دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش خشک کردن گل طبیعی رز بدون تغییر شکل و رنگ

بهترین روش خشک کردن گل رز در منزل: مراحل خشک کردن به همراه عکس

روش خشک کردن گل طبیعی رز بدون تغییر شکل و رنگ
45
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خشک کردن گل رز: در این مطلب از دلگرم به شما درباره خشک کردن گل رز در جعبه، روش نگهداری دسته گل طبیعی رز ، خشک کردن گل طبیعی با تافت، چگونه غنچه گل رز را خشک کنیم، سبد گل خشک، اسپری خشک کننده گل طبیعی و تزئین گل خشک آموزش خواهیم داد.

چطور گل و غنچه گل رز را در منزل خشک کنیم؟ + فیلم و عکس

گل رز را می‌توان به روش‌های مختلفی خشک کرد. بعضی از این روش‌ها قدیمی‌تر هستند و زمان بیشتری لازم دارند. بعضی دیگر مثل روش استفاده از مایکروویو یا سیلیکا ژل سریع‌تر هستند.

چه زمانی برای خشک‌کردن گل‌ها بهترین زمان است؟

برای اینکه از حفظ رنگ گل‌ها مطمئن شوید، قبل از اینکه کاملاً باز شوند آن‌ها را ببرید. همچنین، گل‌ها را باید در محیطی تاریک و خنک خشک کرد تا نور خورشید رنگ آن‌ها را نبرد.اگر می‌خواهید دسته‌گلی را خشک کنید (مثلاً دسته‌گل عروسی را)، بهترین کار این است که فوراً بعد از مراسم این کار را انجام دهید، چون به‌احتمال خیلی زیاد حداقل یک روز از بریدن آن‌ها از شاخه می‌گذرد.
اگر کسی برایتان دسته‌ای گل سرخ بیاورد، ممکن است وسوسه شوید که تا بازشدن همه‌ی گل‌ها آن را در گلدان بگذارید. اما اگر واقعاً به دلایل احساسی می‌خواهید گل‌ها را همیشه به یادگار داشته باشید، باید قبل از اینکه گل‌ها کاملاً باز شوند خشک‌شان کنید.

خشک کردن گل رز

1. آویزان کردن برعکس گل در اتاقی تاریک

یکی از ساده‌ترین روش‌های خشک کردن گل رز، آویزان کردن شاخه یا دسته گل رز، در مکانی تاریک و خشک به صورت برعکس است. برای بهتر خشک شدن و حفظ رنگ گلها، تا زمانی که گل‌ها تازه هستند، برای خشک کردن آن‌ها اقدام کنید.

حتماً بخوانید:
روش های خشک کردن گل با مایکروفر

روش های خشک کردن گل با مایکروفر

روش های خشک کردن گل با مایکروفر خشک کردن ‌گل‌ها داخل مایکروفر، روشی جدید و سریع برای ساخت کارهای هنری و داشتن کلکسیون گل‌های خشک است.با کمک مایکروفر…

اگر می‌خواهید دسته گلی را خشک کنید، برگ‌های زرد و پ‍ژمرده را دسته گل جدا کنید و آن را به همان صورت به طنابی وصل و در مکانی تاریک به صورت برعکس آویزان کنید و اگر یک شاخه گل است می‌توانید آن را با گیره لباس یا چسب به صورت برعکس از جایی مانند انتهای کمد لباس‌ها آویزان کنید تا به مرور گل شما خشک شود. تقریبا دو تا سه هفته طول می‌کشد تا شاخه‌های رز کاملا خشک شوند.
دقت کنید که گل‌های خشک شده به شدت ترد و شکننده هستند، بنابراین هنگام جابه جایی و انتقال آن‌ها به گلدان، مراقب باشید که برگ‌های گل جدا نشده و خرد نشوند.
شما می‌توانید دسته گل یا شاخه‌های گل خشک شده خود را در ظروف شیشه‌ای زیبا یا تنگ شیشه‌ای نگهداری و از آن در ویترین خود برای تزئین و یادآوری خاطرات شیرین استفاده کنید.

خشک کردن گل رز

2. استفاده از تافت مو یا اسپری ثابت کننده

استفاده از تافت مو یا اسپری‌های ثابت کننده آرایشی از دیگر روش‌های خشک کردن گل رز است. به این منظور شاخه‌های اضافی، بدرنگ و پژمرده را جدا کنید و در فضای آزاد به گل خود تافت مو بزنید. به طوریکه تمام سطح گل آغشته شود.
استفاده از این اسپری‌ها به خشک شدن سریع‌تر گل و حفظ حالت طبیعی آن کمک می‌کند. بعد از آن گل را به صورت برعکس در مکانی تاریک و خشک آویزان کنید تا گل کاملا خشک شود.

خشک کردن گل رز

3. خشک کردن گل رز با استفاده از مایکروویو

یکی از راه‌های سریع که شما می‌توانید برای خشک کردن گبرگ‌های رز از آن استفاده کنید، قرار دادن گلبرگ‌ها داخل مایکروویو است. گلبرگ‌های سالم گل رز را جدا کنید و آن‌ها را روی یک دستمال کاغذی داخل سینی مایکروویو قرار دهید و روی آن را با یک دستمال دیگر بپوشانید.
دستگاه را با حرارت بالا به مدت دو دقیقه روشن کنید. سپس گلبرگ‌ها را بررسی کرده و اگر هنوز مرطوب هستند آن‌ها را از طرف دیگر قرار داده و مجددا دستگاه را روشن کنید.

خشک کردن گل رز

4. استفاده از سیلیکا ژل

استفاده از سیلیکا ژل از دیگر روش‌های خشک کردن گل‌های طبیعی است. در این روش رنگ گل و حالت آن همانند حالت اولیه حفظ می‌شود. سیلیکا ژل ماده‌ای است رطوبت‌گیر که معادل ۴۰‌‌درصد وزن خود، قابلیت جذب آب را دارد. احتمالا شما بیشتر بسته‌های کوچک آن را در خرید وسایلی که رطوبت باعث آسیب به آن می‌شود دیده‌اید.

برای خشک کردن گل رز به این روش سطلی را از این ماده پرکنید و گل خود را داخل آن بگذارید به طوری که سطح گل به طور کامل با سیلیکاژل پوشانده شود. همچنین می‌توانید گل‌ها را درون ظرف قرار داده و با استفاده از یک قاشق غذاخوری، سیلیکاژل را به دور گل‌ها به گونه‌ای بریزید که در زیر هریک از گلبرگ‌ها بدون اعمال وزن اضافی سیلیکاژل پر شود.
در سطل را ببندید و آن را در مکانی خشک و خنک دور از دسترس کودکان قرار دهید. حدوداً سه روز طول می‌کشد تا گل‌ها به این روش خشک شوند. توجه داشته باشید برای خشک کردن گل رز به این روش حتما آن را به صورت سربالا و با فاصله از یکدیگر، داخل سیلیکاژل بگذارید.

خشک کردن گل رز

5. استفاده از شن و ماسه

با استفاده از شن و ماسه ریز نیز می‌توانید گل‌های رز خود را خشک کنید. مقداری شن یا ماسه تمیز و خشک را داخل ظرف یا جعبه‌ای مانند جعبه کفش بریزید و گل را روی شن‌ها قرار دهید و روی آن را مجددا با شن و ماسه پر کنید، به طوریکه کاملا سطح گل را بپوشاند و آن را در مکانی خشک و تاریک بگذارید. سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا گل‌های شما کاملا خشک شوند.

6. خشک کردن لای کتاب

گذاشتن گل‌های طبیعی لای کتاب‌های قطور از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های خشک کردن گل‌های طبیعی است. هرچند در این روش سطح گل شما صاف می‌شود ولی شما می‌توانید از همین گل‌های خشک شده در تزئین کارت پستال یا قاب‌های کوچک استفاده کنید و به دوستانتان نیز هدیه دهید.
به این منظور یک کتاب قطور مانند یک دیکشنری را انتخاب کنید و لای هر برگه گلی قرار دهید و برای بهتر خشک کردن روی کتاب را اشیایی سنگین بگذارید تا گلبرگ‌ها کاملا صاف شوند. در حدود یک هفته طول می‌کشد تا گلبرگ‌های رز لای کتاب کاملا خشک شوند.

توجه داشته باشید هنگامی که شما گل‌های رز خود راخشک می‌کنید، بعد از خشک شدن هر گونه عیب و اشکالی در گل شما برجسته‌تر به نظر خواهد رسید، بنابراین حتما قبل از خشک کردن آن، برگ‌های بدرنگ، سوخته و گل‌های بدشکل را از گل جدا کنید و سپس اقدام به خشک کردن آن‌ها نمایید. به ویژه حتما زمانی این کار را انجام دهید که گل‌های شما هنوز تازه و با طراوت هستند.

آموزش تصویری خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

خشک کردن گل رز

فیلم آموزش خشک کردن گل رز




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (45 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits