دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های تکثیر و نگهداری گل امپیشن 
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گل امپیشن یا سولماز شیرازی ( یا گل حنا) یک گل بسیار زیبا و مناسب برای نگهداری در آپارتمان ها است و با ظاهری که دارد زیبایی خاصی را در منزل برای شما به ارمغان می آورد.


معرفی گل امپیشن یا سولماز شیرازی


گل امپیشن یا سولماز شیرازی ( یا گل حنا) یک گل بسیار زیبا و مناسب برای نگهداری در آپارتمان ها است و با ظاهری که دارد زیبایی خاصی را در منزل برای شما به ارمغان می آورد. با لمس میوه این گیاه به شکل کپسول است باز می شود و بذر های آن پراکنده می شود این گیاه متعلق به آسیا، شمال آمریکا و آفریقای جنوبی می باشد .نگهداری گل امپیشن گزینه مناسبی برای کاشت ان در فضاهای باز باغچه و نگه داری ان در منزل می باشد این گیاه در صورت فراهم آوردن شرایط مطلوب برای رشد می تواند تا چندین سال عمر کند و بوته های درشت پر گلی در تمام طول سال تولید می کند

خصوصیات گیاه شناسی گل امپیشن

گل های این گیاه به صورت منفرد و خوشه ای و دارای ۵ گلبرگ هستند که در قسمت بالایی برگ ها رشد می کنند که به رنگ های مختلفی قرمز ، ارغوانی ،صورتی،سفید دیده می شود ساقه ای این گیاه معمولا گوشتی و ضخیم است و دارای برگ های زیبا و براق با اندازه های مختلف است ارتفاع بوته های این گل بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر متغیر است بیشتر باغبانان به دلیلی رنگا رنگ بودن ان ها و داشتن شاخه های پر شکوفه به کاشت این گل زیبا روی آورده اند.

این گل گیاهی چند ساله یا یک ساله می تواند باشد که بستگی به نگهداری گل امپیشن را دارد که اگر شرایط لازم برای رشدش فراهم نشود از گل دهی باز می ماند. عمر گل های این گیاه معمولا تا دو هفته است .این گیاه در صورتی که در آپارتمان نگه داری شود و شرایطش مطلوب باشد همیشه سبز خواهد ماند و بیشتر سال را گل خواهد داشت.

گل

شرایط نگهداری گل امپیشن

نور: گل امپیشن به نور فراوانی احتیاج ندارد زمانی که در سایه باشد رشد خوبی را دارد تابش مستقیم نور خورشید باعث پژمردگی سریع گل می شود. به طور کلی گیاهی سایه دوست است.

آبیاری: آبیاری منظم این گیاه از شرایط مهم نگهداری گل امپیشن است ،نباید بگذارید گیاه خشکی بکشد آبیاری این گیاه باید به گونه ای باشد که همان مقدار که آب می دهید از کف گلدان خارج شود. در روز های گرم تابستان نیاز به آبیاری روزانه و یک روز درمیان دارد.

خاک: بهترین ترکیب خاک مناسب برای این گل خاک باغچه +پیت ماس +مقداری کمی ورمی کپوست است و سعی کنید خاکش را همیشه مرطوب نگه دارید. این گل به دلیل ریشه کمی که دارد می تواند در گلدان بزرگ با چندین بوته بکارید که با رشدش به صورت توده ای در می آید و ظاهری زیبا ایجاد می کند.

دما: برای نگهداری گل امپیشن باید محیطی خنک برایش فراهم کنید تا بتواند گل های بزرگی تولید کند. یکی از علت های اصلی مرگ این گیاهان تنظیم نبودن دمایی است که در ان نگه داری می شود. حداکثر دما برای این گیاه ۲۳ درجه است که می توانید از طریق غبار پاشی دمای محیطی گل را پایین بیاورید.

کوددهی: پس از۳ هفته از خریداری این گل می توانید با کود های محلول در آب گیاه را تقویت کنید. این کار را با به نصف رساندن غلظت کود انجام دهید.این گیاه به کود زیاد حساس است.

هرس: در فصل رشد ممکن است شاخ و برگ های اضافه در گل به وجود بیاید که ظاهری نامرتب به گل بدهد سعی کنید این کار را تا مهر ماه انجام ندهید و از هرس شدید ان پرهیز کنید بعد از ان می توانید ساقه های برون گل و برگ را از نصفه ببرید.

گل حنا

روش کاشت و تکثیر گل امپیشن

تکثیر این گیاه به 2 روش کاشت بذر و قلمه زدن مقدور است:

برای تهیه قلمه نیز می‌توان از ساقه‌های گیاه قلمه‌های به طول ۷-۱۰ سانتیمتر تهیه کرد در زمان تهیه قلمه برش را هم زیر ناحیه‌ای که برگ وجود دارد بزنید. تمامی برگ‌ها را به جز ۲ عدد برگ بالایی قلمه حذف کنید. قلمه را در بستری سبک همانند مخلوط خاک برگ + کوکوپیت یا خاک برگ +پرلایت بکارید.

تکثیر با قلمه

بسیاری از قلمه‌ها این گیاه حتی در آب ریشه می‌دهند ظرف حاوی قلمه‌ها را در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب و یا دمای حدود ۲۱ درجه قرار دهید و برای حفظ رطوبت بیشتر و کمک به ریشه زایی قلمه‌ها می‌توانید یک کیسه پلاستیکی شفاف را بر روی گلدان حاوی قلمه قرار دهید.

تکثیر از طریق بذر

برای کاشت بذر گل امپیشن نیاز به خاک باغچه ۶۰ درصد – ماسه ۲۰ درصد – کود حیوانی ۲۰ درصد این موارد با هم خوب ترکیب شود.

برای بستر از مواد نوین مانند ترکیب کوکوپیت و پرلیت و پیت‌ماس یا به روش قدیم از ماسه دانه‌ریز استفاده بفرمایید. (pH نزدیک به خنثی و نور ۱۰۰۰لوکس برای جوانه‌زنی مفید است). روی بذر را نپوشانید (بذر دفن نشود) یا لایه بستر خیلی سبک باشد و عمق کاشت کمتر از چند میلیمتر باشد.

اگر قصد کاشت زیاد و تولید این گل را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید ، سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذرها را روی خاک بپاشید سپس روی آن کمتر از نیم سانت کود دامی کاملا پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید. عمق کاشت کمتر از چند میلیمتر باشد. اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چندتا گلدان میخواهید پرورش بدهید از این روش زیر استفاده کنید. در این روش خزانه شما باید کوچک باشد. ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید.

گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانت روی بذرها کود دامی کاملا پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش آب بدهید.

اگر کود دامی در دسترس شما نبود می توانید از ورمی کومپوست استفاده نمایید و اگرم هر دو اینها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردین برای روی بذرها استفاده نمائید ( اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه ها به خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتما کود دامی ای که استفاده میکند چند ساله ،کهنه،پوسیده،خشک و سرند شده باشد. به هیچ عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید.

بعداز اینکه جوانه های گیاه مورد نظر به حدود ۵ تا ۸ سانت رسیدند آنها را از خزانه در آورده و در جای اصلی بکارید. رطوبت بستر برای جوانه‌زنی بذر باید نزدیک به صددرصد باشد و بستر همواره خیس نگهداشته شود. دمای لازم برای جوانه‌زنی ۱۸-۲۱ درجه سانتی‌گراد است. پس از چهار برگه شدن گیاه هم نیاز به آبیاری کاهش پیدا میکند و هم دما میتواند تا ۱۶ درجه پایین بیاید. در هفته پنجم می توان گیاهان را به گلدانهای تکی با دهانه ۱۰ سانتی‌متر منتقل کرد.

پس از گلدان کاری گیاه کودیاری به صورت هفتگی با کودهای بالانس شده کامل (مانند ۱۸+۱۸+۱۸) به مقدار یک لیتر در هزار لیتر مفید است البته این مورد برای کشت های خانگی خیلی مهم نیست . مقادیر زیاد آمونیوم و نیترات برای گیاه مسموم کننده است. در موارد خاص ممکن است گیاه دچار کمبود منزیم یا کمبود آهن بشود که باید از سولفات منیزیم یا کلات آهن استفاده کرد. (یک تا دوبار)

برخی ها بذر را روی محلی که مورد نظرشان هست می پاشند تا همان جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز میشوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشن اما زمانی که بذرهارو درون خزانه بکارید بعد میتوانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که می خواهید بکارید.

به این نکته هم حتما توجه شود : هیچ وقت اقدام به نگهداری گل و گیاهان بیرونی در منزل نکنید چون درون منزل نور و تهویه هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل این کار را بکنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتما پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آنها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر ( به بیرون انتقال ندهید ساقه ها دراز شده و کم کم از بین میرود )

آفات و بیماریهای گل امپیشن

برای نگهداری گل امپیشن باید سعی کنید گیاه را از شته ها، شپشکها ، کنه ها و عنکبوت دور کنید زیرا برای این گیاه خطرناک می باشند.

separator line

بیشتر بخوانید:

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits