دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با اصول نگه داری و تکثیر گل ناز آفتابی
20
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مطلب تمامی اطلاعات مربوط به پرورش و نگه داری و روش های تکثیر گل ناز آفتابی را به طور کامل توضیح داده ایم. با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید.

اصول نگه داری و پرورش گیاه ناز آفتابی (ناز خرفه ای)

معرفی گیاه ناز آفتابی

  • نام فارسی: گل ناز آفتابی (خرفه زینتی)
  • نام لاتین: Ross Moss/Sun plant
  • نام علمی: Portulaca grandiflora
  • خانواده: Portulacaceae

گیاه ناز آفتابی (Portulaca grandiflora) یک گیاه گلدار در خانواده پورتولاکاریا Portulacacea ، بومی آرژانتین ، جنوب برزیل و اروگوئه است. همچنین در جنوب آسیا دیده می شود و به طور گسترده ای در بسیاری از مناطق بالکان گسترش یافته است. در بنگلادش نیز موجود است و با نام "زمان Fuul" ، به معنی "گل زمان" ، به این دلیل که گل تا به یک زمان خاص به شکوفه میرسد نام گذاری شده است.

این گیاه در ابتدا کوچک است، اما با رشد سریع سالانه به 30 سانتی متر بلندی میرسد، هر چند که معمولا کمتر از این است. با این حال اگر به درستی کشت شود به راحتی می تواند به این ارتفاع برسد. برگ های آن ضخیم و گوشتی ، تا 2.5 سانتی متر ، مرتب و متناوب در خوشه های کوچک است. گل ها با قطر 2.5 تا 3 سانتی متر با پنج گلبرگ به رنگهای متغیر قرمز ، نارنجی ، صورتی ، سفید و زرد است.

گل ناز دارای ارقام متعدد میباشد و بعضاً دارای گل هایی با دو گلبرگ اضافی میباشند و در رنگ بسیار تنوع دارند. گل ناز به طور گسترده در آب و هوای معتدل به عنوان یک گیاه زینتی پرورش داده میشود. گل ناز یکی از مهمترین گلهایی است که در باغهای قدیمی کشت می ‌شد و معمولاً برای کاشت آن محل خاصی را در نظر می گرفتند. بذر آن بسیار ریز است. کشت آن بوسیله بذر انجام می شود و شبیه به چمن کاری است. این گیاه را در پارکها، باغهای صخره ای، چمن کاریها، میادین و بولوارها برای تزیین، رایج است.

گل‌های گل ناز شب‌ها بسته و صبح‌ها با نور آفتاب باز می‌شوند. روز‌هایی که هوا ابری است گل‌ها بسته می‌مانند. این گیاه، چون گسترش عرضی زیادی دارند در مدت کوتاهی زمین را می‌پوشاند و یکی از گل‌های مناسب جهت تپه‌ها و سراشیبی هاست.

گل دهی گل ناز آفتابی

از اواسط تابستان تا اواسط پاییز گل می دهد. گل ناز تا حدی تحمل خشکی را دارد، اما بهترین گل را با آبیاری به طور منظم می توان ایجاد کرد.

گل ناز آفتابی

نور گل ناز آفتابی

یکی از اساسی ترین نیازهای گل ناز نور هستش، این گیاه هم همانند سایر گیاهان گوشتی به نور مستقیم و محیطی کاملا روشن نیاز دارد. (حدود ۶ الی ۸ ساعت در طول روز روشنایی) کمبود نور منجر به عدم باز شدن گل‌های گیاه میشه. جاب هست بدونید که در روزهای ابری میزان شکوفایی گلهای این گیاه کاهش پیدا میکنه.

دمای گل ناز آفتابی

یکی از ویژگی های گل ناز که کمتر در سایر گل ها دیده می شود مقاومت زیاد آن در برابر گرما و خشکی است. بنا بر این در باغچه های سنگی جلوی ساختمانها که در اثر تابش آفتاب بسیار گرم می شود یکی از نادر ترین گیاهانی است که می تواند کشت شده و شرایط موجود را تحمل کند . گل ناز مکانهای آفتاب گیر و گرم را یشتر می پسندد.

خاک گل ناز آفتابی

گل ناز آفتابی نسبت به حاصلخیزی خاک حساسیت خاصی ندارد و تقریبا شور پسند است . خاک آن باید زه کش کافی داشته باشد . اگر خاک حاصلخیز و کاملا قوی باشد سریعا رشد می کند و تمتم بستر خود را می پوشاند. بهترین خاک، خاک سبک و شنی و یا خاک مرغوب باغچه با مقداری خاک برگ، یا کود دامی میباشد. خاک آن باید تا حدودی سبک و همیشه مرطوب باشد.

ناز افتابی

آبیاری گل ناز آفتابی

گل ناز آفتابی در بهار و پاییز کمتر آبیاری می شود ولی در روز های گرم تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد ، ضمن اینکه می تواند بی آبی را برای مدت تحمل کند . مواظبت خاصی نیاز ندارد ولی چون ارتفاع آن کوتاه است باید خوب علف زنی شود تا مغلوب علف های هرز نشود. گل ناز تا حدی تحمل خشکی را دارد، اما بهترین گل را با آبیاری به طور منظم می توان ایجاد کرد. آبیاری آن به صورت روزانه انجام میگیرد.

آفات و بیماری های گل ناز آفتابی

یکی از عمده بیماری های این گیاه شته و نماتد گره ریشه هست و همچنین یکی از مهمترین مشکلات در نگهداری گل ناز پوسیدگی طوقه و ریشه ها است. پس با هم به بررسی هر کدام از مشکلا و بیماری های گل ناز می پردازیم:

  • مشکل نماتد ریشه : در اثر فعالیت نماتد گره ریشه علائمی همانند کمبود آب و یا مواد غذایی ایجاد می‌شود. چون این آفت مانع از فعالیت و عملکرد مناسب ریشه‌ها می‌شوند.
  • بیماری شته گل ناز: این گیاه می‌توان به شته و نماتد گره ریشه اشاره کرد. در مورد نماتد گره ریشه مبارزه خاصی نمی‌توان انجام داد مگر اینکه ارقام مقاوم به این آفت کاشت شود. پوسیدگی ساقه و ریشه در اثر آبیاری بیش از اندازه یکی دیگر از مشکلات این گیاه است.
  • پوسیدگی طوقه و ریشه : اگر خاک شما سنگین باشه و یا گلدان از زهکشی خوبی برخوردار نباشه این مشکل به وفور دیده خواهد شد.
  • پژمرده شدن برگ : کوددهی بیش از اندازه باعث پژمردگی و مرگ برگ ها و سرشاخه های خواهد شد
  • شپشک های سفید رنگ روی برگها: گیاه رو هر دو هفته یکبار با سم های نفوذی سم پاشی کنید.
  • گیاه گل نمی دهد: نور گیاه رو بررسی کنید به احتمال زیاد نور کم هست و گیاه رو به محیطی با نور زیاد و مستقیم منتقل کنید.
  • رشد گیاه کند و فاصله برگها زیاد شده: گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی خواهد داشت همانند دستوری که در بخش تغذیه اعلام شده گیاه را کوددهی کنید.

نگه داری ناز افتابی

تکثیر گل ناز آفتابی

تکثیر به روش قلمه

شما برای تکثیر گل ناز میتونید از روش قلمه استفاده کنید، روش های مختلفی برای قلمه گرفتن از این گیاه وجود داره که ساده ترین و کاربردی ترین انها قلمه گرفتن از ساقه گیاه است، شما ساقه ای به طول حدود ۱۰ سانتیمتر را انتخاب کنید و برش بزنید و سپس در یک لیوان آب قرار دهید، بعد از حدود یک هفته گیاه شروع به ریشه دهی خواهد کرد، سپس میتوان آن را در مخلوط خاک برگ+ شن و یا کوکوپیت + پرلایت منتقل کرد. البته شما میتونید قلمه را به صورت مستقیم به خاک سبک منتقل کنید ولی برای این کار به مدت ۲۴ ساعت قلمه را در دمای اتاق بگذارید بماند و سپس به خاک منتقل کنید.

تکثیر به روش بذر

شما میتوانید از بذر گیاه برای تکثیر استفاده کنید که برای این کار بهتر است در اوایل بهار بذر ها را در خاکی سبک بکارید. اول از همه باید خاک بستر کشت را خوب خیس کنید و سپس که آب های اضافی از زیر گلدان خارج شدن بذرها رو روی سطح خاک پخش می کنیم و سپس یک لایه نازک از خاک را روی بذرها می پاشیم. از یک آب پاش برای آبیاری بذرها تا زمان جوانه زنی استفاده کنید ولی زمانی که بذرها جوانه زده و سبز شدن میتواندی به راحتی گیاه را به صورت معمول ابیاری کنید.

هرس گل ناز آفتابی

یکی از نکات خیلی مهم در نگهداری هر گل و گیاهی هرس می باشد و در نگهداری گل ناز هرس موجب تحریک رشد ساقه‌های جدید و در نتیجه افزایش گلدهی گیاه میشود، برای این کار تا حدود نیمی از ساقه‌هایی را که خیلی بلند شده اند رو کوتاه کنید. اما توجه داشته باشید که آرام آرام انجام دهید به این صورت که هر هفته یک ساقه را انتخاب نموده و عمل هرس را انجام دهید. اگر شما هرس را یکدفعه انجام دهید باعث ضعیف شدن گیاه و از بین رفتن آن خواهید شد.

گل ناز آفتابی

بیشتر بخوانید:

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

معرفی ۱۰ گل زیبا و خوشبو برای سال نو ۹۸

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits