحتی صورت می گیرد.

وقتی جوانه ها از خاک بیرون زدند نایلون را از روی گلدان بردارید و وقتی حدود ۵ الی ۸ سانت شدند آنها را از خاک کوکوپیت در بیاورد و در خاکی غنی به صورت جدا گانه بکارید.

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل مرجان مینیاتوری ۱۵ تا ۲۵ درجه می باشد. بذر را می توان همچنین در شن مرطوب یا ماسه بادی در بهار کاشت . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۸-۵ ماه طول می کشد.

marjan

هرس گل مرجان


به طور کل توجه داشته باشید که در صورت قطع ساقه و یا برگ گیاه شیره ای سفید رنگ از محل برش بیرون می آید که سمی است و بخصوص باید مانع از تماس آن با چشمها شد.همچنین برای محافظت دستان خود در برابر شیره این گیاه و تیغهای آن حتما قبل از انجام عمل هرس دستکش مخصوص باغبانی دستتان کنید.

از آنجایی که این گیاه رشدی آهسته دارد بنابراین گیاهان جوان را تا سال سوم لازم نیست که هرس کنیم. در مورد گیاهان بالغ و بزرگ، هرس این گیاه دو هدف دارد یکی تحریک رشد ساقه های جوان است زیرا با بزرگ شدن گیاه قسمت های پایین ساقه عاری از برگ می شود و بهتر است که رشد ساقه های جوان که برگ نیز دارند تحریک شود و هدف دوم هرس زمانی است که شاخه ها خشکیده و آسیب دیده هستند و یا در مرکز گیاه ازدحام شاخسار وجود دارد. برای مورداول یعنی رشد شاخهای جانبی می توان در فصل بهار ساقه های مسن را تا نصف ارتفاع آنان کوتاه کرد .

اما توجه داشته باشید که بیشتر از نصف ارتفاع گیاه را کوتاه نکنید و در این کار شدت عمل به خرج ندهید . در مورد دوم یعنی قطع شاخه های خشکیده و یا شاخه هایی است که موجب ازدحام بیش از اندازه مرکز گیاه شده اند ، می توان شاخه ها از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر ۳-۲ سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

قلمه مرجان

آفات و بیماری گل مرجان

آفات زیادی به این گیاه حمله نمی کنند و گاهی شته ، شپشک و یا کنه های تارعنکوبتی و تریپس مشاهده میشوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماریها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد.

بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی ، پوسیدگی ریشه ساقه و با عامل فوزاریوم و ریزوکتونیا و یا سوختگی بوترتیس گلها از جمله بیماریهای شایع این گیاه هستند.

زرد شدن و ریختن برگ گل مرجان : اگر برگهای پایینی و پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند. که روندی کاملا طبیعی است، زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش می کنند.

برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت را حل دیگر اینکه شما می توانید با تعویض گلدان گیاه خود و انتقال ان به گلدان بزرگتر و یا تعویض خاک گلدان گیاه خود در فصل مناسب این مشکل را تا حدودی حل کنید .

اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند و ریزش در برگ های جوان نیز دیده می شود احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه یا کمبود نور فراوان است . زهکشی گیاه را چک کنید که آب اضافی حتما از گلدان خارج شود و بعد از خشک شدن ۳ سانتی متر از سطح گلدان خود ابیاری بعدی را انجام دهید.

علت گل ندادن گل مرجان : گل ندان مرجان بیشتر مربوط به کمبود نور می باشد . همچنین در زمستان و دمای پایین از میزان گلدهی کاسته می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

روش کاشت و پرورش گل میخک

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits