دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاشت و تکثیر کاکتوس آستروفیتوم آستریاس
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاکتوس آستروفیتوم آستریاس یکی از گونه های جنس کاکتوس آستروفیتوم و بومی بخش های کوچکی از تگزاس در ایالات متحده و مکزیک است


معرفی کاکتوس آستروفیتوم آستریاس


آستروفیتوم آستریاس (ASTROPHYTUM ASTERIAS)یک از انواع رده های آستر ومی باشد این گونه با نام علمی Astrophytum asterias بوده که منشا اسم آن همانگونه که قبلا در گونه قبلی نیز گفتیم یونانی بوده و از دو کلمه aster که معنی ستاره می دهد و phyton به معنای گیاه می باشد که در کل گیاه ستاره ای نامیده می شود.این رده از کاکتوس دارای گونه های متفاوت با اشکال مختلف می باشد بطور مثال کلمه ابتدایی Astrophytum نوع خانواده آن است که کلمه دوم نیز نوع واریته آن را نیز مشخص میکند بطور مثال Astrophytum asterias که خانواده آسترو Astrophytum و از واریته asterias می باشد.

خصوصیات گیاهشناسی آستروفیتوم آستریاس

کاکتوس "آستروفیتوم آستریاس" یکی از گونه های جنس کاکتوس آستروفیتوم و بومی بخش های کوچکی از تگزاس در ایالات متحده و مکزیک است. به این نوع کاکتوس، کاکتوس ستاره ای نیز گفته می شود.

این نوع کاکتوس کوچک، گرد و بدون خار بوده که ارتفاع آن به 2.5 تا 6 سانتیمتر و قطر آن به 5 تا 15 سانتیمتر می رسد. روی سطح آن حدود 7 تا 10 تقسیم بندی دیسکی شکل که به آن شیار گفته می شود، وجود دارد. در مرکز هر شیار نیز آرئول های پشمی وجود دارد. رنگ آنها به رنگ سبز مایل به قهوه ای است که ممکن است با خارهایی پوشیده از فلس ها یا تریکوم های سفید پوشیده شود. گل های این گونه به رنگ زرد با پایه ای قرمز هستند که بخش های بیرونی بسیار پشمی یا با کرک های ریز می باشند. میوه ها تخم مرغی شکل، به رنگ سبز تا صورتی هستند که در بخش خارجی پوشیده از کرک های پشمی می باشند.

این گیاهان دگرگرده افشان هستند که گرده افشانی آنها توسط حشرات صورت می گیرد. گیاهان تکثیر شده از طریق بذر پس از کمتر از یکسال، زمانی که به 2 تا 3 سانتیمتر قطر رسیدند، به بلوغ می رسند. گل ها نیز در طی ماه های مارس تا جون (در مناطق بومی در فصل زمستان) تشکیل شده و میوه دهی طی ماه های آوریل تا جون صورت می پذیرد.

کاکتوس

محیط رشد آستروفیتوم آستریاس

اگرچه این گیاهان بومی تگزاس و مکزیک هستند اما امروزه بخش های کمی به اندازه 200 جریب را در تگزاس را به خود اخصاص داده اند.

اگرچه رشد این گونه ها بسیار کند است اما پرورش آنها در گلخانه دشوار نیست. این گیاهان به خاک های دارای مواد معدنی کافی و آبیاری کم نیاز دارند. آبیاری آنها می تواند به صورت هفتگی در طول تابستان صورت گیرد.

همچنین به روشنایی کافی نیز احتیاج خواهند داشت. اگر مکان های پرورش آنها از نور کافی آفتاب برخوردار بود، اضافه کردن کود و مواد مغذی می تواند در بهبود رشد آنها کمک زیادی کند. این گونه های گیاهی می توانند سرمای هوای را تا حدود منفی 4 درجه سانتیگراد تحمل کنند.

شرایط کلی نگهداری آستروفیتوم آستریاس

نور :

مانند اچینو گروزنی، اچینوپسیس، سیلندریکا و افوربیا اینگنس علاقه زیادی به نور آفتاب دارد. در بهار و تابستان کاکتوس آستروفیتوم را در بیرون از خانه نگهداری کنید. در صورت تابش مستقیم نور خورشید رنگ ساقه ها تیره تر می شود. رشد گیاه در سایه موجب بروز بیماری قارچی و آبکی شدن ساقه می گردد.

دما :

دمای بالا را دوست دارد. دمای منفی ۳ به پایین موجب خسارت و لطمه شدید به گیاه می شود. دمای اپتیمم برای این گیاه بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد گزارش شده است.

آبیاری :

از اسپری و ریختن آب به بدنه کاکتوس آستروفیتوم جدا خودداری شود چرا که این اقدام موجب تغییر رنگ ساقه و عوارض غیر قابل برگشت در آن می شود.

خاک :

خاک مناسب گیاه شامل دو قسمت خاک رسی، یک قسمت خاک برگ پوسیده، یک قسمت ماسه سبک، به همراه مقدار کمی پودر استخوان و سنگریزه می باشد. از بهار تا اوایل پاییز هر ۱۵ روز یکبار قطره مخصوص کاکتوس (کود پتاس بالا) را همراه آبیاری به گیاه بدهید.

هرس:

این گیاه نیاز به هرس ندارد.

آستروفیتوم


روش تکثیر آستروفیتوم آستریاس

تکثیر این گیاهان اغلب به طریق جنسی یا کشت بذرهای آنها صورت می گیرد. نهال های بذری محیط های بسیار پرنور و خاک های خشک را نمی پسندند. همچنین به تعویض گلدان نیاز خواهند داشت. سرانجام این گیاهچه های حاصل از بذر زمانی که به اندازه کافی (8 تا 10 سانتیمتر) رسیدند، بالغ خواهند شد.

separator line

بیشتر بخوانید:

پرورش گل پامچال و دانستنی های جالب درباره نگهداری این گل در آپارتمان

فوت و فن کاشت و نگهداری گیاه آقطی سیاه

گل تکمه ای | راهنمای نگهداری و پرورش گل زینتی تکمه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits