دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کامل کاشت و تکثیر گل مشعلی
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گل مشعلی یک گل آپارتمانی زیباست ، این گیاه را با نام های دیگری چون بلوپرون یا گل میگو نیز می شناسند.


معرفی گل مشعلی یا گل میگو


گل مشعلی با نام علمی Beloperone guttata یک گل آپارتمانی زیباست. این گیاه را با نام های دیگری چون بلوپرون یا گل میگو نیز می شناسند. این گل به خانواده Acanthacee تعلق دارد. پرورش گل مشعلی در صورت برقراری شرایط به ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می رسد و عرض این گل حدود ۳ تا ۳۵ سانتی متر می باشد.


این گل از نظر ظاهری در نوع خود یگانه می باشد. ضمن اینکه برگ های آن به شکل تخم مرغی هستند. این گل ها در ترتیب آرایشی به رنگ سفید و با اندازه کوچک می باشند. ابتدای بهار تا انتهای فصل پاییز زمان مناسبی برای رویت این گل های زیبا و دیدنی است.

گیاه شناسی گل مشعلی

گل مشعلی بومی مکزیک است . ارتفاع این گیاه ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر و گسترش آن ۲ تا ۳۵ سانتی متر است. این گیاه را بیشتر در آلمان به هر دو صورت آپارتمانی و گیاه بیرونی پرورش میدهند. زادگاه این بوته کوچک امریکای استوایی و مکزیک است. گلهایش به صورت سنبله ای در انتهای شاخه می روید و به طرف زمین خم می شود و هر بوته دارای گلهای کم اهمیت و بی دوام اما کاسبرگ فلس فلس سرخ رنگ با رنگ آجری جالب است. این گیاه در بیشتر اوقات سال بجز زمستان که موقع استراحت آن است گل میدهد.
این گل دارای برگهای تخم مرغی شکل و سبز رنگ می باشد و گلاذین سنبله ای آن از گلهای کوچک و سفیدی تشکیل شده که از اویل بهار تا اواخر پاییز روی گیاه ظاهر می شود. گلها به وسیله براکتهای قهوه ای کمرنگ پوشیده شده اند. مجموع گلها و براکتهای گل مشعلی شبیه میگو می باشد.

گل میگو

شرایط اکولوژیک مورد نیاز گل مشعلی


آبیاری: بین دو آبیاری باید خاک خشک شود . اگر برگهای گلدان به زردی گرایید، خاک باتلاقی شده است. آبیاری را کمتر کنید زهکش خاک را بررسی نمایید تا آب داخل گلدان باقی نماند.در صورتی که در فصل تابستان برگها ریزش می کنند، یعنی گیاه تشنه است و اگر این علامت در زمستان دیده شد یعنی هوای محیط سرد است.

رطوبت :غبارپاشی باعث پوسیدگی براکته های اطراف گل میشود،از رطوبت دائمی و پایدار استفاده کنید،برای این منظور به داخل زیر گلدانی سنگریزه دار اب اضافه کنید،دقت کنید که ته گلدان با اب در ارتباط نباشد.

نور: به نور زیاد احتیاج دارد،نور مستقیم خورشید حتی در تابستان هم تحمل میکند،در زمستان در سایه نگه داری کنید.

دما: حداکثر درجه حرارت در بهار و تابستان ۱۸ درجه و در زمستان با شروع برگ ریزان ۷ درجه است و باید در چایی سرپوشیده محافظت شود. در صورتی که در فصل زمستان برگها ریزش می کنند، یعنی هوای محیط سرد است.

کوددهی : با شروع گلدهی هر دو هفته یکبار تا اخر تابستان با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در اب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.(نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است)

خاک مناسب: بهترین خاک خاک و کود آماده است،زهکش باید خوب باشد،

تعویض گلدان:در اوایل تابستان شاخه های دراز و منحرف را قطع کنید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.در سالهای بعد احتیاج به تعویض گلدان نیست و اقدام به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی نمایید.

تمیز نمودن برگها: نیازی به تمیز نمودن برگها نیست،غبارپاشی برای این امر کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،براکته های فلس مانند خشک شده اطراف گلها را حذف نمایید.

هرس گل مشعلی: قبل از تعویض گلدانها و رشد جوانه ها در بهار،شاخه های دراز و منحرف را درست از بالای محل برگ قطع و کلها و براکته های خشک را از محل تشکیل و بالای برگ ها را حذف کنید. به علت حساسیت ان به رطوبت بالا و غبارپاشی، گیاه را در حمام و یا محل مرطوب قرار ندهید.

گل مشعلی

روش تکثیر و ازدیاد گل مشعلی


گل مشعلی را می توان با موفقیت، از طریق قلمه های انتهایی ساقه و یا قلمه های ساقه های ساقه‌ای، از اواسط بهار تا اوایل تابستان، تکثیر کرد. با استفاده از یک چاقوی تیز،قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه ۵/۷ سانتیمتر و قلمه های ساقه ای را به اندازه تقریبی ۵ سانتیمتر جدا کنید. سپس انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر یک را در گلدان بکارید. اگر مایلید گیاه پر پشت و انبوهی داشته باشید قطر دهانه ۱۱ سانتیمتر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه ، بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و دمای محیط را زمان ریشه دهی که معمولا ۲ ماه طول می کشد، حدود ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید. قلمه های را در نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم آفتاب قرا دهید زمانی که ریشه دهی آغاز شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

بیماری ها و آفات گل مشعلی

برگها بد شکل و حشرات با مواد چسبناک روی برگها مشاهده می شوند: گیاه را به مدت چهار هفته با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

برگ های گیاه زرد شده اند : آبیاری زیاد از اندازه و خاک باتلاقی شده است،زهکش را بازدید و به خاک های و به خاک های سطحی گلدان ها اجازه دهید تا قبل از ابیاری بعدی کاملا خشک شوند،هرگز اجازه ندهید اب اضافی در گلدانها باقی بماند.

شاخه های گیاه دراز و منحرف می شوند : هوا خیلی گرم و گیاه احتیاج به هرس دارد،گیاه را به محل سردتری منتقل کنید و شاخه ها را هرس کنید.

براکته ها رنگ پریده هستند : علت ان در تابستان کمبود نور است،ولی در زمستان ممکن است به علت گرمی هوا باشد،شرایط را بازدید نموده و محیط را مساعد سازید.

برگ ها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است : کنه ریز قرمز عامل ان است،گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.مواظب براکته ها باشید،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

در تابستان برگهای گیاه میریزند: گیاه تشنه است،سطح خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید ولی اجازه ندهید خاک گلدان ها باتلاقی شوند.اگر در زمستان این علائم مشاهده شد به خاطر سردی هوا است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک رنج میبرد،با ظهور جوانه ها تا اخر تابستان هر سه هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.

گلها می ریزند : کاملا طبیعی است،گلها فقط یک هفته ولی براکته ها عمر بیشتری دارند.

براکته ها یا فسل های روی گل سیاه شده اند: صدمه مربوطه به غبارپاشی است،در موقع ظاهر شدن براکته ها غبارپاشی نکنید،رطوبت را از طریق ریختن اب در زیر گلدانی حاوی سنگریزه تامین کنید،براکته های صدمه دیده را حذف کنید.

برگ های گیاه پس از تمیز کردن سیاه رنگ می شوند : علت ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید،برگها را با غبارپاشی تمیز کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

separator line





این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits