دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی ناندینا
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ناندینا یا بامبوی مقدس گیاهی پر ساقه و همیشه سبزی است که با انبوه پا جوش های خود رفته رفته به صورت درختچه ای پر پشت در می آید


معرفی گیاه ناندینا یا بامبوی مقدس


ناندینا یا بامبوی مقدس گیاهی پر ساقه و همیشه سبزی است که با انبوه پا جوش های خود رفته رفته به صورت درختچه ای پر پشت در می آید ، شاخ و برگ آن فراوان است اما به بیننده نوعی احساس سبکی و نرمی القا می کند ، در باغ های سبک ژاپنی غالبا کاشته می شود ، اما در هر جا که بخواهیم تضادی با گیاهانی بسازیم که شاخ و برگ تیره تر و بافت سنگین تر دارند می توانیم از آن استفاده کنیم.


گیاه شناسی ناندینا


گل های سفید و کوچک این گیاه پس از مدتی به انگور های سرخ جذاب بدل می شوند ، در اقالیم خنک می توان انتظار داشت که رنگ زیبای پائیز بر شاخ و برگ بامبوی مقدس خود نمایی کند ، بامبوی مقدس عمر طولانی دارد و بعد از ۳ تا ۵ سال بالغ می شود و آنگاه گل ها و انگور هایش را تولید می کند ، بلندی آن به ۲ متر می رسد و می توان آن را برای ایجاد حریم و حایل با مخلوط با دیگر گیاهان پرورش داد .

ناندینا می تواند در آفتاب کامل یا نیم سایه رشد کند ، رنگ شاخ و برگش بر حسب محل فرق می کند ، مثلا اگر در سایه قرار گیرند برگ ها سبز روشن خواهند شد و اگر در آفتاب واقع شوند به سرخی خواهند گرایید .به اقلیم های مختلف تحمل نشان می دهد ، در نواحی کاملا سرد نیز قابل پرورش است .

خاک با زهکشی خوبی را که با مواد آلی غنی شده باشد ترجیح می دهد .بوته های جا افتاده خشکی را خوب تحمل می کنند ، اما بهتر است که در ماه های گرم عمیق و منظم آبیاری شوند .

در آخر زمستان یا اوایل بهار برخی از مسن ترین ساقه ها را می توان از نزدیک سطح زمین قطع کرد تا فضای کافی برای رشد شاخه های نورس باز شود .از راه کاشت دانه در اواخر زمستان یا بهار ، یا از طریق تقسیم بوته های انبوه جا افتاده در اواخر زمستان یا اوایل بهار می توان ناندینا را تکثیر نمود.

نانیدنا

نیازهای اکولوژیک ناندینا

اقلیم:به اقلیم های مختلف تحمل نشان می دهد.در نواحی کاملاً سرد نیز قابل پرورش است.برای مناطق حاره مناسب نیست.

میزان نور و دما:می تواند در آفتاب کامل یا نیم سایه رشد کند.رنگ شاخ و برگش بر حسب محل فرق می کند.مثلاً اگر در سایه قرار گیرند برگها سبز روشن خواهند شد و اگر در آفتاب واقع شوند به سرخی خواهند گرایید.

خاک:خاک با زهکشی خوبی را که با مواد آلی غنی شده باشد ترجیح می دهد.

فصل:گلهای سفید و کوچک بامبوی مقدس در تابستان و اوایل پاییز ظاهر می شوند.

میوه:گل بامبوی مقدس به انگوری سرخ جذابی تبدیل می شود که ممکن است تا پاییز و زمستان دوام آورد.

طرز کاشت و پرورش ناندینا

تکثیر: از راه کاشت دانه در اواخر زمستان یا بهار،یا از طریق تقسیم بوته های انبوه جا افتاده در اواخر زمستان یا اوایل بهار تکثیر می شود.

آبیاری:بوته های جا افتاده خشکی را خوب تحمل می کنند،اما بهتر است که در ماههای گرم عمیق و منظم آبیاری شوند.

کوددهی:در پایان زمستان آرد استخوان یا غذای کامل بیفزایید.

مشکلات:از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

هرس (پیرایش) ناندینا


در آخر زمستان یا اوایل بهار برخی از مسن ترین ساقه ها را می توان از نزدیک سطح زمین قطع کرد تا فضای کافی برای رشد شاخه های نورس باز شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید شگفت انگیز گل و گیاه خانگی

گل شمشیری ( سانسوریا ) از روش تکثیر تا خواص این گیاه

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits