دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش کاشت و تکثیر درختچه دم موشی 
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دم موشی یا بودلیا یک گیاه درختچه ای مقاوم است که با گلهای زیبا و معطر خود پروانه ها و زنبورها و سایر حشرات مفید آفت کش را به باغچه جذب می کند.


معرفی درختچه دم موشی

دم موشی ( Butterfly bush ) یا بودلیا ( Buddleja ) یک گیاه درختچه ای مقاوم است که با گلهای زیبا و معطر خود پروانه ها و زنبورها و سایر حشرات مفید آفت کش را به باغچه جذب می کند. این گیاه در طول تابستان گلدهی دارد و گلهای آن معمولا به رنگ بنفش است اما در برخی گونه ها گلهای سفید یا قرمز نیز دیده می شود. گلهای دم موشی به صورت خوشه ای پر از گلهای ریز خوشرنگ هستند.


برای تکثیر و ازدیاد دم موشی، می توانید از بذر یا قلمه استفاده کنید اما برای دستیابی سریعتر به نتیجه و اطمینان از داشتن گیاهی جدید با رنگ مشابه گیاه مادر بهتر است از گیاه دم موشی مورد نظر خود قلمه بگیرید. برای بریدن شاخه، حتما از چاقوی تیز و تمیز و استریل استفاده کنید تا آلودگی وارد بافت گیاه نشود.

برای قلمه دم موشی باید از شاخه های نرم گیاه مادر استفاده کنید. در اینجا با روش قلمه گرفتن از دم موشی و پرورش گیاه جدید آشنا می شوید.

مشخصات گیاه شناسی درختچه دم موشی


دم موشی درختچه ای خزان کننده تا ارتفاع ۲٫۵ متر ، شاخه های جوان به طول ۲ متر در طول یک فصل عصایی شکل گوشه دار ، کرک های نرم هستند.


برگ ها تخم مرغی شکل تا نیزه ای به طول ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر ، از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت همه برگ ها کامل می شوند.


گل ها سیاه مایل به بنفش ، معطر ، خوشه ها باریک ، در گل آذین سنبله ای راست یا سربه زیر ، به طول ۱۰-۲۵ سانتی متر ، کاسه گل کرک دار ، با لوب های تخم مرغی ، جام گل بنفش با دهانه ای نارنجی ، لوم جام به طول ۱ سانتی متر ، بی کرک یا سطح بیرونی کمی کرک دار و پرچم های در میان لوله جام قرار دارند که در اواخر فروردین تا اواخر مرداد ظاهر می شوند ، گل اه از اواسط تابستان تا پاییز دیده می شود و زمان رسیدن بذر اوایل تیر تا اواخر آبان ماه است. میوه ها کپسولی ، مستطیلی ، نوک دار ، به طول ۶تا ۸ میلی متر هستند.

دم موشی

نیازهای اکولوژیک درختچه دم موشی

اقلیم: برای نواحی خیلی گرم استوایی مناسب نیست،اما در مناطق گرم و سرد،هر دو،به طور موفق نشو و نما می کند.
میزان نور و دما:در محیط دارای آفتاب کامل به خوبی گل می دهد.

خاک:با اغلب خاک ها سازگار است،ولی بهترین رشد را در خاکِ با زهکشیِ خوب و تقویت شده با مواد آلی خواهد داشت.پوشش دادن به سطح خاک یا مالچ پاشی در طول ماه های گرم تابستان به نگهداری رطوبت خاک کمک می کند.

آبیاری:آبیاری عمیق و منظم در ماه های فصل بهار و تابستان شما را مطمئن خواهد کرد که شکوفه و گل خوبی خواهید داشت.اگر خاک قبلاً مالچ پاشی شده و پوشش سطحیِ خوبی داشته باشد به دوران خشکی تحمل نشان می دهد.

کوددهی:برای تقویتِ خاکِ محلِ کاشتِ گیاه در اوایل بهار به زمین مواد غذایی کامل گیاهی بدهید.

مشکلات: درختچه دم موشی هیچ نوع آفت یا بیماری خاص مبتلا نمی شود.


روش کاشت قلمه دم موشی


شاخه آماده شده را ابتدا در هورمون ریشه زایی فرو ببرید به طوری که انتهای بریده شده ساقه و قاعده برگهای کنده شده به هورمون آغشته شوند. هورمون ریشه زایی را میتوانید در اشکال پودری و محلول خریداری نمایید. مقدار کمی از هورمون را در ظرف دیگری بریزید و شاخه را به آن آغشته کنید و باقی مانده هورمون را دور بریزید تا آلودگیها وارد ظرف اصلی هورمون ریشه زایی نشوند. از ریختن باقی مانده هورمون به ظرف اصلی خودداری کنید.

شاخه را در عمق 7 تا 8 سانتیمتری خاک بکارید. از خاک گلدانی سبک استفاده کنید و پیش از کاشت آن را مرطوب نمایید. برای تهیه خاک قلمه، پنجاه درصد پیت ماس (خزه تورب) و پنجاه درصد ماسه درشت یا پرلیت استفاده کنید. همچنین میتوانید تنها از ماسه درشت استفاده کنید.

برای کاشت قلمه دم موشی حتما از ظرفی استفاده کنید که سوراخ زهکشی در ته آن وجود داشته باشد. اگر ندارد خودتان سوراخ بزنید. سپس با استفاده از خودکار یا انگشت خود خاک را به اندازه 8 سانتیمتر سوراخ کنید تا شاخه را در آن قرار دهید. توجه داشته باشید هنگام قرار دادن شاخه نباید آن را به اطراف بمالید تا هورمون ریشه زایی آن پاک نشود. خاک پیرامون قلمه را با انگشت کمی متراکم کنید.

اگر چند قلمه می کارید بین آنها فاصله ای در حدود 8 سانتیمتر بدهید. پس از کاشت قلمه ها را آبیاری کنید. چند چوب بلند در پیرامون قلمه بگذارید تا از آن محافظت کنند. سپس یک پلاستیک شفاف دور تمامی گلدان بپیچید و گلدان را در جایی بگذارید که نور خوبی دریافت کند اما نور مستقیم آفتاب به آن نخورد.

بخار آب مایع شده در کیسه پلاستیکی که روی گلدان کشیده اید جمع میشود. هنگامی که دیدید قطرات آب در سطح پلاستیک دیده نمیشود به این معنی است که خاک خشک شده و باید با ملایمت آن را آبیاری کنید تا کامل مرطوب شود.

گل دم موشی

روش قلمه گرفتن از گیاه دم موشی


در فصل بهار پس از این که شاخ و برگ جدید شروع به رویش کرد، برای قلمه زدن آماده شوید. برای این که بدانید آیا گیاه آماده قلمه گرفتن است یا نه، نوک یکی از شاخه های تازه و سالم بدون حشره و آفت را خم کنید. اگر شاخه نرم بود و خم شد یا پاره شد هنوز آماده نیست اما اگر با سطح مشخصی شکست آماده است.

در صورتی که هنوز شاخه آماده نبود یک هفته دیگر این تست را تکرار کنید. اما نباید خیلی تاخیر کنید چرا که نباید شاخه های جدید چوبی شوند. برای بریدن شاخه، حتما از چاقوی تیز و تمیز و استریل استفاده کنید تا آلودگی وارد بافت گیاه نشود.

حدود 15 سانتیمتر از شاخه نیمه چوبی دم موشی که حداقل چهار تا شش جفت برگ دارد را با چاقو ببرید. برش را با زاویه انجام دهید. از حدود نیم سانتیمتری پایین برگ برش بزنید. بهتر است قلمه گرفتن از گیاه را صبح هنگام انجام دهید. بهترین زمان چند روز پس از بارندگی یا آبیاری خوب و کامل است. در این زمان گیاه کاملا آب رسانی شده و هیدراته است. برگهای نیمه پایینی شاخه بریده شده را بچینید. اکنون شاحه آماده کاشت است.

کاربرد های درخت دم موشی

کاشت توده ای و یا پوشش کنار دیوار و کاشت به عنوان تک درختچه زینتی ، گل های زیبا ، مدت طولانی برروی گیاه دوام دارند ، در طراحی فضای سبز مناسب هستند.


توصیه های مهم در رابطه با گیاه دم موشی


معمولا شش تا هشت هفته طول میکشد تا قلمه دم موشی ریشه زده و بگیرد بنابراین دلسرد نشوید. پس از این زمان میتوانید شاخه را با ملایمت به سمت بیرون بکشید، اگر مقاومت داشت یعنی ریشه زده است. یکی دو هفته دیگر صبر کنید و پس از آن هر قلمه را در گلدان جداگانه بکارید و از خاک گلدانی مرغوب برای پر کردن گلدان استفاده کنید. همچنین می توانید گیاه را در باغچه ناحیه ای آفتاب گیر در خاک غنی بکارید.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

چگونه گل شمعدانی را تکثیر دهیم؟به همراه اصول مهم برای نگهداری ...

با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits