دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آبیاری گیاهان یکی از فعالیت‌های روزمره‌ای است که افراد گیاه دوست درگیر آن بوده و بسیاری از مواقع هم از آن لذت می‌برند.


آب مناسب برای آبیاری گیاهان


آبیاری گیاهان یکی از فعالیت‌های روزمره‌ای است که افراد گیاه دوست درگیر آن بوده و بسیاری از مواقع هم از آن لذت می‌برند. زمانی که درمورد آبیاری گیاهان خانگی صحبت می‌شود، شاید شما هم تصویری را یادآور شوید که در حال آب دادن به سطح خاک گلدان هستید.

گیاهان آپارتمانی ابتدا در گلخانه پرورش می یابند و سپس در منزل مورد استفاده قرار می گیرند. این گیاهان در هر سیکل رویشی فقط یک بار گل داده و از نظر شکل ظاهری و رنگ، زیبا و عامه پسند هستند. برخی از گیاهان آپارتمانی به خاطر زینتی بودن برگ هایشان قابل توجه هستند و گل های چندانی ندارند. برگ های زینتی این گیاهان زیبایی خاصی به آن ها می دهند.

گیاهانی که در جنگل ها و بیشه ها می رویند با آب باران رشد می کنند و گیاهان خانگی با آب لوله کشی. آب همانند نور و خاک یکی از سه عنصر اصلی برای رشد و سلامت گیاه به حساب می آید. می دانیم که آب باران و آب لوله دو نوع از انواع مختلف آب است که می تواند به رشد و سالم ماندن گیاه کمک کند. بنابراین این سوال پیش می آید که بهترین آب برای رشد بهتر گیاهان چه آبی است؟

آبیاری

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

در مورد آبیاری گیاهان آپارتمانی مسئله مهم تنظیم فواصل آبیاری در فصول مختلف است. طبق آمار بدست آمده اکثر گیاهان آپارتمانی در اثر افراط در آبیاری و عدم اطلاع مردم از نحوه آبیاری آنان از بین می روند . میزان آب در هر آبیاری باید طوری باشد که آب اضافی از گلدان خارج شود تا مطمئن شویم که آب به تمام قسمت های گلدان و ریشه ها رسیده است. در ضمن با این روش از باز بودن سوراخ زهکش گلدان هم اطمینان حاصل می کنیم. آب جمع شده در زیر گلدانی را حتما باید خالی کنید، زیرا مانع تنفس ریشه می شود و در نهایت موجب مرگ آن می گردد. از دادن آب خیلی سرد و کلردار نیز به آنان خودداری نمایید.

مناسب ترین زمان آبیاری در گرم ترین ساعات روز، زمانی است که خاک گلدان رو به خشکی نهاده، ولی هنوز کاملا خشک نشده است. برای تشخیص صحیح اینکه خاک گلدان در حال خشک شدن هست یا خیر، اولا باید سطح خاک گلدان خشک باشد و در برخی گیاهان دو نم باشد. ثانیا هنگامی که با انگشت به گلدان ضربه می زنید باید صدای پوکی بدهد که نشانه ی خشکی خاک است. خاک مرطوب نسبتا چسبنده است و خاک دو نم چسبندگی کمتری دارد. خاک ۸۵ گیاهان آپارتمانی بایستی همیشه مرطوب باشد. خاک مرطوب خاکی است که اگر آن را مشت کنید و فشار دهید، فرم گرفته و با یک تلنگر ذرات آن از هم جدا می شود.

بهترین روش آبیاری گیاهان

آبیاری سطحی یکی از موثرترین و معمول‌ترین روش آبیاری گیاهان خانگی است و از این راه می‌توانید رطوبت را به گیاهان بدهید. ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید به دلیل وجود کلر در آب لوله‌کشی بهتر است از ریختن آب لوله‌کشی برای آبیاری استفاده نکنیم، بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار داده و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته‌نشین شود.

آب مناسب آبیاری گیاهان

۱- به علت وجود کلر در آب لوله‌کشی بهتر هست که از ریختن آب لوله‌کشی برای آبیاری استفاده نکنیم، بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار بدهیم و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته‌نشین شود.
۲- اگر تخم مرغ برای غذا آبپز کرده اید، آب آن را دور نریزید، چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان‌های شما می‌باشد.
۳- اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید؛ آب آن را دور نریزید؛ زیرا بهترین کود برای گل‌ها است.
۴- آبی که در آن سبزی شسته‌اید، بهترین آب برای گلدان‌ها است.

گلدان


عوامل مؤثر در آبیاری گیاهان آپارتمانی


چنانچه درجه حرارت محیط و شدت نور به هر دلیلی در آپارتمان بیشتر شود، نیاز گیاه به آب طبیعتا بیشتر می شوئ. گیاهانی که در گلدان های کوچک هستند یا برای مدتی خاک و یا گلدانشان تعویض نشده، نسبت به گیاهانی که در گلدان های بزرگ بوده یا خاک آن ها و گلدانشان تازه عوض شده، نیاز بیشتری به آب دارند.

در فصل تابستان تبخیر آب داخل خاک گلدان بیشتر است. پس باید اندکی به میزان آبیاری آن افزوده شود و فواصل آبیاری نیز در تعداد زیادی از این گیاهان زیاد تر باشد. به طور کلی گیاهان گوشتی و کاکتوس ها به فواصل آبیاری بیشتری نیاز دارند تا گونه های دارای برگ های نازک نظیر حسن یوسف. خلاصه اینکه هرچه گیاهان دارای برگ های پهن تر و بزرگ تر بوده و رشد سریع تر داشته باشند دفعات بیشتری به آب نیاز دارند.

نکات قابل توجه در آبیاری گیاهان

۱- در هنگام آبیاری از آبی که سرد نبوده و دمای آن با درجه حرارت محیط یکسان و کلر آن نیز خارج شده باشد استفاده نمایید.
۲- توجه داشته باشید جمع شدن آب در زیرگلدانی مضر است و آب اضافی بلافاصله بایستی تخلیه شود و هر چند ماه یک بار نیز اطمینان حاصل نمایید که آب از سوراخ تحتانی آن به آرامی خارج گردد.
۳- خیس نگه داشتن مداوم خاک گلدان، هوای موجود در خاک را به بیرون می راند و سبب می شود ریشه های آن ذر اثر عدم تنفس پوسیده و در نتیجه گیاه تلف گردد.
۴- درجه حرارت محیط اطراف گیاهان، جنس گلدان، فصل و نوع خاک آن تأثیر مهمی در تنظیم آبیاری دارد.
۵- یکی از علائم اولیه افراط در آبیاری، زرد شدن برگ های تحتانی نظیر دیفن باخیا و در برخی از گیاهان مانند لیندا لخت و شل شدن برگ های فوقانی آن است. توجه داشته باشید افراط در آبیاری علت مرگ بیشتر گیاهان آپارتمانی است.
۶- آب بایستی سبک و فاقد املاح مضر و دمای آن نیز ولرم باشد.
۷- حتی جهت اسپری گلدان ها آب نیز بایستی سبک و مناسب استفاده گردد.
۸- سطح خاک گلدان در موقع آبیاری بایستی یکنواخت خیس گردد و از آبیاری نقطه ای جلوگیری شود.
۹- آب زیاد باعث کمبود اکسیژن خاک، رنگ پریدگی، زرد شدن برگ ها و ریزش برگ ها می گردد.
۱۰- آب کم و رطوبت پایین محیط نیز باعث سوختگی نوک اکثر برگ ها می گردد.
۱۱- اسپری با آب ولرم و مناسب در روزهای گرم سال حداقل روزیی یکبار توصیه می شود.
۱۲- استفاده از اسفنج نمدار جهت کشیدن روی برگ ها و زیر برگ ها توصیه می شود.
۱۳- نیاز آبی گونه های زینتی در فصل پاییز و زمستان به دلیل ورود به دوره رکود و کم شدن شدت تبخیر و تعرق به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز ایام دیگر سال می رسد.

separator line

بیشتر بخوانید:

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits