دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش کامل کاشت و پرورش کیوی در خانه
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آموزش مرحله به مرحله ی کاشت کیوی : کاشت کیوی در گلدان مراحل خاصی مانند خیساندن بذر، جوانه زدن و کاشت بذر و ... دارد که در صورت دقت در انجام آن، به راحتی در منزل امکان پذیر است.

مراحل کاشت کیوی در گلدان در منزل

آیا تا کنون تجربه کاشت میوه‌ها مانند کیوی را در گلدان داشته اید؟ کیوی یک میوه آبدار و پر خاصیت است که به آسانی می‌توان نسبت به پرورش و کاشت آن در گلدان اقدام کرد. در این مقاله از دلگرم آموزش گام به گام پرورش و کاشت کیوی در گلدان را شرح داده ایم.

انتخاب نوع کیوی

انتخاب بذر کیوی و کاشت ان یک مرحله مهیج و پیش بینی نشده است. دلیل هم آن است که بذر کاشته شده از نوع میوه ای که میگیرید شاید با نوع کیوی متفاوت باشد. در کل 3 نوع کیوی داریم:
کیوی معمولی : این کیوی در اغلب میوه فروشی ها است، پوست قهوه ای زبر دارد و داخل ابدار آن به رنگ سبز است. برای پرورش بهینه این میوه باید یک ماه آبی با سردی 7 تا -1 درجه به ان برسانیم.
کیوی طلایی: این کیوی از کیوی معمولی لذیذ تر است و در ضمن برای پرورش به محیطی سرد تر نیاز است. رنگ این کیوی زرد می باشد.
کیوی برری: این کیوی ترکیبی از دو نوع بالا است یعنی هم لذیذ است هم در دمای معتدل تر پرورش میابد. اما سایز ان کوچک تر می باشد.
بذر را می توان از عاملان تکثیر بذر یا گل فروشی ها تهیه کرد. اما اینکه نوع میوه انها شیرین و ابدار بوده یا خیر بی اطلاع هستیم؟
لذا بهتر است خود بذر بدست آوریم. برای این منظور یک کیوی شیرین ابدار لذیذ را بعد از چشیدن انتخاب میکنیم، سپس با استفاده از قاشق دانه های سیاه انرا جدا میکنیم. برای پاک کردن کامل دانه ها از میوه چندین مرحله انها را آب میکشیم و با دست به ارامی می مالیم.

کاشت کیوی

شرایط مورد نیاز برای کاشت کیوی

رشد دانه کیوی

دانه های بدست آورده را در یک دستمال مرطوب قرار دهید و آنها را داخل یکظرف پلاستیکی که می توان سر آنرا بست قرار دهید. سپس آنرا در یک نقطه گرم قرار دهید تا سبز شده رشد کنند. دقت کنید که دستمال باید تا زمان رشد دانه ها مرطوب باقی بماند. چنانکه رطوبت دستمال از بین رفته است و دانه ها هنوز کامل رشد نکرده اند مجدد دستمال را مرطوب کنید.

کاشت دانه های جوانه زده کیوی

3 الی 4 دانه جوانه زده شده را به همراه دستمالی که روی ان قرار داند در یک گلدان قرار دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام بذر ها کاشته شود.

قرار دادن در نور کافی

گلدانهایی که جوانه ها در آنها قرار گرفته اند را در داخل منزل پشت پنجره و نور کافی قرار دهید. اغلب کسانی که در کار پرورش درخت و نهال کیوی هستند تا دو سال گلدان ونهال خود را به بیدون انتقال نمیدهند.
در مورد تغذیه از کودهای ژنریک استفاده کنید، یا از گل فروش بخواهید شما را در مورد نوع کود راهنمایی کنید.

انتقال نهال کیوی به گلدان بزرگتر یا باغچه یا باغ

برای نهال های خود یک نقطه افتاب گیر انتخاب کنید خاک انرا کاملا شخم بزنید و با مواد کودی لازم مثل کودهای ژنریک مخلوط کنید و نمناک نمایید. این امر در گلدان یا هر محل به طرز مشابهی باید انجام گیرید.

ایجاد تکیه گاه

برای انکه نهال هنگام رشد خم نشود و هنگام بار اوردن نشکند از تکیه گاه به ارتفاع 2 متر استفاده نمایید.

کاشت کیوی در منزل

کاشت در محل جدید

به ارامی نهال را از گلدان خارج کنید و کمی از خاک را روی ریشه باقی بگذارید، سپس یک حفره به اندازه 2 سانتی منر بیشتر از طول ریشه ایجاد کنید و نهال را در ان قرار دهید و اطراف انرا با خاک کود دار نرم پر کنید. پس از کاشت انرا ابیاری نمایید.

نگهداری از نهال کیوی

بر خلاف اغلب میوه های تجاری درخت کیوی دشمن حشره ای ندارد، اما باید از ان در مقابل حیوانات و پرندگان محافظت کرد . برگ درخت کیوی برای گوسفندان حتی گربه خوش مزه است!
در کنار نهال خود یک ستون استحکامی قرار دهید تا نهال با صورت صاف و صحیح به درخت تبدیل شود. در صورت خم شدگی انرا به ارامه به ستون ببندید.هر سال یک بار شاخه های ایجاد شده فرعی را هرس کنید تا درخت قد بکشد.بسته به شانس 3 تا 5 سال بعد پس از رسیدن میوه ها از انها لذت ببرید.

نکات مهم :
بعد از کاشت کیوی در گلدان بهتر است که به مدت دو سال گلدان ونهال خود را به بیرون انتقال ندهید.
برای تغذیه گلدان می‌توانید از کود‌های ژنریک استفاده کنید، یا از گل فروش بخواهید شما را در مورد نوع کود راهنمایی کنند.
پرورش کیوی از بذر می‌تواند کاری جالب و سرگرم کننده باشد که در نهایت یک گیاه زینتی بدست می‌آوریم.

کیوی

مصرف میوه کیوی به افراد زیر بسیار توصیه می شود:

1. افراد سیگاری
2. افراد الکلی
3. افرادی که از دیابت یا آلرژی رنج می برند.
4. خانم های باردار
5. افراد مسن
6. افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند.
7. افرادی که به پارگی رباط دچار شده اند.
8. خانم های یائسه
9. افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند، مثلاً افرادی که آب مروارید دارند.
10. افرادی که دچار نارسایی سیستم ایمنی هستند، مثلاً افراد مبتلا به ایدز یا تبخال.

حتماً بخوانید:
آشنایی با ارزش غذایی و خواص کیوی

آشنایی با ارزش غذایی و خواص کیوی

کیوی یکی از میوه هایی است که بسیار از افراد دوست داشته و آن را میل می کنند. این میوه خوشمزه دارای خواص شگفت انگیزی است و موجب سلامتی می شود. تا…

چه کسانی نمی توانند از کیوی استفاده کنند؟

افرادی که به نوعی آنزیم به نام آکتیدین حساسیت دارند، نمی توانند کیوی، آناناس و پاپایا مصرف کنند.
افرادی که مستعد ابتلا به سنگ های کلیوی نیز هستند، هرگز نباید از این میوه استفاده کنند به این دلیل که کیوی حاوی مقادیر بالای اگزالات کلسیم است.
توصیه می شود که بچه ها در مصرف این میوه زیاده روی و البته مصرف آن را نیز قطع نکنند.
از آنجا که پتاسیم موجود در کیوی زیاد است، به افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند توصیه می شود که هرگز سراغ این میوه نروند.
علائم مسمومیت با کیوی عبارتند از: کهیر، مشکلات در عمل بلعیدن، سوء هاضمه و حالت تهوع.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits