دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن کاشت و تکثیر دراسنا کامپکت
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دراسنا کامپکت یکی از گیاهان مقاوم است که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند و یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می شود


معرفی گیاه دراسنا کامپکت


دراسنا کامپکت گیاهی با نام علمی Dracaena Compacta و از خانواده مارچوبه می باشد که بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است. دراسنا کامپکت یکی از گیاهان مقاوم است که به راحتی خود را با هر آب و هوایی سازگار می کند و یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می شود که دارای شکل ظاهری بسیار زیبا با برگهایی به رنگ سبز پررنگ و متراکم که جلوه ای خاص به این گیاه بخشیده است. نام این گیاه نیز از نحوه ی قرار گیری برگ ها در کنار هم نشات گرفته است.

گیاه شناسی دراسنا کامپکت

دراسنا گیاهی مقاوم و مناسب برای مکان های خاص مثل بانک، ادارات، شرکت ها و مکان های کم نوره. جز گیاهان پیشنهادی برای گیاهان کم نوره چون به خوبی نسبت به نور کم از خودش مقاومت نشون میده.

دراسنا گیاهی مقاوم و مناسب برای مکان های خاص مثل بانک، ادارات، شرکت ها و مکان های کم نوره. جز گیاهان پیشنهادی برای گیاهان کم نوره چون به خوبی نسبت به نور کم از خودش مقاومت نشون میده. از نظر ظاهری هم جاگیر نیست و قامت کوتاهی داره و میشه روی میز قرار داد. البته به مرور زمان رشد میکنه و ارتفاع پیدا میکنه. فقط نسبت به چند عامل حساسه که باعث میشه برگ ها زرد یا قهوه ای بشن و یا نوکشون دچار سوختگی بشه و ظاهر زشتی پیدا کنه اما با نگهداری درست این مشکل براش پیش نمیاد.

گل

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت

نور مناسب دراسنا کامپکت

همونطور که گفتیم به نور زیاد احتیاجی نداره و حتی روشنایی بیش از حد به ویژه تابش مستقیم آفتاب در روزهای گرم باعث سوختگی نوک برگ ها و ایجاد ظاهر نامناسب میشه. در نتیجه یکی از عامل ها نور زیاده و حتما دقت کنید که نور فیلتر شده دریافت کنه. یعنی نور از پشت پرده بهش بتابه یا کمی از پنجره فاصبله داشته باشه.

آبیاری دراسنا کامپکت

یکی دیگی از عواملی که روی سالم و زیبا موندن برگ ها تاثیر زیادی داره آبیاریه. درواقع مهم ترین عامل در نگهداری این گیاهه. اول از همه باید به آبی که برای آبیاری استفاده میشه دقت کنید چون به املاح آب خیلی حساسه و اگه مستقیم از آب شیر آبیاری بشه به مشکل برمیخوره. چون املاح موجود درآب باعث شوری خاک میشه و کم کم میبینید که نوگ برگ ها قهوه ای یا سیاه میشه. برای جلوگیری از این مشکل از آب جوشیده ی سرد شده استفاده کنید یا آب رو حدود 48ساعت در فضای باز قرار بدید.

خاک نسبتا مرطوب رو میپسنده البته این به معنی خیس و غرقابی بودن دائم خاک نیست بلکه باید اجازه بدید تا حدودی سطح خاک رطوبتشو از دست بده تا برگ های گیاه از پرآبی، زرد نشن و مورد حمله ی قارچ ها قرار نگیرن.اگه گیاه زیاد خشکی بکشه نوک و اطراف برگ ها به رنگ قهوه ای درمیاد و دچار سوختگی میشه.

تامین رطوبت دراسنا کامپکت

استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدون بهترین روشه. یعنی شما یه ظرف رو پر از آب و سنگ میکنید و گلدونو روی سنگ قرار میدید. دقت کنید کف گلدون به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبته نه جذب آب!اگه گیاه از کف آب بکشه دچار پوسیدگی میشه اما اگه روی سنگ قرار داشته باشه اون آب تبخیر میشه و رطوبت رو در اختیارش میذاره. میتونید با اسپری کردن آب از راه دور هم رطوبتشو تامین کنید اما تکرار این روش رو توصیه نمیکنیم.

دمای مناسب دراسنا کامپکت

بهترین دما برای نگهداریش همون دمای اتاق و حدود 25درجه سانتیگراده. بهتره که در هوای گرم قرار نگیره چون در این صورت باید رطوبتش هم افزایش پیدا کنه و این کار سختیه و این گیاه هم به سوختگی بسیار حساسه.دمای کمتر از 12درجه هم به تدریج میتونه گیاهو نابود کنه.

خاک مورد نیاز دراسنا کامپکت

به خاک سبک با زهکش بالا احتیاج داره یعنی در ترکیبش از خاک معمولی، خاک برگ و شن استفاده کنید.اگه خاک گیاه سنگین باشه آب در اطراف ریشه باقی میمونه و برگ ها زرد میشن. پس به هیچ وجه از خاک باغچه به تنهایی استفاده نکنید.بهتره مقدار خاک برگ هم زیاد نباشه و به جاش پرلیت رو جایگزین کنید.

دراسنا

کوددهی دراسنا کامپکت

خاک های سبک مواد غذایی کمتری نسبت به خاک های سنگین دارن و چون در بسترش از خاک سبک استفاده کردیم باید حواسمون به کوددهیش هم باشه.از کود مخصوص گیاهان زینتی با فرمول 10-10-10ماهی یک بار استفاده کنید.

روش تکثیر دراسنا کامپکت

روش اول : به مرور زمان گیاه رشد میکنه و ساقه ش بلند میشه و چند شاخه تولید میکنه. وقتی قد کشید و بلند شد ، مثه دراسنا پرچمی یا درسنا بلالی ، میتونید ساقه رو به طول ۲۰-۱۰سانتی متر ببرید و وقتی شیره ش خارج شد درخاک قرار بدید.

روش دوم : میتونید از ساقه ی بدون برگ هم استفاده کنید و به صورت افقی روی خاک قرار بدید و کمی فشار بدید تا چند سانتی متر در خاک فرو بره. میتونید ساقه رو ببرید و خورد خورد کنید و بذارید روی خاک تا ریشه بزنه و جوونه بزنه و بشه یه گیاه کامل ، فقط کافیه یه مشما روی محیط کشت بکشید تا مرطوب بشه محیطش و یا اینکه توی پاسیو یا گلخونه بذارید تا محیط مرطوب کمک کنه زودتر ریشه بزنه !

نکته: اگه گیاهتون به هر دلیلی شکست نگران نباشید چون هم از قسمی که شکسته شده مجدد رشد میکنه و هم اینکه قسمت شکسته شده رو میتونید به عنوان قلمه استفاده کنید و گیاه جدیدی داشته باشید.

نکته: اگه گیاهتون به هر دلیلی شکست نگران نباشید چون هم از قسمی که شکسته شده مجدد رشد میکنه و هم اینکه قسمت شکسته شده رو میتونید به عنوان قلمه استفاده کنید و گیاه جدیدی داشته باشید.

گل کامپکت

آفات و بیماریهای دراسنا کامپکت


مثه بقیه دراسناها شپشک آردآلود بیشترین آفتیه که بهش حمله میکنه و همینطور کنه که توی تابستونا بیشتر میاد و نیاز داره اوملا پیشگیری کنید مثلا با دادن اسید هیومیک ! یا اسپری قرص آسپرین بچه روی بوته که باعث تزریق اسید سالسیلیک یا هورمون مبارزه گیاهی، داخل گیاه میشه که کمک میکنه گیاه به انواع بیماری و آفت مقاوم بشه ! اگه شپشک هم زد اول با الکل و پنبه روی افات بکشید تا سپرشون از بین بره و بد سم کونفیدور یا کلروپیرفوس بزنید کنه هم به خاطر کمبود رطوبت میاد باید سم فن پروپاترین بزنید.

زمانی که دیدید نوک برگها داره سیاه میشه ، باید سریعا اون بخش سیاهی رو با قیچی بزنید فقط یک میلی متر از سیاهی بمونه که پیشرفت نکنه ! بعد اسید هیومیک یا آب لیمو بریزید توی آبش تا املاح رو بشوره ببره و سیاهی نوک ازین بیشتر نشه ! برگهای زرد و خشک رو از ته بکنید تا ظاهر زیبایی همیشه داشته باشه.

ضمن اینکه زمانی که گل میده باید گلش رو از ته بکنید و نذارید گل بده چون باعث تضعیف برگها و رشد گیاه رو کمتر میکنه !

separator line

بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت و تکثیر گیاه خوشبوی عطر چای

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

روش کاشت و پرورش گل آئونیوم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits