دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آفات و بیماریهای گل آگلونما
14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گیاه آگلونما نخشید که نام علمی آن chinese evergreen aglaonema است در کشور چین از محبوبیت بالای برخوردار است که توانایی حذف بنزین را از هوا دارد.

زرد شدن برگ های گل آگلونما یا (chinese evergreen)

آگلونما از گیاهان آپارتمانی زیبا است که به دلیل انبوه بودن برگهای گیاه، برای اتاق‌های کوچک و محیط ‌های اداری بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. نگهداری و کاشت گل آگلونما در منزل و محیط کار بسیار آسان است. گل آگلونما به نور متوسط نیاز دارد. نیاز آبی این گیاه تقریباً بالا است و باید در حد فاصل دو آبیاری، خاک مرطوب و نم‌دار باشد. تکثیر گل آگلونما از طریق قلمه و تقسیم بوته است.برخی از مشکلات آگلونما از قبیل زرد شدن نوک برگ‌های آگلونما ، خشک شدن برگ آگلونما ، لوله شدن برگ آگلونما ، پژمرده شدن برگ آگلونما معمولا برای گیاه اتفاق می افتد . در ادامه با مجله دلگرم همراه باشید تا بیماریهای گل آگلونما و روش های رفع آنها را باهم بررسی کنیم.

خشک شدن برگ‌های آگلونما

خشک شدن برگ‌های آگلونما به همراه زرد شدن برگ‌های آگلونما می‌تواند به علت کم آبی گیاه باشد. توجه داشته باشید که با تغییر فصل و دما باید برنامه آبیاری را نیز تغییر داد. زیرا ادامه دادن برنامه آبیاری فصل‌های گذشته می تواند سبب پر آبی یا کم آبی گیاهتان شود.

لوله شدن برگ‌های آگلونما

لوله شدن برگ آگلونما یا پیچ خوردن برگ‌های آگلونما به علت خشکی هوا است. برای اینکه برگ‌ها لوله نشوند باید گیاه را غبارپاشی کنید یا اینکه برای گلدانتان جزیره بسازید تا رطوبت مورد نیازش را جذب کند. البته کمبود مواد مغذی یا آفت هم میتواند علت این مشکل باشد.

بیماری های گیاه آگلونما

زرد شدن برگ‌های پائینی آگلونما

زرد شدن برگ‌های پائینی آگلونما یا زرد شدن برگ‌های قدیمی آگلونما به علت کمبود مواد مغذی خاک می‌تواند باشد. البته اولویت گیاه در رشد و به وجود آمدن برگ‌های جوان است. به همین دلیل برگ‌های قدیمی از بین میروند.

خشک شدن برگ‌های پائینی آگلونما

در زمان خریداری گیاه آفت به صورت حشرات ریز سفید روی برگ‌ها مشاهده کردم و آنها را تمیز کردم. ولی برگ های زیرین خشک می شوند. برداشتن آفت ها از گیاه بی نتیجه بوده و تاثیری نمیگذارد.باید گیاه را با توجه به نوع آفت سم‌پاشی کنید.

زرد شدن نوک برگ آگلونما

زرد شدن نوک برگ آگلونما به دلایل زیر می‌تواند باشد :
۱- آفت زدن گیاه. بهتر است گیاه خود را از این جهت چک کنید.
۲- اگر برگ‌های زیرین گیاه آگلونما زرد شده اند به علت کمبود مواد مغذی خاک است.
۳- آبیاری بیش از حد گیاه آگلونما
۴- سرد بودن هوای محیط پیرامون گیاه

آویزان شدن برگ‌های آگلونما

برگ‌های آگلونما آویزان شده اند و خود را انداخته اند ولی تغییر رنگ نداده‌اند ، ممکن است به دلایل زیر باشد :
۱- تعداد زیاد برگ‌ها و ازدیاد آنها در گلدان ( بهتر است آنها را در چند گلدان تقسیم کنید. )
۲- آسیب دیدن ریشه گیاه ( اگر تازه گلدان را تعویض کرده‌اید ممکن است باعث آسیب دیدگی به ریشه شده باشد. )
۳- تشنگی گیاه آگلونما
۴- سرد بودن هوا

حتماً بخوانید:
اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

گل آگلونما از خانواده آراسه گیاه بسیار زیبایی است با برگ های ابلق، از خانواده آراسه. ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف ، نیزه ای شکل و خم…

گل ندادن آگلونما

اگر می‌خواهید گیاه آگلونمای شما گل بدهد باید شرایط گلخانه‌ای را برایش محیا کنید. ما برای این گیاه گل ندادن بهتر است. زیرا آگلونما یک گیاه برگ زینتی است و برای گل دادن تمام انرژی خود را صرف میکند. این از دست دادن انرژی توان گیاه را کم میکند و میتواند به گیاه آسیب برساند. پس بهتر است بعد از گل دادن ، گل را هرس کنید.

لکه قهوه ای برگ آگلونما

در چنین شرایطی احتمال بیماری قارچی و آفت وجود دارد که برای حل مشکل به اندازه یک قاشق چای خوری (۲ الی ۳ گرم) از سم هایی مانند مالاتیون و یا سایر افت کش ها را در یک لیتر آب حل کنید و ابتدا مقداری از محلول را به قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید، توجه داشته باشید که این اسپری کردن باید به مقداری باشه که شاخ و برگ ها آغشته به سم بشن و زیاده روی نکنید. و بخشی از سم رو به صورت آبیاری به گیاه بدهید. این روند کاری را به هر هفته یکبار در دوره ۳ باره تکرار کنید.

آفات گل aglaonema

پشه های سیاه در خاک

برای حل این مشکل که موقع آبیاری این پشه ها از خاک بیرون میان باید ۲ گرم از سم دیازینون رو در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گلدان بدهید و اگر مشکل حل نشد بعد از ۱۰ روز مجددا این کار رو تکرار کنید. توجه کنید تمامی گلدان های اطاف رو هم بررسی کنید اگر آفت در روی گیاهان دیگر هم مشاهده کردید روی آنها از این محلول اسپری کنید.

زرد شدن برگ آگلونما

یک نوع از زرد شدن برگ آگلونما وجود دارد که کاملا طبیعی می باشد و اون هم ریزش برگ های پایینی و پیر زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل خواهد شد و برگهای پیر به مرور زرد شده و می ریزند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، بایستی از تغذیه کامل گیاه مطمئن بشید و پس از آن به دنبال دلیل ریزش برگ ها و نشانه های دیگر بروید.ولی اگر چند برگ همزمان و به طور یک دفعه ای با این مشکل مواجه شوند احتمالا افراط در آبیاری و برعکس خشکی بیش از حد عامل آن بوده است. برای تعیین بهترین زمان آبیاری آگلونما این است که خاک گلدان را بررسی کنید و اگر تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خاک گیاه خشک شده بود آن را آبیاری کنید. با انگشت خاک را چک کنید اگر خاک به دست شما نچسبید شروع به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که زهکشی برای این گیاه بسیار مهم استف پس حتما سوراخ های پایینی گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. و همچنین از جمع شدن آب اافی در زیر گلدانی جدا خودداری کنید.

بی رنگ و کوچک بودن برگ های جدید

اگر برگ های جدید گیاه آگلونمای شما هم بی رنگ و کوچک است گیاه خود را به مکانی با روشنایی بیشتر و نور غیر مستقیم منتقل کنید. و اگر مکانی با این مشخصات ندارید میتوانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. البته اگر مدت زیادی از تعویض گلدان و همچنین خاک گیاهتان می گذره حتما گیاه را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید و تعویض خاک را هم انجام دهید. در فصول گرم سال هر ۲ هفته یکبار از کود کامل استفاده کنید. نحوه استفاده از این کود به این شکل می باشد که یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به گیاه بدهید.

قهوه ای شدن ساقه آگلونما

قهوه ای شدن ساقه آگلونما یکی از نشانه های پوسیدگی ریشه و ساقه می باشدف در این موارد حتما زهکشی گلدان را بازدید کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از زیر گلدان خارج می شود و دفعات آباری را کم کنید و به نحوی که در بالا گفتیم اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و پس از آن گیاه را آبیاری کنید. و به این نکته هم توجه داشته باشید که فاصله این گیاه از منابع گرمایی باید در حدود ۲ الی ۳ متر باشد.

بلند شدن ساقه های بدون برگ

دوستی سوال پرسیده بودند که : گیاه من ساقه های بلندی داره که دارای انحنا شده و خیلی پیج و تاب خورده و برگای پایینی ریخته و فقط ساقه مانده! در پاسخ به این دوست عزیزمون باید گفت که این علامت مربوط به افراط در آبیاری و پایین بودن بیش از حد درجه حرارت محیط نگهداری گیاه می باشد.نحوه آبیاری گیاه را بررسی کنید و مطابق روش گفته شده در بالا آن را آبیاری کنید و همچنین گیاه را به مکانی گرم تر منتقل کنید.

نکات مهم برای نگهداری از گیاه آگلونما

افتادگی برگ پس از تعویض گلدان

در زمان تعویض گلدان خیلی دقت کنید که مشکلی برای ریشه گیاه به وجود نیاد. ولی اگر در زمان تعویض خاک گیاه و یا تعویض گلدان آسیبی به ریشه و پاره شدن تارهای مویین گیاه به وجود بیاد مشکل افتادگی برگ و یا خشک شدن گیاه وجود دارد. در زمان کاشت و یا تعویض گلدان باید دقت کنید که خاک اطراف ریشه تا حد ممکن جدا نشود و توپ ریشه آسیب نبینه. اگر چنین شرایطی برای گیاه شما به وجود آمد کار چندانی نمیتوان برای گیاه انجام داد و بهترین را ایجاد شرایط ایده آل رشد و همچنین حودداری از کوددهی و جابجایی گیاه است. ولی این نکته را هم بگم که به وجود آمدن شوک در گیاه پس از تعویض گلدان کمی عادی می باشد

پر پشت شدن گیاه آگلونما

برای پر پشت شدن گیاه آگلونما باید شرایط و محیط نگهداری مناسب این گیاه رو فراهم کنید که برای این کار باید از خاک و کود مناسب که باعث رشد بهتر گیاه می شود و جوانه های جدید در پای گیاه ظاهر می شوند استفاده کنید .خاک ها هوموسی و کود مایع رقیق حتما استفاده کنید و از هرس قسمت های طویل شده گیاه هم غافل نشوید که هم باعث پر پشت شدن گیاه آگلونما میشود و هم نمیگذارد که گیاه شما رشد علفی داشته باشد.

برگهای آگلونما به نوبت کاملا زرد میشود

یکی دیگر از زرد شدن برگ آگلونما زرد شدن نوبتی می باشد که دلیل آن احتمالا به آبیاری بیش از حد خاک گلدانتان دارای کرم می باشد آبیاری را کم کنید و با محلول سم سوین به نسبت ۵ گرم محلول در یک لیتر آب آن را آبیاری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits